Bouw stoomtram "BRUTUS" spoor 1

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door barry lawijt, 11 mei 2014.

  1. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hoi beste mensen;

    Bij deze ben ik begonnen met de stoomtram "BRUTUS" welke op spoor 1 zal rijden. Een spoorbaan in de tuin heb ik (nog) niet. Maar ken iemand die er wel ééntje heeft. Foto's en uitleg volgen.

    Begonnen met het chassis. Eerst met de 'kantentaster' het middenpunt bepaald:

    [​IMG]

    Dan eerst met de centerboor , daarna steeds groter geboord tot 22mm:

    [​IMG]

    Dan het gat op maat gekotterd naar 35mm:

    [​IMG]

    Chassis volledig geboord en klaar. Enkel nog wat oppoetsen nu:

    [​IMG]

    En dan een stalen plaatje geknipt voor de grondplaat:

    [​IMG]

    Gr. Barry
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2014
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Goe bezig Barry !!

    Volgende maand klaar?
    Dirk
    [​IMG]
     
  3. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Merci Dirk. Hier de grondplaat deels klaar. Het rechthoekige gat is gedaan met een CNC figuurzaag & vijl.
    Nu de hoeken nog afronden , maar daar moet ik eerst ronde mallen voor draaien.

    [​IMG]
     
  4. Stoomtram Brutus

    @ Barry: mooi man. waar heb je de tekening vandaan? Wat je gebruikt als frame, is dat een stuk vierkant aluminium kant en klaar of eerst nog zo gemaakt?

    Waar reden dit soort trams?

    @ GEA: binnen één maand klaar? ;) Barry heet toch niet Gea (of ga je helpen?) :)
     
  5. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Peter , buis is alu van 30x40x1. Tekeningen zijn niet zomaar te vinden.
    Heb ik zelf gekregen. Maargoed , toch nog even verdergewerkt. Eerst 2 stukken RVS afgezaagd van precies 30.00 dikte , nog dank voor deze tip Dirk.:zon:

    [​IMG]

    Dan mooi de beide kanten kops gevlakt:

    [​IMG]

    Gelijk met de randen van de plaat positioneren , en dan afwerken met de CNC vijl die ik bezit:

    [​IMG]

    En het resultaat mag er wezen. Enkel moet ik toch eens gaan opletten dat ik niet te hard duw op de kraspen. Die krassen zijn zeer slecht te verwijderen:

    [​IMG]

    Ik denk dat het wel langer zal duren dan een maand. De carosserie is zeer moeilijk te maken & bevat zeer veel details. Anders bouw ik een andere carosserie & spuit hem in camo kleur. Zo een oorlogs trammetje.
    Maar nu zit ik helaas zonder werk. Alléé..;t'is te zeggen,zonder materiaal om te draaien & te fresen. Lijst met benodigheden is al gemaild naar Sauerbier modelbouw. Hopelijk heb ik dit snel in huis.

    @ peter , deze trametjes reden op rails vroeger. Hahahaha.:banana::banana::banana:

    Groeten

    Barry
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2014
  6. :D Waar reden die mien jong, en ni 'waarop' ;)

    Engels? België? In Nederland nog nooit een afbeelding van gezien namelijk.
     
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Trammeke is geen echt schaalmodel. Ik heb het ooit getekend als "club project" voor mijn club ,de kmyca.in Antwerpen.
    Het is een samenvoegsel van volgend foto's en ontwerpen.
    Dutch Tram Engine
    Locomotive of the Month
    2nd Annual Spring Windup
    Meer is er niet nodig om zoiets na te maken.
    Bedoeling was om alles zo eenvoudig en goedkoop mogelijk te houden.
    Er zijn ondertussen een tiental gebouwd in de club, en er komen er nog bij.
    Mogelijk komen de tekeningen en beschrijving ooit in het blad " onder stoom"
    Ik heb ze een paar jaar geleden opgestuurd maar het zal nog een tijd duren voor ze daarin verschijnen.

    Dirk
     
  8. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Niet veel kunnen doen. Nog wat messing afgetekend & gezaagd.
    Dan de freesmachine in om mooi te vlakken en op maat te brengen.
    Ben eerst nog naar de Kinesiste geweest , en nu slaapt mijn dochter en dat is juist boven mijn werkplaats. Hier enkele sfeerbeelden:

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr. Barry
     
  9. Brutus

    Barry,

    waarom heb je dat stuk messing blauw afgetekend? Is dat om de streep van de kraspen goed te kunnen zien?
     
  10. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Inderdaad Peter. Even je werkstuk inkleuren met een watervaste stift & je ziet alle lijntjes perfect.

    Barry
     
  11. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Zo, al weer iets verder. De benodigde tandwieltjes , Fijn metrische tappen & draadsnijkussens zijn ook gearriveerd:

    [​IMG]

    Begonnen aan de wielen. Wegens gebrek aan een 3klauw,in de vierklauw & uitgeklokt volgens de "GEA" methode. Beter dan 2/100ste slag kreeg ik het niet:

    [​IMG]

    En begonnen aan de 4 wielen:

    [​IMG]

    Later volgt meer.

    Gr. Barry
     
  12. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    En de 4 wielen zijn eindelijk klaar. Heb er een stijve nek van begot.
    Nog dank voor de tips Dirk. Maar ik denk dat het goedkomt. Heb weinig slag op de draaibank boven:

    [​IMG]

    En hier de 4 wielen klaar. Hopelijk bollen ze mooi rond:

    [​IMG]

    Straks de asjes nog maken & genoeg voor vandaag. Ga effe van mijn zwembad genieten met dit warme weer.

    Gr. Barry
     
  13. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Ben weer iets verder geraakt. Intussen staat het chassis al op een rail. De wielen zijn allemaal mooi gelijk,en het trammetje rijdt mooi.

    [​IMG]

    Alsook begonnen aan de deksels voor het chassis & de delen voor de machine. Natuurlijk brak er een tap in één van de deksels,waardoor ik een nieuwe moeten maken heb.

    [​IMG]

    Vandaag de deksels afwerken en monteren,en dan even kijken wat ik verder nog kan doen.
     
  14. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    En we staan weer een héél stuk verder. Vandaag nog wat materiaal voor de ketel en de gastank gescoord,enz.....

    En voor de rest zijn er al een deel kleine dingetjes gedraaid. Deze zijn voor de montage van één & ander.

    Hier de ketel met geperste deksels:

    [​IMG]

    gr. Barry
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2014
  15. Brutus stoomtram

    Erg mooi Barry, je hebt er goed de gang in.

    Die deksels van de ketel heb je geperst. Had je daar al iets voor of heb je dat moeten maken?
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoef je niet perse te persen hoor
    Kan ook op een draaibank
    mvg
    Frederik
     
  17. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Die deksels zijn geperst ja van 2 mm dik roodkoper dat eerst uitgegloeid is.
    De nodige gereedschappen moeten zelf gemaakt worden. Hier een foto ervan:

    [​IMG]

    Het opmaat maken van de ketel dmv. 2 ronde stukken hout samengehouden door een draadstang & de nodige moeren. Ondersteund door een live center:

    [​IMG]

    Alsook al enkele stukjes klaar , zoals het smeertoestel , studs , aansluitnippels , banjobout , vliegwiel , enz........En er zijn er nog zeer veel te maken:

    [​IMG]

    Gr. Barry
     
  18. Stoomtram Brutus

    @ Frederik: Hoe doe je dat dan, op de draaibank zo'n gebogen deksel maken?

    @ Barry: wat is een banjobout? Ik zie geen snaren :roll:
     
  19. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Peter,

    Een banjobout is een zelfgemaakte bout uit 6-kant. Er is een stukje uitgedraaid. In de lengte een blind gat & in de breedte een gat los door.
    Onderdeel is te zien in voorgaande foto rechts in het midden.

    Vandaag de deksels voor de gastank gemaakt , tank op lengte gedraaid,de gaten geboord en eens gepast. Alsook de stoomketel aan beide kanten afgetekend en afgetekend om de nodige gaten te boren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu even uitzoeken van hoe en wat om het boeltje te lassen.

    saluukes

    Barry
     
  20. Stoomtrien Brutus

    Barry: mooi man.

    Trouwens, jij bouwt sneller een complete stoomtram dan ik een wobblertje ;).
     

Deel Deze Pagina