Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Tijdens mijn bezoek vorige week bij Stijn en Herentals werd ik gepusht om ook een draadje te openen op het forum over de bouw van mijn SSM Huey. Had al wel een draadje in het elektro forum over de ombouw van brandstof naar elektro. Dit is mijn eerste schaalheli (sowiezo de eerste heli die ik (af)bouw. Qua niveau zal ik ook niet in de buurt komen van de echte profs hier op het forum maar goed we gaan het gewoon proberen. Eerst even een korte inleiding.

    Ik ben op mijn 15e begonnen met modelvliegen. Eerste kist was een Robbe Progo. Ben nu 38 jaar dus al weer een 23 jaar bezig met deze mooie hobby. Vroeger al urenlang de Graupner katalogus uitgepluist bij met name de schitterende heli's. Maar het budget liet dit helaas niet toe. 2 jaar geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken en toch een heli gekocht. Hier van het forum en ongezien. Achteraf gezien erg stom maar deze koop is erg goed uitgevallen. Het is een Trex600 geworden die aardig is geupgraded met betere onderdelen. Toen ik hem thuis had leek het me beter om nog een tussenstap te nemen. Bij ons op de vereniging zijn geen heli instructeurs. Ik moest het vliegen dus zelf leren. Heb daarom voor weinig geld een Multiplex Funcopter gekocht. Echt een ontzettend leuk ding. Je leert er goed door sturen omdat hij door de collective pitch lastig is te besturen bij lage toerentallen. Hierna overgestap op de Trex. Qua moeilijkheid vliegt de Trex veel gemakkelijker dan de Funcopter. Alleen de zenuwen helpen niet mee. Heb hier ook het brevet mee gehaald.

    Aangezien mijn hart meer bij schaalheli's ligt heb ik het "Te Koop" forum goed in de gaten gehouden. Daar bood uiteindelijk iemand een SSM Technik Huey aan. De heli had nooit gevlogen en stond nu al bij de derde of vierde eigenaar te wachten totdat iemand hem ging laten vliegen. Er zat nog een Zenoah brandstofmotor in maar aangezien je bij ons op de club geen brandstofheli mag vliegen was de keus snel gemaakt om hem om te bouwen naar elektro. SSM Technik heeft een elektro ombouwset maar dat vond ik geen fijne oplossing. Ze gebruikten een Hacker A60 die op z'n kop de maingear aandreef. Daarom besloten om zelf een oplossing te bedenken met een Kontronik motor. Zie hier voor het draadje over deze ombouw

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/electro-ombouw-ssm-technik-huey.225272/

    De ombouw is ondertussen klaar en na een bezoekje aan Stijn vorige week heb ik alle resterende kleinmateriaal ook zodat ik een beetje door kan bouwen. Aangezien ik thuis ook nog aan het klussen ben gaat het niet snel maar de bedoeling is wel om het deze zomer vliegend te hebben. Hieronder alvast een paar foto's. Ben nu bezig met het installeren van de servo's. Hierover volgende week meer. 20170102_210642.jpg 20170102_210642.jpg 20170102_210703.jpg 20170102_211500.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Welkom op het schaalforum!

    Het ziet er alvast een mooie heli uit, gewoon rustig opbouwen en het komt helemaal goed.
    Als je twijfels of vragen hebt zal er altijd wel iemand proberen te helpen...

    succes!

    Didier
     
  3. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Wat zeg je nou Johannes? Dat je niet in de buurt van de profs op dit forum komt? Deze Huey is schaal gemaakt door een meesterbouwer, iemand die zelf zijn eigen turbines bouwt en qua schaalbouw ff een paar stapjes verder gaat. Dat zie je ook aan de romp als je goed kijkt. Jouw Huey kan zich op zn sloffen meten met die profs. En bij jou staat het mechaniek niet scheef en de staart mooi recht. Dus wie is nou de echte prof?
     
  4. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hallo Bonechopper. Het ligt ook niet aan de heli. Die is top. Bij Stijn vonden ze de romp ook heel erg mooi gemaakt met de nageltjes en lijnen erin. Ik ben zelf echter geen volleerd schaalbouwer zoals veel anderen hier. Maar desondanks ben ik hier weer lekker aan het bouwen geweest en weer de nodige vorderingen gemaakt. Zal vanavond weer even een update posten.
     
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zo, gisteravond weer clubavond gehad en daar weer aan het bouwen geweest. De servo's voor de swashplate zijn nu aangesloten en globaal uitgelijnd. Heb een tweetal aluminium zijdelen gefreesd en daarbovenop kan ik de gefreesde servoplaat monteren. Voor het monteren eerst de staartservo ingebouwd. Deze zit van origine bij de servo's van de swashplate. Tijdens het frezen van de nieuwe servoplaat heb ik ook hiervoor weer een plek gereserveerd. Nadien kwam ik erachter dat de aansturing dan erg dicht bij de motor langsliep. Ik zou hier dan weer een geleiding moeten maken. Tijdens mijn bezoek aan Stijn in Herentals kwam hij met de suggestie de servo meer naar achteren in de romp te monteren. Voordeel is dat hij niet meer voorbij de motor hoeft te lopen en ook de stuurstang wordt snel een 40 cm korter, dus minder speling.
    Heb hiervoor vliegtuigtriplex genomen en daarvan een houder gemaakt. Twee driehoekspantjes erin voor de sterkte en een tweetal M3 inslagmoeren zodat ik hem vanaf de cockpitzijde kan vastzetten. Hierna het mechaniek erin gezet waarbij de servoplaat nog even los moest voor het inbrengen van het mechaniek in de romp. Zoals te zien op de onderste foto is de oude ophanging van de staartservo nog aanwezig. Ik kan dit afzagen maar mogelijk monteer ik hier nog iets op dus wacht er nog even mee.
    Heb voor de regelaar een plaatje vliegtuigtriplex genomen en daar draad ingetapt en met secondenlijm geimpregneerd. Dit kun je flink aantrekken zonder dat ik weer uitsparingen moest maken voor inslagmoeren. Ben nu wat aan het nadenken over de positie van de ontvanger, UBEC en de HC3X helicommand. Iemand nog suggesties waar ik dezen het beste kan onderbrengen? Zat voor de ontvanger te denken om deze bovenin de cockpit te monteren, samen met de helicommand. Er is daar een plaat aanwezig maar deze is niet erg dik. Zou mogelijk hierdoor sneller kunnen gaan trillen en de HC3X overstuur kunnen maken. Hebben jullie misschien foto's van de inbouw van de apparatuur zodat ik nog wat ideeën kan opdoen?
    20170112_205508.jpg
    Een kijkje naar achteren in de romp met de staartservo op de nieuwe positie.

    20170112_205532.jpg
    Zo komen de servo's erin.

    20170112_210643.jpg
    Mechaniek uitgelijnd t.o.v. de romp/staart. Bovenin komen nog montageplaatjes om het mechaniek vast te zetten aan de romp.

    20170112_223710.jpg
    Mogelijke positie van de ontvanger. Maar ik sta open voor betere ideeën.

    20170112_222645.jpg
    Kijkje van voor naar achteren. Wat stof doordat ik een tweetal sparingen moest frezen voor de servohevels. De oude montage positie van de staartservo is duidelijk zichtbaar op de voorgrond. Mogelijk dat die nog verdwijnt. Het frame staat nog op de rubbers die erbij horen. Dit blijft ook zo. Achterop de foto zie je de staartaandrijving die ik er ook in heb geschoven. Kwam er alleen achter dat ik de kogel op de servoarm van de staartservo nog moet borgen met locktite....... Moet er dus nog even weer uit. Tot zover eerst maar weer, volgende week verder. Weet iemand ook of de foto's ook iets kleiner kunnen worden weergegeven? Ze zijn nu vrij groot.
     
  6. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond weer verder geklust. Heb nu de aansturing van de staartrotor er ook in gemaakt. Hiervoor koolstof buis gebruikt waarin ik aan beide uiteinden een M2,5 draadstang heb gelijmd. Hierop de kogellinks en zo heb ik een mooie spelingvrije aansturing gecreëerd. Nu zijn alle servo's aangesloten. De volgende stap is de aandrijfas definitief vastschroeven vanaf de achterkant. Dit is nog een lastig klusje aangezien er praktisch geen ruimte is voor een schroevendraaier die de romp in kan. Hierna moet ik nog de hekrotor goed monteren. Die wordt vastgezet met een drietal M2,5 boutjes waarvoor er schroefdraad in het multiplex is getapt. Helaas kan ik de boutjes niet aandraaien, ze blijven doordraaien. Ga kijken of een M3 ook zou passen, dan verander ik de draad en impregneer die met secondenlijm. Donderdagavond weer verder, zal dan ook weer wat foto's nemen. Hebben jullie nog foto's hoe je de apparatuur hebt geplaatst in de romp?
     
    Flyingfloris78, Arragon en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  7. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Als je, op de originele plaats van de staartserve, een plaatje bevestigt, kan je daar al je ontvanger op bevestigen.
    En vooraan, tussen de twee zijplaten kan je onderaan nog een tweede platform aanbrengen en daar de UBEC en HC3X op bevestigen.Zo heb je alle electronica ook kort bij elkaar.
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat is inderdaad wel een goed idee. Dan heb je de kabels van de servo's mooi kort en alles bij elkaar in de buurt. Kan het geen kwaad dat de HC3X op het frame staat ivm trillingen? Zou het niet beter zijn dat deze in de romp komt?
     
  9. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Zelf vlieg ik nooit flybarless maar bij alle pod en boom heli's zit alle electronica toch ook op het frame?
    Zelf heb ik mijn giro's ook altijd zo geplaatst.
     
  10. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat is waar. Maar hier heb je natuurlijk de keuze uit het mechaniek of de romp. Denk inderdaad ook dat ik voor het mechaniek kies. Dan komen de reacties op de stuurcommando's ook zo direct mogelijk weer terug naar de HC3X.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... zelf zou ik de HC3X ook op / in de mechaniek plaatsen,
    de rotorhoofd bepaalt de beweging, en de rotorhoofd en de as zitten stevig in de mechaniek,
    de romp zit meer of minder los omheen.

    leuk project !
    succes verder !

    Groet, Uwe
     
  12. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hallo Uwe,

    Dat klopt inderdaad. Het mechaniek is ook nog op rubbers gemonteerd. Denk dat ik de raad van MDM ga volgen. Je hebt daar voor in het mechaniek inderdaad een mooie ruimte voor deze componenten
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik vlieg mijn Bell op de avatar hiernaast met een HC3X,
    de unit zit op een houden plankje op het frame,
    en de 29 cc Benzine motor maakt wel wat vibraties,
    maar die HC3X gaat da probleemloos met om !
     
  14. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Goed om te horen! Ben ook heel benieuwd hoe deze heli gaat vliegen. Hoe groot is jouw Bell? En vliegt dat moeilijk?
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    die Bell heeft een rotordiameter van 237 cm en is ca. 18 kg zwaar,
    soms vliegt het moeilijk, maar gewoon niet bang zijn,

    vaak ga ik overreageren, zo als bij kleine helis,
    maar dat grote monster wil gewoon vliegen, en dat doet hij wel,

    maak je een plan wat je wil doen (b.v. hoveren op 2 m en dan weer neer zetten),
    laat de heli gerust maar weglopen, als hij dat wil, beter dan overreageren !,
    bekijk filmpjes op YouTube,
    en probeer niet op 10 cm over de grond te hoveren,
    dat is het moeilijkste !

    Misschien nog een mooie dag eerst maar zonder wind, om het gevoel te krijgen.

     
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Schitterende heli!
     
    Flyingfloris78 en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  17. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond weer lekker lopen prutsen. Bovenop de staart is een multiplex plaatje gemonteerd waarin een drietal draadgaten M2,5 in zijn getapt voor de bevestiging van de staartrotor. Helaas was de draad niet goed meer en bleven de boutjes rond draaien. Heb daarom gekeken of in de staartrotor bevestigingspunten ook M3 past. Dit ging net. Daarom de draadgaten voorzien van M3 schroefdraad. Na het tappen impregneren met secondenlijm en weer de tap er doorheen. Dit vervolgens nogmaals herhaald en toen de boel gemonteerd. Nu is het mogelijk de staartrotor goed vast te zetten. Weer een punt afgevinkt.

    Vervolgens de aandrijfas vastgezet in de romp. Dit was een heel lastig verhaal. De as wordt vanaf de achterkant in de romp geschoven. Vooraan bij het mechaniek en achteraan zit hij opgesloten in een spant. D.m.v. een kruiskoppeling die in het mechaniek grijpt wordt de kracht overgebracht. De as moet alleen geborgd worden zodat hij niet naar achteren kan schuiven. Hiervoor is een flens aanwezig die je vastschroeft aan het achterste spant. Helaas zijn de schroefgaten zeer slecht bereikbaar (zie blauwe pijlen op foto) omdat de ophanging van de aansturing van de staart ervoor zit. Heb uiteindelijk een losse inbus stift verlengt met een buisje zodat ik de schroeven op hun plek kon krijgen. Vervolgens zo vast mogelijk aandraaien en dan met de handgreep ze helemaal vast draaien. Best een gepruts maar het zit goed vast. Al met al ben je toch zo weer 2,5 uur kwijt voor dit soort klusjes. Maar mechanisch is nu alles aangesloten. Volgende stap is nog wat gaten slijpen in de romp waar roosters komen en dan de verlichting erin. Daarna ga ik de ontvanger etc plaatsen, anders wordt dat ook allemaal zo stoffig door het slijpen.

    Iemand nog tips voor het spuiten van de staartrotor? Is nu een gladde grijze kunststof. Moet matzwart worden. Gewoon ontvetten, licht opschuren en dan met autolak? Of zijn er betere manieren?
    Staart1.png staart2.png staart3.png
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond weer aan het klussen geweest. Op de romp waren uitstulpingen aanwezig voor de positieverlichting aan de zijkanten. Deze uitstulpingen waren echter te groot. Bij de 1 op 1 versie zijn de lampjes veel kleiner. De aangeschafte CS Scale lampjes waren inderdaad ook veel kleiner waardoor ik besloten heb de uitstulpingen weg te frezen. Daarna gaten geboord voor de leds en de huisjes met wat epoxy gemonteerd. Moet hierdoor de romp helaas wel weer deels gaan spuiten maar kan hem mooi afplakken op een panelline zodat je het niet gaat zien. Hieronder een paar plaatjes.

    lamp2.jpg lamp3.jpg lamp1.jpg lamp4.jpg
     
    didier n vindt dit leuk.
  19. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Daarnaast ook nog wat aan het tekenen geweest met de wapensystemen. Vond op internet een schema met de gebruikte wapensystemen. Omdat ik een B versie heb van de Huey ga ik er een gunship van maken. Zoals op het plaatje te zien zijn er veel combinaties mogelijk. Ik heb voor een veel gebruikte combinatie gekozen, namelijk versie 11, het zogenaamde M21 wapensysteem. Dit houdt in dat het toestel een symmetrische opbouw heeft qua bewapening. Beide zijden hebben raketbuizen voor 7 raketten. Daarnaast een Minigun en daar bovenop een M60 machinegeweer. Voor de rocketpods kun je kiezen uit een dichte versie of een open versie. Ik heb voor de laatste versie gekozen, vind ik net iets stoerder staan ;) Het tweede plaatje is van de voorlopige samenstelling. Op GrabCad vond ik een versie van de Minigun. Die heb ik er even bij in gezet. Moet nog wel het nodige aan worden gewijzigd.

    Wapen1.jpg Wapen2.jpg
     
  20. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    De afgelopen tijd weer het nodige kunnen doen aan de Huey. Alle houders met verlichting zijn gemonteerd, geplamuurd en weer gespoten. Heb daarnaast de servokabels inkort en gesleeved. Wil morgenavond weer verder met monteren van de BEC en het aansluiten van de regelaar. Heb hierover een vraagje. In de documentatie van de regelaar (Castle Edge HV 120) wordt aangegeven dat in geval van een aparta BEC (die dus altijd nodig is i.v.m. het ontbreken ervan op de ESC) deze volgens onderstaand schema moet worden aangesloten. Dus de min van de BEC direct op de min van de regelaar.
    Nu wil ik de BEC gaan voeden via een aparte Lipo. Weet iemand of ik dit nu ook apart kan aansluiten of moet er ook nog een connectie tussen beide massa's komen? Dit omdat door de aansluiting van de "gassignaaldraad" er een verbinding tussen de ESC en de BEC wordt gemaakt.

    Handleiding esc.jpg
     

Deel Deze Pagina