bouw van brushless catamaran

hallo

Wij zijn bezig om een catamaran te bouwen.

het wordt een houtbouw cat.

ik heb de tekeningen op het net gevonden(weet ook het type niet)
en het leek ons leuk om eens wat anders te bouwen dan alleen vliegtuigen dus een boot.

hij wordt 1,30mtr lang.
48cm breed.
gewicht?????
etc.

alleen hebben we nog een paar vraagje als nieuw komers op het het water.

-waar ligt het zwaarte punt.
-wat voor schroef as flex of motor onder de goede hoek monteren.
-rudder bover de schroef er naast(heb ik gezien op foto's)
-zijn er meer mensen die deze hebben gebouwd?zoja welke motor hebben jullie gebruikt(org.23cc benz.)
-zijn er meer die bigscale brushless hebben?

foto's ed komen snel.

lijkt mij leuk om dit te kunnen delen met andere rc water sporters.

m.v.g niels

leuk maar waarom al die moeite8O
ik heb de oplossing voor je8O
alle spanten van een zelfbouw cat laser gesneden
bouw tekening lengte 136cm
eventueel hardware er ook bij voor een klein prijsje:D

e-mail me maar voor verdere info
a.scheepbouwer8@chello.nl

gr martin

Heey Concept30,

mooi dat er zo snel al een reactie is..

we moeten idd wel snel even foto's plaatsen van onze werkzaamheden

Spreek je snel Groetjes

Hallo Niels,

Als je zulke vragen nog moet stellen, is het geen goed idee om als eerste boot een catamaran van dit formaat te bouwen, hoe stoer dat ook lijkt.

Bouw eerst iets kleiners en bouw daarmee ervaring op.

Een electrisch aangedreven cat van deze afmetingen kost je een klein vermogen aan aandrijfcomponenten en een foutje zal duur uitpakken.

Ik weet hoe dit klinkt, maar alsjeblieft bouw eerst iets kleiners.

Groeten, Jan.

heey

@ pompebled.

het heeft niks met stoer doen of iets te maken.(gewoon leuk)

ik ben volledig bekent met brushless en alles wat daar bij komt.

ben ook al een aantal jaren actief in de modelbouw(11jaar).

en de aandrijving kost mss een keer €75 (motor,esc) lipo een paar tientjes(6s)

dus het gaat mij er alleen om dat graag wil weten wat voor schroefas er in moet..

@. rotormania.

we gaan mailen.

m.v.g niels

Als je denkt dat je aan een motor van 75 euro genoeg heb voor een 130cm boot heb je het mis, is echt velen malen duurder. Met een lipo van een paar tientjes ben je er ook nog niet. Bijv. een Kokam 5000mah 6s kost 330 euro.

heey

klopt maar wie zegt dat er kokam lipo's in komen????
en met een motor van hacker oid wordt het wel duur ja!!

maar er bestaat ook nog zoiets als hobbycity.

heb ik al mijn vliegtuigen me voorzien en de halve club ook en werkt allemaal SUPER.

en een heleboel hardware maken we zelf!!

ik ben trailer bouwer en werk alleen maar met alu en wij hebben alle benigheden voor het bewerken!!

m.v.g

heey
@ pompebled.
dus het gaat mij er alleen om dat graag wil weten wat voor schroefas er in moet..
m.v.g niels

Voor een cat van dat formaat zou ik een forse flexas met strut nemen, 5mm o.i.d. vanwege het niet geringe koppel van de benodigde motor (KD45 serie van Hobbycity?) en de instelmogelijkheden.
Neem even contact op met 2 Brothers R/C
Laarderweg 39-41
1402 BC - Bussum
Tel: 035 6922684
Fax: 035 6922685
Ik denk dat er in het assortiment van MTC wel wat voor jullie cat bij zit.

Neem de regelaar fors overbemeten (en watergekoeld, evenals de motor), de aanloopstromen in een boot zijn een stuk hoger dan in een vliegtuig, begin met een kleine prop en werk langzaam naar een grotere maat, dan blijft de boel het langste koel en heel.

Welke tekening gebruiken jullie?

Groeten, Jan.

heey jan.

kijk aan deze info heb je nog wat.

het is vaak op dit forum een hoop afgunst heb ik het idee.

ik snap het niet we hebben allemaal de zelfde pasie toch.

dus als we elkaar kunnen helpen (ook denk je dat het niks wordt)is dat toch veel leuker en houden we de hobby in stand.

maar goed genoeg gelul.

de motor keuze is nog niet geheel bekent gezien we nog niet weten wat het gewicht wordt.

esc wordt 100Amh en niet gekoeld.
motor komt een koel ring om.
mss komt er ook wle een buiten loper in.(iets meer keuze)

en de tekeningen kan ik wel even mailen komen van het net en in pdf formaat.

m.v.g

Hallo Niels,

In mijn geval heeft afgunst er niks mee te maken.
Ik heb vaak genoeg ambitieuze projekten finaal de mist in zien gaan door onervarenheid en 'overmoed' om het zo maar eens te noemen.
Vaak is er een boel geld mee gemoeid en als het dan niet lukt is de teleurstelling enorm, daarom mijn advies om klein te beginnen (dat kost ook al genoeg als het hard moet gaan...)

To the point:

Voor een cat moet je 30.000 toeren aan de prop als richtwaarde nemen, ga je lager dan wordt de prop erg groot, met alle gevolgen van dien (propwalk & torque), ga je hoger dan ga je richting blender, veel schuim en geen gang...

Met een KB45-10L 1800kv kom je aardig in de richting.
Onder vollast kom je echter over de 100A heen, dan zou je regelaar het wel eens benauwd kunnen krijgen, zeker als 'ie ongekoeld is.

Met outrunners heb ik geen ervaring, behalve dat het koelen ervan in een boot problematisch is, zeker bij hoge vermogens.

Groeten, Jan.

Dan bouw je toch een waterkoel blok voor die 100A esc? Lijkt me geen probleem. Koeling ook weer geregeld.

6s 100A zit rond de 26cc qua vermogen dus dat moet voldoende zijn. Zippy 4800 6S is een leuke optie, die houden goed spanning. En de motor...... die dikke blauwe? :) Is 1800kv ;)

Dan bouw je toch een waterkoel blok voor die 100A esc? Lijkt me geen probleem. Koeling ook weer geregeld.

De meeste 100A zijn tweelaags opgebouwd, ik heb een paar 100A Mystery regelaars aangeschaft om mee te experimenteren.
Deze regelaars bestaan ook uit twee printen; de onderste zit met geleidende tape tegen de onderzijde van de bovenste print geplakt, op de bovenste zit dan het koellichaam.

Ik heb er eentje in onderdelen liggen en heb geconstateerd dat slechts een derde van de fets daadwerkelijk contact maakte met de geleidende tape...
De koeling van dit exemplaar was dus prut.

Daarnaast heb ik m'n twijfels of de warmte van de onderste laag, dóór de warmtegeleidende tape, het printmateriaal van de print erboven, door de laag fets erboven, nóg een laag warmtegeleidende tape, naar het koellichaam, überhaupt wel adequaat wordt afgevoerd.
Een testje met een computerfan erop gemonteerd, in een 12 cellen boot met een 33K (in plaats van de 45K, die er met een 700 motor achter hangt) liet de regelaar angstig heet achter, met name de onderste print.
Daar de boot door de enorm hoge snelheid regelmatig flipte, waren het steeds korte runs van een paar minuten, ik vermoed dat het in één keer leegvaren zonder onderbrekingen, het einde van de regelaar zou zijn geweest.

De gedemonteerde regelaar krijgt op elke print een koelplaatje, met waterkoelingspijpjes aan weerskanten erop gesoldeerd.
Om de fets op hezelfde niveau te krijgen, heb ik ze over een plankje, met schuurpapier beplakt, gehaald, op sommige fets is de bedrukking totaal weg, andere liggen zo diep dat er koelpasta aan te pas zal moeten komen om contact met het koelplaatje te kunnen maken.
Als dat klaar is zal ik weer gaan testen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
heey

idd een motor heb ik nog liggen:p

en die esc wordt een experiment object:D.

dus gewoon lekker bouwen en we zien hoe het gaat.

m.v.g

heey

idd een motor heb ik nog liggen:p

en die esc wordt een experiment object:D.

dus gewoon lekker bouwen en we zien hoe het gaat.

m.v.g

Mocht je de kb45xl8 gaan gebruiken dan even de motor opmaken tussenringetje verwijderen , andere lagers erin en in de lagerdeksel gaten boren dit ivm de erg hoge warmte ontwikkeling die deze motor produceert , ikzelf heb nml deze motor ook op 6s lipo met fullmantel waterkoeling in een mono van 85cm .

In een cat met een lengte die jij gaat bouwen is het verstandig om deze op 2 kb45xl8 te laten lopen op elk 5s lipo daar deze motor echt niet genoeg power heeft om zo`n cat op enkel 1 motor te laten varen . Het kan wel maar dan gaat er toch echt iets van kortere levensduur zijn en dat is je motor en je regelaar (zeker als die niet watergekoeld is) en dan nog zal de snelheid je behoorlijk tegenvallen (rond de 45km/h max) .

Flexas zou ik een 4,7mm gebruiken alles daaronder draaid ie stuk .

groet,

Michiel.

hallo

kijk van deze info wordt je wijzer!
wij zitten ook te denken aan twin brushless maar goed eerst de boot bouwen en dan zien we wel (ook qau gewicht)

en die flex as is overal wel te verkrijgen.

m.v.g niels

Toch wel boeiend topic dit ;-) zie hem net pas. Als redelijk ervaren electrovaarder ;-) hahaha al veel experimenten gezien. Ook veel met de goedkopere motoren en regelaars en regelmatig het nummer "smoke on the water" gezien. De 100a borstelloze regelaars van hobbycity worden in boten totaal anders belast dan in vliegtuigen. Geloof me, heb er ook mee getest en heb dergelijke regelaars zien afbranden waar 70 ampere Hacker regelaars gewoon heel bleven. Verder denk ik dat de KB XL serie inderdaad de enige juiste keus is van hobbycity. De buitenlopers die daar vandaan komen zijn ook al veelvuldig getest, maar tot op heden voornamelijk geschikt gebleken voor toepassingen die niet over het water gaan ;-). Heb zelf ook met de KB motoren lopen experimenteren. Tot 100 km/h op 6s is in een bootje van circa 80 cm geen enkel probleem, de motor heeft echter zoals aangegeven wel goede koeling nodig. De koelmantel is één, het verwijderen van de shims een tweede. Tevens zijn de extra koelopeningen in de voorzijde en achterzijde van de motor eigenlijk een must bij heftige belasting.

Btw, heb ook diverse lipo's getest en er zit nogal veel verschil tussen de lipo's, realiseer je dat goedkope lipo's niet altijd de juiste keuze zijn voor je bootje, maar soms als je de juiste uit gaat kiezen best redelijke power kunnen leveren.

Groeten en succes met de bouw,

Marcel

hallo

de lipo's uit hongkong hebben wij ook veelvuldig getest en gemeten.
maar onze bevindingen zijn echt niet slecht en er zijn soorten die echt niet onder doen bij bv.fp.
vooral de zippy's r of h zijn echt heel goed.(ook bij afbeulen blijven ze echt goed)

en tuurlijk zal de belasting heel erg anders zijn als bij een vliegtuig maar bij edf is het ongeveer gelijk lijkt mij veel toeren weinig rendament.

maar we gaan vanaaf ff weer lekker bouwen en foto's volgen zeer spoedig.

m.v.g

De 5000 H's zou ik toch van afblijven, deze worden na een tijdje iets minder. De 4800 R is inderdaad top en houdt lang spanning en wordt ook niet echt warm. De reviews op HC van de Rhine 3700 lijken ook heel erg goed. Ik denk dat je moet proberen om volgas op de 15C belasting te zitten dan krijg je weinig problemen denk ik.

Maar............ waarom geen A123 cellen? Die willen juist niet gekoeld, warmer leveren ze meer vermogen :) Ze zijn ook enorm snel laadbaar (ik heb zondag 13s2p in 11min geladen zien worden :)) en ze zijn redelijk onverwoestbaar... met 2p kan je zo 100A trekken langdurig zonder dat je de cellen sloopt.

heey

lijkt ook een goede optie idd.

moet maar ff kijken wat ik ga doen.

gister avond weer redelijk op geschoten met bouwen(foto's komen)van de spanten.

we gaan eerst maar eens kijken wat het gewicht wordt heb hier en daar wel gewicht besparingen gedaan.
voor een 26cc benz motor moet het allemaal wat sterker zijn,meer trilling ed.

dus we gaan wel zien wat het wordt.

m.v.g

Back