Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 3 sep 2015.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Hatsaflats-ontwerp, niet aan beginnen.
     
    ijtsma.j en Niels1275 vinden dit leuk.
  2. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ik had het niet beter kunnen zeggen Loet!!! Waardeloos allemaal!
    Ik werd er laatste wedstrijd in Dokkum een na laatste mee, en Frank zelfs laatste........

    ........................ Oh wacht............ Vincent werd eerste met het zelfde ontwerp..........

    (Ik zal hem voor zijn)
    Tantalus Forever!!!!!
     
  3. martinvader

    martinvader

    Lid geworden:
    29 okt 2008
    Berichten:
    19
    Het nadeel van een zelf gesneden vleugel is dat het veel werk is, alles bij elkaar ongeveer 10 uur meer werk dan een gefreesd vleugel, maar vooral dat het profiel onnauwkeuriger is. Je maakt fout op fout. Van tekening naar mal naar draad snijden naar schuren, dat wordt er allemaal niet beter op. Met frezen heb je alleen maar te maken met de tolerantie van de machine.

    Ik heb nu 3 vleugels op stapel staan, zelf gesneden. De kernen zijn klaar tot de webbing. Misschien krijg ik er nog 1 klaar voor de volgende wedstrijd.

    Mijn eerste zelfgebouwd Tantalus vleugel heb ik door de midden gegooid, iets doe ik verkeerd met het samen stellen van de 2 vleugel helften. Toch doe ik het hetzelfde als jou Niels en als voorgeschreven door Loet . Heeft iemand nog verstevigings tips?
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2015
  4. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hey Martin,

    Wat raar dat je de vleugel in twee gooi!
    Heb je toevallig nog een foto van de breuk, wellichtdat daar iets aan te zien is?

    Ik heb een dun bandje koolstof op de midenlijn, ik kan me haast niet voorstellen dat hij daar intwee gaat met gooien
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Oei! Ik heb blijkbaar de hoge heren van de zelfbouw community flink on z'n tantalus getrapt.

    Als je mij hiermee buiten de groep wil plaatsen en wil zeggen: bemoei je met je eigen projecten, dan zou ik dat jammer vinden. Ik ga mij niet opnieuw excuseren.


    Een vleugelontwerp met wat meer vergevende vliegeigenschappen is waar ik de komende tijd naar op zoek ga. Synergy(1), Egde, maar ook Tantalus kan een kandidaat zijn.
    Ik merk dat de ZoneV2 voor mij moeilijk effectief te vliegen is als de weersomstandigheden wat turbulenter zijn. De Synergy 2 die ik in de planning heb zal, in de huidige vorm van ontwerp, zeker niet vergevender zijn dan een ZoneV2.
     
  6. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Excuseren is nergens voor nodig.
    Inmiddels hebben de profielen een naam: UDLP59-1 tm 5....
    Hatsaflats is een begrip onder Tantaluspiloten.
    En je niet laten "Musmussen" inmiddels ook.
     
  7. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Bijna alle f3k kisten zijn beter te vliegen in turbulentie als je met het zwaartepunt naar voren gaat. Afhankelijk van wind en turbulentie en model kan dit 1 mm tot wel 1 cm zijn. Nadeel hiervan is dat hij weer minder goed stijgt in thermiek. Een kist afgesteld in wind en turbulentie zal dan ook weer lang niet optimaal zijn bij rustig weer. Dus voor elk weertype je zwaartepunt kennen en weten hoe het daar te leggen zorgt voor betere prestaties. De Zone V2 is eigenlijk de verbeterde versie van de Zone v1 die slecht was in turbulentie. De Edge is nog slechter in turbulentie en zou geen optie moeten zijn. In het algemeen legt Gerald Taylor veel werk in het verbeteren van zijn profielen in turbulentie alleen wat hij dan doet is zemelen in de marge. De verbeteringen die hij doorvoert zijn verbeteringen die goed zijn tussen compleet laminaire lucht en lucht die fractioneel turbulent is. Of wel zolang je heel hoog vliegt uit de turbulentie die op de grond door b.v bomen word veroorzaakt zit je goed. In de meestal vuile lucht waar in wij vliegen zijn veel meer verbeteringen mogelijk wanneer je je profiel voor echte turbulentie ontwerpt.

    Alex
     
  8. martinvader

    martinvader

    Lid geworden:
    29 okt 2008
    Berichten:
    19
    Hier een foto van de gebroken vleugel. De carbon band heb ik al afgepeuterd, die zat ook niet heel erg vast. Misschien zat daar de fout. Wordt de band vastgelijmd met 10 minuten epoxy?

    [​IMG]
     
  9. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik maak het oppervlak eerst goed schoon met een ontvettend middel dat het schuim niet aantast. Dan schuur ik het oppervlak met vrij grof schuurpapier, dit vergroot het aanhechtingsvlak aanmerkelijk. En ik plak de strook carbon er op met 24 uurs epoxy.

    Ik weet dat Jeroen Kole minder moeite doet. Misschien kan hij uitleggen hoe hij het doet. Maar 2 uur nadat de vleugel uit de vacuümzak komt vliegt het al.
     
  10. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ik denk ook dat je een probleem met het hechten hebt!
    Normaal kan je twee lagen echt niet van elkaar afpeuteren!

    Ik haal een heel licht 400 korrel papiertje over de huid (dat net de glans er af is, ontvetten en dan met de zelde 24 uur epoxy als het lamineren,
    No way dat je na uitharden het bandje er nog af kan halen!

    Ik heb overigens de zelfde breuk gehad toen ik mijn kist met zijn neus in de grond smeet, ( handschoen drukte ongemerkt mijn hoogte roer een beetje naar beneden in de worp)

    Ik heb toen van beide vleugels iets afgesneden, nieuwe hardpoints er in en weer aan elkaar zetten met een bandje en de rolroeren daarna weer los snijden

    Voordeel is dat je geen gewicht toevoegt en maar ca 4 cm spanwijdte inlevert!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    HATSAFLATS, persoonlijk vind ik de UDLH reeks beter, maar da's dan met een kunstenaarsoog bekeken.
     
  12. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    [​IMG]

    Zo de kernen zijn klaar!
    Scharnier geplakt en de servo versteviging ook.

    De tip versterking doe ik op de mylar.

    Volgende stap is mylars poetsen en afwachten of ik nog een creative bui krijg om er iets op te spuiten!

    En ik moet mijn pomp nalopen. Er lijkt iets mis met de zelfgeknutselde vacuüm regeling
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. bfromd

    bfromd

    Lid geworden:
    9 jun 2013
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Puiflijk
    Niels, kan je iets vertellen hoe de vleugels gefreesd worden? Zijn het meerdere losse delen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Euhhh tja, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat gaat!
    De kern is in iedergeval uit een stuk!
    Volgens mij wordt het rohacel met een soort stofzuiger vacuüm gezogen op een werkblad
    Waarbij de ene kant gefreesd wordt,
    Daarna wordt hij omgedraaid en vacuum gezogen op een mal die de vorm heeft van het gefreesde deel, zo wordt de andere kant gedaan.

    Maar er zijn andere die hier wat meer over kunnen vertellen !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. martinvader

    martinvader

    Lid geworden:
    29 okt 2008
    Berichten:
    19
    Bedankt voor de tips voor het samenstellen van de vleugels. Dus: schuren, ontvetten en 24 uur epoxy is de truc.

    Hier de 3 kernen. Om de nauwkeurigheid niet aan te tasten schuur ik de ronding van voorlijst zo min mogelijk. Ziet er misschien niet zo mooi uit, een beetje hoekig, maar dan is het profiel wel nauwkeuriger :).

    [​IMG]
     
  16. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Die zien er top uit Martin!!!!
    Mooi gezicht zo! Serie productie ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Oh en misschien overbodig... Had je zowel onder als boven een bandje martin?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ik zou dat randje toch maar licht weg schuren niets is zo slecht als een fout neusradius.
     
  19. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Martin bedoeld de overgangen van de panelen, niet zozeer de radius;) dus het silhouet is ietwat hoekiger en niet de radius van de neuslijst
     
  20. martinvader

    martinvader

    Lid geworden:
    29 okt 2008
    Berichten:
    19
    Precies, het silhouet is nu wat hoekig. Maar omdat ik dat niet heb aangepast is het profiel nog precies zoals gesneden.
    Jep Niels, er zat boven en onder een bandje.
     

Deel Deze Pagina