Na jaren lang scheepjes te hebben gebouwd ben ik zo'n 20 jaar geleden overgestapt naar modelvliegen. Toch kan ik het niet helemaal loslaten, na wat zoeken in mijn tekeningenarchief kwam ik het volgende tegen. Een tekening van klein vrachtscheepje gebouwd in 1958, de tekening van het model is uitgebracht in 1960, ook de huidige tekening die in mijn bezit is dateer van deze data. Het scheepje is ooit gebouwd door mijn vader zalige, en staat nog steeds thuis bij mijn hoogbejaarde moeder. Nu wil ik het scheepje zelf gaan bouwen, verwacht geen snel bouw actie, dit word een langdurig project. Ik zal zo de tekeningen hier plaatsen, deze zijn wel in vergaande staat van ontbinding. Mvg, Pascal.
Een leuk schip Pascal, Waarschijnlijk had je het zelf ook al gevonden, maar met even Googlen zag ik dat het registratie nummer "IMO 6702741" was en met deze gegevens is er over het echte schip en haar verleden al best het nodige te vinden. Het heeft gezien het aantal naamsveranderingen naar ik vermoed ook best wel een bewogen leven gehad. Ik ga je verslag zeker volgen. Groet, Bert
Hoi Bert, Inderdaad al wat van gevonden maar het IBO nummer had ik nog. Inderdaad een zeer bewogen leven, zelfs een keer gezonken en in verkorte versie terug in de vaart gebracht. Carguero. Astillero: Unterweser. Lugar de construcción: Bremerhaven, Alemania. Casco nº: Sociedad clasificadora: Matrícula: Señal distintiva: IMO: 6702741 Tripulantes: Pasajeros: TRG: TRN: DWT: D: Eslora: 88,50 Manga: 13,60 Puntal: Calado: Bodegas: E. P: TEUs: 0 Capacidad granel: m³ Capacidad general: m³ Equipos de cubierta (Cantidad x toneladas): Tanques: Capacidad de tanques: p³. Capacidad combustible: m³ Consumo diario: Un motor diésel Deutz RBV8M358; 4T; 8 cilindros (400 x 580); Klöckner-Humboldt-Deutz A. G., Colonia, Alemania. 2.200 bHP. Hélices: 1 f Velocidad: nudos. 19. Puesta en gradas. 1966. 29 de Octubre. Botado para P/R Susanne Reith, Hamburgo. Bautizado SUSANNE REITH. (Alemania) 1966. Diciembre. Alistado. 1974. Vendido a Flipper Shipping Co., Monrovia. Rebautizado HIPPO LADY. (Liberia) 1976. Vendido a Perca Shipping Co. Ltd., Monrovia. Rebautizado PERCA. (Liberia) 1977. Mismo dueño. Rebautizado HIPPO LADY. (Liberia) 1977. Vendido a Amfytrion Shipping Co., El Pireo. Rebautizado NANO K. (Grecia) 1982. Vendido a Karkes Maritime Co. Ltd., Limasol. Rebautizado NANO K. (Chipre) 1987. Mismo dueño. Rebautizado MARILENA P. (Chipre) 1987. Vendido a Scan Chartering Ltd., La Valeta. Rebautizado LINDA STAR. (Malta) 1989. Vendido a Pacific Shipping Pvt. Ltd., Colombo. Rebautizado DILINI. () 1991. Vendido a Astor Shipping S. A., San Lorenzo. Rebautizado NORINA. (Honduras) 1993. Vendido a Latvian Marine Agency Private Enterprise “Korsakov & Co.”, San Lorenzo. Rebautizado MARA. (Honduras) 1993. Vendido al Bank Atoma, Riga. Rebautizado ILZE. (Latvia) 1996. Vendido a Marine Star Ltd., Belice. Rebautizado ALPHA. (Belice) 1998. Rebautizado ALPHA I. (Belice) 2000. 18 de Octubre. Desguazado en Alang.