Bouw tekening stunt 2.5cc

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Calyptratus, 17 okt 2016.

  1. Calyptratus

    Calyptratus

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lelystad
    Hi mede LB liefhebbers!

    Ik zoek een duidelijke tekening van een stunt voor 2.5cc glow. Vereiste is dat ik een holle romp wil en een strak design. De meeste stunts zijn voor grotere motoren goed te vinden, maar heb graag mijn 2.5cc os max 15 weer in gebruik.

    Er is zo ontzettend veel te vinden, dus vraag om hulp.

    Als ik een indicatie mag geven dan zou dit model (strega) in de buurt komen:
    https://goo.gl/images/P7wXQ6

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  2. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Er zijn -bij mijn weten- eigenlijk vrijwel geen modellen die voldoen aan wat je vraagt.
    Uit de jaren 50 zijn er -tig ontwerpen, maar die kloppen aerodynamisch eigenlijk niet en vliegen ook niet zo best.
    Pas begin de jaren 60 dringen er ontwerpen door in de Europese scene die wel goed vlogen, maar die waren meteen al groter ( .29/.35 motoren)
    Het blijkt heel lastig om een model, met de afmetingen voor een .15 in die bouwwijze, licht genoeg te maken.
    Het minimumfomaat om zo'n type model goed vliegend te krijgen ligt toch wel bij de 1m10/1m20 spanwijdte en daar gaat dan een -oude stijl- .35 motor in.
    Er zijn in de USA wel mensen die heel acceptabele zgn. 1/2A modellen hebben ontworpen.
    Maar 1/2A is .049 (0,8cc) heeft dan ook helemaal niets over. Zet je daar een grotere motor in, dan ligt het zwaartepunt meteen voor de vleugel en dat willen we ook niet....

    Ik zou de OS .15 op een stunttrainer als de Ace zetten en daar het vliegen weer mee in de vingers krijgen, zodat je daarna nergens de controle meer verliest en een groter, kwetsbaarder model dus gegarandeerd heel houdt.

    Mits licht gebouwd is zelfs met een Super Suppi of Eucalypta (Tupker ontwerp) heel goed te vliegen. (Fox .35 of OS .25)
    De laatste keer dat ik er een vloog viel dat helemaal niet tegen, terwijl ik op diezelfde dag ook met m'n F2B model vloog waar een dikke Super Tigre .60 in zat.

    Maar als je je toch over de aversie tegen een plankromp heen kunt zetten, dan is dit wellicht de beste keuze: The Tiny, een ontwerp van meervoudig wereldkampioen Igor Burger.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2016
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Van Nederlandse bodem is er voor 2,5cc natuurlijk de Suppi, zoals Jan Willem al aangeeft. Vliegt zeer behoorlijk. De Suppi is ook als trainer te gebruiken mits je de balsa vleugelliggers vervangt door vuren exemplaren. Is natuurlijk minder crashproof dan een Ace trainer, maar NIETS is zo crashproof als een Ace!
    Verder heb ik in het begin van mijn stuntloopbaan erg veel plezier gehad met de Princes van Aeromodeller; tekening nummer CL/724, echt een compleet mini stuntertje. Later heb ik leuk gevlogen met de Plover, ook van Aeromodeller (ik had er een OS 15 glow in!) en de Junior Nobler! Vliegt echt prima... Van beide modellen zijn volgens mij nog wel tekeningen in omloop, en met een beetje mazzel kun je van de Junior Nobler ook nog een bouwdoos op de kop tikken. Wel even het hout van de vleugel indekking vervangen door wat zachter en lichter balsa.
    Als je je zorgen zou maken over de looks van een ontwerp, kan ik je verzekeren dat je straffeloos de lijnen van de rompbovenkant (inclusief kielvlak) en de vleugel- en stabilo tippen naar je eigen smaak kunt wijzigen. Mits je de oppervlakken ongeveer gelijk laat, kun je elk model er zo uit laten zien als je wilt.
    Veel plezier met je LB doorstart!
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2016
    Calyptratus vindt dit leuk.
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Iemand een suggestie wat zo'n model nodig heeft qua electro aandrijving ?
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik denk dat je dat het beste aan Igor kunt vragen. Zulke kleine modellen heb ik nooit ge-electrocu... sorry: ge-electrificeerd.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Calyptratus vindt dit leuk.
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De specs voor de Tiny spreken over 9x4 prop en 11000 rpm. Daar ben ik al heel wat mee.

    Vraag is dan - en die is waarschijnlijk makkelijker te beantwoorden door de kenners - wat een typische CL .15 motor met uitlaat en gevulde benzine tank moet wegen ? Op basis van die gegevens kan ik zelf wel een elektro aandrijving uitdokteren die minstens dezelfde prestaties levert en hetzelfde gewicht heeft... althans dat is dan de uitdaging :weetnie:
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heb ondertussen zelf een poging gedaan en kom tot het volgende:

    9x4 prop (20 g)
    28 mm brushless motor 1240 kV (150W, max 16A, 45g)
    18A ESC (22A piek, 20 g)
    Lipo 3S 1800 mAh 20C (160 g)
    Timer + switch (7g)

    Meer dan 7 minuten looptijd
    11000 rpm bij 80%
    totaalgewicht: 252 gr
     
  10. Calyptratus

    Calyptratus

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lelystad
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik heb laatst 1 van die kleinere broertjes van de Aeronout CL modellen gekocht, maar dat is geen succes.
    Het hout was ronduit slecht, stanswerk belabberd , pasform waardeloos.

    Voor die tijd waren dit misschien nette bouwdozen, maar nu met CNC-werk zou er best wel iets anders te vinden moeten zijn.

    Kunnen de huidige actieve CL/LB niet zelf met iets komen wat eenvoudig is, maar ook modern genoeg?

    Denk dat veel instappers al blij zijn als ze een nette wing-over, looping en 8-tjes kunnen vliegen. Als de instappers dat dan leuk vinden is de opstap naar groter/complexer een volgende stap.
     
    Calyptratus vindt dit leuk.
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Winfried, als je voor een setje gefreesde FX71-L150-20 vleugelribben kan zorgen, dan bouw ik de Tiny deze winter nog.

    Ik kan je eventueel DXF bestanden bezorgen (heb de coördinaten zonet omgezet, moet ze alleen nog bewerken om naar praktisch bruikbare ribben om te zetten).
     
  13. Calyptratus

    Calyptratus

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lelystad
    Erg blij met deze informatie. Had mijn bedenkingen over het bouw pakket vanwege de prijs. Het model zelf zag er prima uit.
     
  14. Calyptratus

    Calyptratus

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lelystad
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Hans, Mail die profiel bestanden maar even. Dan gooi ik die door devWing....
     
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    En als ik zo even snel vergelijk met een OS .15 van 138 gr als ik goed gelezen heb (zonder demper ?) en een tankje van 80 cc, dan denk ik dat ik helemaal in de buurt zit...
     
  17. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    DevWing kun je ook zelf downloaden, daar zitten veel profielen in en kun je zelf het vleugeltje tekenen. Is goed te doen en vereist geen CAD achtergrond.
    Zonder licentie kun je een volledig ontwerp maken maar niet printen en niet naar een freesmachine sturen.
    Het ontwerp kun je dan exporteren en naar iemand sturen die wel een licentie heeft om de ribbetjes te laten maken.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier een verwijzing naar de Meteor van Ullrich Kappler, die met o.a. dit model bij ons te gast was tijdens het NK 2016.
    Hij vloog er mee in Old Time Stunt.
    Dat ding deed het heel best. De figuren die Winfried al aangaf vlieg je er probleemloos mee, maar F2B is een brug te ver...
    Ullrich geeft ook aan dat het meeste hout uit de bouwdoos vervangen moest worden (!).
    En dan denk ik niet gelijk 'afwerkingskwaliteit' maar simpelweg 'gewicht'.

    Dit model?
    [​IMG]

    Tja, 'modern' is eigenlijk voor LB-ers geen issue.
    Als je goed wilde vliegen begon het bij een .35 formaat. Maar eerder nog .40/46....
    Ik ben mijn F2B carriere begonnen met een Super Suppi en die zou ik ook tegen woordig nog aanraden, zij het met een .25 motor en een low pitch prop. Dan kom je ook uit met de ~ 75 cc tank.
    Zoals gezegd vind je in de kleinere formaten vrijwel geen 'moderne' ontwerpen omdat die daar geen wezenlijk voordeel boden.
    De ontwerpen van Igor Burger zijn wat dat aangaat wellicht een doorbraak, maar als F2B piloot voel ik zelf geen noodzaak om kleiner te gaan (ik vind mijn huidige model zelfs al wat aan de kleine kant).
    Om te bouwen zou je aan een tekening (of een schets met de cruciale maten), een stapel hout en wat handigheid genoeg moeten hebben. En waar nodig eerst vragen, voor je iets doet waarover je twijfels hebt.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2016
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het CAD gedeelte is wat mij betreft geen probleem en Winfried levert mooi freeswerk aan.
     
  20. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Jongens, jongens, wat ingewikkeld allemaal. CAD? Frezen? Fantastisch voor de fijnproevers, denk ik, maar het gaat hier om een leuk stuntertje voor een 2,5cc glow motor, en dan is alles wat je nodig hebt een tekening, een brievenweger voor het uitzoeken van het balsa, en een scalpel om de onderdelen uit te snijden... Dus Calyp..eh... laat je niet gek maken.
     
    classicracer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina