Bouw van een kruiplijncoaster.

Sikko 259 zei:
Promars.jpg

De natte droom van iedere gadget-freak :lol: Dat zijn een hoop schakelaars en knopjes, heb je wel zoveel functies? of bedien je een hele vloot met één zender :wink:

Ai ai ai wat een barbaren om zo'n mooie coaster om te bouwen tot kabellegger... :wink:

Zal ze ooit weer als "gewone" coaster gaan varen Hans? Ik heb nog wel ergens een foto van haar, maar ik heb inmiddels al zoveel coasters gefotografeert dat ik niet meer precies weet waar ik welke foto heb :(.

Leuk project trouwens!

Mennojan,

Ja, na het leggen van de kabel wordt alles wat daar voor nodig is geweest weer van de boot afgehaald en komt ze weer in de normale bevrachting. Dit is al de 4e of 5e keer dat ze is omgebouwd tot kabellegger. Op een werf in Engeland worden al deze spullen bewaard tot ze weer nodig zijn.

Hans

Wat die zender betreft, tja, als een multiprop koopt krijg je er in één keer zeven kanalen bij. De rest van die knopjes zijn wel handig als je een boot hebt waar veel verlichting op zit. Zo heb ik een groot aantal van die knopjes destijds gebruikt om de verlichting op het model van de HD29 "Morgenster" mee te bedienen. Alleen onthouden welk knopje waarvoor is wordt (gezien mijn leeftijd) steeds lastiger.

Hans

Vandaar dat ik er ABS strookjes op had met daarop Wrijfletters en die strookjes met dubbelzijdig kleefband bij de knopjes plakte.
Ik was toendertijd 45 jaar maar geen mens onthoud al die functie's kijk maar eens naar Modelbouwers die veel functie's op hun schepen hebben.
Ook bij de Subs zitten ze met veel functie's en staan er teksten bij oftewel afkortingen.
Met een dubbele Multiswits had je al waar is die voor en waar deze.
Maar die Mutiprop is mooi servo's draaien er langzamer op is bij een kraan heel mooi reduceren.
Maar je hebt 7 servo's op 1 kanaal.
Zenders worden in Duitsland op Ebay nog genoeg aangeboden helaas zijn er geen onderdelen meer bij te krijgen en het nieuwe Systeem van Robbe past er weer niet op.
Ze gaan voor prijsen van € 25.00 tot € 100.00 weg.

Ja en een F 16 is mooi maar kan ik er veel meer mee Dualrate heb jij ook Sicco.
En die Mixer heb ik wel maar ik schakel dat nu met een tuimelschakelaar.

Maar de oude zenders waren wel met Aluminium kasten de Promars was mijn eerste Plastic bakje.

Sikko 259 zei:
Alleen onthouden welk knopje waarvoor is wordt (gezien mijn leeftijd) steeds lastiger.
Hans

Wacht dan maar tot je 48 bent... Op die leeftijd zie je de wereld als een doedelzak... :?

Roel
(ervaringsdeskundige)

Maarre... even zonder dollen: Ziet er mooi uit! Zo'n 'klassieke' coaster heeft toch wel meer 'smoel' dan zo'n vierkante bak zoals ze nu gebouwd worden...

Dat ben ik helemaal met je eens Roel. Tegenwoordig lijkt het wel alsof ze bijna vergeten zijn dat er ook nog bemanning mee moet en er dus nog een accomodatie geplaatst moet worden. Meestal is er gelukkig nog een beetje ruimte op het achterdek waar dan, om iedereen onder te kunnen brengen, een flatgebouw van een verdiepinkje of 5, 6 geplaatst wordt. Moet er niet aan denken om er bovenin te staan bij een stuk of 7....

Hans

Hans en dan langsscheeps in de kooi liggen mogen er wel van die kinderbedjes met hekjes in je Hut zitten anders wordt je gelanceerd.

Dit schip heeft toch iets te maken met Wagenborg? Of hebben jullie het schip in charter van Wagenborg ofzo. :?:

Jon,

Het schip heeft in zoverre iets met Wagenborg te maken dat zij de bevrachting en het crewmanagement voor ons doen. We hebben het schip niet in charter, ze is eigendom van mijn vader. Het berederen proberen we zoveel mogelijk zelf te doen (de crewing doet mijn broer, hij werkt bij Wagenborg), waar nodig vragen of kopen we externe hulp.

Hans

Dankjewel voor het antwoord.
Ik vond het toch raar dat het steeds in de Details stond, het krantje van Wagenborg

Jon,

Dat de "Galatea" in de "Details" (personeelsblad Koninklijke Wagenborg) verschijnt is dus niet zo gek, het schip is daar immers zoals ze zeggen "aan kantoor". Alle schepen die aan kantoor zijn staan ook op de vlootlijst. Dat wil echter nog niet zeggen dat alle schepen op die lijst ook eigendom zijn van Wagenborg. Er zijn naast mijn vader nog een groot aantal particulieren die één of meerdere schepen in eigendom hebben en (een deel van) de managements taken en/of bevrachting door Wagenborg laten doen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook een groot aantal schepen wel eigendom van of in beheer bij deze rederij.

Hans

Hans,
Mooi schip hoor!
Ikzelf heb stage gevaren op de coaster Fast Jef
Deze is gebouwd bij Barkmeijer Stroobos.
Komt het schip van je vader daar ook vandaan?
Hij lijkt best wel op de Fast Jef :)

Groeten en suc6 met de bouw!
Maarten

De "Galatea" is een schip uit een serie van ik meen 10 min of meer gelijke schepen, allen met een laadvermogen van 1500 ton.
Ze is gebouwd als bouwnummer 241 bij scheepswerf Ferus Smit en in 1985 te water gelaten. Al een beetje een oude dame dus.

Hans

Back