Bouw van een ROV

Omdat ik graag videobeelden wil maken van zaken onderwater, heb ik eerst gedacht aan een camera+zender.
Op het forum is daar veel van te vinden, maar het fijne ervan niet. Omdat meten = weten nog steeds van kracht is,
heb ik zelf twee van die dingen aangeschaft, 1 x 1,2 Ghz en 1 x 2,4 Ghz. Om ze droog te houden een camerahuis gemaakt van
pvc en beide camera's getest, functioneerden thuis goed. Tijdens de duikbootmeeting op Ekenstein wederom getest, maar nu in het water.
Resultaat: niet wat ik dacht, de beeldoverdracht wordt door het water enorm teruggebracht, ook de regen heeft veel invloed, tot bijna nul.
Ik moet er wel bijvertellen dat de zendantenne niet boven de waterspiegel uitkwam, wellicht is hier een verbetering mogelijk.

Ok, dit weet ik nu, dus besloten een ROV te bouwen die via een coaxkabel de video naar de wal stuurt en een tweede coaxkabel om de ontvanger
in de ROV aan te sluiten op de zender.

Het frame is gebouwd uit pvc afvoerpijp 50mm. De beide duiklampen zijn bij Conrad verkregen. De aandrijvingen zijn inmiddels in bewerking.

Foto's:

Frame: Vooraanzicht

Frame: Zijaanzicht

Beide Lampen

Beide Aandrijf eenheden

Beste Paul,

Kijk wat betreft de aandacht op het forum voor camera's uit met wat je zegt! Het vorige draadje heeft tot zeer verhitte discussies geleid over de mogelijkheden en onmogelijkheden van beeld overdracht.

Overigens bevestigd jouw verhaal wel wat toen besproken, betwist en weer besproken werd. D.w.z. het bereik van een 2.4 GHz zender wordt zeer sterk beperkt wanneer de zender onderwater zit.

Bedankt voor de foto's van jouw ROV oplossing voor het probleem! Hopelijk mogen we een keer onderwater beelden van je bekijken.

Succes,

Mathijs

Hallo Paul,
neem kontakt op met Stephaan uit Antwerpen.
Die heeft zo een ROV soort als jij wilt bouwen.
Werkend met camera met draadje.

Hein

Wat wil je er mee gaan doen?

Ik heb een tijdje terug ook eens aan een ROV zitten denken.
Puur uit het oogpunt van de duik-sport/hobby.
Minimaal 50 meter onder water met video-verbinding naar de oppervlakte en (van daar) manoeuvreerbaar.
Ook nog eens gekeken naar sidescan-sonar mogelijkheden.

Als de interesses gelijk liggen kunnen we eventueel eens kijken om de krachten te bundelen (?).

Beste Mathijs,

Je hebt gelijk dat er al een draadje is over draadloze video, iedereen heeft daar kennelijk in min of meerdere mate verstand van. Ik heb het draadje gevolgd en ben tot de slotsom gekomen dat in eigen beheer die camerazenders en ontvangers te testen er voor mij dan de beste resultaten uitkomen. Mijn bevindingen heb ik dan ook (zeer) beknopt weergegegeven, niet als resultaat van het testen maar meer als aanleiding om een ROV te gaan bouwen.

De camera die in de ROV gebruikt gaat worden is een Sony kleurencamera met 22x zoom. Deze heeft geen ingebouwde zender maar een simpele coax connector.

Beste Erwin,

Het hoofddoel van deze ROV is het onderwater filmen van objecten, een laptop zal als recorder gaan dienen. Een sonar voor de hoogtebepaling boven de bodem is iets voor de toekomst. Een side-scan sonar zou een zeer goed hulpmiddel zijn bij het opsporen van de te filmen objecten.

Ik denk dat we beiden wel het zelfde doel nastreven en zal je wel een email sturen.

Paul

Laatst bewerkt:
Update 01:

Bij nader inzien is het toch ietwat te bewerkelijk om een een goede waterdichte behuizing te maken voor de tandriem overbrenging. Omdat ik via Ebay twee mooie Faulhaber motoren met planeetvertraging heb gekocht heb ik deze gebruikt voor de aandrijfunit.

De schroefassen zijn van 8 mm RVS, lager binnen is kogellager 22x8 mm met simmerring, lager buiten is naaldlager 12x8 mm met twee lipringen.

De videocamera zit in een stevig aluminium huis.

wordt vervolgd

Hallo Paul,
op 29 november 2006 schreef je dat je een ROV ging bouwen.
Hoe ver ben je intussen?

Hein

Back