Bouw van de Smit Houston 1:200

Hoi,

Ik heb de Smit Houston vandaag gekocht van Revell.
houston1.JPG

Deze heb ik ook al een keer zien varen!!!.

Weet iemand welke apparatuur er dan wordt gebruikt?
Ik zou dat ook graag willen.

Verder wil ik in dit topic ook het bouwverslag bijhouden.

Groeten,
Jan

Deze heb ik laatst ook nog gebouwd.

Een mooi model. Enkel de gaten van de boegschoeven zijn een ramp. Bij mijn model heb ik die helemaal gemodificeerd. Ook de patrijspoorten heb ik uitgeboort en daarna met houtlijm terug dicht gemaakt.

Hier twee foto'tjes van mijn Houston toen ze nog in het droogdok lag:

SmitHouston122.jpg

SmitHouston129.jpg

Zoals je kan zien heb ik de gaten van de boegschroeven open gemaakt en daar dan zelf kleine schroefjes voor gemaakt en geplaatst.

Veel succes!

Droop

Leuk nog een varend mini model :D .

Ben zelf bezig om van hetzelfde model een varende waker te maken.
Ik wacht helaas nog steeds op schroeven (dan is ze namelijk vaarklaar).

Zelf heb ik een jamara mini/micro servo gebruikt, samen met 2 standaard servo motoren voor de aandrijving.

De accu zal gemaakt worden van AAA accucellen.

Ik blijf dit zeker volgen 8).

Gr robin

Robin,

Waar heb je de schroefassen en schroeven besteld?
En hoe heb je de roerkokers gemaakt?
Ik zit er al enkele weken over te tobben.
:rolleyes:

Beetje laat misschien, maar ik heb de schroefassen van graupner gekocht(kleinste maat) ik geloof buitendiameter van 4mm.

De schroeven ben ik nog steeds niet uit, heb een bestelling geplaatst bij propshop, nooit meer wat van gehoort. Dus over schroeven kan ik helaas niks zeggen.

En ik zie dat er al aardig wat vooruitgang zit in de houston;-).
Ga zo door.

Gr robin

Edit: roerkokers heb ik gemaakt uit een dunne messing buis(3mm), en een stalen as (2mm). Het plastic asje is van het roer gesneden. 2mm gaatje in geboord (heel voorzichtig) en daar de stalen as in gelijmd.

Laatst bewerkt:
Schroefassen van graupner hebben ze in 2mm dikte (de as zelf), kompleet met bijhorende kokers. Een roerasje is gemakkelijk zelf te maken, zoals Robin al beschreef, met dat verschil, bij mij zijn de asjes ook in messing. Boven op dat asje komt een messing busje (bv diam 8mm en 6mm dik) met een gaatje van 2mm waar het asje inkomt, en een blokkeervijsje van M2. Op dat busje soldeer ik dan een messing heveltje. Mijn bestellingen van de propshop zijn altijd goed doorgekomen, hun site is niet overzichtelijk, ik bestelde al een paar keer via hun email, als ik me goed herinner is de betaling met VISA of Mastercard

Robin,

Wat is de lengte van jouw schroefassen?
Ik heb er wat gezien van robbe. Deze zijn 13 cm lang, vind ik wat aan de lange kant.

Hoe lang zijn die van Graupner? Ik kan deze nog niet vinden....

De totale lengte van de as is 140 mm de askoker is dan 120 mm, als je deze nog te lang vind kan je misschien beter voor de robbe assen gaan.

Met de gewichtsverdeling ed kwam 140 mm precies goed uit, de motor ligt dan zo ongeveer in het midden van het bootje.

Bestelnummer van de graupner as: 414

Gr robin

Ik heb "vroegah" in mijn 1 op 200 Rotterdammetje (van Heller) de originele schroeven (dus die van het bouwpakket) gebruikt. Is dat geen optie?

Wim

Wimg,
Als je ziet hoe de schroeven er bij revell uitzien, denk je wel anders vrees ik.
Kijk zelf maar:
1001519ia8.jpg

Ziet er niet veelbelovend uit.
Die van heller zien er toch beter uit vind ik.

Gr robin

Inderdaad Robin,

da's niet zo'n mooi schroefje. Onder m'n Roterdammetje zitten mooiere.

Het model staat op de kast bij m'n zoon. Zal eens kijken of ik d'r een foto van kan maken. (Model zier er niet meer zo mooi uit want het heeft al een paar verhuizingen meegemaakt en er is mee "gespeeld" door de kids.)

Wim

Ga proberen om de schroefassen er in te krijgen.....
:-( is volgens mij moeilijke klus.....

Maar wie niet waagt;)........

Of 't een mooi schroefje is of niet is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik moet zeggen dat die Revell schroefjes er een stuk slechter uitzien dan de 'ouwe' Heller uitvoering. Heller had tenminste schroeven die daar op leken en nog goed werkten ook:

16447867ac35ee36.jpg

Smit Rotterdam 1:200 met Mach 1 (2x speed 280 op 4,8V)

16447867ac38673a.jpg

De originele schroeven en roeren van Heller

Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
jboers,

Bij was mij het niet zo'n groot probleem om de assen er in te krijgen. Met inschatten en een liniaal zal je een heel eind komen denk ik.

Wat betreft de schroeven, het valt wel te proberen. Het zijn niet zulke beste schroeven, maar misschien valt het mee. Ik heb simpelere schroeven gezien dan deze.

Als je in de plastic gaatjes in de schroeven een messing busje zet en er schroefdraad in tapt. Dan is het misschien een proefje voor in de badkuip, als het meevalt kan je die ook gewoon gebruiken.

Als het niet werkt kun je altijd voor propshop gaan, ik heb van zinnia (van dit forum) nog een link gekregen van een duits bedrijf die ook kleine schroefjes maakt. Ze zijn alleen wel duurder.

Gr robin

Ze zitten er in.
Volgens mij wel goed.
Verder heb ik de schroeven die bij de schroef as zijn geleverd nog liggen, dus lijkt me nog geen groot probleem.
Zal binnenkort even foto schieten en plaatsen.

Jos,

Ziet er echt mooi uit!!!:D
Ik hoop dat die van mij ook zo gaat varen.
Ongeacht welke schroeven er onder gaan....:)

Vind de revell schroeven behoorlijk simpel eruit zien, maar ik kan ze er altijd nog weer onderuit schroeven......:rolleyes:

Op de foto vind ik die van heller stukkennnn beter er uit zien.

De schroefassen zitten er in.:p
Nu de stuurinrichting nog.....:confused:

Ik ben nog op zoek naar een ontvanger, die van mij is een beetje groot.(8 kanaals) en nog op zoek naar een kleine snelheidsregelaar.
Wie heeft er nog een suggestie?

Back