Bouw van een stoomtrein op rupsen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Daniel /stoomy, 11 feb 2018.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    De locs die we hier kennen wel ja.
    We kennen hier geen locs met staande machines aan één kant die een werkas aandrijven waarop alle mogelijke assen gekoppeld zijn.
    Of een loc met een V-machine en onderliggende aandrijfas.
    Op rails is heel de loc vliegwiel en loopt tientallen meters door nadat je de lat dicht trekt. Dat rupsding staat meteen stil aan het einde van de slag.

     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2018
    Bert V vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.012
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  3. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    ik ga vanavond even tellen dan weet ik wat de reductie is
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Geldrop
    Dank stoompomp!
    Daarmee is meteen duidelijk dat de machine omgekeerd moet kunnen worden.

    Als de reductie bekend is kunnen we gaan meedenken over de cilinder afmetingen.
     
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.
  5. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    okee heb even geteld en uitgerekend
    kleine tandwiel op vliegwiel is 19 tanden
    grote tandwiel midden 49 tanden
    kleine tandwiel naast de grote is 16 tanden
    achterste tandwiel heeft 35 tanden
    ketting tandwiel klein 11 tanden
    grote ketting tandwiel 27 dus
    49:19=2,58
    35:16=2,18
    27:11=2,45
    dat bij elkaar opgeteld kom ik op 7.21 reductie
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2018
  6. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    en John ik kan 1 kant stil zetten en dan blijft de andere rups gewoon door lopen.die stilgezet word kan niet tegelijkertijd achteruit lopen . dus daarom mijn idee was een dubbel werkende cilinder en de andere die op 90° staat zodat je geen dood punt hebt. maar die ene cilinder idie goed staat moet wel mijn machine opgang kunnen brengen .met een loodcel tussen de takel en de trein moest hij nu 140kilo trekken voordat hij van zijn plek komt kan geen moment sleutel kwijt op het vliegwiel vandaar die loodcel. er komt nog zeker 200 kilo gewicht
     
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.187
    Locatie:
    leiderdorp
    Leuk filmpje :kwijl::kwijl: Daar maken ze zich niet druk om een rookwolkje meer of minder :D
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die machines zijn de natte droom van Trump.
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Geldrop
    Daniel, ik heb het even nagerekend, ik kom op 1:14.
    Ik ga er van uit dat de krukas 100 omw/min draait.
    Dat noem ik N1, hoe snel draait de aangedreven as? N1 x Z1 / Z2> 100x19 / 49 = 38,77 omw/minuut, dit is N2.
    N2 drijft met Z3 naar Z4 de derde as N3 aan.
    Hoe snel draait N3? N2xZ3 / Z4> 38,77 x 16 / 35 = 17,72 toeren voor N3.
    Op N3 zit een kettingwiel met 11 tanden Z5, deze drijft via kettingwiel Z6 de rups as aan N4.
    Dus N4= N3xZ5/Z6= 17,72x11/27 = 7,21 toeren.
    100/7,21= 1:14 bij benadering.

    Eerste les aandrijftechniek LTS.
    Je kunt niet zomaar de verhoudingen van de tandwielen bij elkaar optellen, ze zijn ook nog interactief met elkaar.

    Verder heb ik nog wat zitten denken, voor het aanzicht is een Stephenson omkeer beweging veel mooier en interessanter om te zien dan een hackworth omkeer beweging.
    Het lijkt mij wat "kaal" om het eenvoudig met hackworth te doen, maar goed, dat is mijn mening.
    Verder heb ik zitten stoeien met de slag/boring verhouding. 100/60
    Ik heb wat machines er bij gepakt (mijn Clayton, mijn koffiepot stoomwals in aanbouw) en daar de verhouding tussen boring en slag eens bekeken.
    Ik kom op een factor 1,2 tot 1,5.
    De Clayton zit op factor 1,5 boring 25 slag 38, dus relatief lange slag.
    Koffiepot boring 22 slag 26 deze is wat "vierkanter" en is meer een snelloper.
    Ik zou bij een boring van 60 (erg groot) eerder gaan voor een slag van 70-80mm dan oogt de cilinder nog een beetje tov de schuifkast.
    In ieder geval, waar de zuiger diameter ook op uit komt, kies een slag die pakweg 1,3-1,4x de boring is, dan kom je bij zo'n freelance project wat beter bij een model wat er nog redelijk op schaal uit ziet.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Ik maak altijd maar een spiekbriefje:
    Schermafbeelding 2018-08-26 om 13.08.14.png
    Begin aan de uitgang:
    1 omwenteling met 27 tanden geeft 27/11 =2,45 omwentelingen van de volgende as.
    2,45 maal 35 tanden geeft 85,91 tanden
    85,91/16 is 5,37 omwentelingen
    5,37 maal 49 tanden geeft 263,1 tanden verdraaiing
    263,1 tanden /19 is dan uiteindelijk 13,8 omwentelingen aan de ingaande as.
     
  11. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    kan je met deze info de opp van de cilinder uitrekenen ? Wat je minimaal nodig hebt
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Probeer eens met een unster of een kofferweeghaak aan een sleutel te trekken die je op de vliegwielas plaatst.
    Je weet dan hoeveel kilo nodig is op die lengte en dus de Nm die nodig is.
    Wel lastig met een halve machine zonder gewicht van ketel,kolen, machine, water en meer wat er nog bijkomt.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.012
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dus zelfde insteek.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Maar hij schreef dat hij geen momentsleutel kwijt kon.
    Wel deed hij iets met oude accu's ............ wat je nu met een loodcel moet :rolleyes: geen idee.
     
  15. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Geldrop
    Ik had het ook even uitgetekend, gewoon met pen en papier.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Kan ik ook doen, maar dan hebben jullie er niets aan.
    Scanner staat boven op zolder, werkt niet op apple, dus moet dan op de windhooslaptop, dan mailen aan mezelf, mail openen in apple etc etc.
     
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Geldrop
    Ik had de "loodcel" ook gezien...
    Fonetisch Engels zullen we maar zeggen.

    Loadcel dus.

    Maar, Daniel, meten is weten.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2018
  18. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Geldrop
    Dat is zeer gewaardeerd!
    Maar ik had van de bouwer in kwestie wel verwacht dat hij dit zou weten. Wat ik al zei, LTS niveau aandrijftechniek.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.012
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Daniël is dyslectisch en schrijft eigenlijk fonetisch.
    De juiste naam is "load cell", krachtopnemer. Deze worden vaak toegepast bij het hijsen van materiaal. Ergens in een van zijn berichten heeft hij aangegeven, dat hij kraanmachinist is.
    Deze load cell kan hij ook gebruiken om het moment te bepalen, waarop de machine gaat rollen.
    Gewoon een stalenstrip klemmen op het vliegwiel en op 500 en 1000mm van uit het center de kracht meten.
    Waarom op twee plaatsen: Ik weet niet het bereik van de krachtopnemer en bij een kleinere machtarm behoort een grotere trekkracht.
    Tijdens het afgelopen stoomweekeinde in Hellevoetsluis heb ik Daniël kunnen spreken.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2018
    Daniel /stoomy en Zeiler vinden dit leuk.
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Geldrop
    Goede tip stoompomp,

    Ik hoop dat Daniel dit kan proberen en dat daar een waarde uit komt waar we verder mee kunnen.
     
    Daniel /stoomy en Zeiler vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina