Bouw tekening stunt 2.5cc

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Calyptratus, 17 okt 2016.

  1. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad, plankjes en lijstjes aanschaffen, plan van de minislow afdrukken en bouwen. Op enkele avonden is ie klaar. Leuke 2.5cc er op (liefst een diesel :) ) en vliegen. Eerst vlak, 2de vlucht wavy, derde vlucht mooi binnenwaartse looping met telkens enkele mooie vlakke ronden, ... en zo mooi opbouwen. Met een minislow vlieg je het hele f2b-programma, al lijkt het er maar een beetje op. Maar je krijgt wel mooi elk figuur in de vingers.
    Er is maar 1 traject: bouwen, vliegen, repareren, vliegen, repareren, vliegen, repareren, vliegen, vers toestel bouwen, vliegen, vliegen, repareren, vliegen, vliegen, repareren, vliegen, vliegen, vers toestel bouwen, vliegen, vliegen, vliegen, vliegen, vliegen, vliegen,....

    mvg,

    Jo
     
    jef vindt dit leuk.
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ieder zijn methode van bouwen ;-)
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dit draadje volg ik ook een beetje.
    Vooral met in het hoofd de 2.5 cc peacemaker die ik in de 60-er jaren vaker zag vliegen zowel op de Goffert speelweide in Nijmegen als op de 2 criteria in België (Genk en Luik) die ik als supporter bezocht.
    Het is geen F2B model, meer fun en old-style-combat, maar maakte altijd wel indruk op me.
    [​IMG]
    Dit plaatje komt uit een recent draadje van rcgroups.
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2548659
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Probleem met deze stijl modellen is wel, dat ze erg 'wiebelig' vliegen.
    Dat zou niet erg zijn, maar zodra -als je ze daartoe trimt- ze wel strak vliegen, krijg je ze de bocht niet meer om.
    Kortom het zijn onmogelijke dingen als je er netjes kunstvlucht mee wilt leren, ze zijn hopeloos achterhaald.
    Vandaar dat ik bij mijn aanbeveling blijf om de slag even goed te pakken te krijgen met een -desnoods wat lichter gebouwde- Ace variant en dan over te stappen op een model dat je als piloot niet meer dwingt de tekortkomingen met sturen te moeten compenseren. Want anders is de lol er snel vanaf.
    In tegenstelling echter met veel RC klassen kun je met vrijwel alleen hout nog steeds LB kunstvluchtmodellen bouwen die op het hoogste niveau meekunnen.

    Die referentie aan het Goffertpark is mij uit het hart gegrepen.
    Als ex grote stadsbewoner uit het westen des lands is de loop van mijn modelvlieg 'carriere' sterk bepaald door wat ik IN de stadsparken zag: LB!
    Ik beschouw het nog steeds als diep triest dat zoiets in onze zogenaamd tolerante maatschappij van tegenwoordig echt niet meer modelijk is.
    M. i. is dit de hoofdreden achter het steeds meer als 'exotisch' beschouwd worden van LB als tak van de modelvliegerij.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het was ook in het begin van de 60'er jaren niet gemakkelijk om je lijnen kink vrij te houden door het aantal mensen dat er toch doorheen wilde lopen.
    Ik vloog toen o.a. een zelfontworpen stuntertje met flaps. Het had 50 cm span 10 cm koorde en een Webra Piccolo van 0.8 cc.
    Veel ontwerpen in Aeromodeller bekijken en dan zelf wat tekenen en bouwen.
     
    HansL vindt dit leuk.
  6. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Mwah - zelf ben ik de grootste boosdoender als het op de knikken in mijn lijnen gaat. Dankzij vliegmaat Klaas, die een rood/wit gestreept lint uitrolt, valt het tegenwoordig mee.

    Kon makkelijk mee met het openbaar vervoer - maar liefst in een luchtdichte zak voor de terugreis. Hoewel .... in de oude door Kromhout aangedreven bussen en streekboemeltjes hing er meer diesel dan zware van Nelle in de lucht.

    Het seizoen staat voor de deur - go for it!:)
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Was de (leef)tijd van de fiets.
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hangt er helemaal van af wat het doel is.

    Als je focus ligt op het bouwen van vintage ontwerpen en sub-sub-optimale vliegeigenschappen daarbij voor lief neemt : meteen doen!
    Als je het best vliegende model zoekt, waarmee je je vliegvaardigheid kunt verbeteren: meteen vergeten, die dingen zijn hopeloos verouderd.
     

Deel Deze Pagina