bouw van de cessna 182

vandaag weer mooi opgeschoten..
motor zit ervoor.
stabilo en kielvlak klaar..
ook al erop gehad om de kijken hoe het staat.
33cm6i0.jpg

2hnmm8x.jpg

fdr9dc.jpg

alleen nog even een vraag.
moet de motor nog schuin naar een kant...
de motor heeft wel domping naar beneden gekregen, maar is het nog nodig dat hij naar links of rechts komt te staan?? vaak zie ik dat wel eens in bouwverslagen voorbij komen maar nu zie ik het nergens staan.

ziet er goed uit! wat was de wingspan van de kist?

Op je laatste vraag durf ik geen antwoord te geven! mijn brushless staat er haaks op, en dit vliegt goed.

groet!

standaard zet je hem een paar graden naar rechts. ik zal er een metalen ringetje aan de linkerkant tussen doen en gewoon zo gaan vliegen. dit doen ze omdat de lucht van je prop draait en zo je kielvlak weg duwt naar links en daarom zet je je motor iets naar rechts om dat op te heffen.

Jeffrey,

ik volg het topic niet helemaal vanaf het begin, maar ben nu volgend!!

Mooi project heb je hier!

hou je er rekening mee of je de vleugels nu, of in het vervolg met ailerons wilt uitrusten?
zo ja, leg dan nu alvast de servo's aan!

groet

gisteravond op de club bezig geweest met het bespannen van het stabilo.
ook hierop scharniertjes vastgelijmd.
het bespannen is gedaan met 'airspan'
dit matriaal krimpt wel maar niet zo dat het helemaal krom trekt.
en wordt ook gebruikt bij kleine vrijevlucht modelen.

15ceofn.jpg

@wdvanoyen, dit vliegtuig wordt niet uit gerust met ailerons...
ook niet later...mocht ik dat toch willen bouw ik wel een ander vliegtuig.

als je de latjes bedoelt die zijn met de lintzaag langs een gelijder gezaagt.
als je alle andere onderdelen bedoelt zoals spantjes enz.
die zijn met een figuurzaagmachine gezaagd met een fijn zaagje..
en rustig zagen natuurlijk.

niets van dit vliegtuig heeft nog maar een mesje gezien.

ik heb ervoor gekozen ze erop te plakken en eventueel te borgen.
In erste instantie dacht ik ook dat het scharniertje niet recht zat maar dat valt reuze mee.

Ook ben ik nu bezig met de ribben uitzagen.

Dan ben je zo ongeveer de eerste die de scharnieren bovenop plakt ipv in het hout.. gleufje snijden, drupje secondenlijn en het zit zo vast als een huis, eventueel borgen. En het is mooi weg gewerkt. Bijkomend voordeel is dat je hoogteroer evenveel uitslag naar boven en onder heeft omdat het scharnier dan in het midden zit ( in de hartlijn).

Maar bovenop is ook een optie.. het wiel is echter al lang geleden uitgevonden ;)

Het zou zonde zijn als dit leuke toestel bij de eerste vlucht naar beneden komt vanwege losse scharnieren. Al je werk/inspanning voor niets... Waarom een risico nemen als er bewezen oplossingen zijn. Anyway, ik houd erover op, succes verder met de bouw.

Freek

Back