Bouw van de San Juan Nepomuceno

Goedendag,

Bij deze wil ik een nieuw onderwerp starten, aangezien ik hier nieuw ben zal ik me even voorstellen.

Mijn naam is Gerard de Jager, ik ben 32 jaar oud en ben getrouwd en heb twee lieve kinderen. Modelbouw is een hobby van me die ik al 25 jaar doe. Niet dat ik zo lang al met hout bezig ben, want het is begonnen met plastic vliegtuigjes. Al vrij snel ben ik overgegaan op vrachtwagens in de schaal 1:24, die vrachtwagens bouw ik ook nog steeds, al is het wel wat anders als toen ik begon. Ongeveer 10 jaar geleden heb ik mijn eerste schip gebouwd. Dit wat de zuider-zee botter. Tussen door heb ik nog enkele schepen gebouwd, waardoor de teller nu op 6 schepen staat.

Het 6de schip, ben ik een jaar geleden aan begonnen, het is dan ook het schip van dit topic. De San Juan Nepomuceno van artesania latina.

Ik wil hiervan een verslag van bijhouden, omdat er altijd dingen zijn om te leren, aangezien een ander forum, waar deze ook op staat erg stil is, hoop ik dat het hier minder rustig is en dat er reacties komen op de bouw.

Hieronder komen nu de foto's van wat er tot nu toe is gedaan. Ik probeer het meeste, wat van messing is, te veranderen naar hout. Hierin zullen jullie zien dat de ornamenten die ik nagemaakt had, van de ornamenten van messing, die op de reling komen, verderop zijn vervangen door houten krullen. Dit vond ik toch mooier, ook vervang ik de kanonsluiken, de spiegel en het boegbeeld voor hout.

nu eerst het schip waar het om gaat:

full

Zoals iedereen begin ik met de kiel en spanten:

full

full

full

Daarna volgen de verschillende dekken:

full

full

full

full

full

Nu mis ik behoorlijk wat foto's, maar ik heb in de volgende foto serie de romp beplankt:

full

full

full

Ook heb ik het roer erop gezet, de schanieren moeten nog zwart gemaakt worden, maar dit was ik helemaal vergeten, ook heb ik de toiletten op de muizenplecht gemaakt en ben ik begonnen aan de kanonsgaten:

full

full

full

full

En dan opeens, zijn alle gaten klaar:

full

full

full

full

Ja en dan zit je een lange periode alleen maar aan de ornamenten voor de balustrade te werken, om ze vervolgens rechtstreeks de prullenbak in te gooien, waarom? Nou gewoon vond ze niet mooi......:

full

full

full

full

Dus toen nieuwe gemaakt en deze zijn inmiddels verkleefd met het model:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
albumid=18962&pictureid=188974

Dan volgen nu een aantal foto over de vorderingen van de muizenplecht en het voorste dek:

full

full

full

Inmiddels ook aan de kannonspoorten en de schanieren begonnen, het is een erg tijdrovend werkje, vooral de schanieren zijn erg saai om te doen, maar goed, het gaat om het eind resultaat:

full

full

En al een begin gemaakt met de spiegel, eerst het orgineel en daarna de basis vorm uit hout gehaald, nu beginnen met de opbouw ervan te maken, dit gaat gebeuren uit 1mm x 1mm latjes en de sierstukken haal ik uit balsa of linden, daar ben ik nog niet helemaal over uit:

full

full

Zo dit was mijn opening, ik hoop op veel reacties, tip, trucs en commentaar.

Met vriendelijke groeten,

Gerard de Jager

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom Gerard,

Ziet er netjes uit allemaal.
Maar ik zal ik niet zijn als ik geen vraagje had.
Het onderste gedeelte van de romp.....lijkt wel een dambord.
Laat je het zo of komen er koperen plaatjes op of verf ?
Dat je de metalen onderdelen gaat vervangen vind ik een moedig besluit !
Zoals ik aan de ornamenten zie dan denk ik dat het aan jou wel besteed is !
Ik ga je volgen

Dank jullie, Wat betrefd de onderste helft van het schip, snap ik wat je bedoeld, ik heb hier een combinatie van noten en mahonie gebruikt, nu lijkt het op de foto inderdad wel heftig ja, maar in werkelijkheid is het wel iets minder hoor. Ik laat dit wel zo, ik weet dat het historich niet correct is, maar heb dit besloten samen met mijn vrouw, al had ik achteraf wel wat langere stukken kunnen gebruiken....

Met vriendelijke groet,

Gerard de Jager

WOW Gerard, netjes hoor!!
Maak je borst maar nat, stil is het hier zeker niet, soms zou je het wél wensen:p
Nee, even serieus, het ziet er gewoon goed uit hoor, erg netjes gedaan.
Wat het zgn dambord betreft, tja, smaken verschillen, en als het niet écht bevalt wordt het volgende schip anders;)

Oh ja, ook welkom van mij natuurlijk, ik schuif mijn stoeltje bij en geniet.
Als je vragen hebt, stel ze gerust, een antwoord komt er zeker:cool:

Gerard, welkom!
Ziet er allemaal heel netjes uit, dit smaakt naar meer:thumbsup:
Je kunt ervan uit gaan dat er zeker bijgesprongen zal worden met ervaringen en adviezen moest je tegen problemen stuiten, in elk geval veel plezier met de bouw
Grt
Diederik

Ben ik weer met mijn gezeur;););)

Ik lees verschillende malen "muizenplecht" het zou luizenplecht moeten zijn:D

Hallo Gerard.

Welkom op het forum

Dat ziet er goed uit, en voor mij is je bouwverslag zeker interessant, want dit schip staat als volgende project in mijn agenda.:p:p
Maar eerst de San Francisco II afbouwen.
En net wat Germt zegt dit forum is niet stil.

Groet PC Piet (Peter)

Hallo Gerard welkom op het forum, het is een mooi schip vind ik zelf staat bij mij zeker op de nominatie om te bouwen.

In ieder geval succes met de bouw van dit mooie schip.

welkom en EINDELIJK : iemand van mijn leeftijd!

Maar je bouwt zonder twijfel netter dan ik...

Ik ga zeker volgen!

Zo dat is wel een erg warm welkom hier, leuk om dan ook gelijk snel te zien dat het hier een stuk levendiger is. En bedankt voor de complimenten allemaal.

Ja ik kan me voorstellen dat je dit schip op je lijst heb staan om te bouwen, het is een erg leuk schip om tre bouwen. Helaas wel met een hoop messing onderdelen, maar dat is wel te vervangen, als je er behoefte aan hebt.

En ja Germt, wat een letter al niet kan doen he, ha ha, kijk net een paar uur hier en nu al wat geleerd....

Met vriendelijke groet,

Gerard de Jager

Ach niet erg hoor, ook ik heb zo de namen van de onderdelen geleerd.
Voordeel van de juiste namen is dat we dan allemaal snappen waar het over gaat.
Komt allemaal wel;)

Ook van mij welkom hier Gerard en ik moet wel zeggen, je maakt er 'n mooi schip van als ik je zo bezig zie aan de hand van de foto's.
Ik ga je zeker volgen.

Hallo Gerard,

Is dit schip nu uitgevoerd met dubbele beplanking?
Want ik zie op de ene foto een donkere romp en op de volgende weer lichter hout aan de bovenkant.

Groet PC Piet. (Peter)

Welkom op het forum,
Je model ziet er schitterend uit, leuk dat je hier ook een verslag begint.

Back