Bouw van een Avionik B17 F5B zwever

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ddewaart, 20 mrt 2021.

  1. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Jee, best een mooi ding die JBC. En enorm snel warm. Ben benieuwd of ik de kabels v/d regelaar wat mooier kan krijgen van 't weekend.
    Dennis heeft me toch al ingehaald.
    Mijn accu's zijn trouwens volgens mij een stuk korter lijkt het.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben, je kan je misschien nog wel de electrozweefwedstrijd bij de ACK herinneren waar ik met de S14 aan meedeed.
    Ik had bijna het clubrecord van 2:45 maar omdat ik het zat was en iemand zei dat ik er al overheen was heb ik hem naar beneden gehaald.
    Ik denk dat als je een redelijk tamme hotliner neemt, zoals wij mensen aanraadden, ongeveer 2700-3000 Watt, je echt een heel universele kist hebt.
    Thermiek, snelheid maar ook hellingzweven en voor de gekken, dynamic soaring, alles kan ie.
    Dus tja... hoe duur is het dan?
    Een beetje F5J model kost 1700 Euro, kaal.
    Een beetje hellingzwever F3F is 1500.
    En dit kan beide.


    GJ
     
  3. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Als je een F5F model neemt bijvoorbeeld een Backfire , Ghost, Vision of Smile met 3KW heb je echt een alleskunner
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vergeet de Drops F5F niet :)
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Drops vind ik extreem duur, tenminste van wat ik aan prijzen gehoord heb.
    Voor dat geld koop je een Avionik F5F incl verzendkosten en invoerrechten.

    GJ
     
  6. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    De Drops is inderdaad duur, Avionik F5F is toch echt wel verouderd hoor.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Avionik doet het nog prima.
    Destijds vloog ik met een Avionik F5F die ik nog nooit gevlogen had in een wedstrijd meer rakken dan met mijn eigen Surprise en meer dan de leider destijds.
    Het vliegt zo makkelijk.
    En anders een Backfire.

    GJ
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Drops F5F is sneller dan de Avionik F5F, maar de Backfire 2 nog iets sneller.
     
  9. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Zo afgelopen zondag eindelijk de eerste vluchten kunnen maken. Ik had een probleem dat achteraf aan de APD regelaar lag. Op het moment dat ik het model aan zette of de motor aan zette ging 1 aileron even de hoek in en dat is best spannend. Vorige week een castle 120 er in gesoldeerd probleem blijft weg. Eerste vlucht 49 rakken zonder te trimmen dat ging lekker vermogen is nog wel aan de hoge kant dus daar moet wat aan gesleuteld worden maar ik ben tevreden.

     
    Cnn en JohanvG vinden dit leuk.
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Mooi hoor. Ik heb in de tussentijd mijn F5J Echoes afgemaakt. Maar ik zie net dat 't veld dichtbij overdag dicht is en ik geen zin heb om naar Dalfsen te rijden. Dus kan ik mooi verder met de Avionik vandaag. Wat kabels inkorten en de motorverbinding beter solderen. En een tooltje voor m'n hoekmeters fabriceren.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe kan de regelaar nu een servo beinvloeden?
    De APD is toch OPTO, dan kan dat niet.

    GJ
     
  12. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    IMG_20210427_141245.jpg
    Vandaag ook bezig geweest. Motor kant de kabel boel wat korter gemaakt. Extra condensatoren ga ik toch niet doen. Ik gebruik nog een ICE2HV160 en daar zitten er er al meer op. Helaas dan weer geen RPM sensor dus die zal ik los van SM moeten gebruiken.

    Mijn grootste fout tijdens het bouwen was het niet goed in lijn plaatsen van de hoogteroer hevel. Ik dacht ik schuif hem iets op, heb je meer plek om de quicklink los te maken. Dat klopt ook wel, maar je hebt daarnaast ook geen plek meer om de hoogteroerhevel zonder aanlopen te laten bewegen.
    IMG_20210427_140938.jpg
    Wat doe je dan voordat je in blinde paniek een nieuwe romp gaat bestellen. Even een berichtje naar Gerben. En die zegt dan gewoon, oh is dat alles. Gewoon even warm maken en ombuigen. En dat werkt dus inderdaad.
    IMG_20210427_141039.jpg
    Nu alleen nog programmeren/wegen en van 1 servo in de vleugel even de aansturing nakijken. Die lijkt wat zwaarder te lopen dan de andere 3.
     
  13. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Goede vraag, voor mij iig geen APD meer.
     
  14. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Hey Johan, Vergeet je niet het rode draadje uit de stekker van shunt te halen. Die is voor de BEC en die gebruik je niet toch?
     
  15. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ah ja ik zie 't. Laatste nieuwe shunt die ik nog had met echte connectoren (Plettenberg).
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij vliegt het halve deelnemersveld op de Eurotour nu met APD en electronisch kan het niet zo zijn dat de regelaar een servo beinvloed, niet met een optocoupler ertussen.
    Ik denk dat je probleem dan ook ergens anders zit, dat ie met een Castle nu ineens wel goed is lijkt mij dan ook toeval.
    Software bugje in de zender?

    GJ
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Je doet een aanname tav optocoupler. Ik ben daar niet zeker van. Bij de eerste versies van de Fx200 met 3 aansluitingen (massa, pult en telemtrie) was geen plus voorzien, ik kan me vergissen maar volgens mij kan er dan geen opto tussen zitten. Bij de nieuwere Fx200 met 4 aansluitingen zit de plus simpelweg niet aangesloten (op een pull-up weerstandje na).
    Bij de Castle had de Phoenix serie een opto, de latere Edge serie niet (en kun je de plus dus weer weglaten).

    Ook al zit er een opto in, door de manier waarop je de Unilog in het systeem integreert, is er zowieso geen galvanische scheiding tussen regelaar en het ontvanger circuit. De min van ontvanger wordt via de Unilog aan de min van de aandrijfaccu aangesloten.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    APD heeft me verzekerd dat hij Opto was.
    Ik ken de F200 niet dus moet ik uitgaan van wat de technische man me zegt.
    Maar als er iets raars door de kabels gestuurd zou worden dan zou er niet alleen 1 servo raar doen maar meerdere servo's.
    Daarom denk ik echt dat er iets met de servo of iets anders in het circuit aan de hand is.

    GJ
     
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Die van mij is nu echt ook bijna af. Motor nog, wat timers en alarms, en die kan ik allemaal van de andere overnemen. Hoogteroer 3 a 4mm lijkt altijd zo weinig, maar het zal wel genoeg zijn door de lange romp.
     
  20. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Die van mij is ook af. Net nog even een foutje in het programmeren er uit gehaald. Flightmode prioriteit was niet goed. Nu wachten op mooi weer.
     

Deel Deze Pagina