Wanneer dit onderwerp op een geheel verkeerde plek gepost is vergeeft u mij, het lijkt mij de meest geschikte plaats.
Ik zal hier de bouw van een tafelvoeding voor een freesmachine bespreken.
Aangezien het met redelijk wat dingen mbt modelbouw te maken heeft lijkt het me een toevoeging op het forum. Zo niet mag ie net zo hard weer verwijderd worden. Even goede vrienden.
Allereerst de frees:
Dit is een zogeheten tafelfrees afmetingen van de tafel zijn 700 x 180 mm.
De zijdelingse verplaatsing is 500 mm, voor- en achterwaarts is 175 mm en de kop kan 375 mm op- en neer.
Het is een Optimumkloon (komt uit dezelfde fabriek, heeft alleen een andere kleur en een grotere Morse-conus opname). Ze worden verkocht in Waddinxveen. Ik heb hier in een eerder stadium al een digitale uitlezing op gezet waarmee de nauwkeurigheid van werken erg omhoog gaat. Bij goed zoeken op het internet hoef je het voor de prijs niet te laten in ieder geval.
Aangezien iedere omwenteling van het handwiel op 2 mm verplaatsing van de tafel neerkomt is het volledig van links naar rechts bewegen van de tafel 250 keer draaien en dat werd ik dus goed zat. Tijd voor een tafelvoeding.
De frees voor de ombouw:
De commerciele variant komt op 300 euro, toch wel veel voor een vertragingsmotor met snelheidsregelaar en twee eindschakelaars. Dat moet goedkoper kunnen met de lol van het zelf bouwen is de gedachte.
Allereerst in de rommelbak gesnuffeld en de volgende onderdelen opgedoken:
1. Oude accuboormachine
2. Vier stuks aluminium tandwielen, 2 van 30 tanden en 2 van 40 tanden.
3. Volumeknop oude radio
4. Messing strip 8 mm x 60 mm. lang 150 mm.
5. Oude printerassen tbv assen, pennen e.d.
6. servotester
7. Snelheidsregelaar, Robbe Air Control 840.
8. 12 Voeding, 20 A.
Verder ook nog wat zaken aangeschaft:
1. Aluminium plaat, 36 x 36 cm, € 15,=
2. Potmeter, 10 kOhm, € 2,75
3. 3-standen schakelaar 16 A max. € 3,25
4. Inbusschroeven M5 en M6, totaal € 15,=
Kosten tot nu toe: € 36,=
Uit de oude accuboormachine heb ik de aandrijving verwijderd, maakt op 12 volt 550 omwentelingen per minuut. Dit komt neer op 550 x 2 mm = 1100 mm / minuut en dat is echt teveel van het goede. Door de tandwielen kan ik een vertraging van in totaal 1,75 bereiken waardoor de maximale voedingssnelheid op 620 mm / minuut komt te liggen. Bovendien heb ik zo meer kracht. De ingebouwde, instelbare slipkoppeling voorkomt het stukdraaien van de voeding en grote schade aan de frees.
De uitgaande motoras van de accuboor is afgedraaid naar 6 mm waardoor ik het kleine tandwiel met 30 tanden, er zo op kan steken en kan borgen met een madeschroefje.
Het handwiel aan de linkerzijde is verwijderd, de uitgaande as heeft een diameter van 10 mm met een spiebaan van 4 mm. Nu heb ik geen gereedschap om een spiebaan in het grote tandwiel te steken maar met een 4 mm frees zijn ook wonderen te verrichten in aluminium. Het past klemvast zonder speling.
Het grote tandwiel.
Om de motor aan de behuizing vast te kunnen maken heb ik twee aluminium klembeugels gemaakt waarmee ik de motor op een L vormig stuk alumnium vast kan maken. Dit stuk kan ik dan vervolgens na uitlijning weer aan de behuizing bevestigen.
Boren van bevestigingsgaten in de klembeugels.
De behuizing wordt gemaakt van 10 mm dik alumniumplaat, lekker robuust en stevig. Als eerste de plaat gemaakt die tegen de tafel geschoefd wordt. Het grote gat is mbv de draaibank uitgedraaid naar 35 mm.
De grondplaat.
De bedoeling is dat ik de tafelvoeding in- en uit kan schakelen door de vertragingstandwielen naar beneden of boven te bewegen.
Voor de bediening van het vertragingstandwiel wil ik geen aluminium gebruiken maar messing. Dit is stijver en ik denk dat dat nodig is gezien de krachten die op de hendel komen te staan. Het schakelen gaat als volgt:
Vanuit de behuizing is een hendel te zien die zijwaarts bewogen wordt. Hierdoor ontgrendeld een pen waardoor de hendel naar boven en beneden kan bewegen. Bij het tweede schakelpunt schiet de pen weer in een vergrendelpunt. Heel simpel en "hufterproof". Op de hendel komt het vertragingstandwiel bevestigd. Het exacte punt kan ik pas bepalen na het monteren van de motor.
Hier de hendel in een vergevorderd stadium.
Voor de aandrijving van de accuboormotor heb ik de stroom die door de motor gaat gemeten, ruim 10 A bij volle belasting. Een zelfbouw regelaarkitje was daarmee uitgesloten, de zwaarste die ik kon vinden gaat tot 6,5 A (Velleman).
De oplossing komt in de vorm van een servotester en een snelheidsregelaar. Had ik nog en deze kan 40 A aan op 22 Volt.
Hier de proefopstelling, het werkt perfect!
De potmeter van de servotester wordt vervangen door een losse potmeter van 10 kOhm die ik aan de voorzijde in de behuizing vast kan zetten. Tussen de motor en de stroomdraden van de regelaar komt nog een omkeerschakeling om de draairichting van de motor om te kunnen draaien.
De proefopstelling
Ik ben nog bezig met de rest te maken maar er gaat toch veel tijd inzitten, temeer omdat ik het echt goed wil doen.
Binnenkort meer foto's.
Ik zal hier de bouw van een tafelvoeding voor een freesmachine bespreken.
Aangezien het met redelijk wat dingen mbt modelbouw te maken heeft lijkt het me een toevoeging op het forum. Zo niet mag ie net zo hard weer verwijderd worden. Even goede vrienden.

Allereerst de frees:
Dit is een zogeheten tafelfrees afmetingen van de tafel zijn 700 x 180 mm.
De zijdelingse verplaatsing is 500 mm, voor- en achterwaarts is 175 mm en de kop kan 375 mm op- en neer.
Het is een Optimumkloon (komt uit dezelfde fabriek, heeft alleen een andere kleur en een grotere Morse-conus opname). Ze worden verkocht in Waddinxveen. Ik heb hier in een eerder stadium al een digitale uitlezing op gezet waarmee de nauwkeurigheid van werken erg omhoog gaat. Bij goed zoeken op het internet hoef je het voor de prijs niet te laten in ieder geval.
Aangezien iedere omwenteling van het handwiel op 2 mm verplaatsing van de tafel neerkomt is het volledig van links naar rechts bewegen van de tafel 250 keer draaien en dat werd ik dus goed zat. Tijd voor een tafelvoeding.
De frees voor de ombouw:

De commerciele variant komt op 300 euro, toch wel veel voor een vertragingsmotor met snelheidsregelaar en twee eindschakelaars. Dat moet goedkoper kunnen met de lol van het zelf bouwen is de gedachte.
Allereerst in de rommelbak gesnuffeld en de volgende onderdelen opgedoken:
1. Oude accuboormachine
2. Vier stuks aluminium tandwielen, 2 van 30 tanden en 2 van 40 tanden.
3. Volumeknop oude radio
4. Messing strip 8 mm x 60 mm. lang 150 mm.
5. Oude printerassen tbv assen, pennen e.d.
6. servotester
7. Snelheidsregelaar, Robbe Air Control 840.
8. 12 Voeding, 20 A.
Verder ook nog wat zaken aangeschaft:
1. Aluminium plaat, 36 x 36 cm, € 15,=
2. Potmeter, 10 kOhm, € 2,75
3. 3-standen schakelaar 16 A max. € 3,25
4. Inbusschroeven M5 en M6, totaal € 15,=
Kosten tot nu toe: € 36,=
Uit de oude accuboormachine heb ik de aandrijving verwijderd, maakt op 12 volt 550 omwentelingen per minuut. Dit komt neer op 550 x 2 mm = 1100 mm / minuut en dat is echt teveel van het goede. Door de tandwielen kan ik een vertraging van in totaal 1,75 bereiken waardoor de maximale voedingssnelheid op 620 mm / minuut komt te liggen. Bovendien heb ik zo meer kracht. De ingebouwde, instelbare slipkoppeling voorkomt het stukdraaien van de voeding en grote schade aan de frees.
De uitgaande motoras van de accuboor is afgedraaid naar 6 mm waardoor ik het kleine tandwiel met 30 tanden, er zo op kan steken en kan borgen met een madeschroefje.
Het handwiel aan de linkerzijde is verwijderd, de uitgaande as heeft een diameter van 10 mm met een spiebaan van 4 mm. Nu heb ik geen gereedschap om een spiebaan in het grote tandwiel te steken maar met een 4 mm frees zijn ook wonderen te verrichten in aluminium. Het past klemvast zonder speling.
Het grote tandwiel.

Om de motor aan de behuizing vast te kunnen maken heb ik twee aluminium klembeugels gemaakt waarmee ik de motor op een L vormig stuk alumnium vast kan maken. Dit stuk kan ik dan vervolgens na uitlijning weer aan de behuizing bevestigen.
Boren van bevestigingsgaten in de klembeugels.

De behuizing wordt gemaakt van 10 mm dik alumniumplaat, lekker robuust en stevig. Als eerste de plaat gemaakt die tegen de tafel geschoefd wordt. Het grote gat is mbv de draaibank uitgedraaid naar 35 mm.
De grondplaat.

De bedoeling is dat ik de tafelvoeding in- en uit kan schakelen door de vertragingstandwielen naar beneden of boven te bewegen.
Voor de bediening van het vertragingstandwiel wil ik geen aluminium gebruiken maar messing. Dit is stijver en ik denk dat dat nodig is gezien de krachten die op de hendel komen te staan. Het schakelen gaat als volgt:
Vanuit de behuizing is een hendel te zien die zijwaarts bewogen wordt. Hierdoor ontgrendeld een pen waardoor de hendel naar boven en beneden kan bewegen. Bij het tweede schakelpunt schiet de pen weer in een vergrendelpunt. Heel simpel en "hufterproof". Op de hendel komt het vertragingstandwiel bevestigd. Het exacte punt kan ik pas bepalen na het monteren van de motor.
Hier de hendel in een vergevorderd stadium.

Voor de aandrijving van de accuboormotor heb ik de stroom die door de motor gaat gemeten, ruim 10 A bij volle belasting. Een zelfbouw regelaarkitje was daarmee uitgesloten, de zwaarste die ik kon vinden gaat tot 6,5 A (Velleman).
De oplossing komt in de vorm van een servotester en een snelheidsregelaar. Had ik nog en deze kan 40 A aan op 22 Volt.
Hier de proefopstelling, het werkt perfect!
De potmeter van de servotester wordt vervangen door een losse potmeter van 10 kOhm die ik aan de voorzijde in de behuizing vast kan zetten. Tussen de motor en de stroomdraden van de regelaar komt nog een omkeerschakeling om de draairichting van de motor om te kunnen draaien.
De proefopstelling

Ik ben nog bezig met de rest te maken maar er gaat toch veel tijd inzitten, temeer omdat ik het echt goed wil doen.
Binnenkort meer foto's.