Bouw TripTender.

Hans, Met andere zender en ontvanger had je toen ook andere kristallen in zender en ontvanger? Wat ik zo even met mijn schippersverstand kan bedenken is dat de schakelfrequentie van de regelaar de ontvangfrequentie in de ontvanger stoort. Je zou kunnen proberen om het kabeltje tussen ontvanger en ESC een paar slagen door een ferrietring te halen. Bij mij gaf dat in mijn avatar enige verbetering. Moest wel even de draadjes uit het stekkertje halen om door de ring te kunnen. Heb je nog een regelaar uit een ander schip om even te testen, of die ook hetzelfde beeld geeft? Hoor het wel. Gr. Klaas.

Hi Klaas.
Was een andere zender en ontvanger en andere kristallen.
Heb al een andere zelfde soort en merk regelaar gewisseld.
Ben vanavond weer even wezen varen met de nieuwe regelaar. Storing bleef het zelfde.
Weer wat aan het schuiven geweest met de komponenten lijkt beter te worden met de regelaar zo ver mogelijk bij de ontvanger weg.
Zal eens een ferrietring proberen kijken of dat bij mij ook helpt.
Wat ook opvalt als de storing begint kan ik dat even verminderen door mijn zend antenne vertikaal te houden. Dus het zend signal wordt dan iets beter en wordt dan niet gestoord.
Maar eerst zo'n ferrietring proberen.
Verder is zo'n brushless motor ook te ontstoren?
Gr Hans

Nee hoor Hans, de motor hoef je niet te ontstoren. Misschien dat het helpt om de motordraden tussen ESC en motor te twisten. Misschien dat het helpt om de ontvangerantenne bovendeks te brengen als verbinding tussen houten of kunststof masten. Verder zou ik het zo gauw ook niet weten. Misschien dat Ernst Grundmann meeleest en ideeën heeft. Anders eens een conversatie sturen. Is een behulpvaardige vent. Gr. Klaas.

Eerst even dit morgen proberen.
20230909_213736.jpg

Nog geen 5/12 in zicht, maar vol verwachting klopt mijn hart! Gr. Klaas

Hi Klaas.
Hij lijkt te werken de ferrietring.
Het wordt steeds iets beterder.
Zal kijken of er vlak bij de regelaar nog één er bij kan zetten.
Stoort nog wel al en toe maar er is redelijk mee te varen. Vanochtend teminst.
Regelaar zo ver mogelijk bij de ontvanger weg. Maar ja op een bootje van 50cm. Wan nu best ver met be boot het kanaal op.
Op de foto zie je de indeling accu's worden nog iets kleiner.
Ik wil dit probleem eerst goed hebben voor het dek er vast opgaat.
20230910_135224.jpg

Machtig interessant topic ben niet de enige dus met storing.
Ik ga eens kijken voor meer van die ferrietring deze had in van een bec voeding. Maak ik er nog 2 dicht bij de ontvanger.
Zal het nog wel een keetje moeten lezen en laten bezinken. Uh niet de boot natuurlijk.
Gr Hans

Veel plezier ermee Hans. Is wel een 20 jaar oud draadje, maar met onze oude spulletjes wel nuttig. En goede vaart gewenst! Mebo 2 moet wel bevoorraad worden natuurlijk! Gr. Klaas.

Gaat goed komen trouwens mijn zender is wel 40 jaar oud.
Ik heb de ferrietring verplaats tot tegen de ontvanger en helemaal vol gewonden met draad naar de regelaar. En maar gelijk 10 van die ringen besteld.
Heb net 2 uurtjes gevaren zonder storing. Geweldig. Die dingen werken dus wel.
Gr Hans

Hans blij zonder storing en Klaas dat hij geen onzin verkocht heeft. En met die ouwe "rommel" vermaken we ons nog best. Mooi toch? Goede vaart! Gr. Klaas.

Mijn ervaring van de afgelopen 30+ jaar is dat ik met alles dat op mHz werkt (of dat nu 27, 35 of 40 was) regelmatig gekke storingen had.
En dat hetzelfde setje in een andere boot wél perfect zijn werk deed.
Ik werk nu een paar seizoenen op 2,4 gHZ en heb beter bereik en geen storingen.
Dat setje van FlySky bevalt me prima.

Denk dat ook wel klopt.
2.4Ghz is beter dan de mhz.
Maar ik vaar ook al van af 1975 op de Mhz maar de eerst 15 jaar verbrandings speed. Eigelijk nooit storing.
Wel heel wijnig elektrisch maar met koolborstels en ontstoord.
En sinds kort borstelloos. En nu wel storing. Denk het snel schakelen wan de regelaar het grootste probleem is en ook al wordt gezegt een brushless motor hoef je niet te ontstoren wekt de indruk dat de brushless set niet zou storen.
Dat ik nog op de 40mhz zit is vooral dat ik dat nog heb en de zenders uit die tijd van aluminium en goud kleurig wel veel mooier uit ziet.
Zoals wel meer uit de beginjaren 80 bijvoorbeeld radio's en versterkers.
Toch ga ik nog niet over op 2.4ghz.
Zeker als dit probleem op te lossen is.
20230917_204707.jpg

Als het nog goed werkt Hans, lekker blijven gebruiken. In de 40 Mhz ook wel eens eenzelfde soort storing gehad, maar dat was met een ferrietring opgelost. Was ook met een brushless motor. Gr. Klaas.

Zo kleine upgrade uit frustratie.
Al weken vertraging door PostNL.
Accu's van NCON wel in de PostNL app maar niet geleverd. En dan begint het gezeur.
Dus niet de schuld van NCON buiten het wachten.
Dus ik kan niet verder bouwen.
Dek kan er nog niet vast op.
Wel nog wat gevaren heel af en toe een kleine storing als de boot ver weg was.
Verder prima alles prima.
Wel klein stukje van de brug gemaakt.
Gr Hans
20230915_225048.jpg
20230915_225040.jpg
20230915_224651.jpg

Zo weer een update van de TripTender.
Sorry als ik lekker bezig ben vergeet ik altijd foto's te maken.
Maar toch. Het polyeter dek er in geplakt en bekleed met latjes heel dun houd gesneden met de papier snijder. En vernist. De romp gespoten en hier en daar geschilderd. De brug in wat kleuren en wat houtwerk er op geplakt. Gaat lekker zo met de tender van de Mebo2.
Gr Hans
20231008_121622.jpg
20231008_121701.jpg
20231008_121652.jpg
20231008_121649.jpg
20231008_121636.jpg
20231008_121629.jpg

Vanavond een hekje gemaakt nog even uit dokteren hoe het vast te plakken dacht aan een druppeltje aan ieder messing pootje maar wat voor lijm?
Gr Hans
20231009_215113.jpg

Hans, Zou de relingscepters in de gaten steken en er dan een beetje CA-lijm bij in laten lopen. Het is maar net dat de reling in positie blijft. Staat al klem in de gaatjes. Wordt wel wat! Gr. Klaas.

Back