Bouw USS Missouri 1:200 Trumpeter/Pontos

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Hueyfan, 8 feb 2021.

  1. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Hallo,

    Mijn naam is Jan, ben al vrij lang lid van dit forum, echter zonder ooit iets geplaatst te hebben, behalve over rc heli's.
    Mijn modelbouw hobby's zijn er eigenlijk 3. Te weten, modeltreinen, spoor 0 (actief), modelheli's rc (niet meer actief), en modelboten (sinds kort weer actief)
    Vooral het laatste is verdeeld over behoorlijk wat jaren. Ooit een Smit Rotterdam gebouwd van een Billing boats set (dacht dat het zo heette), en een RC bootje in mijn jonge jaren waarbij je toen nog een vergunning moest kopen om met een RC uitrusting te mogen varen, plus nog wat plastic kits die iedereen in zijn jeugd wel in elkaar heeft gelijmd.

    Nu, naar aanleiding van oa youtube filmpjes, geïnspireerd geraakt om de Trumpeter kit icm de Pontos detail set te gaan bouwen. De miniscule onderdelen en de uitstraling van het model was meteen raak.

    Dit verslagje, wat waarschijnlijk wel even kan duren, voorzie ik dan regelmatig van wat foto's en mocht iemand zich geroepen voelen tips cq commentaar te geven, dan sta ik daar uiteraard voor open.
    Duidelijk is dat ik ook wel wat vragen heb.. Heb ook hier een aantal verslagen verslonden, oa die van de bouw van de Bismarck. Gelijk al wat dingen in mijn hoofd meegenomen voor de toekomst.
    Modelbouw is dus niet nieuw voor mij, en detailwerk is wel een dingetje waar ik naar streef.
    Heb bijvoorbeeld zelf de rail en wisselbouw voor mijn spoorbaan uit bouwpakketten van Wenz gemaakt, wat nogal een monnikenwerk is geweest, maar met veel voldoening. Na 7 jaar bijna alle rails gespijkerd..

    Maar goed, hieronder waarschijnlijk wat bekende foto's van de kit en de start..
    Pontos set is onderweg vanuit Australie, met het teak dek, dus dat kan wel even duren, ik hoop een week of twee. Betaald voor de Express Courier, dus geen risico's daarmee genomen.

    De doos zelf

    [​IMG]

    De romp verbonden met de boeg, te groot om in een keer in de doos te passen.

    [​IMG]

    De romp met de delen die alvast geplaatst konden voordat ik de boel op kleur kan brengen.
    Alle kiertjes met putty van Vallejo dichtmaken eerst en de overgang van de boeg naar de romp moest ook aan gewerkt worden. Minimale randjes vlakschuren en met dezelfde putty opbouwen totdat alles glad is.
    Daar ben ik wel even mee bezig, want te lang achter elkaar werken aan de boot is helaas wat te zwaar voor mij. Bovendien wil ik het niet als werk gaan zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als alles strak is en glad, dan ga ik overwegen hoeveel detail ik wil aanbrengen van beplating, het zogenaamde oilcanningeffect, en de pantserplaat die over de lengte doorloopt. Aan de ene kant wil ik dit niet teveel doen, immers je kijkt naar het model alsof je van een flinke afstand staat, en dan zie je bij het voorbeeld ook niet echt veel van dat soort onregelmatigheden aan de romp. Aan de andere kant zie ik voorbeelden waarvan ik denk, dat wil ik zo ook wel.

    Wel heb ik ook een setje van Eduard etsplaatjes met een malletje besteld voor het bovenste deel van de romp waarbij deze per twee op 3.5 cm worden vastgelijmd.

    Dus, schuren, vullen indien nodig en schuren..
    En wachten op de bestelde sets, de Eduard set komt weer uit Polen, de boot zelf uit Italië, dus met Australië erbij is het een behoorlijk internationaal gebeuren.

    Mvrgrt,

    Jan
     
  2. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Oké je hebt mijn aandacht.
    Ziet er tot dusver goed uit dus ik denk dat ik dit verslag maar eens ga volgen.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ga je hem ook RC bouwen? Welk houten dek heb je, de blauwe of de naturelle kleur? Ikzelf heb de naturelle.

    Groet,
    Willie
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Hallo Willie,

    Het wordt een statisch model. Het dek is de teak uitvoering, dus de blank houten versie.
    Of dat zo blijft ben ik nog niet over uit.

    Mvrgrt,

    Jan
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ben ik ook nog niet uit. Heb mijn Pontos set direct uit Zuid Korea laten komen, kwam wel bijna €80,- invoer kosten bij. Mijn Missouri wordt RC. Maar eerst mijn Bismarck 1/200 afbouwen.

    Groet,
    Willie
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Bouw ze ik heb hem gebouwd met een papieren versie als voorbeeld dat op hout geplakt en uitgezaagd.
    Mijne verslag staat hier ook .
    Een aantal pagina s geleden.
    Hij is scale 1 : 128 en is 2 m 20.
    Ik was in 1995 op vakantie in. Marine haven bremerton . usa en daar lag toen de museum boot Uss missouri .
    En heb er op gelopen .
    Nu legt het schip in hawai. Pearl harbor .
     
    MarcT vindt dit leuk.
  7. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Hallo,

    Romp bewerkt, maar niet zo intensief, enkel de illusie van een aantal rompplaten dmv afplaktape en dunne randjes putty aangebracht.
    Van Eduard de 88 plaatjes aangebracht, gelijk een lesje in het omgaan met PE, uitsnijden en verlijmen.
    Daarna de zwarte waterlijn aangebracht. Als eerste, en enkel de bovenrand afgeplakt. Bewust, zodat ik straks over het zwart 6 mm brede (extra flexibele) tape aanbreng, daarna kan ik het bovenste deel van de romp zonder verder afplakken spuiten. De rode onderzijde kan ik spuiten nadat ik het bovenste deel afplak over de tape op het zwart.
    Scheelt afplakken en zo hoop ik de zwarte lijn zo scherp en uniform mogelijk te krijgen.
    Ik heb gekozen voor Tamiya XF verf, was voor mij nieuw, gebruik normaal alleen Gunze en Vallejo.
    Verdund met Vallejo thinner, geen probleem met een proefstukje, 40% thinner, en een mooi strak resultaat en geen drytip. Zie wel eens mensen zonder masker spuiten omdat ze denken dat watergedragen verven geen kwaad kunnen, maar ik gebruik standaard een goed masker. Tamiya is ook niet alleen watergedragen dus dat was sowieso een must. Sea Blue, XF-17, Hull Red, XF-9, en Flat Black XF-1.
    De kit adviseert AS-8, maar dat is een kant en klare spuitbus, en ik werk toch liever met de airbrush.. De XF-17 komt het meest dichtbij. Benieuwd of die te donker zal zijn. Kan eventueel mengen met lichtere kleur. Ik zie het wel.

    Maar goed, even een tweetal plaatjes

    De zijkant met de Eduard plaatjes

    [​IMG]

    Van deze positie uit heb ik een foto van het voorbeeld gevonden in droogdok, daar heb ik het idee van de lijnen van de rompplaten oa vandaan. Scherp krijgen lukte even niet..

    [​IMG]

    Overigens ben ik er achter gekomen waar die uitstulping helemaal onderaan de boeg voor dient. Ik dacht eerst een gietrand. Dus niet.
    Er zit ook een 'gat' in bij het voorbeeld, waar een ketting doorheen gaat en de zogenaamde Paravane(s) mee gesleept kan worden. Geen idee hoe zoiets in het Nederlands heet. Iets van anti-duikboot wapen..

    Later weer meer.

    Mvrgrt,

    Jan
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, In het Nederlands heet dat ook paravaan. Een soort drijvers met draden eraan. Wordt niet tegen duikboten gebruikt, maar om verankerde mijnen los te snijden. Zie link. Gr. Klaas.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Paravaan
     
    MarcT vindt dit leuk.
  9. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Klaas,

    Dank je, ik had erover heen gelezen, in een stukje waar staat dat de paravaan later omgebouwd werd met een springlading, en zo ingezet werden tegen onderzeeboten. Maar denk dat dat meer torpedo's zijn dan nog paravanen.

    Mvrgrt,

    Jan
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    De eerste drie kleuren van de romp zijn gespoten. De tape er af, altijd spannend.
    Ben bang dat de Navy Blue kleur van Tamiya XF17 te donker is. Deze zal ik met wit wat lichter moeten krijgen, denk ik.
    Volgens de 'kleurwijzer' van Trumpeter is die best wel donker, maar zo donker?

    Afijn, kijk zelf maar eens mee..

    Als eerste de kleurwijzer

    [​IMG]

    Dan de resultaten tot nu toe..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het bovenste deel van de boeg krijgt nog een grijze laag.
    Input van harte welkom, uiteraard.

    Mvrgrt,

    Jan
     
    MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  11. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ziet er goed uit
     
    MarcT vindt dit leuk.
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Houd de romp eens in het daglicht, ik denk dat de kleur dan best meevalt.

    Groet,
    Willie
     
    MarcT vindt dit leuk.
  13. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Om eerlijk te zijn vind ik het model er beter uitzien.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb een model van de Missouri van Tamiya. Op de afbeeldingen op de doos is de blauwe kleur ook donker.

    Groet,
    Willie
     
    MarcT vindt dit leuk.
  15. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    De laatste kleur van de romp aangebracht. Blijf de donkerblauwe kleur erg donker vinden. .Maar twijfel nog om deze opnieuw te spuiten. De twee vliegtuigjes konden alvast gebouwd, er zit straks maar een klein PE deeltje van de Pontos kit aan. De details(decals, fijn schilderwerk) komen natuurlijk nog.

    [​IMG]

    Ziet er al aardig strak uit zo.

    Pontos set ligt nu bij de douane. Verder diverse gereedschappen in huis gehaald, om de photo-etch deeltjes goed te kunnen prepareren en monteren.

    Mvrgrt,

    Jan
     
    MarcT, Herby63 en bram1324 vinden dit leuk.
  16. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Toch maar door de zure appel heen gebeten en opnieuw het blauw gespoten. Half uurtje afplakken.. en spuiten maar..

    Ter vergelijk, eerst de donkere uitvoering, met daglicht er op

    [​IMG]

    En hieronder zelfde kleur XF-17, maar nu met 2/5 XF-2 er doorheen gemengd

    [​IMG]

    Nu ben ik wel tevreden. Mee eens?

    Mvrgrt,

    Jan
     
    MarcT, wimo100, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Tamiya bouwbeschrijving van de Missouri zegt: 1deel XF-18 + 1 deel X-3 + 1 deel X-21. Uiteraard Tamiya verf.
    Zoals jij de romp geverfd hebt, heet dat patroon, Measure 22.
    Toen de Missouri in dienst werd gesteld was hij gespoten in, Measure 32/22D. Dit was een camouflage beschildering in 3 Kleuren.

    Maar mij bevalt jouw kleur ook prima.

    Groet,
    Willie
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Hallo Willie,

    Ik heb mij proberen te verdiepen in de kleurstelling van de Missouri, tijdens het einde van ww2.
    Er is nogal wat discussie op dat punt (verschillende fora) , zeker is wel dat in eerste instantie de camo kleuren werden gebruikt, zoals je schrijft. Maar wat daarna precies tussen de camo en de grijze uitvoering zat, is niet helemaal duidelijk te krijgen. Ook zijn de kleuren door zeegang en gebruik, delen oververven met wat beschikbaar was, verschillende kanten opgegaan, gaat het verhaal tenminste.
    Ik ben afgegaan op de Trumpeter kit. Ik moest ergens beginnen. En uiteindelijk deze keuze gemaakt met mengen.
    Het zal vast niet kloppen, maar wat het wel precies was is op film (kleur) ook al niet zeker. Immers werden deze ingekleurd met de nodige vrijheden...

    Mvrgrt,

    Jan
     
    MarcT vindt dit leuk.
  19. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Jan, de juiste kleur krijgen is altijd lastig. Ik krijg straks hetzelfde probleem als jij, als ik mijn Missouri ga bouwen. Ik heb gekeken naar de camouflage uitvoering, heeft ook wel iets.

    Groet,
    Willie
     
    MarcT vindt dit leuk.
  20. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Jan, weet niet of jij jouw Pontos set al hebt, maar bij die van mij kwam ruim €79,- aan inklaringskosten bij. ☹️

    Groet,
    Willie
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina