Bouw van een fijn zwevertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door gurodewa, 25 mei 2008.

  1. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Reeds jaren bouw ik allerlei toestellen, waarvan vele naar
    een eigen idee. Eén ervan is en gemakkelijk en goedkoop te bouwen zwever.
    Graag zou ik meer mensen laten genieten van dit prima vliegend toestelletje,daarom daarom dit draadje op het forum.
    Het heeft een span van 160 cm, en een gewicht van ongeveer 500 gr en kan op een gevarieeerde manier gemotoriseerd worden - van een speed 400 tot een brushless. Nicd's, Nimh's of lipo's, je ziet maar. Zelf de plaats van de motor kan verschillen: in de neus
    of op de vleugel, zoals je op de foto kunt zien, het maakt niet uit .
    [​IMG]
    De bouw zelf is niet kritisch, want 500 gr is zelfs
    een beetje te licht. Hij kan gerust 200 gr zwaarder gebouwd worden.
    Ervaren zwevers zuller er misschien meewarig naar kijken, maar beginners gaan er op rustige dagen mooie vluchten mee maken.
    De plannen zijn in pdf formaat te verkrijgen na een simpel pb'tje, want ik heb geen idee hoe die te posten.
    Ideeën om het ontwerp of de bouw te verbeteren zijn natuurlijk altijd welkom.
    De kostprijs van het toestel heb ik nog niet berekend, maar ik schat de prijs zonder rc en motorisatie op ongeveer 25 €.

    Veel bouw en leesgenot.
    Guy
     
    Wim Geerarts vindt dit leuk.
  2. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    We beginnen met de bouw van de vleugel.
    Daarvoor hebben we nodig:
    balsa plankjes van 5 mm (1), 2mm (2) en 1mm(3)
    een balsa snijder is handig, maar niet noodzakelijk.
    ja kan ook balsa kopen van 5 x 5 mm (4) en 5 x 10 (2)
    voor de liggers en vluchtlijst, dan hoef je ze niet van de
    5 mm plank te snijden.
    En twee eindlijsten 20 mm x 5 mm.
    voorlopige prijs in mijn modelbouwwinkel: 9 €

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2008
  3. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Gaaf ding! Ben benieuwd naar het bouwverslag!
     
  4. stebanos

    stebanos

    Lid geworden:
    13 mei 2006
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Brisbane, Australie
    heey,
    ik volg het ook zou u het naar mij willen sturen.

    Bedankt,
    Mzzl Steven
     
  5. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Het eerste wat we doen is het snijden van de vleugel ribben
    met behulp van een mal die we gemaakt hebben van triplex
    [​IMG]
    eens allemaal gesneden (27 plus enkele reserve) schuren we ze
    gelijk
    [​IMG]

    na dit werk tekenen we de layout van de vleugel op ruitjespapier, dat we nadien bedekken met vershoudfolie.
    [​IMG]
     
  6. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    ziet er leuk uit. je hebt pb voor de tekeningen!!

    kan deez ook als helingzwever/elastiek zwever????
     
  7. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas

    Aan de elastiek moet wel kunnen denk ik, alhoewel ik het nog niet geprobeert heb, je kan altijd een haak monteren ter hoogte van het zwaartepunt en het eens proberen. En met helling zweven heb ik geen ervaring dus daar kan ik geen antwoord op geven.

    Guy
     
  8. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Nu beginnen we met de opbouw van de vleugel.
    Eerst eens droog in elkaar steken, klopt alles dan mag je
    alles lijmen. Ik gebruik hiervoor witte houtlijm.
    [​IMG]
    In de achterlijst zijn kleine inkepingen gemaakt voor de ribben.
    Het plankje tegen de achterlijst (1mm) dient enkel als afstandhouder,
    dit in geen geval vastijmen !!!!!

    De twee uiterste ribben vastlijmen onder een hoek van 7,5 °
    [​IMG]

    Ook een versteviging kan zeker geen kwaad.
    [​IMG]

    En nu even alles laten drogen.
     
  9. SoFTSTuFF

    SoFTSTuFF

    Lid geworden:
    6 mei 2008
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Elst
    Ik blijf meelezen..

    (kijk nou mijn eerste berichtje :p)

    Groeten Jan Willem
     
  10. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    ik volg ook !

    grts,

    niels
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zou de haak iets vóór het zwaartepunt maken. Hoe verder naar voren, des te stabieler hij omhoog gaat; hoe verder naar achteren, des te steiler hij klimt.
    Met iedere zwever kan je hellingstijgwind vliegen, alleen als-ie erg licht is komt-ie niet meer tegen de wind in. Dan kan je 'm wat ballast geven in het zwaartepunt.
     
  12. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    oke, als ik tijd en zin heb ga ik dr ook is aan beginnen.
     
  13. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Nou Guy,

    Zo doe ik het nou ook....

    Zit af en toe wel eens in een thermiekbel met mijn € 50 toestelletje tussen de dure F3J kisten.
    Hoor je achter je: "Zo kan het ook ".........................................
    Ik heb lol voor het dubbele.....

    Groeten, JH
     
  14. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Jan-Hein, meer dan het dubbele zelf met een zwevertje dat maar één tiende kost van een andere kist en daarmee even lang boven blijven geeft meer dan 10 keer meer voldoening. :D:D
     
  15. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    en we bouwen verder,

    nu kunnen we er de bovenste ligger inpassen en vastlijmen, waarna we de twee liggers gaan verbinden. Dit doen we met stukjes balsa van 2 mm die we zorgvuldig passen tussen de ribben en waarvan de nerven haaks op
    de vleugel staan. Deze lijmen we aan de achterkant van de liggers.
    [​IMG]

    In de buitenste 'vakken' lijmen we deze zowel aan de voorkant als aan de achterkant, omdat we hier een pocket moeten maken voor de verbindings-pennen van de vleugels.

    [​IMG]

    Merk ook het kleine driehoekje tussen de buitenste rib en de versteviging, dit is een extra houvast voor de rib, aangezien we later nog een opening in de zijkant zullen maken en de rib anders te veel verzwakken.

    Nu is het tijd voor de bovenste vleugel beplanking. Deze is ongeveer 60 mm breed en even lang als de vleugel en is ook gemaakt zoals de onderkant van 1 mm balsa.
    We lijmen deze eerst over de volledige lengte aan de voorkant van de vleugel, spelden deze vast (spelden uit de Zeeman), en laten drogen.
    [​IMG]

    Nadien lijm op de neus van de ribben en de bovenste ligger doen en de beplanking vastspelden.
    [​IMG]
     
  16. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Na de voorste beplanking lijmen we de strips boven en onder de ribben en ook de center beplanking boven en onder de 3 middelste ribben

    [​IMG]

    daarna lijmen we nog een stukje triplex versteviging op de achterlijst, om te verhinderen dat de bevestigingsrekkers de achterlijst indeuken.

    [​IMG]

    Nu schuren we de vleugel mooi glad, ook de voorste lijst schuren we in de juiste vorm, waarna we ook de openingen maken voor de bevestigingspennen.

    [​IMG]

    Vervolgens maken we op dezelfde manier de twee buitenste vleugel-delen
    Let op om zeker een links en een rechts deel te maken.

    [​IMG]
     
  17. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Nu hebben we onze volledige vleugel gebouwd, rest ons nog de drie delen met elkaar te verbinden. Hiervoor gebruiken we triplex van 2,5 mm.
    De buitenste delen maken een hoek van 15° met het middenstuk, dus tekenen we op de triplexplaat deze hoek uit. De afmetingen zijn dus de breedte tussen de liggers en een lengte van ongeveer 7 cm (de afstand tussen de ribben)
    [​IMG]

    we zagen 4 stukken uit en lijmen er twee op elkaar
    [​IMG]

    Na het drogen schuren we deze verbindingspennen tot ze precies passen in onze vleugeldelen

    [​IMG]

    voila, als alles prima verlopen is hebben we nu een lichte, strakke en sterke vleugel gebouwd. Niet moeilijk toch.

    [​IMG]

    Nog iets over de gebruikte triplex: voor dit tuigje heb je niet veel triplex nodig. ongeveer 2 vierk dm. Je hoeft hiervoor geen plaat te kopen, want
    triplex van een fruitkistje zal voor dit project ook voldoen en is volledig gratis.


    [​IMG]
     
  18. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    leuk verslag foto's doen wonderen:)
     
  19. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    ziet er nog steeds goed uit.
     
  20. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Nu de volledige vleugel klaar is, doen we verder met iets gemakkelijker.
    De vin en stabilo.
    Deze delen bouwen mag normaal geen probleem geven. We bouwen deze volledig uit één plankje van 3 mm. Als het mogelijk is een hard plankje balsa nemen. In een goede winkel kan je balsa kopen in verschillende gradaties: zachte, lichte balsa en ook hardere en iets zwaardere plankjes.
    Bij deze hebben we liever sterker dan lichter.
    Uit het plankje snijden we latjes van 10 mm en 15 mm breedte, en passen deze over het plan, waarna we ze vastlijmen.
    [​IMG]

    als alles is gelijmd en droog is, schuren we alles gelijk en glad

    [​IMG]

    De voorkant en boven (zijkant) schuren we rond, de achterkant van de vin en stab houden we recht en de voorkant van het richtings- en hoogteroer schuren we onder een hoek van 45°
    [​IMG]

    Dit hebben we nu al:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina