Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    693
    Locatie:
    Almere
    Diverse EWD''s :

    M.Kato Curare = Vleugel 0° Stabilo 0°
    M.Kato Aurora = Vleugel 0° Stabilo 0°
    Norm Page Mach 1 = Vleugel 0° Stabilo 0°

    Ik heb alle drie de modellen en vlieg deze zoals bovenstaand. Is echter wel afhankelijk van het gewicht. Bij een "zware kist" is 0.25° instelhoek vaak prettig.

    Grt,

    Arnoud.
     
  2. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Ik heb vandaag weer een stukje gedaan....voorlijst en achterlijst geschaafd, tippen van het stabilo gedaan. In dit tempo zou ik Gert-Jan misschien tóch nog kunnen inhalen.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.998
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als G.J. dit leest, gaat hij er beslist Xtra tijd in stoppen Cees.
     
  4. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.093
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    GJ... is volgens mij bezig met een andere inhaalslag ;)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.998
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wein, Weib und Gesang? :D
     
  6. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Geen Gesang, vermoed ik; de rest zou kunnen kloppen.

    Ondertussen weer wat aan de Kosmo gebouwd. Kielvlak aangepast, moet nog geschuurd en geplamuurd worden voor een vloeiende overgang.
    En de vleugel: ik heb nieuwe 6mm triplex steunen voor de retracts gezaagd, zodat ik de poten niet in avontuurlijke bochten hoef te buigen. Het stabilo is op wat schuurwerk na ook klaar.
    Het bouwt eigenlijk allemaal redelijk probleemloos ;-)
    20190118_183757.jpg 20190118_192914.jpg
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.998
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goed bezig Cees.
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.871
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Jij hebt zo te zien de zelfde kit als ik, met de voorgefreesde vleugelfairings.
    GJ moest die uit losse delen samenstellen.
    Je schiet lekker op, wat heb je anders gemaakt aan de bevestigingsplaten van de retracts?
     
  9. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Volgens mij heeft Gert-jan precies dezelfde kit.

    De bevestigingsplaten heb ik uit 6mm triplex gezaagd in plaats van de losse delen uit de kit. ook heb ik de sleuven voor de retracts een kleine centimeter naar achteren verlegd, zodat ze in lijn liggen met de openingen voor de wielen. op die manier hoef je de poten ook niet te verbuigen en/of de uitsparingen voor de wielen aan te passen.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.542
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb inderdaad dezelfde kit als Cees.
    Het kan zijn dat ik een "net voordat de espresso geserveerd werd" kist had want er klopten bepaalde dingen niet helemaal.
    Ik hoefde de fairings niet te verlijmen, dat was al gebeurd.
    Ik heb hem even aan de kant gelegd, ik ben even aan het genieten dat ik weer het land uit kan dus wat korte tripjes aan het maken en tussendoor wat bezig wat oudere CNC projectjes af te maken.

    GJ
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.871
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    mijn fairings zitten zo in de kit, gefreesd uit één stuk balsa.
    [​IMG]
    Heb de kit al een paar jaar in huis.
     
    BuckerEns en H.B.Busking vinden dit leuk.
  12. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Ja, zo was het bij mij ook. Ik heb niet de indruk dat er meerdere soorten kits zijn.

    Vandaag weer wat verder gewerkt: de beplanking voor de vleugel (balsa 2mm) is samengesteld, deze ligt nu te drogen. Voordat we die aanbrengen moet ik natuurlijk eerst nog een bevestiging voor de vleugelservo's maken (het is weliswaar vintage, maar één centrale rolroerservo gaat toch weer wat te ver....) en kabeltjes voor die servo's en de retracts plaatsen.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.542
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn meerdere soorten kits, een gestanste versie en 2 cnc versies, er zijn 2 partijen geweest die de cnc versie gemaakt hebben.
    Die van mij staat beneden in de berging, even geen zin in, heb net een heli in huis gehaald om mijn reflexen weer even te testen en in de tussentijd een superstijve en grotere 3D printer aan het bouwen en ook een CNC router.
    Dat lag er eerder dan de Kosmo en dat moet even af om onderdelen te maken voor de te bouwen boot.

    GJ
     
  14. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Vandaag weer een stukje gedaan: de beplanking van de vleugels aan de onderkant. Het begint op een serieus vliegtuig te lijken!
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.542
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de Kosmo nog steeds beneden in de berging.
    Ben begonnen aan een ander projectje, wel ongeveer als de Kosmo, ook een RC1 kist maar dan de Blue Angel 20.
    Geen bouwdoos maar gewoon met een tekening en ribjes die ik heb laten frezen.
    Balsa besteld bij Hobbyin, die is toch wel het goedkoopste in Nederland en de kwaliteit is prima.
    Dus wat 5x5 en 5x15 latjes en een paar 1,5mm plankjes laten komen.

    En een nieuwe bouwtafel gemaakt, met Forbo bulletin board linoleum.
    Dat prikt wel heel lekker en ik kan nu ook de Action spelden gebruiken.

    Vanochtend om 9:30 begonnen en dit staat er nu, om 12 uur.
    Het begin:
    CIMG3168.JPG

    CIMG3169.JPG


    Effe laten drogen en dan de beplanking aan de bovenkant erop.
    Zo leuk dit bouwen.
    Beter dan een bouwdoos.
    CIMG3170.JPG

    CIMG3171.JPG

    Wachten tot de lijm hard is, witte houtlijm natuurlijk.
    Straks de achterkant ook nog een stukje beplanken en wat strookjes op de ribben.

    13:00

    Inmiddels de achterlijst ook beplankt en de strookjes balsa op de ribben geplakt.
    Nu echt even een uurtje wachten en dan kan ik hem omdraaien...
    Spannend
    CIMG3173.JPG

    CIMG3172.JPG


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019
  16. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Ziet er goed uit!

    Ik ben met de Kosmo verder gegaan, de beplanking van de onderkant van de vleugel is klaar, de romp is - op de fairings na - af...in dit tempo haal ik Gert-Jan tóch nog in!
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.542
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En de vorderingen aan de Blue Angel:
    Kan ook wel in een apart draadje maar ach, het is houtbouw en RC1, kan best samen denk ik.

    De vleugel is mooi opgedroogd.
    Dus hij is los van de bouwplank.
    Nog even gekeken of hij wel echt recht was en dat is hij.
    De bovenkant is beplankt.
    CIMG3174.JPG

    Daarna, toen hij omgedraaid was, de webbing geplaatst, er staat niets over in de bouwtekening maar 2x een balsa 5x5 liggertje vind ik een beetje weinig.
    Dus 1,5mm webbing geplaatst.
    En ja, hij moet eigenlijk kops staan en niet liggend zoals ik nu heb maar het kwam me zo even beter uit, net als veel chinese bouwdozen en de span is maar 120cm dus veel kracht komt er niet op te staan.
    CIMG3175.JPG

    Nu verder met de onderkant beplanken.
    En ik zie ook nergens dat ze een echte ligger gebruiken, er is ook geen ruimte of sleuf voor.
    Het ding is vreselijk licht ontworpen door Kato.

    GJ
     
  18. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.093
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier (Daar-ohw) gebeurt tenminste nog wat bij jullie... bij mij schiet het voor geen meter op...
    Bowden doorvoer voor carbon stuurstangen aflijmen ... afdeling speleologie je kan er bijna niet bij...
    De achterste zat toch weer niet goed in lijn... dus die kon ik weer lossen. Wederom lijmen via een Tectyl slangetje aan een injectiespuit en PU-Wellness-lijm... Bzzzz

    Hieronder onder spanning gezet op afstand...

    IMG_7836.jpg


    Dit moest worden verlijmd...

    IMG_7835.jpg


    In deze cargo-hold... met oud materiaal in de verre verte nog op z'n stek.... houders te hechten aan de oude schuimblokken... en een heuse Gothardtunnel-echo...

    IMG_7814.jpg


    Om deze oplossing waar te kunnen maken...

    C7067A07-EDCC-46FA-BC74-0CEEBBCBE70C.jpg

    En traaaaaag dat het gaat, ttrrrraaaaagggg!!! :stout: :mad:

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.542
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, je hebt toch de tijd?
    Ik kreeg net weer een kilo bouwtekeningen binnen.
    Had ik even laten plotten.
    Een heeeeele grote North American Vigilante, ik zag pas dat ie zo groot was toen ik de tekeningen al geupload en betaald had.
    En een U2 (nee niet de band maar het vliegtuig) van 212 cm span.
    Dat word een zwevertje.

    GJ
     
  20. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.093
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    U2 is een spannende kist...
     

Deel Deze Pagina