bouw uitleg cap 232 demi scale

hallo medemodellers,
ik heb een volledig plan van een cap 232 demi scale kunnen krijgen
maar heb er geen bouwbespreking van kunnen vinden.
zou mij iemand aan een bouwbespreking kunnen helpen?

Voor zover ik weet komen de meeste plannen zonder bouwbeschrijving. Dat is nu net de uitdaging van het "bouwen vanaf plannen" dat je zelf de nodige planning moet maken om die plannen te vertalen tot een werkelijk vliegtuig.

In principe gaat het zo een beetje als volgt: eerst alle onderdelen die op het plan getekend staan overbrengen op hout, en uitzagen.

Daarna de stukken op de juiste manier op elkaar lijmen, op de juiste plaats, en ook dat kan je op de plannen zien.

Vaak kan je op de plannen zien uit welk type hout je een onderdeel moet maken (balsa/triplex/light ply) maar er zijn ook plannen die minder detail hebben, en waar je een beetje je eigen ervaring moet gebruiken om te weten welke stukken uit stevig hout moeten, en welke uit licht balsa kunnen (als je reeds enkele bouwdozen hebt gemaakt weet je dit wel)

Het enige wat een bouwbespreking zou kunnen "toevoegen" is de juiste volgorde, zodat je geen stukken op elkaar gaat lijmen om achteraf te ontdekken dat er nog ergens een stuk tussen moest, dat dan niet meer lukt. Maar wederom, als je reeds een paar bouwdozen gemaakt hebt, weet je die volgorde ook wel ongeveer.

En verder, moest er al een bouwbeschrijving bestaan, dan zou het handig zijn moest je vermelden over welke plannen het gaat, en daarmee bedoel ik de uitgever, ontwerper, tekenaar ofzo. Want ik kan mij best voorstellen dat er meer dan 1 plan bestaat van een cap 232 (is nogal een erg populair en veelvoorkomende vlieger)

aerosquare - Downloads | Half scale Cap 232hallo dazzler,
bedankt voor het bericht, nu is het wel zo dat ik bijna 20 jaar gestopt
ben met modelbouw en dat nu een beetje terug leren bouwen is,
heb wel vroeger wat gebouwd maar dat zit nu nog even ver weg,
het bouwplan is van ene mijnheer Jean Francois Thier,aerosquare - Home,
heeft een spanwijdte van 1,27 m wing surface 30dm² gewicht ongeveer 1800gr-200gr
motor eventueel een os van 40 of 46.
op het plan staat een gedeelte waar ik aan twijfel of het nu reeds de vleugel is of een aan bouw voor de vleugels perfekt te doen passen.
itemid,46

als je op de webpagina cap 232 opent is het plan van fusselage boven aan
daar waar ik denk dat het reeds de vleugels zijn.
Groetjes.

Ik denk dat ik zie wat je bedoelt.

De vleugel wordt gebouwd in 2 helften, en deze 2 complete vleugelhelften worden dan in het midden aan elkaar gelijmd.

De romp is gewoon een romp met onderin een uitsparing waar de vleugel, eens ter plaatse op het vliegveld, in gemonteerd wordt.

Ik zie inderdaad dat op de tekening van de romp, en een deel van de vleugel getekend staat. Volgens mij is dit enkel gedaan om aan te geven hoe de vleugel gemonteerd wordt, maar hangt dit deel niet vast aan de romp.

hallo,
dit is wat ik ook in gedachten had maar was er niet 100% zeker van,
dat krijg je dan wanneer het zolang geleden is wat betreft de bouw van
zulke vliegtuigjes.
Bedankt voor het bekijken van de plannen op de webpagina en de nodige uitleg.

Dit model heeft wel vleugels die op de romp worden vastgezet met een buis midden door en binnen in de romp vastgeschroefd.

Groetjes.

Back