Bouw van balsa boot

• Topicstarter Topicstarter ™Tommy™
  • Startdatum Startdatum

™Tommy™

Guest
Heey iedereen,

Ik ben bezig met een goedkoop bootje te maken van balsahout.
Ik probeer alles zelf te maken. Heeft mischien iemand een schema van een spanningsregelaar?? Mij accu is namelijk 8.4 Volt en me motortjes ong. 4 Volt.

Misschien hebben jullie nog wat tips! Die zijn erg welkom want dit is me eerste balsa boot :D

Zie hier wat foto's:

Grz Tom

Fotos1.jpg

100_2226.jpg

100_2225.jpg

100_2218.jpg

100_2217.jpg

100_2215.jpg

Heeey Tom,

Vul je profiel even volledig in, dan weten we beter met wie we te maken hebben, dat 'praat gemakkelijker'...

Het valt me op dat veel mensen met een boot beginnen te bouwen zonder een bouwplank; da's een garantie voor een banaan; een boot met een rare kromming erin, ook al is 'ie nog zo licht, de boot vaart er slechter door.
Je hebt de spanten al in één vlak verlengd met 'pootjes', zet ze dan ook vast op een bouwplank.

Hoe groot is je geraamte?
Welke motor wil je ervoor gebruiken?
Hoe groot is de prop op de foto?

Een motor met een plastic endbell is meestal afkomstig uit een kruimeldief o.i.d. en niet bijster geschikt voor in een boot (been there, melted that...)
Vergelijkend met de Raboesch koppeling lijkt het een 500 formaat (Ø 36mm), klopt dat?

Als het inderdaad een motor is uit een huishoudelijk apparaat, zou ik'm niet op het dubbele voltage laten lopen, maar een motor kopen, die daar wél geschikt voor is.

Welke dat zal wezen, hangt een beetje van het formaat boot af.

Groeten, Jan.

Heey Jan bedankt voor je reactie,

Ik zal mijn profiel zo even aanpassen!

De romp van m'n boot is :

70 cm lang
15 cm breed
6 cm hoog

Het is inderdaad een kruimeldief motor! haha (Ø 36mm)
Ik heb er niet bij gemeld dat ik 2 motoren ga gebruiken.
Deze zijn exact het zelfde. Ik heb al eerder een boot gemaakt met een boormachine motor. Hierbij had ik geen problemen. (VseH2Ox6xto[/media] - RC speedboat - Self made) Ik wil het graag zo proberen en als ze kapot gaan dan koop ik wel een motor. BTW er komt nog waterkoeling op, hopen dat hij niet doorbrand :P

De prop is Ø 32 mm is dit een goede maat?

Groeten, Tom

PS: Goed inzicht Jan!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Tom,

Proberen is niks mis mee, zoals de boot in het filmpje vaart, ik heb er wel vertrouwen in.

Bij zo'n smalle romp is twee motoren de aangewezen weg, om het moment van de aandrijving te elimineren met twee tegengesteld draaiende props.

In zou de motoren voorzien van borstelkoeling én een koelspiraal. Als je kleinere props hebt, of props met een lagere stijging, zou ik daar mee beginnen, die op de foto is wel een steile wokkel hoor.

Groeten, Jan.

Hey Jan,

2 tegengesteld draaiende props?

en hoe kan ik borstelkoeling maken? Dat is toch dat je de koeling op je polen van je motor zet?

Hey,

Als je een enkele schroef hebt wil de kont van je schip weglopen naar de kant waar de schroef ook op draait. dit noemen we propwalk. om dit tegen te gaan plaatsen we het roer naast de schroef, dit gaat het niet 100% tegen maar het helpt wel.

als je twee schroeven hebt wil je kont nog harder weglopen als je ze dezelfde kant uit zou laten draaien. als je een links en een rechtsdraaiende schroef neemt en je laat de motoren in tegengestelde richting draaien trekken of duwen ze allebij in een andere richting, zo blijft hij netjes rechtdoor gaan en loopt hij niet zijwaarts weg.

image002.jpg

hier zie je een links draaiende en een rechtsdraaiende, de pijl geeft de richting aan, in die richting wil de schroef ook je boot bewegen, hij gaat als het waren gewoon om zijn as draaien, kont naar links kop naar rechts. en ook andersom

cntr1.gif

zo doen ze het bij twee motoren, nu trekken/duwen ze allebij de andere richting in en vaart de boot recht.

full

(ik ben weer is zo vrij geweest om van jan zijn altijd informatieve voorbeeldplaatjes gebruik te maken)

Deze motor is uitgerust met spiraalkoeling en borstelkoeling, zoals je kunt zien is borstelkoeling niet meer dan twee kleine buisjes die vastgesoldeerd zitten aan de polen van je motor. eigenlijk komt deze motor redelijk overeen met wat jij ook hebt, een plastic achterhuis, uitgerust met borstelkoeling en spiraalkoeling.

Ik hoop dat het duidelijk was.

Jelmer

Heey Jelmer!

Bedankt voor je uitleg!
Ik heb jammergenoeg al 2 schroeven.... En niet links EN rechts- draaiend...
Op de site waar ik ze besteld heb zijn er geen linksdraaiende schroeven van die soort. Mischien ga ik na het bouwen van mijn boot nog wel 2 schroeven bestellen.

Groeten, Tom.

Hey,

aangezien jan ook al had gezegd dat de schroeven misschien een beetje aan de grote kant zijn kun je misschien beter eventjes twee nieuwe schroeven kopen. dit hoeft niet perse metaal te zijn, dit is veel duurder en met kleine formaten overbodig.

je kunt schoeven bestellen bij bijvoorbeeld 2 brothers rc in bussem (vandaag nog wat schroeven bestelt:D) de graupner k serie schroeven (waar een hoop mensen mee varen) kost daar iets van 4 euro. (was 4,65 kwijt voor 1 36mm schroef incl verzenden)

over welke props je moet hebben kan jan je denk ik beter voorlichten als mij (ik weet daar niets van af:P)

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
hallo

in speed schroeven is er heel weinig links draaiend te verkrijgen
op een paar plastieke schroeven na denk ik dat je der niet veel gaat vinden
en inderdaad iemand die met een bood begint die heeft de romp steeds los op tafel liggen
inplaats van de romp op een stevige plank te bevestigen en laten zitten tot hij haast klaar is

groetjes raf

linksdraainde schroeven zijn inderdaad moeilijk te verkijgen, Robbert (mijn broer) had onder die kettingzaagboot wel een plastic 70mm linksdraaiende prop:p dat ze die bij 2brc op voorraad hadden:P

toch denk ik dat je bij 2brc wel wat geschikts moet kunnen vinden, anders kunnen ze vast wel het een en ander bestellen lijkt mij

Groetjes,

Jelmer

Heey Jelmer!
Bedankt voor je uitleg!
Ik heb jammergenoeg al 2 schroeven.... En niet links EN rechts- draaiend...
Op de site waar ik ze besteld heb zijn er geen linksdraaiende schroeven van die soort. Mischien ga ik na het bouwen van mijn boot nog wel 2 schroeven bestellen.
Groeten, Tom.

Hallo Tom,

Graupner heeft een aantal schroeven links én rechtsdraaiend in hun assortiment, bv:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2318.31
en dan natuurlijk de 2318.31L.

De motoren uit een kruimeldief voldoen echt niet in een speedboot, ik heb er een aantal geprobeerd (eigenwijs zijn) en ze zijn allemaal gesmolten; deze motoren zijn bedoeld voor sneldraaiende ventilatoren en hebben niet het benodigde koppel om een scheepsschroef (en zeker niet zo'n grote) in de rondte te krijgen zonder oververhit te raken en stuk te gaan, koeling of geen koeling.

Ik begrijp, dat je graag de spullen wilt gebruiken, die je hebt liggen, maar wat niet gaat, dat gaat domweg niet...

Groeten, Jan.

volgende week zal ik nog eens kijken. (Mischien moet ik nog wel wat bestellen :P) Ik heb net de borstelkoeling gemaakt.
Hier nog een foto er van:

100_2238.jpg

Dit zijn nog foto's van eerder :P

100_2230.jpg

100_2231.jpg

Groeten, Tom

Beste Tommy,
Zou ik je mogen adviseren om gewoon standaard houten knijpers te gebruiken bij het verlijmen van de zijkanten/onderkanten. De plastic knijpers hebben een wat bollere kopjes en drukken zo in je balsa hout, dit kost je onnodig plamuur en schuurwerk.
Verder niks op aan te merken :)

Dankje voor de tip! Hopelijk hebben we die nog :P

Groeten, Tom

Geen dank.

Laat ook even wat meer leuke foto's zien van de voortgang. Altijd leuk!

Ik ben op dit moment ook bezig met mijn balsa bootje. Kijk maar op de titel: Balsa bodem, epoxy met glasvezeldoek? ( das mijn topic, staan ook foto's van mijn bootje bij.)

Groet, Jer.

Heey,

Hier nog wat foto's :P

Het gaat alemaal nog niet zo snel... (Ben op stage :P)

100_2244.jpg

100_2241.jpg

Ik heb je topic al gezien :P Ook een mooi bootje! wat voor motor gaat daarin?

Groeten, Tom

Dankje!

Er komen twee Speed 600/700 motoren in van Graupner met carbon propjes eronder. Ben op dit moment ook even lekker bezig met mijn bootje. Net de kiel eronder gelijmd. even schuren zometeen, en dan wachten tot ik em kan Lamineren :D

Waar heb je trouwens die propjes van jou weg? Zijn ze van messing? en wat zijn de diameters? Alvast bedankt.

Jer.

Hallo Tom,

Ik zou toch investeren in een links en een rechtsdraaiende prop, want twee dezelfde props onder zo'n smalle romp wordt een drama; propwalk 'bis zum geht nich mehr...'

Denk er wel aan on je motoren te ontstoren, anders is je ontvangstbereik straks bedroevend klein.

Groeten, Jan.

Hey Jan,

Ik wacht nog even af met schroeven bestellen. als ik zie dat het niks word met die motors dan bestel ik die er gelijk bij ;)

Groeten, Tom

Back