Bouw van de Lafayette

Discussie in 'Duikboten' gestart door m westra, 30 mei 2009.

  1. m westra

    m westra Guest

    hoogfrequent geluid in motor

    hallo,

    Wanneer ik de motor (aandrijfas) aanstuur en weer in neutrale stand zet, hoor ik vaak nog een hoogfrequent geluid.
    Het lijkt erop dat de motor in deze neutrale stand toch "een beetje" wordt aangestuurd.

    Ik kan hier echter niets van vinden.

    Ook het inregelen van de motor gaat niet lekker. Achteruit reageert het snel, alleen weer vooruit komt het langzaam op gang.

    Heeft iemand tips voor deze twee problemen?

    Martijn
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Martijn,
    heb jij de regelaar niet verkeerd om op de motor zitten.
    Dat wat jij schrijft heeft een model auto ook.
    Vooruit reageert hij snel en achteruit langzaam.
    Wissel de kabels op de motor eens en kijk hoe hij dan reageert.
    En het lijkt dat jij een regelaar voor een auto hebt.

    Hein
     
  3. m westra

    m westra Guest

    Hallo Hein,

    Ik zal het ompolen proberen, maar ik weet zeker dat de regelaar niet verkeerd is. Het is een complete kit van Engel.

    Ik verwacht hierom dus dat dit niet verkeerd zal zijn.

    groet,

    Martijn
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Martijn,

    Wat gebeurt er precies?

    - als je van vol vooruit ineens naar vol achteruit gaat, heeft de regelaar dan een vertraging, of schakelt hij meteen door
    - Als je van vol achteruit naar vooruit schakelt dezelfde vraag. Gaat dat meteen, of met een vertraging?

    Wat Hein al aangeeft, autoregelaars (de meeste vaarregelaars zijn autoregelaars, groter marktaandeel...) hebben een vertraging als je van vooruit naar achteruit slaat. Van achteruit naar vooruit schakelen ze meteen door. Als jij van vooruit naar achteruit geen vertraging hebt en van achteruit naar vooruit wel staat je regelaar verkeerd om. Daarnaast hebben deze regelaars vooruit gewoon vol vermogen, achteruit zijn ze vaak begrenst op zeg 50%. Motordraden wisselen, en om goed te kunnen sturen de servoreverse op het gas-kanaal inschakelen (of uitschajkelen als die ingeschakelt stond) is dan de remedie. Hopenlijk kun je hier wat mee vooruit ... haha;)
     
  5. m westra

    m westra Guest

    Beste Lex,

    bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben op dit moment de accu's aan het laden en zal vanavond dit proberen en kijken wat er exact gebeurt.

    Zo te lezen vermoed ik dat jullie gelijk hebben en dat het ompolen de remedie is.

    Ik zal het posten wat er gebeurt.

    Martijn
     
  6. m westra

    m westra Guest

    Hallo,

    Inderdaad is het ompolen gelukt en werkt het goed.
    Ook even moeten trimmen.
    Ik vond het toerental ook laag bij vol vooruit / achteruit.
    Na wat zoeken bleek dat de koppelbus tussen de motor en de schroefas aanliep op de motor. De boel uitelkaar gehaald en de bus vrij gemaakt van de motor.

    Loopt nu als een zonnetje. Nu weer de boel in elkaar zetten.

    groet,

    Martijn
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Martijn,
    nu zie je hoe makkelijk dit forum is he.
    Een probleem melden en velen denken mee.
    Zoals je het beschreef kon het eigenlijk niets anders zijn.

    Hein
     
  8. m westra

    m westra Guest

    achterstuk op techrek monteren lukt niet

    Hallo,

    Ik probeer al zeer vele malen het achterstuk aan mijn wtc vast te krijgen.
    Ik heb het spant met de doorvoeren van o.a. de roeren in het achterstuk zitten, motor aan het achterste spant en het techrek in 1 geheel.

    electra is ook compleet aangesloten. Ik moet dus nu het achterstuk aan het techrek koppelen met de 4 aluminium buisjes in het techrek.

    Het probleem is dat ik net bij de laatste ca. 8 mm tegen weerstand stuit waardoor ik dit niet in elkaar krijg. Voor de duidelijkheid, ik heb deze 4 aluminium buisjes in het achtersteven vast zitten, dus dit is niet het probleem.

    Het is waarschijnlijk dat de kabels tussen de regelaar en de motor in de weg zitten, maar wat ik ook doe. Ik krijg het niet voor elkaar om deze goed te geleiden zodat het wel in elkaar komt.

    Het volgende heb ik allemaal geprobeerd:

    • kabels zover mogelijk ingekort.
    • laatste spant in techrek (rondom motor) zo veel mogelijk weggehaald
    • kabels geprobeerd te geleiden met ty-raps
    • kabels bij regelaar en BTS zo ver mogelijk ingekort zodat kabels van de motor meer ruimte hebben
    Ik heb het nu zo vaak geprobeerd en met alle weerstand, dat zelfs mijn techrek aan de achterknt opnieuw gelijmd moest worden.
    (ik moet eerlijk bekennen dat dit gedeelte ook met de verkeerde lijm was gedaan, maar toch)

    heeft iemand hulp, voor deze ten einde rade persoon.:confused:

    groet,

    Martijn
     
  9. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Martijn,

    Don't gife up:p:p

    Kun je wat foto's van je probleem op het forum zetten, misschien dat we wat kunnen zien en je zo verder kunnen helpen.

    Heb je het al eens geprobeerd zonder de elektronica in het achterschip en wil het dan wel.
    Is het tweede spant (dus diegene meteen na het spant waar de motor aan zit soms the groot (had ik namelijk) want als de diameter te groot is kom je ook niet dieper en dit moet liefdevol kunnen passen en niet met stampend geweld:(

    Groeten,

    Jan.
     
  10. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Martijn,

    Ik had ook last van dat het laatste stukje weerstand had, nu heb ik van het voorste schot ( bij drukschakelaar) taps toe laten lopen en dan past hij goed.,

    [​IMG]

    Suc6
    Hans
     
  11. m westra

    m westra Guest

    Hallo Bosreus,

    Ik heb alleen last van het achtersteven, dus tpv de motor. Ik moet eerst dit in orde hebben, voordat ik de rest eraan kan zetten.

    @Jan,

    het 2e spant is niet te groot en voor de zekerheid ga ik nogmaal dit zonder motor proberen. Volgens mij is dit niet het euvel.
    foto's uploaden is nog een probleempje....nooit gedaan.

    vandaar een test met een oude foto hieronder...hopelijk.

    [​IMG]

    Als dit lukt volgen er binnenkort foto's.

    Martijn
     
  12. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Martijn,

    Ik zie op de foto dat je de zwarte en rode draad, buiten langs heb lopen, zo kunnen ze wel beschadigd raken.

    Hans
     
  13. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    ik heb die hele voorst spant weggehaald!

    en wat hans zei die draden kun je maar beter binnenin wegwerken ;)

    groet ruben
     
  14. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    @Martijn:

    Als je die zwarte en rode draad nu nog steeds zo heb zitten, is dat de oorzaak van je probleem, maar we zien graag foto's van hoe het er nu uit ziet.

    groeten,
    Jan
     
  15. m westra

    m westra Guest

    @Jan,

    verkeerde foto geplaatst van de voorkant van het techrek. Deze is van onze collega bouwer.
    Inmiddels kan het techrek helemaal in de romp krijgen.
    Alleen het dicht draaien lukt nu nog niet. Waarschijnlijk moet ik het techrek nog richten. De bajonetsluiting staat nl aan de onderzijde iets van elkaar en bovenin tegen elkaar aan. Op dit moment ben ik aan het laden en kan ik dit niet laten zien met een foto. Wel heb ik een aantal andere foto's welke ik laat zien:

    [​IMG]
    [​IMG]


    vanavond waarschijnlijk een update. ( na het opladen)

    Martijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2009
  16. m westra

    m westra Guest

    Hallo,

    even kijken of het zo lukt met de foto's.

    [​IMG]

    Zoals je ziet heb ik de voorkant zo veel mogelijk weggehaald met de Dremel. Nu past het techrek in de romp.


    Martijn
     
  17. m westra

    m westra Guest

    Hallo,

    Romp getest op waterdichtheid in de badkuip.

    [​IMG]

    [​IMG]

    en nu met ballast tank op 85%:

    [​IMG]

    [​IMG]

    alleen na een aantal keren de ballast tank laten blazen en vol laten pompen een vervelende stank. De ontstoring was weggebrand van de motor vd ballast tank.

    Hoe kan dit gebeuren?

    Martijn
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik vindt de laatste tijd wel veel verbranden.
    Wat voor motor zat er in?
    Van een Engel tank heb ik dat nog nooit gehoord.
    Is je motor vastgelopen soms en warm geworden?

    Hein
     
  19. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    doe op die spindel een beetje olie en dan gaat het al veel beter heb hetzelfde probleem gehad ;)

    groet ruben
     
  20. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Allen,

    Ik vind dit verbranden ook (net als Hein) vreemd, en als dat met vet opgelost moet worden vind ik eigenlijk een beetje vaag, want er zou voldoende vet op moeten zitten.
    En de spindel zou redelijk makkelijk in de ronte moeten kunnen draaien als je het grote tandwiel draait met de hand.
    Zit alles er wel recht achter gebouwd en dan bedoel ik de tandwiel reductie die de spindel aandrijft?

    Of bedenk ik net, slaat de electromotor net te laat af als hij zo'n eindschakelaar bedient, dan zou je de beide eindschakelaars een beetje moeten verschuiven zodat ze wat sneller afslaan.

    Groet,

    Jan,
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2009

Deel Deze Pagina