Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 3 sep 2015.

  1. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Theo vertelde me een truc om de radius te maken in de voorlijst, Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat het goed werkt.

    Afhankelijk van de radius die je wilt maken plak je schilders tape aan beide kanten van de naad (bijvoorbeeld 1 cm afstand en evenwijdig aan de naad)
    je schuurt nu tussen de twee stukken tape een platte kant (die het profiel volgt
    ( inplaats van 1 naad heb je er nu dus twee)

    vervolgens verwijder je de tape en plak je weer aan beide kanten van de nieuwe naad op een 1cm afstand schilders tape en schuur je het weer vlak
    afhankelijk van de radius doe je dit nog een keer of je vloeit het verder met de hand uit

    Let even niet op de afstanden die ik noem, dat moet je zelf een beetje uitvogelen, maar de truc lijkt me top!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • radius.JPG
      radius.JPG
      Bestandsgrootte:
      86,6 KB
      Weergaven:
      453
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  2. martinvader

    martinvader

    Lid geworden:
    29 okt 2008
    Berichten:
    19
    Goede tip, en heel simpel eigenlijk. Ga het vanavond proberen.
     
  3. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Martin,

    Ik kan, zoals Loet schrijft, als het moet de vleugel na het aan elkaar maken vrijwel direkt vliegen. Tot nu toe nog geen probleem gehad dat de vleugel in het midden kapot ging. Ik doe het als volgt;
    Ik frees de beide helften onder de goede hoek op lengte. Vervolgens maak ik de flaperons gangbaar. Dan maak ik hardpoints door op de juiste plek schuim weg te smelten met een ijzeren sateprikker. Ongeveer 1 cm bij 2 cm diep. Die gaten vul ik met een mengsel van 5 of 20 min epoxy en glasmeel. Met 5 min epoxy moet je het per vleugeldeel doen, anders is het al uitgehard.
    Als dat droog is plak ik beide helften aan de onderzijde aan elkaar met ductape. Als je dan de vleugel omdraait en in het midden omhoog brengt, kun je de opening vullen met weer eenzelfde mengsel. Meestal gebruik ik 5 min epoxy met glasmeel. Door het glasmeel,wordt de epoxy veel harder. Nu de vleugel neerleggen met onder de tippen zon 7 cm blokken voor de v stelling. Overtoligge epoxy verwijderen. Dan met ductape de vleugel in het midden aan de werkbank vastplakken zodat hij voor en achte goed op de werkbank ligt. Aan de bovenkant plak ik voor ik begin schilderstape, zodat er geen epoxy op het weefsel komt.
    Na het uitharden maak ik de gaten voor de vleugelbevestiging en breng met dunne ca een strook vlad carbon in het midden aan. Met 24 hrs epoxy wordt het mooier. Qua gewicht maakt het niks uit volgens mij.
     
    macedh, Loet Wakkerman en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    dat schiet lekker op, ga ik ook s doen, wellicht dat ik het dan leuk ga vinden;)
     
  5. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    HATSAFLATS, Jeroentje hoort erbij, ole,ole,olehehe!!! TANTALUS FOREVER
     
  7. martinvader

    martinvader

    Lid geworden:
    29 okt 2008
    Berichten:
    19
    De truck met de tapjes om de radius te maken werkt als een speer :). Als je begint met 2 cm breed en daarna nog een keer 2 cm aan beide zijde met een overlap van 1 cm met de eerste, zit de radius er eigenlijk al in. Heel ligt na schuren en klaar. Ziet er strak uit en het profiel is nog steeds nauwkeurig.

    Jeroen, klinkt snel en simpel. Ik neem aan dat je ook de balsa rib in het midden zet en die freest?

    Ik frees de hoek zo:
    [​IMG]
    (Mimi vleugel)
    Door de plank met de vleugel erop langs de geleidingslatjes te halen wordt het goed recht.
     
  8. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Top! Leuk dat je het al geprobeerd hebt!!!!

    Een toptip bonuspunt voor Theo!!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    ;-)
     
  10. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Jeroen, je gebruikt dus geen balsa midden rib? Geeft dat geen problemen met ingedrukte rand en weefsel bij het baggen? Ben wel benieuwd want ik ga ook voor het eerst zonder balsa middenrib baggen...
     
  11. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Nee, ik maak het paneel 1 cm langer. De rand drukt wat in, maar dat snij ik er weer af. Ik plak het schuim met daarin de hardpoints aan elkaar.

    Zoals Frater opmerkt; de enige die tot nu toe de verbinding kapot heeft gekregen is een condukteur van de NS

    Goed gezien Vincent; ik denk dat dat de vleugel van Frank is die ik met Bart heb gemaakt.
     
  12. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    hahahhaa sja dit blijft wel een hilarisch verhaal hoor !


    inderdaad scherp gezien Vincent, ik zag 't ook meteen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik erbij was.....:)
     
  13. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Om misverstanden te voorkomen.
    Ik vertelde tegen een geïnteresseerde conducteur op het perron dat ik voorzichtig moest zijn omdat het allemaal teer spul was.

    "Maar zo is het heel sterk" waarop ik de vleugel in het midden vastpakte en met 2 duimen op de onderkant drukte.
    De vleugel zei "knak" en brak dus precies in het midden over de volle lengte. Dan kijk je toch even raar op.

    De onderkant zat gewoon nog vast dus heb ik de hele weg vanaf Utrecht tot Heeze de vleugel op spanning gehouden om zo de onderkant te sparen.
    Ik heb verwarmde 24-uurs epoxy in de breuk laten vloeien en daarna 2 lagen UD aangebracht met daarover wat folie. En het geheel op spanning gehouden met enig gewicht.

    Zowel Bastiaan als Vincent hebben daarna dit toestel zo hard mogelijk proberen te gooien in Terlet. Die ging toen in ieder geval op die plek niet kapot (De peg moest het toen ontgelden).
    Ik vlieg nog elk weekend met dit toestel.

    De conducteur was in deze dus geheel onschuldig.

    Ik zou toch 2 (of 3?) lagen UD aanbrengen Het gewicht daarvan is verwaarloosbaar.
    Het is natuurlijk wel zo dat normaal gesproken de belasting andersom is.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2015
  14. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    1 laagje 93 grams carbon weefsel of een stukje spreadtow is echt ruim voldoende, ik zou geen dubbele laagjes doen!
     
  15. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Niet met conducteurs praten dan... ;-)
     
  16. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ik ben mijn mylars aan het poetsen, ik blijf alleen heel ligt het reliëf van het spreadtow zien!
    Hebben jullie een truc?

    Ik gebruik nu commendant 4




    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    ff met de knvvl-pas erover schrapen kan je proberen en anders commandant 5?;)
     
  18. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Woensdag flink wat kunnen bouwen. :)
    Kerntje klaar met prefacing. Lapje glas inspuiten met 3m77. kern rechtop op het glas zetten en rondom tot 2mm afstand afsnijden met een rolmes. Daarna de hoekjes omvouwen met de hand. Kost niet veel tijd en geen gepier met losse strookjes glasweefsel.
    De voorlijst afgeplakt met glas. 3M 924 tape de nodige lengte uitrollen op tafel, plakzijde boven. 3k koolstof roving over de hele lengte in het midden plakken, tapeje omdraaien en boven op 45graden glasweefsel stevig aandrukken. strookje tape weer van het glasweefsel los snijden en het schutvel een stukje losmaken en op de voorlijst plakken. Het koolstof in de lengte zorgt ervoor dat het sutkje weefsel niet uit elkaar word getrokken met het hanteren. Weinig frustraties en het koolstof geeft extra bewapening tegen stootjes.

    Voor de scharnierlijnen strookjes voorgelamineerd (sterk verdund) kevlar geknipt en op een paar punten met foam-safe-cyano op de kern. nu blijven alle stukjes schuim netjes bij elkaar.

    Dan het punt van realisatie dat het kevlar op de verkeerde kant van de kern zit.... oops. Had bovenop gemoeten voor dit ontwerp. toch maar zo gehouden. dan maar wat beter mijn best gaan doen met gap-seal als alles klaar is.

    Mylar klaar... te laat om nog met epoxy aan de slag te gaan.

    Uurtje later het eerste scheurtje te zien in de verf en de realisatie dat de verflaag te dik is en begint te krimpen.... prutje! :mad:
    DSCN8498.JPG DSCN8500.JPG DSCN8501.JPG DSCN8516.JPG DSCN8517.JPG DSCN8519.JPG DSCN8521.JPG
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  19. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Het mus,
    Doe je vier glas webbings in de vleugel? Is het niet makkelijker en net zo effectief als je een 2 koolstof webbings neemt?
    Een in het aileron en 1 tussen de liggers

    Ik zie ook dat je 3m77 voor het weefsel op de voorlijst gebruikt en voor geimpregneert kevlar voor scharnier

    Ik vind dat zelf snel geklieder, zit dat spul weer aan je handen en zo, ik gebruik helemaal geen spuitlijm meer, alles met transfer tape, werkt perfect en je hoeft niet voor te behandelen!

    Lekker op een regenachtige dag stroken plakken onder 45 graden op kevlar koolstof en glas
    Uurtje knippen met een bakkie koffie erbij en je hebt een een prachtig grijpvoorraadje!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  20. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik gebruik glas voor de webbings omdat mijn lichtste koolfweefsel 100g spreat-tow is. Dat spul gaat niet gemakkelijk scherpe hoekjes om. transfer tape gebruiken voor de webbing is me te duur en te zwaar. Ik hou die tape gereserveerd voor de voorlijst.

    Twee webbings zou in dit geval niet genoeg zijn.Ik wil de drooperon, middenstuk en ook de elevon zo stijf mogenlijk om flutter te voorkomen. Ik hoop dit zwevertje ook met een motortje 150km/h over het veld te kunnen jagen.
     

Deel Deze Pagina