Bouw van de neuport 28 1-c

Geacht Forum.
In eerste instantie wilde ik mijn favoriet de 1/4 scale camel van Miick Reeves bouwen ,maar helaas mijn voorkeur is electrische aandrijving en zonder schaalverlies is het onmogelijk in de camel je accupakket te bergen.
Op mijn zoektocht naar een kit uit WW1 kwam ik uit op de neuport met 4 losse luiken achter het motorschot ,van boven af een opening van 13 x 13 c,m bij een lengte van 23 c,m zowaar ruim genoeg voor een groot accupakket.
Voor een werkele schaal kist kwam er maar een fabrikant naar voren .Proctor internationaal uit de U,S,A ,levertijd 10 weken na betaling ,het werden 15 weken ,krijg je met een eenmansbedrijf.
De kwaliteit van de kit is subliem net als de schaalwerkelijkheid.
Voor ik aan de bouwbeschrijving begin ,wil ik eerst de foto,s uit mijn fotoalbum halen ,moet effe vogelen hoe ik dat moet doen.
groet john.

Hoi John, dat ga ik volgen. Mooie WWI kist van een mooie kit!

Als je de foto`s in je MBF-album hebt staan kan je ze toevoegen aan je topic met deze knop (bij de zwarte pijl) en ze dan selecteren uit het fotoalbum:

Foto_toevoegen.jpg

Heb net de foto`s in je album bekeken en je bent al flink op dreef met de Nieuport 28!

Succes, ben benieuwd,
groeten, Ramses

neuport 28

Begin van de bouw ,liggers koppelen ,onderste hebben al de noodzakele kromming naar achteren.
bouw van de noodzakele spantje ,boven breder dan van onderen ,noodzakelijk voor de vorm van de achterromp ,opzetten van de romp ,vreemd eerst de bovenkant en de onderkant en dan koppelen .
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
bouw neuport 28

Opbouw van de romp,gebruikele manier de 2 zijden op tekening uitlijnen en via spanten aan elkaar koppelen,daarna 2 verstevingen op de zijkant van de voorromp [0,08 m,m] triplex ,dit moet zeer zuiver passend aangebracht worden .
de 4 gaatjes voor de hoofdstruts zijn voorgeboord door Proctor , via deze gaatjes even doorboren op houten latjes er achter en de 4 struts zitten precies op zijn plaats [gecontroleerd].
Schaal schoren zijn aluminium staafjes ,gebruik ik niet ,te veel gewicht achter het zwaartepunt ,na het bekleden word de romp in kleur gespoten en zie je van deze schaal staafjes niets meer.
Gebruikelijk schoren gemaakt van latjes 5 aan iedere kant.
Alleen in het cockpitgedeelte wel natuurlijk de gekruiste schoren aanbrengen ,in het zicht.
Daarna achter de cockpit het eerste spant voor de ronding van de achterromp aanbrengen , dit spant uit de kit is precies viekant en past hij strak en aansluitend op uw kist dan heb je zuiver gebouwd [paste bij mij]
volgende keer de bouw van de 4 afneembare schotten achter het motorspant en mijn verandering aan het bovenpaneel en waarom.
John.

full

full

full

De 4 panelen tussen motorschot en cockpit kan je zo bouwen dat ze makkelijk los gehaald kunnen worden ,makelijk als je later besluit het controle luikje aan een zijkant schaal wil uitvoeren,ook als je later de hoofdstruts een ander kleurtje te geven ,geen probleem via het onderluik binnen in 4 schroefjes losdraaien en de zij panelen eraf.
Eerst een schuine spant inlijmen [voorkant cockpit] en tijdelijk het grote spant waar de motorcap op bevesticht word aanbrengen.
de panelen worden dus op de romp gebouwd met aan de zijpanelen de uitsparingen voor de struts die ook tijdelijk aangebracht worden.
Het bekleden van 3 panelen met ply heb ik ook gelijk gedaan ,alles vastzetten met tape ging prima [foto].
een foto laat de voorkant zien met in het grote spant een vierkant gat uitgezaagd
ter grote van de voorkant van het bovenpaneel ,het uitgezaagde gedeelte komt op de kop van het paneel gezet om voorkant weer gelijk te krijgen.
Omdat ik per se electrisch wil vliegen is dit een manier om het bovenpaneel te lichten om bij de binnenkant te komen voor accuwisseling op het veld ZONDER DAT DE BOVENVLEUGEL ER AF MOET. vandaar .
Tot volgende keer John.

full

full

full

full

full

full

full

Hoi John,

Dat ziet er allemaal mooi uit op de foto's! Als je binnenkort weer op het veld, mits het mooi weer is, dan hoor ik graag over je voortgang.

gr

full
Vervolgens komen wij toe aan de mooie ronde vormen van deze kit ,achter de cockpitopening tot bijna het eind ,de diverse foto,s laten zien hoe deze opbouw is.
Bewust slechts 3 kanten gedaan [boven en de 2 zijkanten] ,later bleek dit de goede oplossing i,v,m, de problemen met inbouw hoogteroer ,hadden nu goede toegankeligheid in de romp via de onderzijde.
Als alle ronde spantjes op zijn plaats zitten komen hierop de stringers , hier weer beginnen achter cockpitopening en naar achteren vastlijmen in 3 fasen ,in een keer van voor naar achteren lukt niet in 2keer moeilijk ,in 3 x peace of cake.
Tussendoor ,ik laat mijn lijmverbindingen een dag droogen, stabilo en hoogteroer opgezet ,ook hier weer de bamboe randen rondom in 3fasen vast lijmen.
Staat niet op de tekening ,maar de echte neuport 28 had op zijn stabilo ,hoogteroer ,richtingroer en fin triplex beplanking en daaroverheen de fabric.
Heb mijn staartgedeelte nu beplankt met 1 m,m balsa om schaalzuiver te blijven.
Ben via mijn Windsock datafile er achtergekomen dat nog enkele schaalgegevens niet helemaal kloppen op de tekening ,hoop dat zelf later op te lossen.
Gr, John.

neuport 28

full
Vervolgens komen wij toe aan de mooie ronde vormen van deze kit ,achter de cockpitopening tot bijna het eind ,de diverse foto,s laten zien hoe deze opbouw is.
Bewust slechts 3 kanten gedaan [boven en de 2 zijkanten] ,later bleek dit de goede oplossing i,v,m, de problemen met inbouw hoogteroer ,hadden nu goede toegankeligheid in de romp via de onderzijde.
Als alle ronde spantjes op zijn plaats zitten komen hierop de stringers , hier weer beginnen achter cockpitopening en naar achteren vastlijmen in 3 fasen ,in een keer van voor naar achteren lukt niet in 2keer moeilijk ,in 3 x peace of cake.
Tussendoor ,ik laat mijn lijmverbindingen een dag droogen, stabilo en hoogteroer opgezet ,ook hier weer de bamboe randen rondom in 3fasen vast lijmen.
Staat niet op de tekening ,maar de echte neuport 28 had op zijn stabilo ,hoogteroer ,richtingroer en fin triplex beplanking en daaroverheen de fabric.
Heb mijn staartgedeelte nu beplankt met 1 m,m balsa om schaalzuiver te blijven.
Ben via mijn Windsock datafile er achtergekomen dat nog enkele schaalgegevens niet helemaal kloppen op de tekening ,hoop dat zelf later op te lossen.
Gr, John.

full

full

full

full

full

wow als ik met dat tempo probeer te bouwen wurgt men vrouw me

Tweede week van October was de kit binnen , einde van die maand begonnen met bouwen .
Iedere dag ,7 dagen per week s,morgens en s,middags enkele uren bezig.
Komende week een verslag van de 4 vleugels ,die zijn ook klaar .
Ga bekleding [tex linnen] bij m,reeves bestellen en mij beraden welke motor er in moet , gedachten gaan uit naar een hacker 60 met lage K,V voor een schaalprop.
Eerlijkshalve moet ik vermelden dat mijn ega begin November met een gebroken been in het zienhuis verbleef ,daarna naar een verpleeghuis en is deze week pas thuisgekomen ,vandaar zoveel tijd om te bouwen.
Gr, john.

bouw neuport 28

Bouw van de vleugels en kleine ,maar mijn inziens noodzakelijke, aanpassingen.
Allereerst de enorme hoeveelheid ribben [0,8 m,m triplex] van een cap voorzien , ben niet gescharmeerd van de opgeven methodes plankje met spijkers of een schuivende mal ,mijn mal is mijn wijsvinger en duim ,lijmen met seconde lijm in 3 fasen.
Rib met cap klemmen tussen vinger en duim en bijna vooraan klein stukje vastzetten ,even vasthouden wegzetten de volgende .
Volgende fase rib en cap klemmen in het midden vastzetten even drogen achteraan klemmen en vastzetten ,onderzijde op precies dezelfde manier ,niet vergeten steeds bijde kanten van de cap vast te lijmen anders trek hij scheef.
Had het proces snel onder controle in 4 middagen alle ribben klaar.
Buiten de 2 hoofdliggers [vierkant] die door alle ribben gaan ,komt er een kleine smalle ligger [alleen boven] waar de kleine neusribben ook tegen komen ,bouwbeschrijving geef aan ,ribben van cap voorzien en waar de kleine ligger komt uitzagen. ABSOLUUT NIET DOEN>
Met een schaar het stukje waar de kleine ligger komt uitknippen en de cap precies op maat opplakken ,geen beschadigen van zagen.
De hoofdribben vallen met de cap [balsa] op en tegenaan de achterlijst,mijn inziens iets te slappe constructie ,heb een kleine strip triplex 0,4 m,m aan de onderzijde ter versteviging aangebracht ,is echt beren sterk.
Bij de wortelrib komen aan een vleugel 2 stalen pinnen te zitten die precies in de gaten van de andere wortelrib vallen ,proctor eigen voorgeboord past precies.
Volgende keer meer.
John.

full

full

full

full

neuport 28

Bouw van de ondervleugels gaat in principe net als de bovenvleugels .
De rolroeren worden gekoppeld aan een aluminium buisje aangestuurd vanuit de romp.
De ribben voor de rolroeren worden op maat geknipt uit hoofdribben, de buis word vastgezet tegen een halfronde balsa lat de voorlijst van de rolroer met uitsparingen voor de blijvend zichbare scharnieren.
Helaas de rolroerribben tegen de voorlijst is een zwakke constructie ,bij het op maat knippen van de rolroerribben blijfd er een klein middenstukje over met een halfronde opening en die op maat geknipt is prima te gebruiken als versteviging van rib naar balsa voorlijst en buisje.
John.

full

full

full

full

electro motor neuport 28

geacht forum .
Ben toe om voor mijn Neuport 28 een electro motor te kopen ,maar welke?
Proctor ,waar mijn kit vandaan komt geef aan voor benzine motor o,a, de os ft 160 twin.
Maar wat is de goede tegengang naar electromotor ,hoeveel watt en welke k.v. ,rekening houdend dat ik natuurlijk een schaalprop wil hebben.
Mijn leverancier kwam uit op Hacker 60 kv 170
Dolgraag een werkelijk serieus andwoord van een expert op dit gebied.
De kit komt uit op 6 tot 8 kilo
John.

Zo snelheidstrein oeps.

Maar welke mat prop kun je kwijt.
Die hacker vraagt nog wel een maatje prop.

Groeten Han.

Back