Bouw van een Genie

Als je zelf een moderne G/KVK zwever wil bouwen zijn er (voorzover ik weet) 2 goed gedocumenteerde opties: Een Supra of een Genie. De modellen verschillen vooral hierin, dat de Supra meer een ‘high-tech floater’ is dan de Genie. De laatste bestaat ook al wat langer en is wat minder gevoelig voor overgewicht.
Al een aantal jaren stond de bouw van een Genie op mijn verlanglijstje. Er zijn verschillende versies qua spanwijdte en ook 3 romp-opties. Alle informatie hierover is te vinden op de officiele Genie website:

Sinds kort wordt deze site niet meer zelf door de ontwerper Harley Michaelis (87) onderhouden, die trouwens nog steeds actief bouwt en vliegt.
harley20and2025.jpg

Afgelopen zomer ben ik er eindelijk aan begonnen, samen met clubgenoot Gert. We bouwen allebei de ‘big’ Genie, met de ‘smooth’ romp (eigenlijk een nieuwe combinatie, die nog niet gevlogen heeft).

Dit wordt geen volledig bouwverslag, want daarvan zijn er al voldoende te vinden op internet:

RCgroups bouwverslagen:
Genie from the middle
Genie sailplane build thread
How not to build a genie
EZ-LTS by the script

R/C soaring digest maart – september 2006; artikelen over de bouw van een Genie

Genie filmpje: http://www.justplanechris.com/videos/geniemaiden.wmv
Of NjcU6UDCCiA[/media] - Genie Saiplane maiden flights
En nog 2 filmpjes op RCgroups

Ten slotte is er ook nog de Genie Builders Group op Yahoo

Nadeel van de Genie is dat alle onderdelen gebaseerd zijn op materiaal dat in de VS te krijgen is. Voor mij niet zo’n probleem omdat ik regelmatig in de states kom. Uiteindelijk is het meeste in Nederland of Duitsland wel te bestellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hieronder wat fotootjes van de bouw tot nu toe. Ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van mijn CNC-freestafel om de onderdelen uit te frezen. De romp is nu af en ik ben nu begonnen aan de ligger voor het middenvleugeldeel.

De grootste onderdelen zijn de rompzijkanten uit 1.5mm multiplex
e7f0vm.jpg

xmkg1c.jpg

De bouw van de romp is verder zonder problemen verlopen. 't enige dat echt aandacht vraagt, is het uitlijnen van de zijkanten bij het vastlijmen van onder- en bovenkant.

Klaar om te bekleden met 2 lagen glas.
6nulc9.jpg

En dan komt er uiteindelijk een mooie romp :D Ik ben nu klaar om de romp in kleur te spuiten, maar weet nog niet welke verf ik ga gebruiken. In de VS werd steeds een bepaald merk spuitbussen gebruikt, maar daarvan is de formule veranderd. Volgende week ga ik experimenteren met een epoxy verf. (Ik wil dezelfde verf gebruiken op de mylars en wil wel zeker weten of dat goed gaat!) Zowiezo wil ik wat oefenen met het hele vacuumgebeuren voordat ik de vleugels in de zak stop.

Genie

Nico,

Dat is een mooi bouwproject, ik heb vaak naar de Genie gekeken en overwogen om deze te bouwen als alternatief voor de steeds duurder wordende F3J modellen. Qua grootte doet de Genie me denken aan de Sharon of Aspire, maar het gewicht dat is het 'm nou net. (net niet dus :bye:)

Ik hoop dat je regelmatig wat kunt laten zien op dit forum.

Dat is een mooi bouwproject, ik heb vaak naar de Genie gekeken en overwogen om deze te bouwen als alternatief voor de steeds duurder wordende F3J modellen. Qua grootte doet de Genie me denken aan de Sharon of Aspire, maar het gewicht dat is het 'm nou net. (net niet dus :bye:)

Hallo Karel, Ik denk ook niet dat de Genie een echte F3J kist is, hoewel er hier en daar waarschijnlijk wel wat gewicht te besparen valt, zal ie niet gauw onder de 2 kg komen.

@Berrie, dat is inderdaad een mooi artikel. Misschien inspirerend voor m'n dochter :thumbsup::cool::D

Vandaag heb ik m'n proefstuk gelamineerd. Morgen haal ik het vleugelstukje uit de zak en zal blijken of de verf mooi van de mylar loslaat.. Ik vind het wel prettig om het proces even te oefenen voordat ik met de eigenlijke vleugel aan de slag ga.

ps; is 'looi' een vlaams woord? ik ken het niet...... maar de freestafel is inderdaad eigenbouw

proefstuk

Gisteravond het vacuum van het proefstuk afgehaald en ik ben niet ontevreden over het resultaat. De verf laat goed los van de mylar.
11jp7c1.jpg

Gert en ik gaan over een paar weken nóg een proefstuk maken om de ons goed in te werken en nog wat schoonheidsfoutjes te verbeteren. Dan gebruik ik ook wat harder schuim, want dit witte schuim gaf een wat gedeukt oppervlak (kon blijkbaar niet tegen 0.6 bar)

Er zijn nog een paar beslissingen te nemen:

- de voorlijst. Bij de genie wordt normaal de voorlijst van de vleugelkernen afgezaagd, en vervangen door balsa en een laagje 25grams glas. Ik vind het echter zonde van die prachtige kernen en wil ze gewoon heel laten en de voorlijst indekken met 36grams kevlar. Phil Barnes gebruikt hier 140grams koolstof trouwens.

- Bij het volgende proefstuk maken we de tunnels voor het servosnoer met een snijbeugel. Harley gebruikt hiervoor normaal een andere manier, met een verhitte stalen stang

- de roeren..... Harley zaagt de roeren los als de vleugels klaar zijn en scharniert ze daarna. Gert en ik vinden de supra methode wel mooi. Die heb ik ook bij dit proefstuk gebruikt en ziet er goed uit.

- de voorlijst. Bij de genie wordt normaal de voorlijst van de vleugelkernen afgezaagd, en vervangen door balsa en een laagje 25grams glas. Ik vind het echter zonde van die prachtige kernen en wil ze gewoon heel laten en de voorlijst indekken met 36grams kevlar. Phil Barnes gebruikt hier 140grams koolstof trouwens.

Ik heb bij mijn vorige zwever 93grams carbon onder 45° op de neuslijst gezet. Ik vindt dat dit een tamelijk grove neuslijst oplevert.

Nu gebruik ik een laag 60 grams kevlar met een glaslaagje van 54 gram. Deze stroken breng ik van te voren op elkaar met een mist van spraylijm. Het glas aan de buitenzijde levert een gladde neuslijst op. Je kan hem eventueel ietsie naschuren met heel fijn schuurpapier.

Als je de stroken voorbereid moet je er op letten dat de vezelrichting van glas en kevlar goed overeen komt. Anders wordt het wat lastig om de rondingen in vleugeltips te volgen. De stroken die ik gebruik zijn 30mm breed. Het laatste stukje rondom de tips kunnen wat smaller. Dat komt de "volgzaamheid" ook ten goede.

-
- Bij het volgende proefstuk maken we de tunnels voor het servosnoer met een snijbeugel. Harley gebruikt hiervoor normaal een andere manier, met een verhitte stalen stang

Ik heb de tunnels tegen de ligger aan. Dan kan je van te voren het tunneltje in de kern schuren. Maak hem niet te diep. Lijm de kern goed tegen de ligger. Anders zou het kunnen dat het vacuum het schuim boven de tunnel indrukt. Dat wil je niet.....

Nu gebruik ik een laag 60 grams kevlar met een glaslaagje van 54 gram.
De stroken die ik gebruik zijn 30mm breed. Het laatste stukje rondom de tips kunnen wat smaller. Dat komt de "volgzaamheid" ook ten goede.

Tot hoe ver laat je de mylar met het koolstof gaan? bijna overlappend?

Ik heb de tunnels tegen de ligger aan. Dan kan je van te voren het tunneltje in de kern schuren. Maak hem niet te diep. Lijm de kern goed tegen de ligger. Anders zou het kunnen dat het vacuum het schuim boven de tunnel indrukt. Dat wil je niet.....

Dat is een goed idee!
Bedankt voor alle info.

Tot hoe ver laat je de mylar met het koolstof gaan? bijna overlappend?

1) Ik maak de mylars net zo groot als het bovenaanzicht van de vleugel + 4mm extra aan de achterzijde. (ik houd dus geen rekening met het feit dat het kromme bovenvlak van de vleugel een iets grotere lengte heeft)
2) Ik maak de mylar ter plaatse van de leadingedge dunner. De buitenzijde van de mylar krab ik met een davidschaafje af. Zo'n klein davidschaafje heeft meerdere posities waarin het schaafblad gezet kan worden. Een daarvan is helemaal aan de voorzijde van de schaaf. Daar zet ik het blad in. Je hebt dan een stevige grip. Met 5 minuten heb je dan een leadingedge dunner gemaakt. Dat zou kunnen helpen de mylar het profiel langer te kunnen volgen.
3) De layup OP de mylar laat ik zo'n 5mm VOOR de leading edge stoppen. Dit heeft als enorme voordeel dat er na het vacuum baggen geen randje met weefsel nog weg geschuurd hoeft te worden. Alleen een beetje overtollige epoxy en wat verfrandjes wegkrabben, fijn schuurpapiertje erover en klaar is het.

Ik krijg echt zin om dit allemaal op m'n volgende proefstuk uit te proberen. Moet alleen eerst een weekje op pad voor m'n werk..... maar ja, d'r moet ook geld verdiend worden.

Vorige week heb ik het tweede proefstuk kunnen maken. Deze keer heb ik ook een stukje koolstof opgeofferd. ’t Was weer leerzaam en het geeft me genoeg vertrouwen om nu met de vleugel zelf aan de slag te gaan. De DVD van Phil Barnes is zeer behulpzaam, maar d’r gaat niets boven hands-on-experience!

4j5ik3.jpg

Deze keer had ik de mylars ingespoten met Motip Duplicolor. Dat liet goed los! Ik heb alleen wel het idee dat deze verf wat langer moet harden voor het insmeren van de epoxy, omdat de epoxy die in het keukenpapier was getrokken rood van kleur was. Blijkbaar had de epoxy de toplaag van de verf wat losgeweekt. 't spul werkt wel een stuk makkelijker dan 2K epoxy verf!

Op de Yahoo Genie group hebben we een levendige discussie gehad over de wijzigingen die ik wou aanbrengen. Altijd leerzaam. Zelf was ik er al achter gekomen dat het gebruik van ingelamineerde scharnieren niet handig is op de Genie. Omdat de vleugel volledig met koolstof is ingedekt kun je dan alleen met paralelle roeren werken. En die heeft de genie niet. Ze lopen taps toe naar de tip.

De vleugelligger is gewikkeld met dyneema visdraad (11.8kg) i.p.v. kevlar draad.

2rcaon8.jpg

Een wijziging die ik wél heb toegepast is het leiden van de servodraad achter de ligger. Met m’n dremeltje heb ik een 2-traps sleuf gefreesd, zodat de balsa de sleuf goed zou afsluiten. Daar waar de servo's komen heb ik een gat geboord richting achterlijst en dit opgevuld met de einden van de nylon lijntjes.

10e0e87.jpg

29awfbo.jpg

30ldvn8.jpg

Daarna kon de ligger weer in de vleugel verlijmd worden. Toen dat klaar was, schrok ik wel even, want zoals je kunt zien heb ik hier en daar niet zoveel speling om op te vullen.....

300zbkm.jpg

kdsoi0.jpg

Terwijl Nico de vleugelkernen inmiddels grotendeels klaar heeft liggen, en wacht op warmer weer om de vleugels verder af te maken, ben ik intussen "vol" speed begonnen aan de bouw van de romp. Hopelijk kan ik dit project iets sneller afronden dan de Curare, die net af is en waar ik vier jaar! over heb gedaan.

Inmiddels zijn de romp zijkanten samengevoegd tot een geheel. De ruwbouw van het stabilo is zo goed als af. De volgende stap is het maken van het richtingsroer. zodra deze af is kan het kielvlak tezamen met de romp tot een geheel gelijmd worden.
Het is de bedoeling om van m'n vorderingen foto's te plaatsten. De foto's liggen klaar, het lukt me echter nog niet om ze te plaatsten.

:) Toch nog gelukt om foto's te plaatsen:
full

De romp zijkanten met daarop de twee spanten. Het voorste spant is haaks op de rompzijkant gelijmd. Het tweede (kleine) spant is onder een kleine hoek gelijmd.
full

Hier het kleine spant. De "dikkere" zwarte lijn onder het spant is van het koolstof laminaat wat de overgang vleugel naar staart-boom extra sterke moet geven. Op de achtergrond de het kielvlak.
full

Detail van het kielvalk. Links het mechanisme voor de bediening van het pendel hoogteroer.
full

Eerste samenbouw van de romp zijkanten. Het voorste spant staat haaks op beide zijkanten. Tijdens het lijmen lopen beide zijkanten nu parallel aan elkaar.
Wordt vervolgd.

ziet er goed uit gert.
nu nog even op het club forum plaatsen:)

Bouw je er een sleepkopeling in? ik kan je eventueel slepen, ik geloof dat nico er wel over dacht.

Bouw je er een sleepkopeling in? ik kan je eventueel slepen, ik geloof dat nico er wel over dacht.

Nee, daar heb niet over nagedacht :D Is volgens mij ook niet echt ruimte voor. In het uiterste geval kan het, net als indertijd met de milan, met wat klitteband, maar dan ook echt alleen als lieren onmogelijk blijkt op ons (nieuwe) veld :rolleyes: Daarnaast heb ik begrepen dat er een mega-big lift bij ons op de club komt, dus huckepack is dan nog makkelijker. Of ik bouw een (extra) electro-romp :cool:

@Gert: Ik hoop volgende week ook weer wat tijd in de Genie te kunnen steken.

full

Het met 75 gr lood vezwaarde neusblok tussen de rompzijkanten gelijmd. Het is een lange slanke romp.

full

Overzicht van het stabilo. Beide stabilo helften wegen nu nog 13 gr. per stuk.

full

De servo voor hoogte en richting gemonteerd in de romp. De servo "houder" is losneembaar.

Mijn romp is ondertussen klaar. Het richtingsroer is bekleed met oracover (dat scheelt weer 3 gram met monokote :D ) Het stabilo is wel met monokote bespannen. Dat is duidelijk sterker, en de constructie van het stabilo is zeer licht. Harley heeft er zelf nooit problemen mee gehad, maar enkele anderen wel. Ik zit er aan te denken om ook nog een schuim/kevlar stabilo te maken.

2mhalgl.jpg

Ziet er mooi uit Nico! De kleurencombinatie staat me wel aan.

Vraagje. Hoe zwaar zijn nu:

-Romp?
-Stabilo?
-Kielvlak?

Back