Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 3 sep 2015.

  1. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Zo, om het Mimi draadje een beetje schoon te houden hier een nieuw draadje waar we vrolijk kunnen kleppen over het baggen van Vleugels.

    Ik zou zeggen, deel je ervaring, bouwverslagen etc etc zodat voor sommige de drempel lager wordt om er mee te beginnen.

    Verplicht huiswerk
    http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/pos_vleugelbouw_1.html

    Ik ben net ook weer begonnen met een nieuwe vleugel dus zal hier mijn vorderingen bij houden, maar bij deze iedereen uitgenodigd om zijn ervaringen er bij te gooien!

    Ik hoop dat dit draadje het zelfbouwen een beetje promoot!
     
  2. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ik begrijp niet helemaal waarom je een ligger on 45 graden in de vleugel zou plaatsen, ( of ik begrijp niet precies wat je bedoeld)

    Bij een Glas disser vleugel gebruik ik een webbing tussen de liggers, ( koolstof weefsel onder 45 graden gesneden) en een in het aileron voor stijfheid
    bij een koolstof huid ( spreadtow etc) kan je de webbing tussen de liggers weg laten ( die bij het aileron doe ik wel om flutter te voorkomen)
     
  3. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    en hier meteen de start van mijn bouwdraadje

    ter voorbereiding heb ik 12 mm transfertape geplakt en uitgeknipt op 63 gram armide voor de scharnieren en 90 gram koolstof voor de neuslijst (beide onder 45 graden)
    en een rest stuk koolstof ingesopt met een mengsel van epoxy en spiritus ( hierdoor kan je het koolstof straks knippen zonder dan het uit elkaar valt) dit dient later voor het versterken van de vleugeltip en de servo locatie

    mijn vleugel wordt een Tantalus T8C met een gefreesde rohacel kern en Vladimir 36 gram huid ( eerste keer dat ik een Vleugel met Vladimir maak dis ik ben benieuwd)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  4. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Deze kwam ik ooit tegen van Jaap en vond dat er veel info gegeven werd. Wellicht heeft iemand er iets aan.

     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.980
    Locatie:
    Raalte
    Leuk!
     
  6. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ja die is top!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Rijswijk
    leuk muziekje ;-)

    Ik zie dat de mylars niet heel exact op de core gelegd en getaped worden. Maakt dat nog wat uit om het wel te doen?
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    815
    Heel inspirerend zon,n filmpje. Nadat ik hem gekeken had heeft youtube er nog 3 verwante bijgezet..
    Ik doe het eigenlijk het zelfde, op wat kleinigheidjes na.
    Ik tape de mylars aan elkaar met de schuimkern er tussen voordat die de zak in gaat. Het moet echt precies boven elkaar liggen, mag niet schuiven.
    En ik tape een strookje schuurweefsel om de neuslijst. Een beetje gepruts want dan moet dat vorige tape even los. Dan kun je na het uitharden het schuurwefsel los trekken en hou je een mooi voorlijst over. Scheelt veel schuurwerk aan de klomp hars, keukenpapier.
    En verder wax ik mijn mylars aan beide zijden, dat is handig met schooonmaken voor de volgende set vleugels.

    Mijn vleugel is er een zonder ligger, 80 grams UD carbon op de voorkant zeg 35% en 62 grams A-spread diagonaal op de achterste 65%. En nog een strook 25 grams glas diagonaal op de voorkant net iets breder dan het UD tegen splijten en wat betere torsiestijfheid.
    Dan heb je geen ligger nodig= vleugelbouw voor papa's met weinig tijd en genoeg geld‍‍‍. Misschien technisch gezien net wat minder dan de ligger versie, maar heel simpel en snel en zeker geen bulten of kuilen.
    Tjarko
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  9. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hoi Tjarko,

    Begrijp ik goed dat je dan de mylar niet tot over de neuslijst laat lopen?
    En doe je dan dan scheurweefsel over de mylar ?
    Heb je een linkje met het weefsel wat je gebruikt?

    Ik ben zelf nog geen ster in de neuslijsten buziness dus wellicht is dit een mooie oplossing!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Rijswijk
    wat is schuurweefsel?
     
  11. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Zo top weer om te bouwen vandaag!

    Uit het voorbehandelde weefsel de verstevigingen gesneden!
    Omdat ik bij mijn eerste vleugel meteen overal malletjes van heb gemaakt is dat met een rolmesje zo gebeurd!
    [​IMG]


    Omdat ik de webbing in het aileron het lastigste klusje vind dat eerst maar aangepakt!
    Aileron uitgemeten ( met een malletje weer) en 5 mm achter de scharnierlijn de vleugel met een scheermesje doorgesneden.
    Met schilderstape weer aan elkaar geplakt. Nu kan de webbing er tussen geplakt!
    [​IMG]

    Vergeten een foto van de ingeplakte webbing te nemen maar inmiddels liggen de kernen tussen de schalen te drogen
    Ik zal straks even een foto maken als ze uitgehard zijn
    [​IMG]

    Hierna liggers en balsa wortel rib
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    E voila!

    Om te zorgen dat de vleugel niet aan de schalen plakt dek ik de webing af met schilders tape van de action
    Die is voor dit soort dingen top wat het plakt voor geen meter dus je trek het er ook erg makkelijk weer af

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Liggertjes plak ik tegen elkaar op een strookje tape die ik dan weer op mijn werkbank tape,
    Ik kan ze nu mooi dun insmeren met epoxy zonder dat alles op mijn handen komt
    [​IMG]

    De liggerjes dan snel in de kern plakken, goed controleren of hij nogsteeds mooi vlak is en dan afdekken met tape
    [​IMG][​IMG]

    En je raad het al, weer snel terug tussen de schalen met gewicht er op

    [​IMG]

    Tijd voor koffie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.542
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Tjarko bedoelt scheurweefsel. Dit is een nylon weefsel wat vaak in layups word gebruikt waar weer opnieuw epoxy op moet hechten. Nadat de epoxy is uitgehard scheur je het scheurweefsel er af en er blijft dan een ruw oppervlak achter waar op makkelijk weer een verbinding kan worden gemaakt.
     
  15. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Liggertjes zitten er netjes in,

    [​IMG]

    Vandaag niet veel tijd, maar nog wel even de balsa rib geplaatst en bijgewerkt

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    OOOVincentOOO vindt dit leuk.
  16. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Toch nog even de voorlijst geplakt met carbonweefsel op transfertape!
    [​IMG]

    Alleen nog het scharnier plakken en de servoversteviging en dan zijn de kernen klaar om in de zak te gaan!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    tjarko vindt dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    815
    Heel erg netjes Niels! En perfect zo met al die webbings.

    Ik bedoelde inderdaad scheurweefsel, ook wel peelply genoemd. carbonwinkel heft het in 64 en 95 g/m/ ik weet niet wat ik heb. Werkt perfect Om de neuslijst lijm-arm en keukenpapier vrij te krijgen.
    Mijn Mylars lopen tot ca 3 mm van de echte neus van het profiel. Ik schraap de mylars ook dunner over ca 10 mm zodat ze bij de neuslijst extra soepel zijn.

    Oh ja laatste tip, achterkant van de mylars enkel 1a2cm van de rand waxen, dat is voldoende bij het schoonmaken en plakken de plakbandjes nog een beetje op het ongewaxte midden. De lamineer zijde wel helemaal waxen uiteraard.

    Ik maak ook E2K vleugeltjes met vacuumbagging. Daar gaat 220 + 50 grams glas op, gewicht is minder belangrijk in deze klasse, er moet meestal lood bij om de kistjes op het minimum gewicht van 1023 gram te krijgen. Dan komt er behoorlijk veel epoxy aan te pas en dus hele dikke klonten keukenpapier epoxy aan de neuslijst en vleugeltippen. Daar is het scheurweefsel echt ideaal.

    Tjarko
     
  18. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Tsjonge Niels, die vleugels zien er superstrak uit!
     
    jsillen vindt dit leuk.
  19. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Gefreesd rohacel is echt zo mooi!!!
    Veel strakker dan mijn zelf gesneden styrocol!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    ijtsma.j vindt dit leuk.
  20. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Enschede
    Echt mooi zeg. Dat gefreesde rohacell zelf gemaakt of van een forumlid gekocht?
    Wat wegen de kernen nu?

    Heb nu ook soortgelijke liggers binnen voor een volgende vleugel, HM carbon 0,5x3mm van carbonwinkel.nl. Ben benieuwd of dat echt veel stijver is dan de E1,50 per 5 staafjes van hobbyking.

    Ik ben zelf nu ook volop bezig met bouwen, vliegen zit er toch niet in. Kerntjes net klaargemaakt voor een motor/zweef Nurfleugel, Morgen scharnietlijntjes perefacen bij de voor en achterlijst ;) (ja, apart dingetje) en hopelijk woensdag in de zak.
     

Deel Deze Pagina