Op dit moment in de constructie van een nieuwe stunter begint zowel het werk als, vrees ik het verhaal saai te worden: Voor de volgende kleur moet weer alles afgeplakt worden! Hoewel zilver de volgende kleur in de reeks licht-naar-donker is, heb ik er nu voor gekozen om eerst het zwart te doen. Het zwart is bij mijn kleurenschema eerder een trimkleur als een hoofdkleur, dus minder oppervlak, vandaar de afwijkende keus. Ik heb metallic zwart gekozen, een erg mooi effect in de zon. Behalve voor dit kleurenschema gebruik ik deze kleur ook wel voor cockpit interieurs en een 'anti verblindingsvlak' op de neus voor de cockpit. Dit zwart komt ook weer uit een spuitbus. Deze acrylverf is nogal 'bijterig' het hecht zich erg goed in de spanlak, en kan zich, als het onder het afplakband kruipt, ook in de vorige kleurlaag vreten. Dit betekent dat vooral de eerste laag dun gespoten moet worden! Deze spuitbuslak is overigens niet brandstofbestendig, voor brandstofmotor aangedreven modellen is een 2K lak er overheen noodzakelijk.
Bij het lostrekken van het plakband gebeurde er een kleine ramp: een fikse strook van het wit op de romp kwam mee! Dit zou bij dit model nog een paar maal gebeuren, en dan steeds op plaatsen waar het model geglast was! De hechting van de spanlak op de epoxy was dus niet voldoende. Ik had dit nog niet eerder zo erg meegemaakt. Volgens mij betekent dat gewoon dat ik eerder steeds mazzel had gehad; per slot van rekening hect verf per definitie niet goed op epoxy. Inmiddels ben ik er achter dat er een speciale primer bestaat, om als tussenlaag tussen epoxy en lak te dienen. Dat zal ik de volgende keer gebruiken! Al betekent dit wel extra gewicht, maar reparaties van beschadigde plekken doen dat ook, helaas...
Zulke tegenslagen betekenen ook vertraging, want de beschadigde plek moet weer gespanlakt/geschuurd etc worden, en er moet een stukje tissue op maat worden gemaakt om in het 'gat' te passen. Het werkt het beste om de rand van het stukje tissue te scheuren ipv te knippen of snijden. Een rafelige rand is gemakkelijker gelijk te maken met het omringende, niet beschadigde oppervlak. Ik was toch nog wat haastig, dus ik ben bang dat als je het model goed bekijkt, de gerepareerde delen nog te herkennen zijn.
Vervolgens moest het zilver aangebracht worden. Het was weer de bekende nodige uren werk om alles af te plakken en in te pakken.... en mijn verharder en thinner raakten op. Voor een amateur valt het nog niet mee om de juiste spullen te kunnen verkrijgen. De vorige keer dat ik dit soort professionele verf en spullen nodig had, kwam ik na een tip bij de firma Savelkouls op het winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht terecht. Naast het gewone doe-het-zelf spul is deze firma gespecialiseerd in autolak. Ze verkopen onder andere hun eigen verharder en thinner, in halve- en kwart liter bussen, en veel goedkoper dan het zelfde spul van Spies Hecker. Bovendien was de harder van Sp/H altijd beperkt houdbaar; na pakweg twee jaar begon het troebel te worden. En het busje harder van Savelkouls, wat ik daar in 2004 gekocht had, was nu nog steeds bruikbaar!
De eigenaar wist me ook te vertellen dat op thinner gebaseerde lakken niet meer voor het afwerken van auto's mogen worden gebruikt -en dus verkocht- maar als dezelfde lak voor motorfietsen of modelvliegtuigen wordt gebruikt, mag het tot 2010 nog wel worden verkocht! De wereld van de Europese regelgeving is bizar, maar soms pakt het gunstig uit..
De gespoten delen van 'Donar' zagen er na het aanbrengen van het zwart en het zilver als volgt uit: (de foto is weer op de website
Lijnbesturing in Nederland - Startpagina te bewonderen).