Voor zover ik weet komen de meeste plannen zonder bouwbeschrijving. Dat is nu net de uitdaging van het "bouwen vanaf plannen" dat je zelf de nodige planning moet maken om die plannen te vertalen tot een werkelijk vliegtuig.
In principe gaat het zo een beetje als volgt: eerst alle onderdelen die op het plan getekend staan overbrengen op hout, en uitzagen.
Daarna de stukken op de juiste manier op elkaar lijmen, op de juiste plaats, en ook dat kan je op de plannen zien.
Vaak kan je op de plannen zien uit welk type hout je een onderdeel moet maken (balsa/triplex/light ply) maar er zijn ook plannen die minder detail hebben, en waar je een beetje je eigen ervaring moet gebruiken om te weten welke stukken uit stevig hout moeten, en welke uit licht balsa kunnen (als je reeds enkele bouwdozen hebt gemaakt weet je dit wel)
Het enige wat een bouwbespreking zou kunnen "toevoegen" is de juiste volgorde, zodat je geen stukken op elkaar gaat lijmen om achteraf te ontdekken dat er nog ergens een stuk tussen moest, dat dan niet meer lukt. Maar wederom, als je reeds een paar bouwdozen gemaakt hebt, weet je die volgorde ook wel ongeveer.
En verder, moest er al een bouwbeschrijving bestaan, dan zou het handig zijn moest je vermelden over welke plannen het gaat, en daarmee bedoel ik de uitgever, ontwerper, tekenaar ofzo. Want ik kan mij best voorstellen dat er meer dan 1 plan bestaat van een cap 232 (is nogal een erg populair en veelvoorkomende vlieger)