Bouw Trex 450X leverd problemen op

Beste modelbouwers,

Ik ben een Trex 450X aan het bouwen maar stuit op de volgende problemen!

1. Het hoofdtandwiel heeft aan de bovenkant een soort kop (om het in woorden te omschrijven) die lijkt te groot om het tandwiel in het frame te plaatsen. Hij past er niet meer in. Wie weet wat het is? Ik zal vanavond een foto plaatsen

2. Ik ben het landings gestel aan het maken maar het blijft echter bij proberen. De eerste drager is stroef maar zit nu op zijn plek. Maar de tweede drager moet met allebei de pootjes tegelijk worden aanschoven maar dit gaat simpelweg niet!

3. de kogeltjes aan de rotorkop en swashplate lopen erg zwaar. Het is niet zo dat het niet wil draaien maar het bied redelijk wat weerstand!

wie o wie kan mij helpen?

gr,

niels

niels steigenga zei:
Ik ben de Trex 450X aan het bouwen maar ik stuit op een aantal verveldende problemen! :cry:

1. Het hoofd tandwiel pas niet in het frame. Het bestaat uit twee tandwielen waarvan de onderste vrij loopt. Nu steekt er boven het bovenste een stuk van het lager uit waardoor het tandwiel niet past. Als ik het er in wil plaatsen raakt de onderste het frame. Hoe zit dit.

2. Het landings gestel krijg ik onmogelijk op zijn plaats geschoven! De eerste ging nog wel maar de tweede drager moet persee met allebei de pootjes tegelijk er opschovenworden omdat het niet past. Dit lukt niet omdat het te stroef loopt

3. Ik weet dat het een veel gestelde vraag is :oops: maar alle kogeltjes in de rotorkop lopen als de pest!

Zou je mij alsjeblieft kunnen helpen?
Ik heb me behoorlijk op zitten vreten (figuurlijk) van wege deze verveldende problemen!

gr,

niels

Hallo Niels,

Om te beginnen:
Rustig blijven! Alleen kalmte kan u redden!

1. Ik heb zelf een 450XL maar de tandwielen zullen enigzins het zelfde zijn. Ik hoor/lees vaker dat er dan 1 van de 2 tandwielen verkeerdom gemonteerd wordt waardoor het niet past. (laatst nog wel hier op het forum geweest. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=32639&highlight=hoofdtandwiel )

2. Beetje een vaag verhaal maar ik denk dat je bedoeld dat de "skidstang" moeilijk door de "skidpootjes" glijd.
Euhm draaien en erin schuiven... Je align rc schuurt er dan wel af helaas.

3. De ball links kun je opschuren.
Dit kun je doen met een speciaal ball link tooltje. Maar je hebt ook mensen die het doen met 1 bolletje aan een boormachine en dan de linkjes stuk voor stuk indraaien.

Kijk anders eens hier: http://www.runryder.com/helicopter/p1850494/

Hoop je wat informatie gegeven te hebben.

suc6!

neem een [bal] link en zet die vast met een lange m2 en moer en druk de link er weer op.
set de m2 in een accu boor machine en draai het geheel soepel.
niet te soepel het mag best iets stroef blijven.

Vanavond zelf even geprobeert... (boormachine)
De eerste 2 linkje verknalt door te lang te doen.
Gewoon elke keer een beetje en proberen.

Kan wel merken dat hij er beter van is gaan reageren.
Sommigen waren echt veel te strak.

suc6!

1 - Ik ging inderdaad ook mijn post doorsturen, maar NF Savage was mij voor. De montage van het hoofdtandwiel dien je goed te bekijken, langs de ene kant sleept het net, de andere net niet, zie de link met mijn foto's

2 - De skids zijn inderdaad 'a pain' maar met wringen en draaien raak je er wel. Eens de tweede poot er ook door geraakt is kan je met wat bruut werk, wringen, trekken, duwen de skids mooi symmetrisch krijgen (en parallel) maar ik had net hetzelfde gevoel als jij zo van: 'dit kan toch echt niet'... 't kan wel :)

3 - De ball links die klemmen los ik op door (zeer) voorzichtig met een bektangetje te drukken op de link zelf terwijl hij over het balletje zit, 'k ben niet zo'n voorstander van het opschuren van het balletje, dit help je snel om zeep. Het is zo dat de link zachter is dan de bal en door zachtjes te drukken met de tang zal je zien dat de link spectaculair verbetert qua fitting. Maar DRUK ZACHT, je kan daarna nog altijd harder proberen als het nog teveel klemt. Als je te hard drukt kan je de link breken en/of de bal beschadigen.

BEdankt allemaal!

Probleem 1 is opgelost! Er moest een ringetje bovenop de main gear, die heb ik er perongeluk ertussen gedaan!(dom, dommer, [domst])

2. Ik ben maar flink aan het pielen geweest en toen is het alsnog gelukt. Maar alleen de roll en nick aansturing blijft er stroef ondanks dat hij volledig gelagerd is! Ik heb tussen de roll mixer al een ringetje gedaan is helpt iets maar het blijft erg stroef. Ik zal eens een foto laten zien!

gr,

niels

niels.

heb je toevalig ook olie voor platiek in huis.
dat is bijvoorbeeld die rode olie van robbe.
werkt heel goed in de eerste tijd dat je links heel stroef lopen.
kunen ze tijdens het gebruik langzaam en goed in slijten.
dan gaan ze tenminste niet kapot door de kracht die je er op zet

@DFlyer: bedankt, maar ik ken die site al heel goed, mijn T-Rex zit al enige tijd in elkaar en vliegt nog ook :)

Back