Bouw van de Lafayette

Discussie in 'Duikboten' gestart door m westra, 30 mei 2009.

  1. m westra

    m westra Guest

    Hallo allemaal,

    In dit draadje wil ik de vorderingen van de bouw van mijn Lafayette bijhouden en jullie advies vragen welke ik hard nodig zal hebben.

    Even en korte intro...

    Ik ben Martijn en nieuw binnen de RC modelbouw. RC Duikboten hebben mij vroeger al geinteresseerd, maar heb wegens weinig geld en tijd dit nooit opgepakt.
    Een paar maanden geleden begon het weer te kriebelen en heb mij verdiept (leuke woordspeling) in de RC duikboten o.a. via dit forum. Na de subsail 2009 was ik verkocht. Ik wil een RC sub bouwen!
    Na wat adviezen heb ik gekozen voor het Premium pakket van Engel van de Lafayette met als aanpassing de FC 16 zender.
    Ik heb mij al een beetje in kunnen lezen door het bouwverslag van Jos door te lezen.

    Maar zoals ik aangeef.... ik ben een leek in dit gebeuren en zal dus voor veel (wellicht voor jullie voor de hand liggende) vragen stellen.

    Mijn kit is woensdag aangekomen en heb het e.e.a. eerst rustig zitten doornemen. Spullen verzamelen en mijn werkbank nog even in orde maken.

    Vandaag ben ik begonnen en zoals het bouwverslag van Jos aangeeft eerst maar eens het nodige schuurwerk aan de romp doen tbv de bajonet sluiting.

    Hier is mijn eerste probleem (JAWEL HOOR!). De romp is ovaal en wel zoveel dat de buitendiameter varieert van 95 tot 98.2mm en mijn buitendiameter van de bajonet is 94 mm. Als ik zoals Jos aangeeft de bajonet zuigend in de romp moet krijgen door te schuren. Ik zal dus op 2 plaatsen de romp 0.5 mm ik moeten schuren.

    Op dit moment varieert na een hoop schuurwerk de binnendiameter van de romp tussen de 94.3 en 95.7 mm.

    Wat te doen?

    Tevens schrijft Engel de microballoons voor...en deze heb ik niet.
    Ik heb wel de entfest 300.

    mijn tweede probleem (geeft Engel ook aan) is dat de rompdelen zijn samengesteld en dat bij deze naad gecontroleerd moet worden op waterlekkage. En dat is dus het geval. Ik heb hiervoor gekocht...Z-Poxy van Pacer. Een 30 minuten epoxy welke gaten vullend is.

    Kan ik deze hiervoor gebruiken aan de buitenzijde van de romp?

    Engel schrijf voor om ook de binnenzijde langs deze naad te doen. Hoe kom ik hier dan bij? (een foefje voor? of "gewoon" je gehele arm erin proberen te steken?)

    Kunnen jullie mij hierin helpen?:confused:

    Martijn
     
  2. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Martijn,

    Gefeliciteerd met je aankoop,

    Dan meteen je eerste opmerking je zit met een ovaal gat waar je bajonet niet in past zonder er wel heel erg in om te moeten schuren, nu is mijn eerste vraag waar is de diameter het kleinst is dat op de naad soms want daar is de hele wand dikker.
    Als het dat is dan kun je hem daar wel dunner schuren.
    Is de romp gewoon ovaal dan met heet water de romp boetseren zodat de bajonet er wel nagenoeg spannings vrij in past.

    Die naad na strijken doe je van af de binnenkant niet buiten en daar gaat je arm lekker smotsig van worden;) maar je kunt ook vanuit de punt af naar buiten toe werken :pen wat altijd goed werkt is om het lekker vloeibaar te maken zodat het prima in kleine gaatjes kan komen is, als je een beetje brandspiritus (max 10%) toevoegt en goed mengen, en als je het een beetje verwarmd dan komt het helemaal overal.

    En om nu te voorkomen dat je vloeibare lijm naar buiten wegloopt doe je aan de buiten kant over de naad een goed type afplak tape (3M) bv.

    Dan heb ik het over epoxylijm en niet de eindfest en voor de epoxy zou ik minimaal een 1uur versie nemen maar voor de bajonet de 24uurs type.

    Have fun,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2009
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Martijn,

    ik sluit me aan bij Jan v.w.b. de vorm van de romp/diameter/bajonetsluiting. Het 'boetseren' van de romp zoals Jan uitdrukt is zeker aan te raden als je rand van de romp buiten je bajonetsluiting lijkt uit te steken. Dit is nog weg te schuren maar als de rand van de bajonetsluiting gaat uisteken bóven de romp dan wordt het lastig wegwerken... Oja; kijk ook 'ns wat de achtersteven doet aan de bajonetsluiting; zitten de twee rompdelen 'n beetje 'gelijk' aan beide zijden van de bajonet. De uitkomst hiervan kan ook je beslissing m.b.t. 'schuren of boetseren' vergemakkelijken.

    Dan de micro-balloons. Deze zijn eigenlijk alleen bedoeld om de epoxy (of whatever andere lijm) 'aan te dikken'. Zuivere epoxy is vaak nogal 'van de vloeibare'. Soms erg handig maar als je vullend wilt verlijmen is 't handig als de boel als een soort kleffe pudding in je lijmnaden blijft hangen. Daar komen die micro-balloons goed van pas. Maar er zijn andere huismiddeltjes om dit te bereiken: b.v. (gezeefd) vogelzand, katoenpluis of tot snippers geknipt glasvezelmat. Ik gebruik b.v. vogelzand om m'n kunstharsen te verdikken voordat ik 'n rotatievorm maak. Verhouding hierbij is 1:1:1 (component A:component B:vogelzand. V.w.b. toevoeging van dit soort spul is natuurlijk belangrijk dat je epoxy blijft kleven en niet te bros wordt. Met de epoxy (van Engel) en micro-balloons hoef je niet echt uit te kijken.

    Endfest zou moeten werken v.w.b. het inlijmen van de bajonetsluiting. Als er een lijm is die watervast is en nogal stevige verbindingen maakt (300Kg) is het deze wel. Stabilit kan ook maar endfest heeft een langere potlife waardoor je dus veel meer tijd hebt om je werkstukken goed op z'n plek te brengen/te klemmen/vast te tapen.
    Voorwaarde is een absoluut vetvrije lijmnaad, en stevig opruwen daarvan. Neem dan voor de lijmnaad op de bajonetsluiting (aluminium) rustig grof (120) schuurpapier. Kijk dan wel goed uit want je wilt de randen van de bajonet die je na het bouwen aan de buitenkant kunt zien niet bekrassen.

    Succes!

    Jos
     
  4. m westra

    m westra Guest

    Jan/Jos,

    De diameter is niet ter plaatse van de naad. De versteviging aan de binnenzijde tpv de naad heb ik tpv de bajonet reeds weggeschuurd. Het zal dus de romp warm maken met water worden.
    Ik zal zien dat ik een andere epoxy ga halen ipv de 30 minuten versie. Hoewel mijn 1e "gepruts" hiermee mij eigenlijk niet tegenvalt.
    Ik heb nl de romp (achtersteven) de naad tussen de twee helften dicht gemaakt vanaf de buitenzijde en daarna glad geschuurd. Veel schuurwerk, maar niet ontevreden over het resultaat tot nu toe. Ik zal Jan zijn advies voor de voorsteven (het grote deel) wel even opvolgen. Zal een hoop schuurwerk schelen.

    groet,

    Martijn
     
  5. gbosman

    gbosman

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    160
    Locatie:
    kampen
    Hallo Martijn,
    We hebben tijdens de subsail 2009 met elkaar gesproken, leuk dat je ermee gestart bent!
    Als je tijd hebt, kom dan ook op zaterdag 6 juni langs in Biddinghuizen. Dan is er de open dag van de VaarGroep Flevoland. Ook dan zijn er diverse sub'ers aanwezig, waaronder ook Lex en Ruben. :cool:


    groet,
    Gerben
     
  6. m westra

    m westra Guest

    Beste Gerben,

    Ik ben a.s. zaterdag helaas verhinderd. Wellicht binnenkort een nieuwe kans.

    Ik zal het in de gaten houden.

    m.vr.gr.

    Martijn
     
  7. m westra

    m westra Guest

    Hallo,

    Even een update van de vorderingen. Ik heb een aantal vorderingen op het draadje van Ruben geplaatst, maar zal dit draadje even verder updaten.

    Ik heb na veel epoxy aanbrengen van binnen en van buiten de romp waterdicht gekregen en na lang schuren ook (redelijk) mooi glad.
    Daarna de MHS en de toren opgebouwd, waarna ik van binnenuit de toren en de vloedgaten heb gespoten in de kleur van de romp. Ook de romp delen welke door de vloedgaten te zien zijn (kleine stukjes van de bovenkant van de romp onder de MHS) heb ik ook al gespoten. Dit om later te voorkomen dat je veel en dichtbij door de gaten heen moet spuiten, met druipers als resultaat.

    Na het opdragen van het geheel, de beschermende tape eraf gehaald voor de gedeelte's waar de MHS op de romp moeten worden gelijmd.
    De romp en de MHS heb ik nu aan elkaar verlijmd en zal na het drogen de boel flink op moeten schuren.

    In de tussentijd ben ik begonnen met het staartstuk. En zoals in Jos zijn verslag staat, zijn de sparingen welke staan aangeduid niet in lijn met de rest van de boot. Dit is duidelijk te zien als je de toren en de MHS op de romp hebt staan en je kijkt langs de duikroeren op. Hier zit echt een verschil in! Na flink passen en meten de positie gevonden waar de duikroeren moeten zitten.
    Nu nog de positie van de richtingsroeren bepalen. Tjonge jonge, dit is een lastig karwei!
    Even wat denkwerk en geduld hiervoor proberen op te brengen, anders verpruts je de hele boel. (als ik dat per ongeluk al niet gedaan heb, maar dat zal hopelijk wel meevallen....haha)

    Volgende stappen:
    epoxy MHS en romp opschuren
    positie busjes tbv richtingsroeren bepalen en erin plaatsen

    grt.

    Martijn

    p.s. foto's volgen nog wel.
     
  8. m westra

    m westra Guest

    Hallo,

    Na de 2 busjes erin te hebben gelijmd voor de duikroeren, kom ik er de volgende avond achter dat er net een drupje epoxy in het busje is terecht gekomen welke nog uitgelijnd werd door het asje waar de roeren op komen te zitten.
    Oftwel, een flink gepruts want dat asje moet eruit. En die epoxy is toch echt flink sterk.
    Busje met as en al eruit "gesloopt". Busje zat zo vast dat ik deze eraf heb moeten vijlen. En ja echt het was maar een druppeltje!
    Nou ja, even naar de winkel, nieuw buisje gehaald waar ik een busje vanaf heb gezaagd...braampjes eraf. Even ook een bijpassend asje erbij.... ook afgezaagd voor eventueel vervangen van de "oude" as.
    Nu weer opnieuw het busje erin gelijmd.....met hoop ik iets meer beleid.... ook een druppeltje olie gebruikt waar geen epoxy mag komen. Het ziet er nu naar uit dat het goed gaat komen.

    Geeft even wat stagnatie, maar zonder fouten leer je ook geen bal. En eigenlijk vind ik zo nu en dan ook wel even aardig om zo bezig te zijn. Moet niet te veel gebeuren natuurlijk.

    Hij ziet er nu zo uit:
    grrr...hoe krijg ik die foto's geplaatst?

    Martijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2009
  9. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    moet je vriend van het forum worden (steun je het forum ook nog eens) ;)

    en dan kan je foto's naar het forum uploaden

    groet ruben
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    foto`s uploaden kan ook via imageshack

    er staat een tutorial in het foto forum deel
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat is niet meer waar
    Iedereen kan nu foto.s op het forum zetten
    Dat heeft Rob ergens eens geschreven

    mvg
    Frederik
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    sommige vertellen onzin en andere helpen je dan weer

    als je opload naar photobucket is het makkelijk je krijgt meteen een link
    heb je zelf webspace ergens dan doe je het zo

    de foto url die je wil hebben [/img****]zonder de 4 sterretjes
    en dan moet je foto der staan als je preview doet


    en anders bekijk deze link eventjes daar staan voorbeelden
    [url=http://www.modelbouwforum.nl/forums/misc.php?do=bbcode]Modelbouwforum.nl - Lijst vB-codes[/url]
    zo kan je kleur grote onderstreept en andere onzin toepassen op je postings
    groetjes raf
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Iedereen heeft gelijk in deze......

    Iedereen kan foto's op het forum plaatsen. Dit doe je door een link in te voegen naar de locatie van die foto, zoals Raf aangeeft. Photobucket, Imageshack, Fotopagina's van het modelbouwforum, eigen webruimte, whatever.

    Het Modelbouwforum heeft ook een uploadmogelijkheid voor foto's zodat je de serverruimte van het forum gebruikt voor je foto's. Die service is alleen toegankelijk voor "vrienden van het forum", die dus hun jaarlijkse vrijwillige bijdrage betaald hebben, wat Ruben bedoelt.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2009
  14. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Lex, kan je ergens zien wanneer je weer moet/mag betalen ?
    volgens mij doe ik nu al 1,5 jaar met die ene overschrijving aan het forum,
    en we blijven maar vrienden....
    of gaat het per kalender jaar ? in dat geval moet ik 2009 ook maar eens gaan dokken
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Ronald,

    Bij mij hetzelfde. Ik ging er eigenlijk van uit dat er een mailtje gaat komen over verlenging van de vriendschap (;)) maar verder weet ik het ook niet.
     
  16. m westra

    m westra Guest

    Hallo,

    Nou die foto's zullen dus even op zich moeten laten wachten.
    Wel ben ik weer een stukje verder gekomen. (een stukje verder geprutst...lees maar even verder)

    Ik heb de 4 busjes in het staartstuk gelijmd en ik heb de MHS nog met wat epoxy op een aantal punten bijgewerkt. De aansluiting met de romp was nog niet naar mijn zin en zal het weekeinde de boel eens flink opschuren/gladschuren.
    Even kijken, wat kan ik dan nog doen....
    Ik ga de kunststof bus voor de aandrijfas erin lijmen.
    een gaatje rond 8,5 mm erin en lijmen maar. Rustig voorboren en langzaam aan met kleine stapjes naar de 8,5 mm.
    bij 6,5 mm KRAK.... 2 stukjes staartstuk naast mijn voeten. Blijkbaar is de spoed van de boor en wellicht de snelheid van de boormachine verkeerd geweest. In elk geval de stukjes weer met epoxy bij elkaar verlijmd.
    Het weekeinde maar even kijken of alles sterk genoeg en waterdicht is.
    Ik heb daar wel vertrouwen in. En dat gat rond 8.5 die zal ik er wel in vijlen.

    groet,

    Martijn
     
  17. m westra

    m westra Guest

    Hallo,

    Inmiddels heb ik vanavond de bajonet erin gelijmd. Zenuwslopend klusje. Nu maar hopen dat alles goed is gegaan. het ziet er wel goed uit al zeg ik het zelf.

    Het weekeinde maar eens verder gaan met het tech rek.

    En oh ja, Ik heb ook zelf een mooie standaard gemaakt.

    Twee CNC gefreesde, geanodiseerde, aluminium plaatjes met hierin de sparing voor de sub. Een laagje vilt met dubbelzijdig tape in de sparingen en twee geanodiseerde aluminium buizen tussen de twee plaatjes. Als de sub klaar is wordt dit zeker een mooi plaatje.

    groet,

    Martijn
     
  18. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    wat denk je heb je hem volgende week af :p

    groet ruben ;)
     
  19. m westra

    m westra Guest

    @ruben,

    wow, echt niet. Ik denk dat dit nog wel een klein maandje gaat duren of zelfs wel langer.
    Ik heb maar max. 1 a 1 1/2 uur per dag werktijd voor de boot.
    Dus dat gaat niet hard. Daarnaast is alles voor mij nieuw en wil het dus wel eens gebeuren dat er een foutje insluipt welke weer hersteld moet worden.
    Dan schiet het natuurlijk niet op.
    Ik hoop hem begin augustus wel klaar te hebben. Hopelijk kan ik hem meenemen op vakantie om mee te varen.
    Ik zie wel.

    En wanneer heb jij hem varend?

    sluit overigens jouw achtersteven goed aan op de romp? Bij mij zie je goed dat dit twee verschillende delen zijn. Ik denk erover om een soort spuitplamuur hieroverheen te spuiten. Ik moet dan alleen de bovenzijde meet de "tekeningen" beschermen, anders verdwijnen ze onder het spuitplamuur. Weet nog niet wat ik ga doen?

    groet,

    Martijn
     
  20. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    ikke hem varend :rolleyes:?
    hopelijk over 2 weken
    want hij gaat mee naar de vlootdagen ;)
    ik hoef ook niet zo gek veel meer te doen eigenlijk alleen de roeren nog en alles wat erbij hoort en dan het techrek in het achterste deel lijmen maar dan hebben we het ook wel gehad.

    bij mij sluit de romp netjes aan hoor :D

    groet ruben
     

Deel Deze Pagina