Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 3 sep 2015.

  1. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Helaas heeft de action de mapjes die je als mylar kunt gebruiken niet meer.
    Een alternatief zijn de doorzichtige bladen die je bij het inbinden als voor en/of achter kant gebruikt.

    Ik denk dat je andere soorten glad materiaal na goed waxen ook kunt gebruiken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  3. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    In doe-het-zelf zaken of supermarkt waar ze tafellakens verkopen, heb ik (voor een ander doel dan wel) doorzichtig plastic tafellaken gekocht. Breedte 1,40 mtr, op rol (dus zolang je het wil hebben) Wellicht de moeite om het te proberen...
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Voor mylars haal ik grote doorzichtige vellen bij een interieurzaak. Zijn 100cm. Worden ook gebruikt bij reclameborden tegen de regen.
     
  5. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    heb deze geprobeerd. Het gaat op zich wel, maar laat wel afdrukken door als je keukenpapier als breather gebruikt. Ook vreemd: een tijdje na gebruik wordt het ineens plakkering. wellicht een reactie op de wax. moeilijk weer schoon te kriigen.
     
  6. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Gewoon mylar van de Carbonwinkel.nl of R&G is nog steeds het beste dat er is, denk ik
    Ik heb 1 set mylars voor de Tantalus T8C Competizione in gebruik waar ik al wel 20 vleugels mee gebagged heb.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  7. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Loet heeft wel gelijk, als je hem vaker gaat gebruiken dan kan je net zo goed in een keer het betere spul kopen. voor mij zelf heb ik de meeste mylars slechts een a twee keer gebruikt voordat ik naar het volgende project ging.
     
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    hatsaflats-mylars?;)
     
  9. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Dat tafellaken is toch veel te zacht dan krijg je denk ik geen mooie oppervlag zoals Loet ze heeft.
     
  10. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dat klop, het oppervlakte is dan niet zo glad.
    Voor een eerste model vliegend krijgen is het wel een frustratieloze oplossing. het volgt de curve van de voorlijst natuurlijk erg gemakkelijk.
    Ik heb er ook een setje houten (heli) rotorbladen mee gelamineert. Inwaxen, fluor spuitbusverf van de Action erover, laagje glas erop, natmaken met epoxy, afdeppen, over de voorlijst vouwen, vastnieten net achter de achterlijst en in de vacuüm zak ermee. strak resultaat hoor.
    Voor simpele rechte vleugels of staartvlakken kan dat natuurlijk ook zo.
     
  11. Bommel

    Bommel

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Leiden
    Zou iemand me kunnen uitleggen wat "webbing" precies is en waar het geplaatst wordt in de vleugel / aileron? Hoe ziet de opbouw van de vleugel er uit: ik heb nl. het volgende in mijn hoofd en zou dat eens willen toetsen:
    Schermafbeelding 2015-10-14 om 19.34.51.png
    Grote rechthoek is een wat gestileerd vleugelprofiel.
    Kleine blokjes vormen de liggers (onder en boven)
    Verticale lijntje tussen ligger is de webbing (van glasweefsel of carbon)
    Verticale lijntje rechts is webbing in aileron, paar mm rechts van waar scharnier komt.

    Zit het zo of toch heul anders?

    L.
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    volgens mij zit dat zo wel aardig op zn plek, hoewel de webbing tussen de liggers zo lastig is om exact overal op de liggers aan te laten sluiten. tegen ipv tussen de liggers aan is id praktijk makkelijker vind ik.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Webbing is in het algemeen gesproken een verbinding tussen de bovenkant en onderkant van een vleugel.
    Dus het triplex resp. balsa dat tussen de boven- en onder- houten lat van een ligger zit, of glas/carbon dat tegende zijkant of in het midden tussen de boven- en onderkant van een ligger zit. Maar ook het spul dat de bovenkant en onderkant bijeen houdt voor en achter de roerspleet (van een flap/rolroer/...).
    Webbing ligt dus verticaal in de vleugel, en is optimaal als de vezel dan 45x45 gr staat.

    De functie van webbing is tweeledig:
    - boven- en onderkant op afstand houden (niet dichter naar elkaar toe, of van elkaar af)
    - tegengaan van schuiven van de boven en onderzijde van de liggerdelen. Bij een positieve buigbelasting van een vleugel (looping) wordt de bovenkant richting tip gedrukt, en de onderkant richting romp getrokken. Dat moet webbing tegen gaan.
     
    robl vindt dit leuk.
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    JanHenning Grotz gebruikt in zijn vleugels helemaal geen ligger of webbing. Hij laat de beide sheets spreadtow iets overlappen op zijn vleugel. Ik was verbaasd en heb hem gevraagd of dat wel voldoende was. Volgens hem geen enkel probleem bij vleugels met een dikker profiel. Tantalus stijl dus.
    Zie zijn filmpje
     
    Jeroen Kole vindt dit leuk.
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Hoe zwaar zijn die vleugels?
    Hij lijkt het weefsel helemaal niet droog te rollen....
    Lijkt mij dat als deze vleugel buig- en torsiestijf genoeg is dat ie lichter was geweest als de bouwer wel liggers en webbing had gebruikt.... Voor een even stijve vleugel.
     
  16. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    uploadfromtaptalk1444908728983.jpg
    Bovenstaand 3 voorbeelden
    Bij het stabilo zet ik er alleen een disser onder 45 graden in.
    Dit geeft veel meer torsiestijfheid dan een 90 graden disser.
    Zou dit bij een vleugel ook zo werken?
    Heeft iemand dat al geprobeerd?
    Zo ja, wat is de beste optie?
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee niet zo 45 gr.
    De middelste is de goede.
    Maar de vezels moeten op 45x45 gr liggen (vanaf neus-/achterlijst gezien).
    dus schuin naar de tip/wortel toe.
    Helder?

    Hmm. ik lees het nu pas goed.
    Ja inderdaad zoals in je stabilo. De disser gaat verticaal door de vleugel (van boven naar beneden), maar de vezels staan 45x45 gr tov. horizontaal.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hij gebruikt ook een 90gr Spread tow voor de voorlijst en 45 gr voor de rest. zeker zonder webbing levert dit een véél mindere torsiestijfheid op dan met de hele vleugel 45gr en een liggertje uit de tow of als carbon pultrusie.

    Rick
     
  19. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    In mijn stabilo heb ik 1 schuine ligger. De vezels van die ligger lopen horizontaal, niet in 45 graden.
    De ligger zelf staat in 45 graden. Dit is veel torsiestijver dan een haakse ligger.
    Ik heb dit op gevoel getest met 2 verder op dezelfde manier gebouwde stabilo's

    Is er iemand die de verschillen wetenschappelijk kan onderbouwen?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  20. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Waarom staat de ligger schuin?
     

Deel Deze Pagina