Als je zelf een moderne G/KVK zwever wil bouwen zijn er (voorzover ik weet) 2 goed gedocumenteerde opties: Een Supra of een Genie. De modellen verschillen vooral hierin, dat de Supra meer een ‘high-tech floater’ is dan de Genie. De laatste bestaat ook al wat langer en is wat minder gevoelig voor overgewicht.
Al een aantal jaren stond de bouw van een Genie op mijn verlanglijstje. Er zijn verschillende versies qua spanwijdte en ook 3 romp-opties. Alle informatie hierover is te vinden op de officiele Genie website:
Sinds kort wordt deze site niet meer zelf door de ontwerper Harley Michaelis (87) onderhouden, die trouwens nog steeds actief bouwt en vliegt.
Afgelopen zomer ben ik er eindelijk aan begonnen, samen met clubgenoot Gert. We bouwen allebei de ‘big’ Genie, met de ‘smooth’ romp (eigenlijk een nieuwe combinatie, die nog niet gevlogen heeft).
Dit wordt geen volledig bouwverslag, want daarvan zijn er al voldoende te vinden op internet:
RCgroups bouwverslagen:
Genie from the middle
Genie sailplane build thread
How not to build a genie
EZ-LTS by the script
R/C soaring digest maart – september 2006; artikelen over de bouw van een Genie
Genie filmpje: http://www.justplanechris.com/videos/geniemaiden.wmv
Of NjcU6UDCCiA[/media] - Genie Saiplane maiden flights
En nog 2 filmpjes op RCgroups
Ten slotte is er ook nog de Genie Builders Group op Yahoo
Nadeel van de Genie is dat alle onderdelen gebaseerd zijn op materiaal dat in de VS te krijgen is. Voor mij niet zo’n probleem omdat ik regelmatig in de states kom. Uiteindelijk is het meeste in Nederland of Duitsland wel te bestellen.
Al een aantal jaren stond de bouw van een Genie op mijn verlanglijstje. Er zijn verschillende versies qua spanwijdte en ook 3 romp-opties. Alle informatie hierover is te vinden op de officiele Genie website:
Sinds kort wordt deze site niet meer zelf door de ontwerper Harley Michaelis (87) onderhouden, die trouwens nog steeds actief bouwt en vliegt.

Afgelopen zomer ben ik er eindelijk aan begonnen, samen met clubgenoot Gert. We bouwen allebei de ‘big’ Genie, met de ‘smooth’ romp (eigenlijk een nieuwe combinatie, die nog niet gevlogen heeft).
Dit wordt geen volledig bouwverslag, want daarvan zijn er al voldoende te vinden op internet:
RCgroups bouwverslagen:
Genie from the middle
Genie sailplane build thread
How not to build a genie
EZ-LTS by the script
R/C soaring digest maart – september 2006; artikelen over de bouw van een Genie
Genie filmpje: http://www.justplanechris.com/videos/geniemaiden.wmv
Of NjcU6UDCCiA[/media] - Genie Saiplane maiden flights
En nog 2 filmpjes op RCgroups
Ten slotte is er ook nog de Genie Builders Group op Yahoo
Nadeel van de Genie is dat alle onderdelen gebaseerd zijn op materiaal dat in de VS te krijgen is. Voor mij niet zo’n probleem omdat ik regelmatig in de states kom. Uiteindelijk is het meeste in Nederland of Duitsland wel te bestellen.
Laatst bewerkt door een moderator: