Bouw van Debbie, tweetakt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 10 jul 2020.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    478
    0.25 mm per pas ? Respect voor zoveel geduld! :wave
    Ik hoop dat je draaibank niet de geest geeft.

    Dirk
     
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.768
    Locatie:
    noord-limburg
    Gea,
    0.25 mm per pas ?
    Respect voor zoveel geduld! :wave
    Ik hoop dat je draaibank niet de geest geeft.
    Dirk


    Als Jeroen dit met belijdt (0,2mm) blijft volhouden moet dit kunnen.
    Maar let wel, scherpe beitels.
    Wat ook helpt is de motor lopend de tijd geven zich zelf af te koelen.
    Dan ga ik er van uit dat verder alles technisch aan de machine in orde is?
    Staat de PKZ goed ingesteld? Klopt dit met de opgegeven stroom op het type plaatje de van de motor.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt. Een paar kanttekeningen. Ik heb een Sieg draaibankje. Het is niet zo dat een brandstofmotor het toerental constant wil houden en een elektromotor het koppel. Dat ligt er helemaal aan hoe de toerentalregeling is uitgevoerd. De motor van je auto kan worden gebruikt over een groot toerental bereik. Die van een dieselgeneratorset zal het toerental constant houden.

    Voor elektromotoren is het sowieso van belang wat voor e-motor je bekijkt (AC of DC) en vervolgens hoe de toerenregeling wordt gedaan.
    Mijn draaibankje heeft een combinatie van tandwielen (slechts twee reducties) en een AC/DC vario regeling. Maar de grootste beperking is potentieel als je een e-motor met koolborstels heeft. Er zijn ook HiTorque e-motors zonder koolborstels die over een groot toerenbereik een vrijwel constant hoog koppel kunnen leveren. https://knowledge.axminstertools.com/s-series-motors/

    Per definitie zijn DC motoren in staat om maximaal koppel te leveren, zelfs vanuit stilstand. Het probleem is de stroom die dan benodigd is. Uiteindelijk zal de benodigde stroom ongeacht e-motor constructie altijd een beperkte factor zijn. Op een draaibank met een toerentalregeling met alleen tandwielen geldt uiteindelijk hetzelfde, maar is het gemakkelijk om bij lage toeren voldoende koppel te blijven produceren zonder te hoge stroom door je e-motortje.

    Dus ik loop hier gewoon tegen een praktische beperking van mijn draaibankje. Maar goed het is dan ook een draaibankje van net € 500! Meer koppel over een groter toerenbereik, voor grotere diameters, kost gewoon extra geld.

    Dus inderdaad maar gewoon met een kleinere spaandiepte verspanen. Mijn (vrije) tijd kost namelijk niets!

    Zoals door andere ook al aangegeven denk ik dat de beitel wel degelijk verschil maakt. Extreem voorbeeld, een afsteekbeitel vergt aanzienlijk meer vermogen dan een reguliere afdraaibeitel. Er is natuurlijk een correlatie met het contact oppervlak tijdens beitel en werkstuk. Dus inderdaad hoe scherper hoe beter. Ik weet niet of een andere beitelmateriaal veel verschil kan opleveren. Komt vermoedelijk neer op de scherpte, eerder dan het materiaal. Denk ik?

    Maakt het voor gietijzer nog uit welk type beitel (HSS of anders) je gebruikt wellicht?

    Jeroen
     
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vandaag weer een paar uurtjes verder gedraaid. Gaat langzaam bij mij, maar wel gestaag! :)

    P7280001.jpg

    Inmiddels de cilinder buitendiameter keurig op 50mm gekregen. Daarna een gat geboord. Mijn grootste metaalboor is 12mm. De inwendige diameter moet 24 mm worden. Dus maar aan de gang met mijn binnendraaibeitels. Met dit gat van 12 mm kon ik net mijn kleinste binnendraaibeitel gebruiken.

    Ik was er niet helemaal gerust op. De hoogte van de cilinder is 61mm en dat betekende dat mijn beiteltje wel erg ver moest uitsteken. Zover dat ik ‘m nauwelijks in de bestelhouder goed kon vastzetten. Dus wederom maar heel voorzichtig draaien.

    P7280002.jpg P7280003.jpg P7280003.jpg

    Ging verbazend goed. Ik kon de beitel wat zijn wijken op het moment dat ik ‘m naar binnen draaide. Maar dat lijkt een erg constante afwijking. In no-time zit ik op 20mm. Tijd voor mijn grotere en veel zwaardere/stijvere binnendraaibeitels.

    Moet ook nog even een ander beiteltje halen voor de koelribben. Die moeten 2 mm breed worden. Wat ik heb is of te breed, of is lastig in te spannen. Ik heb sinds kort deze mooie quick change post, en ik het een speciale houder voor afsteekbeitels. Maar natuurlijk weer net niet de juiste maat.

    Later deze week weer verder.

    Even nog een vraag over boren. Ik had met een van mijn centre-boren al een keurig centre gezet op het werkstuk. Ik heb vervolgens met een 5mm, 9mm en 12mm boor het gat geboord.

    Wat kunnen de experts zeggen over hoe je zo’n goed mogelijk een gat boort. Met zoveel mogelijk tussenstapjes (dus veel oplopende boormaten) of juist niet? Speelt materiaal daar nog een rol in? Alvast bedankt

    Jeroen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.768
    Locatie:
    noord-limburg
    "JeroenDorr,

    Dus maar aan de gang met mijn binnendraaibeitels.
    Met dit gat van 12 mm kon ik net mijn kleinste binnendraaibeitel gebruiken.
    dat betekende dat mijn beiteltje wel erg ver moest uitsteken.
    Zover dat ik ‘m nauwelijks in de bestelhouder goed kon vastzetten.

    Je speelt op risico?
    Dit kan snel mis gaan.
    Binnendraaibeitel gebruik ik altijd zo dik mogelijk als het boorgat toelaat.
    De beitel krast bij wijze van spreken al tegen de wand.
    Vaak maak ik deze zelf van rond massief staal of rvs.


    Even nog een vraag over boren.
    Ik had met een van mijn center-boren al een keurig center gezet op het werkstuk.
    Ik heb vervolgens met een 5mm, 9mm en 12mm boor het gat geboord.

    Als je machine een kracht tekort heeft
    is dit zeker een goede methode om tot een groot boorgat te komen.
    Door de stappen zal het boorgat ook vrij netjes aan de maat zijn,
    mocht dat belangrijk zijn.
    Bij zachtere metalen is het makkelijker grotere stappen te nemen.
    Je hebt immers minder weerstand van het metaal.
    Bij hardere metalen heb je meer weerstand, dus meer vermogen nodig.

    Goed bezig Jeroen

    Willum
     
  6. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dit weekend eindelijk weer eens wat tijd aan Debbie kunnen besteden! ;)

    Met de binnendraaibeitels het gat keurig op 24mm weten te krijgen

    P8010001.jpg

    Ik heb met een paar leden contact gehad. Idealiter was het wellicht beter geweest om dit gat te boren en te ruimen. Maar ik heb geen boren en of ruimers van deze maat. En 24mm boren/ruimen op mijn draaibankje?

    Dus maar gekozen voor binnendraaibeitels. Voor de afwerking gekozen voor ouderwets honen! Als oud-scheepswerktuigkundige vaak genoeg gedaan, lang geleden. Normaal hoon je om de cilinderwand een optimale afwerking te geven voor de cilinderolie i.c.m. de zuigerveren. Debbie heeft geen zuigerveren. Het is dus puur om het oppervlakte na het draaien wat te fatsoeneren.

    Heb nog wat moeten zoeken voor hoonolie. Je kan het wel krijgen maar meestal in blikken van minstens 5L. Dat maak een hobbyist tijdens zijn hele leven niet op, laat staan een hobbyist die al een eind in de 60 is! Toevallig niet ver bij mij vandaan, Vocor in Geldermalsen heeft 0,5L flesjes.

    P8010003.jpg

    Altijd eerst de hoonsteentjes doordrenken met hoonolie. Veel olie in de cilinder, veel schoonmaken en opnieuw olien. Uurtje werk

    P8010006.jpg

    Resultaat vind ik geslaagd

    P8010011.jpg

    Vervolgens moest ik nog die laatste rand rond wegdraaien. Als eerder gemeld, ik had eigenlijk met een iets langer stukje moeten starten. Maar goed, het is niet anders, dus weer het best ervan maken. Dus maar even een tooltje gemaakt om de boel zo goed mogelijk in te spannen:

    P8020030.jpg

    Past perfect!. Zaakje afgedraaid en met verschillend schuurpapier/polijsten ziet het er nu prima uit.
    Ik heb nu de buitenkant van de cilinder keurig op 49, 95mm. Dat is 0,05mm minder dan op tekening, maar gelukkig maakt dat verder niks uit.

    P8020032.jpg

    Ben begonnen met de koelribben erin te draaien. Ik heb een steekbeitel van 2,3mm. Eigenlijk moeten die ribben 2mm wijd worden. Maar ik heb niets waarmee ik die 2mm redt. Die paar tienden extra voor die paar ribbetjes moet geen probleem zijn denk ik, hoop ik!

    P8020036.jpg

    Het ging wel, maar nog niet van harte. Ik heb wat speling in de bovenslede opgemerkt. Dus dat eerst maar even zien op te lossen en dan weer verder

    Jeroen
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.158
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat bedoel je hiermee?
    In elke gang van het support zit er speling op de aandrijfspindel.
    Ik kan mij voorstellen, dat mes in de zwaluwstaart versteld moet worden. Aandraaien van de kleine stelschroeven aan de zijkant van het support.
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.768
    Locatie:
    noord-limburg
    Jeroen,
    Ik heb een steekbeitel van 2,3mm.
    Eigenlijk moeten die ribben 2mm wijd worden.
    Maar ik heb niets waarmee ik die 2mm redt.


    Waarom slijp je een mesbeitel niet gewoon smaller tot 2mm?

    Mooi werk, goed bezig.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.768
    Locatie:
    noord-limburg
    Beitel slijpen

    Mes bladmaat +3 mm
    smaller maken t.b.v. groefsteken.
    upload_2020-8-2_20-31-0.png

    upload_2020-8-2_20-31-7.png
    foto's w.p. 8-2020

    Vrijloop =1 graad
    Materiaal is HSSco5
    Je kunt zelf bepalen links of rechts.
    Mes is 2,6mm dik snijkant is nu 1,1mm
    Geen moeten, alleen voor het idee.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  10. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Inderdaad, speling in de spindel is normaal en geen probleem. Dit is speling op de slede zelf. Dus stellen. Ik heb ’t nog nooit gedaan. Ik denk dat ik de boel eerste eens uitklaar haal en schoonmaak. Met al dit gietijzer draaien komt er overal van dat hele fijne slijpsel.

    Hi Willum, bedankt voor de suggestie. Ik het dat wel overwogen. Afsteken is voor mij nog steeds wellicht de lastigste klus op mijn draaibankje. Kost me altijd veel tijd en hoofdbrekens. Eindeloos Youtube video’s bekeken en het gaat wel steeds een beetje beter. Ik probeer zo weinig mogelijk variabelen te hebben. Dus ik ga vooralsnog liever met een splinternieuwe beitel, dan dat ik zelf iets slijp. Zelfs met deze nieuwe beitel ging het niet erg jofel. Dus eerst maar die speling verhelpen en vervolgens maar weer verder proberen.

    Jeroen
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  11. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Speling verholpen. Nog wat video’s bekeken.

    Ik heb twee favorieten, Blondihacks and Tubelcain:



    Ik kwam er achter dat op hogere toeren het ook allemaal wat beter ging. Niet ontevreden.

    P8030014.jpg

    Nu de cilinder even andersom inspannen en dan nog drie keer dezelfde truc op de andere kant!

    Jeroen
     
    Potter, jef en Johannes59 vinden dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.768
    Locatie:
    noord-limburg
    JeroenDorr,

    Speling verholpen.
    Ik kwam er achter dat op hogere toeren het ook allemaal wat beter ging.
    Niet ontevreden.


    Strak werk.

    Willum
     
  13. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Hulshout België
    Waarom zou je de cilinder omdraaien ?
    Veel kans dat de cilinder niet meer 100% gecentreerd is .

    Groeten Jef
     
  14. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Elburg
    Ziet er mooi uit Jeroen.
    Dat word een mooi motortje !!
    Ben benieuwt hoe hij straks zal lopen.
     
  15. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt voor je suggestie. Heb ik wel aangebracht. Het omdraaien is vooral om zo dicht mogelijk bij de klauwplaat te kunnen werken. Anders zit ik aan de kant dicht bij de losse kop te steken!

    De cylinder zit nu op een speciaal hulpstuk wat zeer goed past door de cilinder heen en volledig vlak aansluit op de cilinderrand. Zie eerdere foto. Dus is ben niet zo bang dan ie dan niet 100% gecentreerd is. Zelfs als dat niet helemaal het geval is, maakt dat voor die koelribbetjes niet uit. De belangrijkste maten zitten er allemaal al aan en in. (lengte, buiten- en binnendiameter en alles volledig haaks)

    Ik wil deze keer ook nog eens proberen om de beitel ondersteboven te plaatsen en de andere kant op te draaien.

    Op zo’n klein draaibankje als ik die van mij moet je alles uit de kast halen om de boel zo strak en stijf mogelijk ingespannen te houden, meer ik. Dat kost iedere keer wat tijd en moeite. Maar het levert vermoedelijk veel op aan nauwkeurigheid en nette afwerking!

    Maar het blijft iedere keer een afweging wat het meeste oplevert. Een van de zaken die ik nu merk: Ik heb al zoveel tijd aan dit cilindertje besteed. Het laatste wat ik wil is dat er nu iets mis gaat met bijvoorbeeld een steekbeitel die vast hapt! Dus ik wordt steeds voorzichter! En daardoor gaat het allemaal nog langzamer! Maar wel leuk hoor!


    Ik ben ook heel benieuwd. Jan Ridders heeft een heel uitgebreid verhaal geschreven, inclusief Youtube video’s hoe dit motortje aan de praat te krijgen. Gaat nog wel even duren hoor. Want het gaat allemaal niet zo snel bij mij. Maar dat geeft niet. Ik vind het gewoon erg leuk om te doen en leer weer erg veel en de commentaren en suggesties op dit forum zijn zeer gewaardeerd en waardevol.
    Ik hou jou hit&miss motortje in de gaten. Was interessant hoe je die drijfstang maakte. Van een paar van jou technieken kan ik denk ik ook gebruik maken als ik de lagersupports ga maken. Daar moet ik ook uit grote platte aluminium delen mooie geronde onderdelen uit maken.

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
  16. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.158
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Pas hiermee op!.
    Voor het plaatsen van de beitelpunt weer op de hartlijn, moet je de beitelhouder, snel wisselhouder, zover naar boven brengen, zodat deze niet meer betrouwbaar in de wisselhouder wordt geklemd.
    Door het omkeren van de beitel en ook de draairichting, loop je het gevaar, dat de snel wisselhouder naar boven wordt uitgeworpen.
    Verder, door de verandering van krachten, ontstaan door het verspanen, is de kracht nu gericht naar boven in de zwaluwstaart van het support.
    Hiernaast ook het moment ontstaan door de dwars verplaatsing van de dwarsslede.
    Normaliter word de kracht voor het verspanen opgenomen door de raakvlakken van het support met dwarsslede en het moment door de stelschroeven van de messen voor de spelingsinstelling..
    Deze raakvlakken tussen het support en de dwarsslede hebben een groot oppervlak, daarom is de vlaktedruk per mm2 gering.
    Aanvulling, bij omkeren heeft de kracht naar boven nog een vervelend gevolg:
    De kracht wordt ontbonden door de hoek van de zwaluwstaart verbinding in een horizontale en verticale kracht.
    De resultante van deze kracht wordt opgevangen door?
    - De 4 of 5 kleine stelschroeven, terwijl deze al belast worden door het moment ontstaan door de verplaatsing van de dwarsslede.
    Hiernaast nog, dat alle verspanings krachten niet afgeleid worden naar het bed van de draaibank, maar de kleine geleiding onder het bed belasten.
    Deze is hiervoor niet ontworpen.
    Lang verhaal, maar onze draaibanken zijn geen machines van vele honderden kilo's.
    Henk
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  17. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dank je wel Henk, dat is goed om te weten. Toch maar niet doen wellicht.
    Ik heb wel eens draaibanken gezien waar het support naar achteren op de dwarsslede kan worden geplaatste. Wat ook speciaal zou worden gebruikt voor afsteken?
    Dan moet je nog steeds de beitel omdraaien met alle gevolgen van dien als jij beschrijft, maar blijft de draaibank wel dezelfde kant op draaien. Volgens sommigen zou dat wenselijker zijn, maar ik zie niet zo gauw het nut daarvan in? Problematiek zoals jij schetst blijft grotendeels bestaan.
    Broodje aap die support op de andere kant van het support?

    Jeroen
     
  18. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vanavond op de gewone conventionele manier de laatste drie koelribbetjes erin gedraaid. Wel even de cylinder omgedraard.
    Ben er wel tevreden mee:

    P8040002.jpg

    Beetje poetsen en zo:

    P8040003.jpg

    De cylinder voor het eerst op het cylinder support!

    P8040006.jpg

    De volgende stappen zijn het frezen van de inlaat- en uitlaatpoorten en allerlei gaten met draadtappen, boven en onderdeksel.

    De komende dagen even met mijn andere hobby bezig. Even mijn Alfa Romeo Spider nalopen en klaar maken. We gaan een weekje toeren in Frankrijk en Duitsland!

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2020
    willum, R Groen, Potter en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Terug van een weekje toeren in Frankrijk en Duitsland in mijn 1986 Alfa Romeo Spider. Ruim 1900 km gereden, dus ook wel weer een paar klusjes voor de Spider nodig de komende weken. Maar eerst maar weer even verder met Debbie.

    Vanavond de uitlaatpoort in de cilinder gefreesd.

    Eerst uitpoeklen hoe ik de cilinder goed ingespannen kreeg.

    P8170003.jpg

    Eerst een vlak kantje frezen. Heel voorzichtig. Was niet zo heel zeker van hoe stevig deze opstelling was. Maar ging goed!

    P8170004.jpg

    Vervolgens de uitlaatpoort geboord/gefreesd. Sorry, niet goed schoongemaakt, maar het ziet er prima uit en keurig aan de maat!

    P8170005.jpg

    P8170006.jpg

    Volgende klus de inlaat/injectiepoort. Komt aan de zijkant, 90o tov de uitlaatpoort en ook nog eens schuin op de hartlijn. Dus dat betekent weer mijn hele frees kantelen.

    Jeroen
     
    Jan Walpot, Johannes59, Bert V en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Gisterenavond weer een stukje verder gekomen.

    Aansluiting voor de injectie van het gasmengsel. Moet onder 70o. Dus bij gebrek aan andere mogelijkheden, de kop van mijn freesmachine gekanteld.

    P8180001.jpg

    Beetje pielen om te zorgen dat de frees geen andere onderdelen raakt

    P8180002.jpg

    Dit is zeker geen perfecte manier van inklemmen. Maar het ging prima en als alles met dit freesmachientje, het gaat allemaal langzaam, maar dat geeft niet.

    P8180003.jpg

    Eindresultaat was prima.

    Met de frees in de juiste hoek en de cylinder al ingespannen, ook gelijk het gat geboord.

    P8180004.jpg

    P8180005.jpg

    Ik moet nog een paar andere gaten boren en wat draad tappen. Dat komt zodra ik de diverse onderdelen klaar heb. Dan kan ik de positie gemakkelijker en preciezer bepalen. Als alles geboord en getapt is nog een keer goed honen!

    Maar so far, so good!

    P8180006.jpg

    P8180008.jpg

    De volgende stap is de cilinder bodem plaat en de cilinderkop.

    Jeroen
     

Deel Deze Pagina