Bouw van de X-dream

Discussie in 'F3-RES' gestart door Nogravity, 19 jan 2020.

  1. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi, na vele jaren afwezigheid in de modelbouw toch de "de fout" gemaakt om weer te beginnen. Geen F3B kist meer, daar ga ik niet meer aan beginnen, maar het RES vliegen lijkt mij erg leuk. Afgelopen seizoen 2 wedstrijden bezocht en ik wil wel eens een keertje mee doen (mits ik binnenkort niet crash...)
    Aangezien ik helemaal niets meer had, behalve gelukkig nog wat gereedschap, moest ik helemaal opnieuw beginnen. Tweedehands Futaba zendertje gekocht en het model X-dream van Zellair (via Zeller). Eigenlijk wilde ik de Baba Jaga bouwen, maar de levertijd hiervan was uiteindelijk te lang.
    Het bouwen ging me niet al te gemakkelijk af. De ervaring op dit vlak was toch wat verdwenen en het werken met dat hele lichte balsahout werd een spannende aangelegenheid. Als je er alleen al naar kijkt is er teveel afgeschuurd. Nou ja, uiteindelijk is alles goed gekomen. Het grootste probleem was het schuren van de neuslijst, dat heb ik een paar keer opnieuw moeten doen. Je moet dat echt heel voorzichtig doen. Een foutje in het ontwerp is dat de vleugelbevestiging schroef in een voorgetapt triplex geschroefd wordt. Na een paar keer afhalen van de vleugel was het schroefdraad verdwenen? Romp aan de onderkant moeten open zagen en met veel moeite een inslagmoer kunnen plaatsen.
    Nu nog wachten op een ontvanger en het uitbalanceren/programmeren. Hopelijk kan ik binnen niet al te lange tijd een test vlucht maken. Groeten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    spedter, wim eon, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een druppel dunne secondenlijm in het houten schroefdraad laten lopen, en na een poosje weer optappen, wil nog wel eens helpen de duurzaamheid van dit soort schroefdraad te verbeteren.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Herkenbaar... ;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
  5. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Weet iemand hoe ik het beste de beide antennes van de ontvanger moet plaatsen in het model?
    Alvast bedankt voor het advies.
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Liefst onder 90 graden van elkaar. Ik verlijm vaak een stukje left over stuurkabel waar ik de antenne in doe. Zal vanavond wel een foto maken.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    E620EAA4-62C5-4E4C-A446-48D17E740ED5.jpeg 1B6E7786-92BF-4737-B95A-BD06A22C08D7.jpeg

    In de oranje buisjes zit de antenne.
     
  8. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt!
     

Deel Deze Pagina