Bouw Smitwijs Singapore

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Danny Bimmel, 17 jul 2004.

  1. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    de verdere details van jfj de nul

    2 power 1000 1,5x versneld op een straalbuisschroef van 78 mm doorsnede
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Bol,

    Bedankt voor de info, op mijn werk hebben we een toerenmeter dus ga ik binnenkort (als de schroeven binnen zijn) eens meten wat het verschil tussen omwentelingen voor- en achteruit is.

    Mijn Singapore krijgt trouwens twee vierblads 83mm schroeven (één links- en één rechtsdraaiend). Schroeven in die diameter verkoopt Raboesch niet, maar dat is mooi :D . De schroeven moeten namelijk nog afgetopt worden dus zijn het twee 90mm schroeven geworden.

    Daar omheen komen dan nog straalbuizen.

    Groetjes Danny.
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Weer even een update, maar helaas nog steeds geen foto's.

    Het beplanken is begonnen. Ik gebruik hiervoor gewone triplex plaaten van de Gamma :D van 3mm, die ik in kleine reepjes (1cm) zaag. Daarna de spanten en eventueel de onderliggende latjes insmeren met konstructielijm (bruislijm), vervolgens boor ik een gaatje van 1mm en gaat er een messing spijkertje in.

    Er zitten nu al behoorlijk wat latjes op en ik ben nu op het punt dat de latjes over de hele romp geplaatst moeten worden. Het duurt nog wel even voordat de hele romp beplankt is maar ik heb alle tijd :D .

    Groetjes Danny.
     
  4. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    De digitale camera is weer terug :banana: , dus meteen maar wat foto's;

    [​IMG]
    De romp is nu voor 1/3 beplankt met latjes van 3mm dik, 1cm breed en 122cm lang (als het kan :) ). De romp is 1,5m lang dus heb ik zo hier en daar wat lassen moeten maken.

    [​IMG]
    Het voorschip het word nu een beetje lastig vanwege de bulb, maar dat moet wel lukken :D. Zo hier en daar kun je als je goed kijkt wat lassen zien.

    [​IMG]
    En het achterschip, hier zag ik een beetje tegenop omdat er een stuk (ter hoogte van het dek) even recht loopt en daarna meteen de hoek omgaat, maar dit bleek achteraf vrij simpel (latje erop lijmen, volgende latje natmaken en erop lijmen en tot slot de juiste vorm erin schuren).

    Voorlopig ga ik gewoon door met beplanken, maar ik moet opassen dat ik niet te snel ga, want de boegschroef is nog niet binnen :cry: .

    Groetjes Danny.
     
  5. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Mooi Danny,

    Om de bouw van een sleper zo mooi te kunnen volgen.
    Ik hoop dat je nog heel veel mooie foto's plaatst.

    groeten
    Ronald
     
  6. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Ronald,

    Er zullen zeker nog veel meer foto's volgen :D .

    Groetjes Danny.
     
  7. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Weer even een update, de bouw romp wil niet echt opschieten, ik wacht namelijk nog steeds op mijn boegschroef :evil: , het lijkt mij het makkelijkst om die nu metteen in te bouwen in plaats van dat achteraf te doen.

    Daarom ben ik nu het stuurhuis onder de loep aan het nemen, en wat een verschillen zitten er tussen het stuurhuis van de Rotterdam/London en Singapore. Als je foto's van deze slepers naast elkaar houdt lijken ze precies op elkaar, maar als je er beter naar gaat kijken blijken er veel en dan bedoel ik ook echt heel veel kleine verschillen te zijn. Met name de positie van ramen en deuren is anders, maar bijvoorbeeld de schoorstenen zijn een stuk korter ten opzichte van de Rotterdam/London.

    Ik ben nu dus bezig om tekeningen van het stuurhuis in AutoCAD te zetten zodat ik die straks kan uitprinten en met luimspray op 2mm triplex kan plakken om ze vervolgens uit te zagen.

    Dus nu zijn er nog maar weinig veranderingen te zien, maar als de boegschroef binnen is en de tekeningen klaar zijn zal het allemaal een stuk sneller gaan, nog even geduld dus :wink: .

    Groetjes Danny.
     
  8. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    je houdt ons wel in spanning :p :D
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
  10. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Prachtig !

    doe zo voort !
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    :music: :proost: :celebrate:

    :banana: Ik kreeg net een telefoontje, de boegschroef is binnen!! :banana:

    Dat wordt dus morgen even afreizen naar Veenendaal en daarna weer aan de slag :D .

    Groetjes Danny.
     
  12. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Ik ben gisteren om de boegschroef geweest en kan nu dus eindelijk weer verder. Wat een ding is dat zeg, in mijn Amsterdam zit de Graupner boegschroef (1785) en als je deze daarmee gaat vergelijken 8O .

    [​IMG]

    Dit is het hart van de boegschroef, nadeel is wel dat deze is opgebouwd uit twee schroeven terwijl de echte Smitwijs Singapore er één heeft. In een ander topic bleek dat twee schroeven eigenlijk beter zijn, want met één schroef zal het schip makkelijker naar de ene kant bewegen dan naar de andere (draairichting van de schroef). Hier moet ik dus even een klein beetje afwijken van het origineel, maar de vaareigenschappen worden dan wel beter :D .

    [​IMG]

    Dit is de hele boegschroef, eigenlijk niets vreemds gewoon twee buizen die je over de eigenlijke boegschroef schuift en alles wat je over hebt schuur je er gewoon vanaf.

    [​IMG]

    En met shuren ben je dan wel even bezig :) . Op deze foto zie je dat de ene kant al bijna klaar is en aan de andere kant moet nog begonnen worden. Ik heb eerst met een los ijzerzaagje de vorm er al een beetje uigezaagd en daarna met een driehoekschuurmachine alles netjes geschuurd.

    [​IMG]

    Hier is de afgeschuurde kant te zien. Ik kwam er hier achter dat de schroef een klein beetje buiten de romp steekt :( , maar gelukkig komt de beplanking van 3mm daar nog overheen en moet het als het goed is precies goedkomen.

    Goed vanmiddag de andere kant ook "even" schuren en kan ik eindelijk weer verder met beplanken :D .

    Groetjes Danny.
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Eh..... zien jullie ook allemaal halve foto's ?

    Volgens mij klopt er hier iets niet :? .

    Groetjes Danny.
     
  14. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Zien er idd een beetje half uit.
     
  15. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Volgensmij doet http://www.modelbouwupload.tk/ weer een beetje vreemd :? .

    Als ik mijn foto's daar ga bekijken staan ze er precies hetzelfde. Ik dacht even dat het aan mij lag, maar ik zag ook foto's van anderen staan en die staan er ook maar half :hammer: .

    Vanavond nog maar een keer proberen om te uploaden.

    Groetjes Danny.
     
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Danny heeft hier met opzet halve foto's geplaatst ... gewoon om er de spanning een beetje in te houden. :D

    Groetjes,

    Droop
     
  17. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Droop,

    :twisted: Natuurlijk was dat mijn bedoeling :twisted:

    Nee hoor, vanochtend deed www.modelbouwupload.tk een beetje vreemd dus heb ik net de foto's even opnieuw geupload en nu doen ze het gelukkig wel :D .

    Groetjes Danny.
     
  18. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Aha! Nu zien we de foto's in hun geheel!
    Wat een boegschroef: echt een knap stukje mechaniek :thumbsup:
    't Water komt er mij van in de mond (kwijl, kwijl...)

    Groetjes,

    Droop
     
  19. mennojan

    mennojan Guest

    Ze word mooi Danny, ga zo door :thumbsup:
     
  20. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Weer even een korte update :D .

    [​IMG]

    Zoals jullie kunnen zien zit het grootste gedeelte van de beplanking er al op, maar het duurt nog wel even voordat de hele romp is beplankt. De boegschroef zat er al in, maar tussen de spanten na de boegschroef heb ik nog een blokje hout geddaan (is op de foto slecht te zien, maar er zit echt een blokje). Waarom? omdat de boegschroef van de echte Smitwijs Singapore in een soort van druppelvormige kom ligt. Er moet dan dus nog wat van de beplanking afgeschuurd worden, om te voorkomen dat ik dan straks door de huid heen zit heb ik aan weerszijden blokken geplaatst :D .

    Op de voorgrond zien jullie mijn Amsterdam, die krijgt deze winter een grote verbouwing te verwerken. Ten eerste wordt de glanzende verf vervangen door meer realistische matte verf, komen de ankers in ankerkluizen enz. enz. enz. :) . Dit om de Amsterdam meer op het origineel te laten lijken.

    Kortom ik heb voorlopig nog wel wat te doen............. :D

    Groetjes Danny.
     

Deel Deze Pagina