Bouw van Debbie, tweetakt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 10 jul 2020.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Kleppen

    Persoonlijk zou ik die klep anders maken en ook eenvoudiger.
    Ook geen schuine vlakken voor afdichting van de kogel maar scherpe kanten ,
    dat is makkelijker dicht te maken.


    Komen we weer bij het klepverhaal van een tijd geleden.
    Als het echt af moet dichten zou ik geen metaal op metaal nemen.
    Een metalen kogel op een rubber schijfje met een mooie boring als sluitrand.
    Ik denk dat ik de foto's nog wel heb.

    Bij metaal op metaal zie ik toch steeds dat het kantje niet scherp is maar net iets gebroken.
    Wat is scherp?

    Willum
     
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    upload_2021-1-24_19-52-13.png
    w.p. 1-2021
    conusdraaien
    willum
     
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe


    Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar als ik het hele verhaal van Jan Ridders lees, heeft hij allerlei varianten geprobeerd, om uiteindelijk op dit ontwerp te komen.

    Hij heeft ook met kunstofonderdelen en rubber geprobeerd.

    Ik denk wat vooral ook relevant is om deze (terugslag) klep te zien in de context van dit motortje. Moet vele hongerden keren per minuut open en dicht gaan en moet voldoen mengsel doorlaten als deze openstaat. Dus niet alleen de materialen, maar ook de constructie, klepopenigtijden e.d. Spelen allemaal een rol.

    Dus ik probeer maar zo nauwkeurig mogelijk dit onderdeeltje na te maken. Er zijn al meer dan genoeg variabelen.
    Freesje van 5,5mm besteld. Maar eens kijken of dat beter gaat. Ga ook nog eens opnieuw met naar binnenbeitel kijken.

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2021
    Jan Walpot, R Groen en Potter vinden dit leuk.
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Gisterenavond weer wat uurtjes in mijn (koude) garage doorgebracht met Debbie. :)

    Ik zit te wachten op de juiste tap om het klepje te kunnen afmaken. Dus dan maar even verder met de carburateur zelf. Begonnen aan de achterplaat. Eerste probeersel was hopeloos mis omdat ik problemen het met de tekening lezen.

    P1270001.jpg

    De tweede poging ging aanzienlijk beter:

    P1270002.jpg

    Het huis van de carburateur klemt er net een beetje in, dus perfect om te solderen!

    P1280003.jpg

    Nu nog even afsteken en dan de andere kant. Die heeft een grote uitsparing voor een kijkglas. Ik heb al een paar kijkglaasjes in huis, dus die kan ik van de week ook afmaken.

    Nog even twee vraagjes over een paar onderdeeltjes:

    De voetjes voor de carburateur moeten worden voorzien van een mooi cirkelvormige boog, zodat het voetje naadloos aansluit op het cilindervormige huis van de carburateur. Radius van 17.5mm. Ik heb nog niet goed kunnen bedenken hoe ik dat kan doen. Ik heb niet zulke grote frezen (wel een slagmes van Dirk wat wellicht zou kunnen)

    Zit ook te denken om het aftedraaien wellicht? Enige suggesties / truuks?

    detail carb voetstuk.jpeg

    Voor het schroefstuk voor de luchtinlaat een vergelijkbare vraag. Dat is een doorvoering op de carburateur en ook hier moeten nette ronding komen, zodat ie over de volledige omtrek aansluit op de het cirkelvormige carburateur body. Anders dan maar een beetje op het oog aftekenen en frezen, heeft iemand nog een beter list/truuk om dit te maken?

    detail carb.jpeg

    Alvast bedankt

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
    willum en R Groen vinden dit leuk.
  5. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je krijgt van mij twee adviezen:
    - Over de steunen: jij hebt mooi span gereedschap, bericht #206
    PB150033.jpg

    Indien je voor de voeten een materiaal hoogte van b.v. 20mm kiest, dan kan je de beide in één opspanning klemmen.
    Desnoods 3, dan kan de laatste als uitloop van de kotterbeitel dienen.
    Dirk heeft een kotterbeitel voor je gemaakt en met deze kan je mooi de juiste holte maken.
    Jullie noemen het een slagfrees.
    Na het kotteren van de juiste diameter, alleen even het extra materiaal voor het klemmen van de voeten wegfresen.
    - Over het schroefstuk voor de luchtinlaat, draadsok.
    Soms moet je als metaalmodelbouwer pragmatisch te werk gaan.
    Op een tekening (cad tekening) is het eenvoudig om de meest exotische vormen van aansluitingen op vaten te tekenen.
    Nu simpel de diameter van het vat is ø35mm (2x17,5mm), de boring voor de draadsok ø13mm, buiten ø14mm.
    Heb jij er wel eens over nagedacht om een gedraaide sok met flens in een cilinder van ø35mm te zetten?
    Je zal zien, dat de opening aan weerszijden van de de sok nog geen halve mm bedraagt.
    Indien netjes met zilver gesoldeerd, zal deze opening mooi door het zilver opgevuld worden.
    Bedenk, dat de hoofdsterkte van de soldeerverbinding ligt tussen de steel ø13mm en de wanddikte van het vat.
    Waarom? de afschuifsterkte van zilversoldeer is veel hoger, dan de treksterkte.
    Groet van Henk.
     
  7. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Willum, John,
    Bedankt voor de suggesties.
    Dat HBM tooltje is wel interessant. Maar ik moet eens goed kijken hoe dat op mijn (kleine) draaibankje zou moeten bevestigen.

    Ik ga denk de voetjes maar met Dirk zijn slagfrees/kotter proberen. Ik ga nog eens even kijken of ik het wellicht in de draaibank kan doen. Slagfrees in de losse kop en de voetjes op de juiste manier inspannen, en dan met een binnendraaibeitel. Die slagfrees werkt prima, maar ik vind het toch altijd een beetje een aanslag op mijn freesmachientje. Zeker bij deze bewerking wordt ie erg ongelijkmatig belast. Wellicht maak ik me zorgen om niks.

    Ik denk inderdaad dat er wellicht niets aan dat inlaatschroefstuk hoeft te gebeuren. We zullen zie als ik het gemaakt hebt en het gat geboord. Wordt inderdaad hoogstwaarschijnlijk gewoon solderen. De sterkte is nauwelijks van belang, er staat geen druk/vacuum op! Zolang de carburateur maar nergens lekt!

    Dit weekend hopelijk weer verder.

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2021
    Potter en willum vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als je je zorgen maakt over de ongelijke belasting, dan neem een stuk vierkant en frees hierin een gat van 35mm.
    Doorzagen en je hebt de 2 voetjes.
    Henk
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  9. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Gisteren en vandaag verder gewerkt aan de carburateur en het terugslagklepke.

    Achterzijde van de carburateur past en ziet er keurig uit. Moeten nog wel twee gaten in worden geboord, voor aansluitingen

    P1290002.jpg

    De voorzijde is wat anders, hier moet ook een kijkglas in komen. Eerst de binnenzijde vergelijkbaar als de achterplaat afdraaien en vervolgen afsteken:

    P1300003.jpg


    Ik raak inmiddels erg bedreven in het opspannen in mijn vier klauw. Binnen een paar minuten heb ik het werkstuk concentrisch op minder dan 0,02mm. Nu kan ik de groef voor het kijkglas draaien.



    P1300004.jpg

    Keurig!

    P1300005.jpg

    P1300006.jpg

    Het kijkglaasje past er precies in! Er zit nog een beschermfolie op, dus ziet het er een beetje raar uit. Is zodirect gewoon transparant en wordt erin gelijmd.

    P1300007.jpg

    P1300007.jpg P1300008.jpg

    Klaar!. Nu nog het schroefstuk voor de luchtinlaat. Maar de post bracht mijn nieuwe 5,5mm frees, dus ik wilde eerst even het terugslagklepje afmaken. Was nogal een gepriegel om een gat van 5,5mm in een stukje rond van 6mm te krijgen, maar gelukt!!

    P1300012.jpg

    Kogeltje erin.

    P1300013.jpg

    Het complete terugslagklepje. Moet er nog een pijpje aan solderen. Ik produceer alle onderdeeltjes voordat ik ga solderen. Vandaag ook Willum’s fantastische soldeerstatief ontvangen, waarvoor zeer veel dank!. Wordt binnenkort in gebruik genomen!

    P1300014.jpg
     
    Jan Walpot, willum, Johannes59 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Ziet er allemaal weer netjes uit Jeroen.
    Ik ben vanmorgen ook nog weer even bezig geweest totdat m'n zoon vanmiddag kwam.
    Pa ik wil zelf een gitaar gaan maken wil je even helpen uitfrezen.
    Dus de motor aan de kant en de bovenfrees voor de dag en 40mm dikke plaat uitfrezen in de vorm van een gitaar.
    Ook een leuk klusje, was na het frezen wel blij dat ik het buiten had gedaan !!
    Volgende week maar weer verder aan de motor.
    Groet, Ruud.
     
    willum en JeroenDorr vinden dit leuk.
  11. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Herken ik. Wij hebben ook van die zelfstandige kinderen die van alles zelf doen, maar dan wel onze hulp nodig hebben!
    Ik klaag niet hoor, want ik vind het altijd erg leuk om samen iets te doen!

    Mijn oudste zoon sleutelt graag zelf aan zijn VW Golf, maar dan wel bij mij in de garage, met mij en mijn gereedschap erbij!

    Jeroen
     
    Cnn, Potter, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Gisterenavond en vandaag behoorlijk wat kunnen doen. Ik kreeg eerder deze week een telefoontje van ons lokale machinefabriekje die mijn vliegwiel zou maken. Ze verontschuldigden zich, ze waren er nog niet aan toe gekomen, maar ze gingen er nu aan beginnen. Ze hadden ook nog eens goed naar de tekeningen gekeken en besloten dat het mooier zou zijn als het vliegwiel uit roestvrijstaal zou worden gedraaid in plaats van de homp staal die ik eerder bij hun had opgehaald. Zo gezegd zo gedaan!

    P2050001.jpg
    Ik ben er erg mee in mijn nopjes! Ziet er fantastisch uit. Dus even wat onderdeeltjes op elkaar gezet om een idee te krijgen hoe het er allemaal uit gaat zien:

    P2050002.jpg

    De carburateur voetjes moet ik nog maken. Ook is eigenlijk de bodem plaat niet iets te klein wellicht, moet ik nog een keer goed naar kijken.

    P2050003.jpg

    Ik vind overigens dat mijn poelie niet onder doet voor het professionele gemaakte vliegwiel!

    P2050004.jpg

    P2050005.jpg

    Het begon vandaag steeds kouder te worden in mijn garage. Continue stroom van warme chocomelk om bezig te kunnen blijven.

    P2050006.jpg

    Luchtinlaat en aansluiting op de carburateur ook klaar:

    P2060008.jpg

    P2060009.jpg
     
    Jan Walpot, Gea, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Het volgende onderdeeltje was de luchtschuif. Ik had daartoe speciaal een setje Volkel tappen en snijplaat aangeschaft. M5x0.5. Een probleempje. Deze snijplaat was een stuk kleiner dan al mijn andere snijplaten. Paste niet in mijn speciale tooltje voor de draaibank en ook niet in mijn reguliere snijplaathouder. Maar ik wilde dit onderdeel toch afmaken, dus maar improviseren.

    De snijplaat in een dop 20 gestopt met daaronder een grote moer. Flink wat locktite en laten drogen. Werkte perfect!! Ook mijn soldeerstatief voor het eerst gebruikt. Om de dop, snijplaat en moer weer los te krijgen, moest ik ze even warm stoken!

    P2060012.jpg

    Met eerste handeling met mijn frees, sinds de reparatie, alles lijkt perfect!

    P2060013.jpg

    Ziet er allemaal keurig uit.

    P2060015.jpg

    P2060016.jpg
     
    Jan Walpot, Gea, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Dat is idd een super mooi vliegwiel, ziet er mooi strak uit.
    Motor begint al mooi naar zijn eind stadium te gaan.
    Ik ben benieuwd hoe snel jij hem aan het lopen krijgt.
    Goed weekend en de groetjes, Ruud.
     
    Jan Walpot en JeroenDorr vinden dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Mooi
    dat roestvast stalen vliegwiel.
    Super mooi.
    Ga je dit polijsten?

    Snijplaten en snijmoeren.
    Ja, vervelend soms zo veel verschillende maten.
    Ik heb nog twee adapters bij te maken zodat alles gebruikt kan worden.
    Soldeerstatief al gebruikt maar dan "zweckentfremdet".
    Dus voor iets anders dan echt solderen, inventief.

    Veel modelbouwplezier Jeroen,
    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  16. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Weet ik nog niet. Vooralsnog wil ik me concentreren op eerst alle onderdeeltjes maar eens maken, solderen en eens kijken of ik Debbie überhaupt gestart krijg. Daarna is het wellicht leuk om alles extra mooi te maken.

    Over mooi gesproken: Zoals ik eerder meldde, een andere hobby is sleutelen aan auto’s. Door de jaren heen al heel wat uitlaten vervangen, gemodificeerd etc. En dat is altijd een pokken klus, want uitlaten passen nooit. Ik heb geen brug, dus dat is op je rug onder de auto. Hoopjes ellende dus.

    Dus met gepaste trots presenteer ik de uitlaat van Debbie! Mooiste uitlaat die ik ooit heb gezien. Ook de kleinste en de eerste uitlaat die ik helemaal zelf heb gemaakt. De passing, daar ben ik zeker van, is 100% perfect!

    P2070004.jpg

    P2070005.jpg
     
    Jan Walpot, Potter, Zeiler en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Mooie uitlaat Jeroen,
    Hebse mooi gemaak.

    Dat geklooi in die garage,
    Geen brug,
    geen put,
    geen baby oprijbrug,
    wel bokken?
    Als ik dit nu nog wil doen huur ik een garageplek hier ter plaatse met brug.
    Ben zuinig op je gestel en gezondheid,
    denk aan je veiligheid.

    RVS polijsten?
    Als het draaiwerk mooi gaaf is,
    Met waterproefschuurpapier fijner schuren.
    En als laatste met "commandant" Polijsten.
    Oogverblindend.

    Jeroen
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Cnn, Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  18. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Zaterdagochtend nog eventjes bezig geweest met het voetje voor de uitlaat. Maar het was wel bikkelen in mijn garage!

    P2130001.jpg

    Eerste klusje was stukje messing afzagen. Daar wordt je nog wel een beetje warm van.

    P2130002.jpg

    Daarna achter de freesmachine. Maar dan sta je alleen maar aan een wieltje te draaien! Veel verder dan dit ben ik niet gekomen

    P2130005.jpg

    Zondag nog wat dingetjes uitgezocht en de laatste spulletjes besteld. Ik kwam nog wat boutjes, slangetjes e.d. te kort. Allemaal besteld.

    P2070002.jpg

    Temperatuur gaat in ieder geval weer omhoog de komende dagen.

    Jeroen
     
    willum, R Groen, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Even volhouden Jeroen, voor dat je het weet sta je in de korte broek achter de draaibank (wel een leren schort voor).
    Groet, Ruud.
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Wel , dan heb ik meer geluk , sinds ik mijn werkplaats in de kelder geïsoleerd heb kom ik met 1000 watt vermogen aan 20-21 graden .
    Warm genoeg om te knutselen dus .:)

    Dirk
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina