Bouw Union Manta (URS) schaal 1:50

• Topicstarter Topicstarter wouter zzw
  • Startdatum Startdatum
W

wouter zzw

Guest
Hallo mede-forummers,

Al sinds geruime tijd loop ik al met het idee om een schaalmodel van de Union Manta te maken. Dit stamt al uit de tijd dat ik de eerste foto`s van dit schip heb gezien op www.Tugspotters.com heb gezien. Voor de meeste mensen die een beetje in de sleepvaart geintresseerd zijn zal dit schip bekend zijn. Voor diegenen die schip niet kennen komt hier dan toch een korte opsomming van de gegevens van de Union Manta.

Lengte o.a. : 75.00 m
Breedte o.a. : 18.00 m
Tropen Diepgang: 6.60 m
Gross-tonnage: 2.900 ton
Paaltrek ongeveer: 205 ton

Voorstuwingsinstallaties
2x Wartsila met een totaal vermogen van 14.720 kW bij 750 rpm draaiende op RMG 180(IFO 30)
2 x Rolls-Royce Kamewa props van 4,2m in straalbuizen
2 x kopschroeven van 2,0 m dia. CP schroeven van elk 883 kW.
DYNAMIC POSITIONING system SPD 21, class II, dual redundancy

Dekuitrusting:
ANCHORHANDLING/TOWING WINCH(aft)make ´BRATTVAAG/ROLLS-ROYCE´:
statische belasting van 625 tons, pull 500 tons at 14,1 m/min., Sleepdraadcapaciteit 8000 m. dia. 76 mm.

TOWING WINCH (fwd)´BRATTVAAG/ROLLS-ROYCE´, 500 tons at 14,1
m/min., wire capacity: 2 drums each 3000m dia. 76mm.
2 secundary winches: 65 tons at 14,5 m/min.
2 x 3500mm dia. ´rolls_royce´ STERN ROLLERS, SWL 500 tons. sea
also (additional equipment)

normal_UNION%20MANTA.olaf%20moen.jpg

Foto: Olaf Moen

normal_UNION.MANTA%20A.%20Gorter.JPG

Foto: A Gorter

Nu het model:

Het model van dit schip komt er dus in schaal 1:50.
ik ben alweer een weekje of wat bezig geweest met de bouw van het model. alle spanten staan reeds op de bouwplank en, zoals mijn mailline collega's al gezien hebben, ben ik ook al met de accomodatie in de weer geweest.

thumb_Manta%20Bouw.jpg

normal_Manta%20Bouw2.jpg

Dit was het begin van de bouw. De updates zullen weldra volgen. Ik ben namelijk weer al een stukje verder.

Greetz from the shipyard,

Wouter

door die kraan achterop doet ie me een beetje denken aan een sterke en grote en veel mooiere variant van de paula III :roll:

Erg stoer schip! :D Veel succes met de bouw! Hopen dat er een mooi resultaat uit komt! :thumbsup:

Christian

Hoi Iedereen,

Nu even kleine update.

Er is op de foto te zien dat het werk niet helemaal heeft stilgelegen. De Bakboord kan van de romp is nu eidelijk bijna dicht en ik ben aan de stuurboordzijde halverwege. ik heb ondertussen het materiaal voor mijn straalbuizen klaar ook al klaar gemaakt. Nu nog een draaibank vinden waarop ik het kan afdraaien...

Het zal jullie zijn opgevallen dat het lang geduurd heeft voordat er weer een update is veschenen maar ik heb het de laatste tijd erg druk met school en werk.
Het valt misschien op dat de romp ophoud bij spant nul maar komt nog een spant in en ik ben even aan het uitvlooien hoe dat nu precies staat. de rest van het achterschip wordt massief aangezien de romp naar Bert Kroes gaat voor verder behandeling.

normal_DSC_6539a.jpg

@ Ko,
Oh, maar de antonie is nog niet gecancelled maar dat is even uitgesteld. Nu eerst de romp van de Manta en daarna alle aandacht op de Antonie.

gr,
wouter

Back