hulp bij techrek?! hallo, Op dit moment kan ik wel even wat hulp gebruiken. Ik heb het techrek van achteren (van schroefas) tot voren (drukschakelaar) klaar op de electronica na. Het techrek zit dus van achteren tot voren in 1 geheel. Hier heb ik dus mijn vraag over. In het achterste gedeelte van de techrek moet ik het 1e spant met de aandrijving verlijmen in het achtersteven. Maar als het techrek 1 geheel is, kom ik diverse problemen tegen, of niet? Ik heb het idee dat er een deling moet zijn bij het derde spant (plaats van de servo's). Kunnen jullie mij hierbij verduidelijken wat ik moet doen? misschien verduidelijken met foto's.. Het techrek wordt nl door diverse buisjes aan elkaar vast gemaakt. achtersteven door 4 st waar ook de accu's in zitten. Daar zitten ook gelijk aan weerszijden 2 lange messing asjes van achteren tot helemaal vooraan waardoor ik in de war raak. kunnen jullie mij aub helpen? Martijn
hallo Martijn, Ik snap wat je bedoelt en volgens mij geven de foto's van Ruben niet het antwoord op je vraag. De deling van het techrek is (vanaf achterzijde bekeken) tot NA het eerst accu-compartiment; je Aluminium buizensysteem wat aan de achterzijde (motorspant) vast zit schroef je vast op de laatste spant van het "eerste" accu-compartiment. Daar is de "deling van je techrek". De rest (dus vanaf de motor van de duiktank tot en met de druksensor is het voorste gedeelte) 2 schroef je aan elkaar zodra je het motorspant netjes in "het achterschip" hebt verlijmd. Zo heb ik tenminste de verdeling in mijn Lafayette gehouden. groeten, Jan
@ruben, bedankt voor de foto's. kan hier op andere vlakken wellicht wat mee. @jan, jouw antwoord is duidelijk in zoverre. Ik begrijp nu dat het techrek compleet met achtersteven (achterste deel romp) 1 geheel gaat vormen. Oftewel, als de lafayette klaar is zal het complete techrek 1 geheel vormen met het achtersteven.....of niet? Ik zou het anders niet weten, want als je een deling moet maken, dan moet je of bij elke keer asjes/buizen aan elkaar maken of slangetjes voor water aan-/afvoer los maken en koppelen. Bedankt. Indien iemand meer info of voorbeelden heeft, houd ik mij wel aanbevolen. groet, Martijn:-D
richting en duikroeren hallo, Ik ben al weer een tijdje bezig en stapje voor stapje kom ik dichter bij. Ik heb alleen een probleem met mijn richting- en duikroeren. En wel met het mechanische gedeelte. Wanneer ik het U-vormige deel tussen mijn onderste en bovenste richtingsroer bedien (handmatig nog) dan komt deze tegen de hevel aan van 1 roer. (de as van het roer zit aan de hevel, dit om uit te leggen wat ik met de hevel bedoel). Volgens mij zijn deze maten allemaal vastgelegd en kan ik hier weinig aan doen. Als ik de aslager (=busje) aan de binnenzijde afvijl, wordt deze denk ik te smal. Ik zou dan wel meer ruimte krijgen. Nu staan de hevels van de duikroeren in een 90 graden hoek met de lengte as van de romp. Wellicht dat ik deze wat meer naar voren kan stellen, zodat de bediening van de richtingsroeren er niet meer tegenaan komt. Helaas nog geen foto's ter verduidelijking. Iemand wel foto's voor mij ter verduidelijking? p.s. hoe krijg ik de BTS vast op het techrek? Ik heb dit nergens kunnen lezen? m.vr.gr. Martijn
De BTS bestaat uit een printplaat, waardoor er geen vlakke ondergrond is. De solderingen lopen door de printplaat heen. echt goed vastmaken met dubbelzijdig tape is volgens mij geen oplossing hierdoor. Of hebben jullie ook deze printplaat zo vast gemaaakt? Op tekening van Engels staan 2 kleine boutjes, maar het gatenpatroon komt niet overeen. De BTS is in spiegelbeeld gefabriceerd. 1 boutje heb ik dus kunnen vastmaken. Hoe de mechanische aansturingen van de verschillende roeren in orde te maken zoals eerder omschreven? enige tips? m.vr.gr. Martijn
ik plak elle printjes met dubbelzijdige tape vast. en regelaars ook. dat het geen vlakke ondergrond is, maakt echt niets uit hoor! grt Jan
Heren, Bedankt. Ik kan nl alleen maar gissen of proberen. Jullie hebben de ervaring waar ik het van kan leren. Zo ga ik het proberen. thx Martijn
Horizontale roeren aansturen Dag Martijn, Even iets over het aansturen van je roeren, Engel zegt in zijn handleiding dat je de stuurstangen haaks moet buigen en dan aansluiten. Dit is dus naar mijn (eigenwijze) mening niet juist en help je alleen maar speling in de hand wat je nu net niet wilt op je horizontale roer omdat daar de Lageregler op zit die meteen aan zit te sturen zodra hij een afwijking voelt in het horizontale vlak. Elke speling moet de Lageregler weg regelen voordat hij daadwerkelijk het roerblad aanstuurt nu is dat met een logge bak van 60KG geen probleem maar de Lafajette behoort daar dus niet bij (meer jachthond ) wat dus KAN gaan betekenen dat je Sub als een Dolfijn door het water gaat (en daar zijn andere modellen voor) Oké hoe dan wel, Zie de Foto's en het wordt je duidelijk. Ten eerste heb ik de beide roeren nogal degelijk verbonden en versterkt met een strip latoen koper. Dan ga je haaks naar beneden naar de stuurstang die uit de WTC komt zoals Engel ook wil, Echter dit is ook versterkt met een strip latoen koper 0,5 mm dik. En deze zit gelijk gesoldeerd op een kroonsteentje waar je de behuizing van af hebt gehaald. Als je de kroon steen los schroeft zou het stangetje de WTC in los moeten komen...Tja ik zeg het maar even ik ken namelijk iemand (mijzelf) die het effe snel net verkeert deed met solderen:sleepy: Veel meer kan ik je er ook niet van vertellen maar je hebt zat ruimte om dit zo toe te passen. Dan heeft Engel het nog over de bevestiging van het service luik door middel van een strip koper dwars door je toch al niet ruime vloedruimte heen, Ik heb aan één kant een koperen moer op dat koperen stripje gesoldeerd en aan de WTC kant gelijmd. In de ene kant van het luik zit een gat (versterkt met polyester mat aan de achterkant) en aan de andere kant twee uitsteeksels die onder het gat van de romp grijpen. Ook zit hier een ovaal gat in om het uitkomende water van de duiktank snel weg te kunnen voeren. Ik vond namelijk die fontein aan de bovenkant van het achterschip niet leuk met opduiken en daarbij trok hij met duiken sneller water aan dan er door de gaten in de vloedruimte door kon En hier de boel dicht, Ook misschien een tip indien nog niet gedaan, Monteer busjes in de uiteinden van je roerblad geleiders zodat bij de eerste de beste aanvaring niet je resin bladen er af liggen, Beetje moeilijk te zien maar de bedoeling leek mij wel duidelijk Ik hoop dat je weer wat verder kunt, daarbij wil ik wel even kwijt. Wij hebben misschien wel meer ervaring, maar je moet de dingen doen waar je jezelf goed bij voelt, het is namelijk jouw feestje en je moet het nog zelf doen ook. En dan moet je er zelf ook achter kunnen staan lijkt mij. Just my two cents, Regards, Jan,
Beste Jan, Jouw foto's verduidelijken een hoop en zullen mij zeker helpen om dit probleem op te lossen. Ook bedankt voor de tip tbv het serviceluik (bevestiging en vloedgat). En ja, mijn mening is inderdaad zoveel mogelijk info te verzamelen en hier mijn eigen keuze / interpretatie aan te geven. Dit is wat jij bedoeld met "het is mijn feestje". Zo beschouw ik dat ook. Aan deze kant van de pc zit misschien wel nog een eigenwijzere....LOL. bedankt voor de info. groet, Martijn
hallo en niet alleen de jonkies leren bij ik had tot voorkort een probleem om die roeren van de skipjack te sturen bij deze is dit nu ook opgelost dat rompje is echt heel smal achter aan die roeren hoor groetjes raf
Joh, dat kwam bij mij ook voor... En wat Raf ook al zegt, ook wij leren bij... Martijn, is het een idee dat je eens deze kant op komt... Zowel Jan en ik (wonene bij elkaar in de buurt) hebben een lafayette, misschien dat je wat ideeen op kan doen...
hallo als je de laffayete bekijkt dan komt die kont aardig in de buurt van de skipjack de duikroeren zijn haast hetzelfde maar alleen het richtings roer weet ik niet of dat bij de skipjack ook zo draait ik dacht dat de skip een vast stuk heeft staan net zoals de duikroeren en dat boven en onder hetzelfde zijn ik denk dat ik daar de skip toch niet zoveel kost om te maken eens ga proberen er eentje te maken met X roeren eens kijken wat dat gaat geven wat de aansturing betreft van de richtings roeren denk ik daar het op de foto niet te zien is dat deze door een beugeltje verbonden zijn daarom de stuurstang aan de bovenkant ik heb het voordeel dat ik niet zo een lange asbuis heb als jullie ik heb de as bloot lopen in de kont tot waar ze uit de bootkomt daar zit een eind lager ik heb dus maar een asje van 4 mm en daardoor iets meer plaats groetjes raf
@douglas, Dat zou ik zeker op prijs stellen. Ik zal binnenkort even via een PB'tje kijken of een afspraak gemaakt kan worden. Nu zitten we wel in een vakantieperiode en is plannen hierdoor misschien moeilijker (of makkelijker, ik ga naar Emmen op vak.) groet, Martijn
storing op servo's door motor ballast tank hallo, het is enige tijd geleden dat ik vorderingen heb vermeld hier op het forum. Ik heb echter niet stilgezeten. Na een tijdje liep ik "vast" en heb hulp gevraagd. Ik ben bij Douglas geweest en heb mijn vragen kunnen stellen en zijn Lafayette ( en andere [duik]boten) kunnen bewonderen. Mijn dank daarvoor! Ik ben nu zover dat ik de electrische aansluiting compleet heb. Ik heb echter storing /interferentie op mijn servo en de motor van mijn ballast tank. Hier kunnen wellicht meerdere redenen voor zijn en zou deze graag willen weten. 1 kan ik zelf bedenken, bekabeling te dicht op elkaar. En ik zal hier wat op proberen te vinden, maar wat kunnen de andere redenen zijn? Ik heb ontstoring op de motor zitten??? Is dit na te meten of deze correct is aangebracht? kortom; 1) welke oorzaken kunnen de storing tot gevolg hebben? 2) hoe kan ik deze oplossen? 3) is de ontstoring op de motoren na te meten/controleren of deze correct zijn aangebracht. Ik ben eerst nog even 2 weken op vakantie en zal mij dus hier ook nog even over buigen. en ben benieuwd wat de reacties zijn. Hoop de boel goed varende en klaar te hebben op 27 september te Moll. I'll be there! groet, Martijn
Hallo Martijn, Ik zou de ontstoringsset van je motor er eens geheel afhalen, en daarna alles nogmaals monteren met een hete (!) bout. Verder de antennedraad eens nakijken misschien dat deze te dicht langs de motor loopt (de lafayette heeft 2 zijden waarlangs je de draad kunt wegwerken. fijne vakantie en wie weet tot snel! groeten, Jan