Bouw van Debbie, tweetakt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 10 jul 2020.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Poelie

    Schitterend mooi Jeroen.
    Fijn dat het gelukt is en dat je ook tevreden bent.
    Weer een grens verlegd.
    Gewoon zo verder.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  2. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Deze week waren er weer wat spulletjes voor Debbie binnengekomen:

    Zowel voor de carburateur als het expansievaatje heb ik gekozen voor messing buis. Heb wel even moeten zoeken voordat ik iets vond wat qua maatvoering op het oorspronkelijke ontwerp lijkt. Volgens Jan Ridders omschrijving maken de afmeting van de carburateur helemaal niks uit. Hij zegt niks over het expansievaatje. Ik heb deze stukjes bij de Metaalwinkel online gekocht. Je kunt iedere lengte krijgen.

    P1100037.jpg

    P1100038.jpg

    Ook had ik het meeste voor de onstekingbinnen, dus even naar mijn electronicawerkplaats:

    P1100031.jpg

    Fotootje van de opstelling van Ruud uitgeprint en met het bougietje wat ik van Ruud had gekregen een en ander aan elkaar gesoldeerd en gestekkerd.

    P1100034.jpg

    P1100035.jpg

    Ik heb twee verschillende Hal sensoren:

    P1100033.jpg

    De magneetjes had ik nog niet binnen. Maar ik heb zelf nog een heleboel magneetjes. Toen ik op de middelbareschool en later Zeevaartschool zat was mijn grote hobby modeltreintjes. Ik had een heel groot schaal N emplacement. Ik werkte ook in een speelgoed/Hobby zaak in Amstelveen waar we veel treinen verkochten (De Groot). Toen was er nog geen digitale modeltreinbeinvloeding. Alles ging met relais en die bediende ik door een reed-relais onder de rails te plaatsen en een van deze magneetjes onder een wagonnetje!

    Met een van deze magneetjes in de buurt van de Hal sensor kreeg ik een keurig vonkje aan de bougie. Test gelukt!

    P1100036.jpg

    Nog even voor de Analoge electro-enthusiastellingen onder ons:

    Mijn museumpje collectie analoge elektrische meetinstrumenten:

    P1100032.jpg

    Jeroen
     
    Potter, Johannes59, R Groen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Een mooi scala aan oude meetinstrumenten Jeroen.
    Groet, Ruud.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooie verzameling.
    Ik heb nog een uitlaatgasmeter liggen om de isotonische brandstof verhouding te meten,
    img012 verkleind2.jpg
    Deze werkt met katharometers in een brug van Wheatstone.
    Indien interesse?
    Groet, Henk.
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  5. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dank je wel Henk. Ik hou het bij mijn analoge elektrieke metertjes.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De meter, uitlaatgassenmeter dateert uit begin 1980, echt analoog, zie foto:

    SAM_3465 verkleind.jpg

    Groet, Henk
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  7. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Inderdaad, een mooi metertje! Zo te zien nog helemaal compleet met handleiding!

    Jeroen
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Destijds 1980, had ik een AUDI 100 met de 5 cilinder motor.
    Ik gebruikte de meter om deze benzine zuiper zo efficiënt mogelijk af te stellen en te voldoen aan de destijds geldende CO uitstoot.
    Onder de handleiding ligt een stroboscoop van Sun Electric, een vacuümmeter en een analoge motor afstelmeter.
    Die AUDI, was echt een leuke auto om aan te sleutelen.
    Groet, Henk.
     
    Gea vindt dit leuk.
  9. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Mooi, dus het is heel setje meters. Was een mooie motor die 5 cilinder. Volkswagen heeft decennia later ook nog een tijdje een 5 cilinder Passaat geleverd. Wil je van het hele setje af?

    Groeten Jeroen
     
    Gea vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Verwijdert, voor mij onnodige belasting van dit draadje.
    Groet, Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 jan 2021
  11. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Ik heb gisteren en vandaag contact gehad met de importeur van Proxxon die mijn freesmachientje aan het repareren is. Vanochtend een paar videootjes met de laatste meetresultaten gekregen. Ziet er allemaal weer keurig uit. Ze hebben de boorkop, de spantangen en een lager vervangen. Dus er was wel wat aan de hand. De slag die zij nu meten is een paar duizendste millimeter. Dus dat is keurig! Ze sturen ook nog een paar nieuwe aandrijfsnaren na. De huidige waren nog niet versleten maar ik vind het wel zo prettig om een setje nieuw op voorraad te hebben. Zul je altijd zien dat zo’n snaar breekt op een moment dat je net lekker bezig bent!

    Jeroen
     
    Potter, Gea en R Groen vinden dit leuk.
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    O , maar de 5 cilinder is niet dood , die maken ze nog altijd bij audi.
    Valt het op dat ik meer dan 40 jaar bij audi gewerkt heb? ;)
    Dirk
     
    Potter, JeroenDorr, R Groen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Zojuist de twee dekseltjes van het expansievaatje gedraaid. Ook het pijpje even wat gekuist. Ziet er allemaal netjes uit. Even wachten op mijn freesmachientje zodat ik nog wat kan boren en dan kunnen we gaan solderen!

    P1150013.jpg
     
    Potter, Johannes59 en R Groen vinden dit leuk.
  14. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vanmiddag nog een paar uurtjes aan Debbie kunnen besteden.

    Allereest alle verbindingspijpjes tussen de cylinder, carburateur en expansievaatje klaargemaakt:

    P1160004.jpg

    Tijdje geleden op een rommelmarkt voor een euro dit juweliertangetje op de kop getikt. Ideaal om deze onderdeeltjes vast te houden om ze nog een laatste bewerking met vijl/schuurpapier te geven. Juwelierstangetjes hebben gladde bekken!!

    P1160003.jpg

    Moet nog wel twee stuks van de soldeerblokken maken, maar daar heb ik mijn freesmachientje voor nodig

    Daarna gelijk aan de gang met het kogelklepje. Uit de beschrijving van `Jan Ridders is het me duidelijk geworden dat het allemaal nogal nauw luistert met dit klepje! Kogeltje heb ik ook al in huis.

    One way check valve.jpeg


    Drie onderdelen die ik allemaal uit een stuk messing hoop te kunnen maken

    P1160001.jpg

    Veel verder dan dit ben ik nog niet gekomen:

    P1160002.jpg

    De draad is M8 x 0,75 en natuurlijk heb ik M8 tap en snijplaten, maar natuurlijk deze ( fijn 0,75mm) net niet. Omdat het allemaal schijnbaar nogal nauw luistert heb ik besloten en maar niet af te wijken van de maatvoering van de tekening. Dus maar weer een online-order naar HBM geschoten.

    Kon nog wel eventje mijn hoon-tooltje overhalen. Na al het honen van de cilinder, waren de hoonsteentjes helemaal versleten. De laatste keer dat ik bij HBM was, een paar weken geleden, voor de lockdown, nieuwe hoonsteentjes meegenomen.

    P1160005.jpg

    Maar dit kon wel eens een gevalletje van goedkoop is duurkoop zijn. De nieuwe steentjes zitten lang niet zo mooi op hun plek als de originele. Die zaten met kleine geklonken asjes vast. De nieuwe hoonsteentjes met een splitpen. Stom, een complete nieuwe was Euro 7,50, de losse set hoonsteentjes was Euro 5.

    Een half uur klooien en dan nog steeds niet zo goed als het origineel.

    Ik heb een aversie tegen dingen gewoon maar weg gooien. Ik vind het leuk om apparaten, of in dit geval gereedschap, gewoon weer te herstellen. Maar hier was gewoon nieuw kopen beter geweest.

    Al doende leert men!


    Jeroen
     
    Potter, Jan Walpot, Stoompomp en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Afgelopen week niet veel kunnen doen. Beetje in de lappenmand. Voor de zekerheid maar even een Coronatest laten doen, maar gelukkig negatief. Dus gewoon een vervelende griep. Mijn vrouw en ik vragen ons wel af, waar ik in vredesnaam die griep heb opgepakt. We komen vrijwel nergens meer. Houden ons aan alle voorschriften e.d.

    Maar gelukkig vandaag weer even verder kunnen gaan. Als eerste maar even mijn freesmachientje weer op zijn plek geïnstalleerd.

    P1230001.jpg

    Vervolgens weer verder met het terugslagklepje:

    One way check valve.jpeg
    Begint er al een beetje op te lijken. Netjes draad tappen met mijn speciale toolthe. Werkt perfect!

    P1230002.jpg

    Meten is weten, 12mm volgens de tekening. Dit is “close enough”

    P1230003.jpg

    En maar verder draaien. Leek mij wel handig om van die kartelrandjes op de diverse onderdelen te hebben. Ik voorzie dat ik het klepje nogal een paar keer uitelkaar en inelkaar ga zetten

    P1230004.jpg

    Het eindresultaat:

    P1230005.jpg

    P1230007.jpg

    Gemonteerd: Ik heb ook nog even getest door er op te blazen en te zuigen. Lijkt allemaal prima in orde!

    P1230006.jpg

    Ook nog even het gat in het huis geboord en gefreesd, nu ik mijn freesmachientje weer terug heb. Lijkt het allemaal weer keurig te doen.

    P1240008.jpg
     
  16. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dus deze eerste twee onderdelen van de kogelklep ging allemaal lekker. Dat geeft de burger moed en dus op naar het derde en laatste onderdeel:

    Maar dat ging beduidend minder. Helaas hapte mijn beitel:

    P1240009.jpg

    Dus maar opnieuw begonnen:

    P1240010.jpg

    Zoals je op de tekening in het vorige berichtje kunt zien moet er een gat Ø5,5mm in het stuk rond van Ø6mm worden gemaakt. Bovendien moet dat helemaal vlak zijn, dus je kunt geen gewone boor gebruiken. En natuurlijk heb ik allerlei frezen maar niet Ø5,5mm. Dus ik dacht eerst voorzichtig boren met een gewone 5,5mm boor, net zo diep dat de punt van de boor op 2,5mm diep zit. Vervolgens de boor vlak slijpen en kijken of ik daarmee het gat op de juiste dimensie kan krijgen.

    Het antwoord is dus nee!!! Helaas.

    P1240012.jpg

    P1240013.jpg

    ging net allemaal niet goed. Misschien had ik de boor korter moeten slijpen.

    Driemaal rechts is scheepsrecht. Dus van de week nog een keer proberen. Ik denk dat ik voor de zekerheid maar begin met het boren/maken van dit gat en dan pas de rest afdraai.


    Al doende leert men.

    Jeroen
     
    Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  17. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Ben straks benieuwd hoe snel jij hem aan het lopen hebt Jeroen.
    Klepje ziet er goed uit, netjes gemaakt !!
    De mijne loopt nu bij de eerste trek maar blijft nog niet lopen.
    Het zal met de brandstof voorziening te maken hebben.
    Van de week druk op het werk dus kom ik er niet aan toe, komend weekend maar weer eens aan de gang.
    Hij zal lopen en blijven lopen !!!
    Groet,
    Ruud.
     
    Potter en Gea vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik denk, dat de stift is om de hoogte slag van de kogel te begrenzen.
    De kogel valt altijd terug in conus met 45 gr.
    Overigens, indien de kogel niet afdicht, even met een (koper) hamer een tik op zijn kop geven.
    De kogel maakt nu een perfecte afdichting in de messing houder.
    Voor mij heeft de kamer van 5,5 mm geen voordeel.
    Denk eraan, dat een lift hoogte van een 1/4 deel van de doorlaat reeds een 100% doorlaat geeft.
    Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Conus sluiting

    Ik maak met regelmaat bol-en conus afdichtingen.
    Conus (45 graden) nooit frezen, boren of wat dan ook, altijd draaien.
    Dan is de conus ook mooi rond en dicht een kogel altijd.

    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ik denk niet dat het gaat lukken met een afgeslepen boor , een frees zou beter zijn.
    Met een binnen beitel kan het ook .Ik denk dat die boring zelfs niet nodig is .
    Persoonlijk zou ik die klep anders maken en ook eenvoudiger.
    Ook geen schuine vlakken voor afdichting van de kogel maar scherpe kanten , dat is makkelijker dicht te maken.
    Dirk
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina