Bouw van een negatiefmal van een abs romp

Wil ervaringen opdoen met het zelf vervaardigen van een glasromp voor een bestaande zwever uit mijn stal. Het gaat om mijn 3m Robbe Focus waarvan de romp van abs niet het eeuwige leven heeft en een stuk lichter kan. Zie het als een leerzaam project voor eventuele toekomstige nieuwe ideeen.

Nu wil ik vragen of er advies gegeven kan worden over de te gebruiken materialen voor de eerste stap: het maken van de negatief mal.

Het idee is om twee bakken van mdf te timmeren waar de romp voor de helft in komt te hangen en de overige ruimte vervolgens op te vullen met een gietstof (gips, hars etc.). Nu heb ik al even op carbonwinkel.nl gekeken en zijn er veel verschillende materialen te vinden. Nu even de vraag hoe ik dit zo goed en zo financieel aantrekkelijk mogelijk kan organiseren.

Belangrijk is dus een negatieve afdruk te krijgen die eventueel nog na te bewerken is (polijsten oid) en stevig genoeg om laten we zeggen 3 rompen uit te halen. Zodoende kan ik er, indien voldoende interesse, eventueel een clubproject van maken.

Graag jullie ervaringen op dit gebied. Daarna zal ik het verdere verloop van het proces hier uiteenzetten met foto's en beschrijvingen.

Wat ik hiervan weet is dat er een plank wordt gemaakt met een precies passende uitsparing waarin de romp voor de helft kan verzinken.

Dan wordt een afdruk (mal) gemaakt van de halve romp en een deel van de plank met glasmat en epoxy. Vervolgens dezelfde stappen gedaan voor de andere romphelft.

Er zijn paspennen nodig om beide malhelften precies tegen elkaar te laten passen en de originele romp moet zodanig met was behandeld worden dat de epoxy daar niet op hecht. Anders krijg je deze nooit meer gescheiden van de mal.

Het bijwerken van de afdrukken (de mallen) lijkt me heel lastig. De originele romp bijwerken is veel eenvoudiger. Daarna krijg je meteen een goede mal.

NPS, de methode van de plank ken ik inderdaad. Hiermee kun je hele mooie resultaten krijgen. Echter is deze best bewerkelijk, zeg hiermee niet dat dit niet mijn keuze kan worden, maar heb begrepen dat gieten ook een optie is.

Het is altijd te proberen, maar of gips hiervoor erg geschikt is... Het krimpt nogal en het is breekbaar. En dan een blok gips van meer dan een meter? Betwijfel of dat gaat.

Als je een MDF bak van 120 x 20 x 15 cm maakt gaat daar 36 liter (min de inhoud van een halve romp) gips in. Dat lijkt me nogal onhanteerbaar.

Kijk eens op mijn fotosite (zie link onderaan).

Daar staan een aantal malprojecten stap voor stap afgebeeld.
Bij SKA staan er de producten telkens bij op de foto.

Groeten,
Kris

Ik heb al even geïnformeerd. Er lijken meer mensen van de club geïnteresseerd te zijn in het eigen maken van deze techniek. Tevens kent ieder de kwaliteiten van dit model. We neigen naar de aanpak zoals weergegeven in de twee filmpjes. Een mal maken van de romp kost dan ongeveer €120,- aan materiaal. Met een groep van vier dus €30,- aan mal kosten. Verder ongeveer €30,- per romp.

Tevens is het idee opgevat om we nieuwe vleugels te snijden met een extra 500 mm aan spanwijdte. Ik moet dus ook nog proberen te achterhalen om welk profiel het gaat. Het is een deels hol profiel met een fysiek ingebouwde thermiekstand.

We gaan nu eerst de romp helemaal straktrekken en een overzicht maken van de benodigde materialen en kosten.

De romp in kwestie:

Het wortelprofiel:

Wordt vervolgd...

Laatst bewerkt:
We neigen naar de aanpak zoals weergegeven in de twee filmpjes. Een mal maken van de romp kost ongeveer €120,- aan materiaal. Met een groep van vier dus €30,- aan mal kosten. Verder ongeveer €30,- per romp.

Das een hele hoop geld voor zo'n mal, dan koop je je spullen erg duur in.
Vraag eens info bij Kees Maas, die verkoop in Baexem spullen van EMC Vega en zal je ook op alle fronten kunnen helpen met mallenbouw.

Home

Tevens is het idee opgevat om we nieuwe vleugels te snijden met een extra 500 mm aan spanwijdte.
Niet doen.
Dat heb ik ooit ook met mijn F3J gedaan.
Jaren niet begrepen waarom hij aan de lier niet goed op richting was te houden aan het eind van de lierstart. En ook cirkelen in de thermiek was behoorlijk intensief. Sinds kort (met al dat gereken aan Adamas) begrijp ik dat wel: staartboom te kort.

Dirk.

Niet doen.
Dat heb ik ooit ook met mijn F3J gedaan.
Jaren niet begrepen waarom hij aan de lier niet goed op richting was te houden aan het eind van de lierstart. En ook cirkelen in de thermiek was behoorlijk intensief. Sinds kort (met al dat gereken aan Adamas) begrijp ik dat wel: staartboom te kort.

Dirk.

Je kan inderdaad niet ongestraft veranderingen aanbrengen aan een model. Van een 6 meter ASH 26 zomaar een 7 meter versie maken heeft ook al problemen met zich meegebracht

Er komt wat meer bij kijken....

Das een hele hoop geld voor zo'n mal, dan koop je je spullen erg duur in.
Vraag eens info bij Kees Maas, die verkoop in Baexem spullen van EMC Vega en zal je ook op alle fronten kunnen helpen met mallenbouw.

Home

In dat geval hebben we uiteraard wel veel glas, epoxy, klei etc. etc. over. Een deel van het bedrag wordt dus automatisch overgeheveld naar de eerste romp.

Heb nu alles gebaseerd op de producten van Carbonwinkel.nl en niet overal de kleinste hoeveelheid gekozen. Een preciezere berekening zal dus nog volgen. Ik kan mij voorstellen dat het meer in de buurt van de €100,- komt te liggen voor een duurzame mal die veel vaker gebruikt kan worden. Elke romp die daarna wordt gemaakt kan deel van de kosten van de mal drukken.

Een 1,5 meter gelcoat glasromp voor €40,- a €50,- is natuurlijk niet heel duur te noemen...

Ik had het idee, niet gebaseerd op berekeningen, dat van 3 naar 3,5 meter wel moest lukken. Je ziet vaker zwevers met twee te vliegen spanwijdten. Of is er dan de ene keer spraken van een iets 'te lange' romp?

Laatst bewerkt:
Ik had het idee, niet gebaseerd op berekeningen, dat van 3 naar 3,5 meter wel moest lukken. Je ziet vaker zwevers met twee te vliegen spanwijdten. Of is er dan de ene keer spraken van een iets 'te lange' romp?
Hij zal best wel vliegen, maar het is niet meer die fijn bestuurbare kist van voorheen....

Mal...

Een mal maken van de romp kost dan ongeveer €120,- aan materiaal. Met een groep van vier dus E30,- aan mal kosten. Verder ongeveer E30,- per romp.

Leuk om te doen! Ik heb een jaar geleden een mal en romp gemaakt van een LS6. Perfect gelukt met alleen (standaard) epoxy (dus geen gelcoat). Dus, het hoeft niet duur.

Alleen als ik het zou moeten overdoen, dan zou ik alleen voor de eerste laag (over het origineel) dit spul gebruiken, blijft mooi zitten en geen last van luchtbelletjes....

Succes!
:proost:

Leuk om te doen! Ik heb een jaar geleden een mal en romp gemaakt van een LS6. Perfect gelukt met alleen (standaard) epoxy (dus geen gelcoat). Dus, het hoeft niet duur.

Alleen als ik het zou moeten overdoen, dan zou ik alleen voor de eerste laag (over het origineel) dit spul gebruiken, blijft mooi zitten en geen last van luchtbelletjes....

Succes!
:proost:

We gaan het precies zo doen zoals besproken in de twee filmpjes van Carbonwinkel.nl. Dus ook met de door jou aangeraden hars. :) Alleen zullen we waarschijnlijk twee keer 30 of 50 grams glasdoek gebruiken met een laag 100 grams ertussen. Dit ipv de 163 grams. Lijkt ons iets te zwaar voor een zweverromp.

Daarbij komen er ook strengen koolstofvezel in op een aantal strategische plekken en rondom de houten wortelribben die we er direkt inlijmen.

De ophanging van de vleugels, nu middels vlakstaal en messing opgehangen in de romp, gaan we aanpassen. Een vierkanten koolstof vleugelpen met de benodigde V-stelling zal gaan zorgen voor de vleugelverbinding. Twee stalen pennen in de wortelribben van de vleugel zorgen voor de ophanging van de vleugel aan de romp. De romp blijft zo vrij van torsie. Eigenlijk het principe wat ook bij de Alpina van Tangent wordt toegepast.

TheNorb, je LS6 is idd. ook een mooi project wat je hebt afgeleverd. Wellicht kunnen er nog wat vragen komen tzt als wij zo ver zijn. Zaken die jij mogelijk ook bent tegengekomen gedurende et proces.

Back