Bouw van een Avionik B17 F5B zwever

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ddewaart, 20 mrt 2021.

  1. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Goedemiddag,

    Na het lezen van het bouwverslag van Gert Jan over de Avionik D17 en het feit dat ik in quarantaine zit leek het mij leuk om een verslag te maken van het afbouwen van een Avionik B17. De Avionik B17 komt ook bij Sergey vandaan en was in eerste instantie van Gert Jan, vandaar dat hij dezelfde kleuren heeft als de D17 van Gert Jan. Gert Jan zag er van af om hem vliegend te maken en toen heb ik hem overgenomen.

    Dit wordt de eerste keer dat ik een bouwverslag maak dus het word een beetje behelpen.

    Oke wat je krijgt van Sergey:

    Kale romp
    Kielvlak,wat achter in de romp schuift
    Stabilo, wordt op het kielvlak geschroefd dit is klaar
    Vleugel met 4 KST X08 V5 servo's erin gelijmd
    Zakje met vleugel en stabilo bevestiging boutjes, 4 afdekkapjes voor de aansturing flaps en ailerons en heveltje van GFK voor hoogte roer

     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2021
    Cnn, Thedo en ISOLA2 vinden dit leuk.
  2. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Nu was ik al begonnen voordat ik bedacht om er een bouwverslag van te maken, dus ik heb al wat dingen gedaan maar die probeer ik als nog zo goed mogelijk te beschrijven.
    Dit is niet de eerste Avionik B17 die ik afbouw dus ik heb in de afgelopen paar jaar een paar handige dingetjes gemaakt die het leven een stuk makkelijker maken. Ik heb voor alle RC in de romp een servo schot ontworpen die ik met mijn 3D printer maak. Het idee van het schotje komt mede bij Gerben vandaan.
    In het schot zit het hoogte roet servo, ontvanger, ontvanger lipo en de aan uit schakelaar van PracticalRc.com.
    Ik heb bij een andere Avionik een keer gehad dat er 1 draad uit een servo stekker was geschoven waardoor 1 aileron er in de start van de vlucht er mee stopte. Spectaculair voor de omstanders slecht voor mijn bloeddruk dus bij deze heb ik alle draaden aan de ontvanger gesoldeerd en een trekontlasting gemaakt aan de kabelbundel

     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2021
    JohanvG, ISOLA2 en Rick NL vinden dit leuk.
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Straks haal je me nog in.
     
    ddewaart vindt dit leuk.
  4. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Wat altijd een vervelend klusje is, is het uitmeten en boren van de onderste bevestiging van het servo schot en het op lengte maken van de stuur stang. Ik had een boormalletje waardoor ik vanaf de bovenkant door de romp het gat aan de onderkant van de romp kon boren, het probleem hiervan was dat je niet goed kon zien af het malletje haak is de romp stond en dus het gaatje in de hardlijn uitkwam. Dit schrijvend bedenk ik me dat jullie natuurlijk geen idee hebben waar en hoe het servo schot komt. Dus hier een paar foto's van de plaats van het schot.
    Heb een nieuw boor malletje getekend in cad hiermee kan ik ook het servo schot buiten op de romp monteren zodat ik de stuurstang buiten de romp op lengte kan maken
    wordt vervolgd
     
  5. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Het andere wat ik al gedaan had was het lijmen van de hevel aan het hoogte roer. Ook dit is een precies klusje het hoogteroertje is ter plaatse van het heveltje 1,5 mm dik en hier moet je een gaatje inboren om het het heveltje goed te kunnen verlijmen. En het heveltje moer precies haaks staan op het roertje anders pas het niet door het gleufje boven in de romp/kielvlak. Ik zag op facebook dat een andere F5B vlieger hier een hulp stukje voor had gemaakt, dit heb ik nagemaakt
     
    coen_l en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Ik heb de hevel trouwens verlijmd met Uhu endfest met daar doorheen wat koolstof vijlsel. Dit geeft de lijm net iets meer structuur en een mooie zwarte kleur
     
  7. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Zo net het motorschot klaar gemaakt, hier moeten 2 dingen aan gebeuren: 1. Het center gat moet groter gemaakt worden dit is standaard vanaf Sergey 10 mm (kan ook 12 geweest zijn) en het moet voor onze motoren (Neumotor of Leomotion) 18,5 mm worden en de gaatjes voor de motor bevestiging moeten geboord worden. Nu is de steek van Neu net even anders als die van Leomotion. Leomotion is 25 mm en Neu 27 mm. Omdat we nog wel eens wisselen van motoren om het een en ander te proberen boor ik voor beide motoren de gaten.
    Het midden gat boor ik meestal uit met een trapboor naar 18 mm maar omdat ik in quarantaine zit en mijn boormachine hier niet heb, heb ik het gat zover mogelijk met de Dremel en een freesje uitgefreesd. Daarna met de trapboor met de hand en vervolgens het laatste stukje geschuurd met schuurpapier om een rond buisje.

    Voor de motor bevestiging gaten heb ik een boormalletje van Eric Wilke ook uit de 3d printer. Merk wel dat die na een paar x gebruik niet meer zo zuiver is als in het begin. Dus Eric graag een nieuwe. Het verzinken van de gaten doe ik met een centreerboortje met de hand.
     
  8. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Nog 1tje dan, de aandrijving. Ik gebruik 2 soorten regelaars voor mijn aandrijvingen dat zijn de Creation 120 HV (ice of Edge) en de APD 200F3. Bij beide soldeer ik 3 extra condensatoren tussen de Plus en Min. Het vermogen van de aandrijvingen (soort motor en propeller) varieert tussen de 5,5 en 6,5 KW, stromen van 200 A en hoger zijn normaal maar dit zijn piek vermogens en bij F5B draait de motor eigenlijk nooit langer dan 3 sec. De Castle kan dit prima aan maar is nieuw vrij kostbaar vandaar dat we nu een aantal APD regelaars hebben om te proberen So Far So Good. Maar mocht er iemand dit lezen en nog een paar Castle 120 HV hebben liggen en die voor een zacht prijsje kwijt willen HEEL GRAAG.
    De APD wordt kaal geleverd zonder behuizing en zonder kabels, dat is handig want de behuizing slopen we eraf en de bekabeling passen we aan.
    Hieronder een aantal foto's van een Castle 120 HV aanpassing.
    De condensatoren soldeer ik aan een 2 stukjes 1,5 mm2 koper, dit kun je mooi buigen en is sterk genoeg om boel op zijn plaats te houden. Voorheen deed ik alleen met de pootjes die aan de condensatoren zitten maar heb toch meegemaakt de deze door branden.
    Voor de aansluiting van de lipo gebruiken we 6mm bullet connectoren op de min soldeer ik een weerstandje om de aansluit vonk te blussen. Her dunne draadje wat bij de plus hangt is de min aanluiting van de Unilog via de stroom shunt maar hier later meer over

     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi verslag Dennis , well done!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heel mooi allemaal!

    Wat voor weerstand gebruik je voor de anti spark aansluiting?

    En wat heb je op het 'mannetje' om contact te maken met de weerstand?

    Groet Niels
     
  11. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ziet er super netjes uit, nogal een verschil met die van mij. Maar ja ze zullen beide wel vliegen.
    Handige 3dprint tooltjes ook.
    Wat voor soldeerbout gebruik je eigenlijk met de regelaar? Ik krijg het niet voor elkaar om er direct draden op te solderen.
    Is 't niet een B18 trouwens?
     
  12. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Hoi Niels,

    Ik gebruik een weerstandje van 10 Ohm 1Watt ik soldeeer 1 kant aan de min en de ander kant buig ik een lusje aan om contact tegen te maken. Om de goudconnector zit een krimpkousje of een stukje Kapton tape om de ander kant van de weerstand te isoleren van de min. Daarna een krimkousje over het geheel zodat alleen het lusje eruit steekt
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Dank je wel Johan,
    Ik heb er in de afgelopen paar jaar een stuk of wat afgebouwd dus je krijgt er handigheid in.
    Ik gebruik sinds kort een JBC BT-2SWA soldeerbout deze is volgens mij 130 W echt een aanrader. Gerben had hem eerst maar dit soldeert zo makkelijk ook regelaars.
    Zou best kunnen dat het een 18 is, enige verschil tussen de 17 en 18 is volgens mij dat de scharnieren van de flaps aan onderkant zitten toch Gerben?
     
  14. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Die van mij is uit dezelfde batch en heeft idd scharnieren aan de onderkant en een massieve lip aan de bovenkant. Aileron gat was ook al afgeplakt dit keer.
    Ik ga eens naar die bout kijken. tnx. Heb nu zelf een Ersa RDS80 en een oude 100W Weller uit het ronde cellen tijdperk.
     
    ddewaart vindt dit leuk.
  15. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Ondertussen het boormalletje geprint met de 3d printer en het gaatje onder in de romp geboord. Daarna het servo schot eraan geschroefd en de stuur stang lengte gemaakt ik heb het stabilo ondersteboven op de romp geschroefd en het hoogteroertje met 2 aan elkaar gelijmde stukjes balse in de midden stand gefixeerd. Hierna was het een simpel klusje om de stuurstang op lente te maken. Ik heb trouwens net als Gert Jan gebruik gemaakt van 2 stukjes carbon staaf 2 mm om de quicklinks aan de stuurstang te lijmen. Tnx voor de tip Gert Jan.

     
    Cnn en ISOLA2 vinden dit leuk.
  16. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Het andere wat ik nog gedaan heb is een platte kant op de as van de motor gemaakt. De propellers die we gebruiken worden met 2 m4 imbus borgboutjes vastgezet op de as. 1 daarvan zet ik altijd met een moment sleuteltje (kun je kopen bij de racefietswinkel voor 15 euro) op 4 Nm vast op die platte kant, die ander draai ik dan net even aan tegen de as. Die platte kant moet zoals als de naam al verklapt vlak zijn daardoor heeft het borgboutje geen kans om los te komen. De as van de motor is hard maar niet zo hard dat je alleen maar kunt slijpen. Ikzelf vijl de vlakke kant er dan ook aan. Ik heb vroeger op school een klein bankschroefje gemaakt met gladde geharde bekjes hier klem ik de as in zodat er nog een klein stukje boven de bekken uitsteekt. Met een scherpe vierkante vijl vijl ik dan de vlakke kant eraan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is een B18.
    Sergey heeft dat laatst nog bevestigd toen ik de D17 bestelde.
    Ik zat er afgelopen week nog over te denken om hem terug te kopen van Gerben en toch weer F5B te gaan vliegen.

    Vraagje, heb je die roerhevel met die blauwe Endfest verlijmd?
    Is dat wel sterk genoeg want hij zit ook niet helemaal op de bovenschaal verlijmd en de blauwe Endfest laat vrij makkelijk los.
    Zelf sleep ik altijd de onderschaal weg en verlijmde de hevel dan op de bovenschaal met groene Endfest.
    Volgens mij doet Gerben dat ook zo.

    GJ
     
  18. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Hey Gert Jan,
    Nee de hevel heb ik met 24 uurs epoxy gelijmd en ik heb de onderhuid goed geschuurd. Door het indikken van de hars met koolstof vijlsel heb je een mooie dikke verlijming.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, want die 5 minutenversie komt los, en dat stuurt best lastig.

    GJ
     
  20. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Servo schot in de romp geplaatst met de stuurstang eraan, alle gaatjes kwamen keurig overeen. Het schot zit dus met 3 m2 boutjes vast aan de bovenkant van de romp en 1 aan de onderkant het 4de gaatje aan de bovenkant is voor het ledje van de magneet schakelaar/
     
    Helikapoter, Cnn en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina