Bouw van de XXI met een schaal van 1:38

Discussie in 'Duikboten' gestart door Joop.O.H., 22 jul 2004.

  1. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allen

    Ik ben een beetje te voorbarig geweest met mijn vraag-dat krijg je als je voor de tijd eerst 'n paar pilsjes met je zwager gaat drinken,dan gaat het wel eens mis-maar wat ik het volgende gedaan heb is dit:Ik heb niewe duiktanks gemaakt van 1 1/2 liter per stuk,een voor en de andere voor achter in de boot.
    Deze tanks heb ik onder verdeeld in 7 compartementen en voor elk compartement een gaatje van 3 mm onderin geboord en los getest in mijn waterbak en hij loopt dan 3/4 vol in 40 seconden wat voor mij,denk ik,voldoende moet zijn want ik moet ook nog reseve houden voor mijn gas tank of die vol is of bijna leeg wat een verschil is van 600 gr.is
    Hier wil ik het voorlopig mee doen en in de praktijk zie ik wel hoe het afloopt,dan kan ik dat event.altijd nog aan passen.
    Het regelen van die tanks kan onafhankelijk doen,dus ook aftrimmen.
    Ik kan nog geen foto's op dit forum plaatsen want dan komt het wat duidelijker over zonder misverstanden.

    Gr.Joop
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Erg indrukwekkend die techniek van Helmut Huhn! Als ik het goed heb zit er ook een compas in die dingen, en kunnen ze volledig autonoom varen.

    Maar ik geef er toch de voorkeur aan om lekker zelf met een boot varen, in plaats van dat aan een ingebouwde computer over te laten! Eerst die dingen programmeren, en dan onder het varen gaan koffiedrinken? Dan kun je ook gaan vissen! :wink: :lol:
    Maar technisch zijn het kunstwerken (het inwendige dan), al gaat het wat voorbij aan de vragen van de meer "down to earth" modale duikbootbouwers hier.

    Groeten, Lex.
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Lex,

    Helmuth is een heel goed leerboek voor ons.
    Als er een open is dan is hij het.
    Als je vragen hebt heeft hij alle tijd wat je van velen niet kunt zeggen.
    En op elk nivo van techniek hoor.
    En echt computer is het volgens mijn niet.
    Die waren er een 20/25 jaar gelden niet.
    Er zit ook een kompas in.
    En alles is zelf gebouwt

    Hein
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    die boten ken ik reeds jaren
    Helmut heeft er eens mee in antwerpen geweest en verleden jaar in keulen heb ik uren met hemgepraat

    zijn nieuwe stint (ofanders geschreven ) is ook een bezonder ding
    blijft op zijn plaats en op dezelfde diepte hangen en noem maar op

    hein heb je helmut zijn adres kun je me dat eens door mailen in dien je het hebt
    de hoeseltse treinclub houd op 8 en 9 oktober een twee jaarlijkse tentoon stelling en wil ik kontakt komen met helmut om hem uit te nodigen
    indien niet dan zie ik hem wel in dortmund op de beurs

    nu terug ontopic
    het zijn heel bezondere dingen die hij bouwd maar voor heeeeeel veel van ons juist dat tikkeltje te hoog gegrepen

    en ik bestuur mijn boot liever zelf dan in de cantine een koffie te gaan drinken
    het is anders juist als vissen met een belletje aan je hengel vind ik

    wat de trim tanks betreft
    eigenlijk als je boot eenmaal goed uitgetrimd is en er niets beweegt of los zit hoef je het maar een keer te doen
    bij de XX1 heb ik nog wat plaats boven de uitgang waar de assen en stuurstangen naar buiten gaan daar kan ik altijd nog een trimtank plaatsen
    maar zoals gezegd voorlopig doe ik dat dus niet

    groeten raf
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi,

    ik weet ook dat wat Helmuth bouwt voor 80 van de 100 mensen hier te hoog gegrepen is, voor mij ook.
    Ik vindt het wel jammer dat er alleen gelezen wordt van de koffie, maar je hebt uitersten.
    Het is geen computer die hij in zijn boot heeft, en zijn oudste boot de U 1 is van 1963.
    Ik heb met dus vergist met de ouderdom van zijn boten.
    Hij heeft er nu 7.
    Ik heb net met hem nog gesproken, en het is een stroom info die je krijgt van hem en waar je ook wat aan hebt.
    Kijk maar eens op deze link

    http://www.ubootmodelltechnik.de/index.htm

    En als je al zo veel jaar bouwt, op zoveel plaatsen geweest bent en komt, en ook nog in die richting geleerd hebt kom je automatisch op zo een nivo.
    En je kunt hem bijna alles vragen en hij helpt.
    We bouwen allemaal naar ons kunnen en kunnen allemaal trots zijn op ons eigen schip.
    En dat moeten we niet vergeten.

    Hein
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo allen

    Voor het duikboottreffen volgende week in ekenstein heb mijn boot flink onder handen genomen,als eerste heb ik alle twaalf magneet ventielen vervangen door een beter type.Het oude type was van het membraan type(merk clipard)omdat ik met gebruikte koelmiddelen werk waar een restand olie in is opgelost hebben die de rubberen membramen aan getast waardoor ze wat gezwollen waren en niet voldoende gingen openen wat er lastig is met het duiken en weer omhoog komen,ook had ik meestal geen druk genoeg om mijn torpedo's af te schieten waardoor ze in de buis bleven steken.De nieuwe ventielen zij van het stift type,het meest gebruikte type.Deze ventielen voldoen zeer goed en zijn aanrijgbaar,dus aan elkaar gekoppeld en alle ventielen gezaamelijk een ingang hebben en ieder zijn eigen uitgang.Ik heb deze ventielen besteld bij NOVATECH en kosten 20 euro perstuk,een stuk goekoper dan van FESTO.

    Ook heb ik de motoren vervangen,deze waren drie polig en liepen niet mooi regelmatig en gaf ook nog wel een storing.Ik ben naar een auto sloper geweest,een goede kennis van mij,en die had er wel honderden liggen,maar de meest geschikte was de kachelventilatoer van een suzuki auto,60 mm rond zonder uitsteekstel zoals de meeste motoren met uitsteeksels zijn,ze maken rond de 3000 t/min en met een vierbladige schroef van 55 mm doorsnede nemen ze met vol vermogen 8 Amp. op bij 12 volt en zijn twaalfpolig ,ze lopen zeer rustig.

    Ik heb de schroefassen ook zo vermogelijk naar binnen gezet omdat hij nogal de ruimte nodig had om een bocht te nemen(10 meter) en het roer bijna balancernd gemaakt, 1/3 2/3 verhouding,hierdoor heb ik de bocht terug gebracht tot 5 meter en als ik alleen met de buitenste motor een tegen overgestelde bocht neem is de bocht tot 3 meter teruggebracht.

    Ik heb ook een lageregler van Bruggen gemonteerd en afgesteld op realistiese vaarsnelheid en vaart perfect maar ga ik sneller varen dan hobbeld hij een beetje net als een dolfijn en daar is niet veel aan te doen of ik moet elke keer de WTC open maken om hem bij te stellen.

    Dit zo ver het verslag van mijn werf gebeuren en tot volgend week bij Ekenstein.

    Gr.Joop
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Joop,
    dat belooft heel wat voor volgende week dan met je boot.
    Maar iets anders, kun jij aan die kleine snelkoppelingen van Festo komen.
    Of waar kun je ze kopen.
    Die zijn ideaal als ontluchting voor de boot om hem makkelijker open te maken.
    Tot zondag in Ekenstein.

    Hein
     
  8. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    hein,

    daarvoor kan je toch ook goed een autobandventiel of frans
    (race) fietsventiel gebruiken ?
    beide hebben zo'n stift in het midden. als je die indrukt dan
    kan de overdruk eruit.
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Hein

    Alle koppelingen in mijn boot zijn koeltechnische componenten en werkt net zo goed als Festo maar is normaal niet aan te komen.

    Voor Festo onderdelen kun je het beste bij een pneumatiche groothandel terecht of een bedrijf die in luchttechniek doet waar je b.v. luchtkompressoren kunt kopen,die werken meestal met Festo materialen.

    Het idee van Ronald is ook goed,ze noemen dat een schráderventiel.

    Nog even terugtekomen op mijn boot.

    Ik heb er ook een soundmodule van Robbe in gemonteerd,ik had al een waterdichte luidspreker in de toren.ik heb er gelijk een MP3 speler in gemonteerd en met de zender bedienbaar,hier zitten populaire liedjes uit de tweede-wereldoorlog op zoals "lilli Marleen" .

    De sound module geeft geen realisties geluid,je hoort de dieselmotor,maar dat hoor bij een schip nooit,alleen de uitlaatgeluiden en dat is een heel ander geluid,is dat te veranderen?wie weet hier meer van af?

    Gr.Joop
     
  10. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    joop,

    kan je dat dieslegeluid ook niet via de MP3 maken ?
    in dat geval heb ik vast nog wel een stukje geluid uit een of ander
    duikbootspelletje. misschien jij zelf ook wel.

    de sound module doet waarschijnlijk niks anders als een geluidsopname
    herhaald afspelen.

    welk merk /type heb je ?
     
  11. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Beste Ronald

    Deze soundmodule is van het merk ROBBE en type Sound-Module-Navy maar het geluid lijkt wel een Scania-diesel uit een vrachtwagen,daar hoor je de diesel wel lopen.

    Via de MP3 speler wil wel maar dan kan ik de snelheid niet regelen tijdens het gas geven wat ik bij de module wel kan.Het geluid is er op de fabriek opgezet maar zou dit te veranderen zijn?

    Gr.Joop
     
  12. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Joop, voor zover ik kan vinden heeft niemand ooit een andere sound in
    die module gezet. anders stond 't wel op Internet.

    maar, misschien is dit wel een leuk projectje voor mathijs en mij ?
    mathijs ?
     
  13. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Ronald,

    Wellicht is dit inderdaad een leuk simpel ideetje voor ons eerste projectje.

    Wat dacht je van een module met twee ingangetjes:

    1. Analoge ingange voor meeting van de spanning op de motoren en het geluid hierop aan passen.

    2. Digitale ingang die aangeeft of de boot boven of onderwater vaart. Onderwater zou je de diesel kunnen stoppen en eventueel bij de overgang van bove naar onderwatervaart zou je een duiksignaal kunnen afgeven.

    Als we hier een microchip processor voor uitkiezen heb ik een complete testomgeving tot mijn beschikking (picdemo4).


    Groetjes:

    Mathijs
     
  14. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    klinkt goed. evt kunnen we ook het servosignaal richting esc afluisteren ipv voltage op motor, lijkt me veiliger voor de electronica.
    Ik heb leuke artikeltjes gezien over het produceren van muziek met één
    cap en één weerstand direct uit de pic. er zijn ook complete kant en klare
    voice recorders met playback...

    ik heb ook nog een tiefe und lage regler waarvan ik kan spieken hoe je
    de pic aansluit (erg simpel..)

    laten we 't doen (na de 17e). leuk projectje, en zou best eens
    kunnen lukken.

    joop ? durf je het aan : zelf geprutselde electronica in je boot ?

    8O
     
  15. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Elektrotechnisch ben ik goed onderlegt,maar elektronica...hierbij laat ik het afweten.

    Het schema en de werking van de module staat in pdf formaat op de site van Robbe.Bij mijn module heb ik twee schakelingen over waar van een de luidspreker omschakeld naar de MP3 speler en andere schakeling de MP3 speler zelf mee bedien.De software om de MP3 speler te bedienen heeft mijn buurman gemaakt,de zelfde buurman die de software voor mijn torpedo's heeft ontworpen.

    De luidspreker wordt d.m.v. een vlotter tijdens het duiken uitgeschakeld anders begind het een sonar te worden en worden de vissen ook nog muziekaal.

    Van mij kunnen jullie je gang gaan,baat het niet schaadt het niet,en ik heb nog wel een beetje ruimte over in mijn WTC

    Gr.Joop
     

Deel Deze Pagina