Bouw van een L-fregat schaal 1:100

Koos82

verslagschrijvers
Hallo Allemaal,

Ondanks ik ook nog steeds bezig ben met de London waarvan de bouw ook nog gewoon door gaat, kwam er een poosje geleden een romp van een S-fregat op mijn pad, aan gezien de romp van een L- en S- fregat niets verschillen qua lijnen met uitzondering van het waaiegat, heb ik besloten deze om te bouwen als L-fregat,
aangezien ik zelf ook heb gevaren op zowel de Witte de With als de Jacob van Heemskerck. heb ik een hoop detail foto's wat het model hopelijk ten goede komt.

Welke van de twee het gaat worden ben ik nog niet overuit, heb op allebei een leuke tijd gehad dus, dat word nog even goed over nadenken.

Nu eerst even een foto van het origineel, en daarna van de romp. ben begonnen met de romp te schuren (want had helaas het stof er gratis bij gekregen) en het waaie gat dicht te maken.
ook heb ik een kleine operatie moeten doen aangezien er lucht tussen het hout en de polyester zat.

De opbouw heb ik een klein beginnetje aangemaakt, die is best pittig om te maken en valt nog niet helemaal mee. Deze word gemaakt van polystyreen

maar foto's zeggen meer dan worden (zijn helaas met de telefoon gemaakt dus niet optimaal)

040712n0119g055.jpg

s030520114.jpg

19022012034.jpg

19022012032.jpg

19022012035.jpg

19022012036h.jpg

gr
Koos

Ziet er goed uit. Als je op beide gevaren heb, hoe lang zijn ze dan uit de vaart? Zo oud ben je toch nog niet. Succes met de bouw.

Gr Geert

Beste Koos

Dat is een mooi type schip. Weet je al welke van de twee het gaat worden? De Jacob van Heemskerck of de Witte de With?
In ieder geval succes.

hey, de verf zit er al op zie ik, dat word een makkie!

haha ja dat dacht ik ook maar de stof had zich aardig in gevreten dus helaas word helemaal kaal halen en toch nog even strak trekken

Ziet er goed uit. Als je op beide gevaren heb, hoe lang zijn ze dan uit de vaart? Zo oud ben je toch nog niet. Succes met de bouw.

Gr Geert

De Jacob van Heemskerck is eind 2004 uit dienst gesteld en de witte de with in 2005

Beste Koos

Dat is een mooi type schip. Weet je al welke van de twee het gaat worden? De Jacob van Heemskerck of de Witte de With?
In ieder geval succes.

nee ik twijfel nog een beetje zal straks wel loten worden of ienemienemutte

gr
Koos

Mooie schepen, heb er zelf even op gevaren. Je kan er ook mooie jachten van maken naar het schijnt, of was dat een S-fregat?

Ik blijf deze even volgen.

@Toje, mooi model hoop dat de mijne ook zo wordt, ik ga alleen de verbouwde versie bouwen met de Smart radar

@Nodri dat was een S-fregat, als ik het wel heb de Pieter Floris

gr
Koos

Het is jammer dat ze het zo verbouwd hebben, vind hem qua uiterlijk niet mooi.

Maar ja het topic is een L-fregat en dat waren mooie schepen samen met de S-fregatten. Helemaal mooi als de twee Olie's (RR olympussen) bij kwamen. 32 knopen heb ik met de Bloys gevaren. Echt machtig.

Succes met de bouw.

Gr. Gert

klopt, ze gingen lekker hard.

maar zit eigenlijk even met een vraag, ik wil de schuine mast waar de smart radar op staat maken van roofmate (dat blauwe schuimplaat) maar waar kan je dit mee afwerken? kan je dit gewoon plamuren of moet dit met speciaal spul afgewerkt worden?

gr
Koos

Hallo allemaal,

heeft weer een tijdje geduurd, maar jullie kennen het wel, druk druk druk met vanalles, dus bouwen schoot er de laatste tijd een beetje heel erg bij in.

maar goed we hebben weer een paar kleine dingen gedaan.
Allereerst ben ik verder gegaan met de romp strak maken. ik kwam na het schuren toch nog wel wat plekjes tegen die ik eerst netjes wilde opknappen, hij staat nu in de 2e laag primer, eerst even kijken hoe hij er dan uit ziet als hij droog is. maar het ziet er op het eerste gezicht goed uit

dscn2975k.jpg

dscn2976f.jpg

ik ben ook nog een klein beetje met opbouw verder gegaan. moet eerlijk zeggen dat het niet helemaal mee viel, ik heb namelijk een tekening van de marine en 2 tekeningen van de nvm maar daar zitten hele kleine afwijkingen in als je ze naast elkaar legt. dus heb besloten door te bouwen met de tekening van de marine en de andere als referentie erbij te gebruiken. ook is het best wel klein als je schaal 1:50 gewend bent maar daar moeten we maar mee leren leven

verder heb ik laatst op de beurs in dortmund nog 2 mini motoren gekocht voor de radars en photo-etched 20mm oerlikons, 2 nieuwe 5 blads messing schroeven en nog wat laddertjes

dscn2979l.jpg

dscn2977k.jpg

dscn2978t.jpg

verder wil ik nog een aantal dingen van roofmate maken dat blauwe schuim
heeft iemand hier ervaring mee? moet moet je dit afwerken? kan je dit gewoon in de primer zetten en dan verven of moet het nog voor behandeld worden? ik hoop dat iemand mij hier iets verder mee kan helpen

tot zover weer de update, als er weer wat te melden valt komt er uiteraard weer een update

gr
koos

Back