Bouw van een Trimaran (afgesplitst van zeildoek topic)

sietse zei:
:thumbsup:

Moet er niet wat meer spanning op het zeil? en er zit ook geen profiel in dus?

Alles is nog los.
giek zit nog niet vast, mast is nog los enz, enz, enz.
Ik bennog bezig om een mooie giekbevestiging met neerhouder uit te zoeken/bedenken en ik zal eerst een fatsoenlijke standaard moeten maken zodat de romp en later ook de drijvers goed ondersteund worden tijdens de afbouw.

Nog een practisch vraagje,

op de tekening staat maar 1 roer, onder de middenromp.

Is het gebruikelijk dat de drijvers ook een eigen roer hebben om zo de wendbaarheid te vergroten?

een kein schopje,

Heeft iemand een sugestie, 1 roer in de middenromp of 3 roeren totaal ?

Ik heb zelf nog geen idee maar moet het wel inschatten omdat ik binnenkort aan de drijvers ga beginnen.

Pendelaar,

helemaal top !!!!

dit is het antwoord wat ik zocht, by the way, deze tri lijkt verdacht veel op de mijne die ik aan het maken ben!

even een vraagje,

heb je een mal gebruikt om de zeilen te maken?
zoja waar van heb je die gemaakt en hoe?
en hoe groot is de mal?
misschien een foto?

Zo te zien zijn het "platte"zeilen dus zonder profiel "camber"zoals de Engelsen het noemen.
Dus ook geen mal gebruikt lijkt mij.

Pendelaar

rdriesse zei:
even een vraagje,

heb je een mal gebruikt om de zeilen te maken?
zoja waar van heb je die gemaakt en hoe?
en hoe groot is de mal?
misschien een foto?

Ik heb simpelweg gewoon de tekeningen van de tri in Coreldraw uit elkaar getrokken, dwz, voor de romp alles weg gehaald en alleen de romp laten staan, idem voor de drijvers, mast maar dus ook de zeilen, in corel kun je makkelijk lijnen die je niet wil zien verwijderen, dit heb ik dus gedaan totdat ik alleen de zeilen overhield, deze 1:1 geprint op 2 vellen A3 papier en aan elkaar geplakt, daarna uitgeknipt en als mal gebruikt om over te zetten op het spinakerdoek.

Of er een profiel in zit, ik denk het niet.

Binnenkort meer foto`s, verbindingsbruggen zijn ruw af, plamuren schuren en spuiten.
Middenromp is zo goed als af en bijna voorzien van de RC besturing.
Roer werkt, idem voor schoot servo.

1ste drijver is in aanbouw, hopelijk volt de 2de snel.
mast en zeilen zijn klaar, behalve de neerhouder en giekbevestiging, die moet ik nog even uitdokteren.

Binnenkort meer.....

Hee, Pendelaar,

de link naar die multihull site in duitsland is dood :evil: .

Jammer, er stonden nou net zulke mooie foto`s op.

John33 zei:
Hee, Pendelaar,

de link naar die multihull site in duitsland is dood :evil: .

Jammer, er stonden nou net zulke mooie foto`s op.

idd erg jammer

Heeft niemand toevallig de foto's gekopieerd :? .
Ik ben zeeer nieuwe schierig wat hij voor oplosing heb 8) .
Ik heb de triana van robbe en die luisterd inderdaat voor geen meter met een roer op de midelste romp :? .
Ik zou best eens willen varen tusen de anderen zijl boten 8) maar door het beroerden stuurgedrag durf ik niet :? .
Dus blijf ik uit de buurt van de anderen zijlboten voor dat er schade gezijlt woord :?.
Maar ik doe hem voor geen prijs weg 8) .
Want die die een of twee keer per jaar waneer die in het water komt beleef ik er zoveel plezier en bekijks mee dat ik hem echt niet weg doet 8)

zodan(jos) zei:
Heeft niemand toevallig de foto's gekopieerd :? .
Ik ben zeeer nieuwe schierig wat hij voor oplosing heb 8) .
Ik heb de triana van robbe en die luisterd inderdaat voor geen meter met een roer op de midelste romp :? .
Ik zou best eens willen varen tusen de anderen zijl boten 8) maar door het beroerden stuurgedrag durf ik niet :? .
Dus blijf ik uit de buurt van de anderen zijlboten voor dat er schade gezijlt woord :?.
Maar ik doe hem voor geen prijs weg 8) .
Want die die een of twee keer per jaar waneer die in het water komt beleef ik er zoveel plezier en bekijks mee dat ik hem echt niet weg doet 8)

Het model op de duitse site had ook enkel een roer in het midden.
Ook ik ben bang voor een slecht stuurgedrag met relatief kleine roer welke op de tekening staat.

Mocht met een proefvaart blijken dat dit ene roer gewoon te weinig is ga ik ook op de drijvers roeren monteren, misschien wel met een soort "akkerman" systee, dwz, dat het roer van de drijver in de binnenbocht scherper stuurt als het roer van de buistenste drijver, net als bij (model) auto`s.

Hoi John dat zou ik zeker niet doen dat akkerman systeem want de trimaran licht dan erg snel stil denk ik :? .
Want zelfs met een roer die ik heb als ik hem te ver instuurt om de bocht in te gaan remt die enorm af of gaat zelf stil liggen maar gaat niet de bocht om :? .
Ik zat er ook aan te denken om er op de buitenste rompen een roertje plaatsen maar wel klijner dan de middelste het is tensloten een hulp midel om makelijker de bocht te nemen 8) .
En aangezien ik zelden met drie rompen in het water tegelijk vaart vaak maar twee of zelfs een 8) denk ik dat het met twee kleinere roertjes moet lukken 8) .

zodan(jos) zei:
Hoi John dat zou ik zeker niet doen dat akkerman systeem want de trimaran licht dan erg snel stil denk ik :? .
Want zelfs met een roer die ik heb als ik hem te ver instuurt om de bocht in te gaan remt die enorm af of gaat zelf stil liggen maar gaat niet de bocht om :? .
Ik zat er ook aan te denken om er op de buitenste rompen een roertje plaatsen maar wel klijner dan de middelste het is tensloten een hulp midel om makelijker de bocht te nemen 8) .
En aangezien ik zelden met drie rompen in het water tegelijk vaart vaak maar twee of zelfs een 8) denk ik dat het met twee kleinere roertjes moet lukken 8) .

Maar als je maar met 1 drijver in het water hangt betekend het dat je middendrijver dus boven water hangt, en dus je roer gedeeltelijk BOVEN water steeks en dus geen effect heeft.
Is er dan nog een beetje te sturen als je op 1 drijver vaart ?

enne , die Triana, heeft die op de drijvers ook zwaarden? of heeft alleen de middenromp 1 zwaard (kiel)?

Hoi John nee de triana heeft helemaal niets onder de drijvers zitten alleen op de middelste het roer 8) zie foto .
En inderdaat als die op een drijver gaat is gaat roer zo goed als boven water dus het enigen wat je dan kan doen is het zijl laten vieren dat de middelste drijver ook weer in het water komt om te stuuren 8) .
Maar het varen op een drijver is erg spannend geloof me 8) dan vaart je echt op het randje van het kantelen of duiken 8)
Kijk maar
t6.JPG
.
En als je zo vaart zorg dan wel voor een zwembroek of een redder in nood 8).
normal_test%20ress.jpg
.

Ok,

nieuwe foto`s:

Romp nu met de 2 verbindingsbruggen:
Romp%20zijkant.jpg

nog een:
romp%20en%20bruggen.jpg

Drijvers, 1x klaar om te spuiten en 1x ruw net in de plamuur:
drijver%201%20en%202.jpg

en samen naast elkaar op de werkbank:
drijvers%20opzij.jpg

dus weer een kleine update.

met de zeilen gaat het goed, doordat ze niet meer strak opgevouwen liggen gaan de kreukels er langzaam uit :D

ziet er goed uit !

@zodan: varen met een roer alleen op de middelste drijver gaat, maar ik zou toch twee roertjes op de buitenste drijvers maken, dan kan je altijd sturen lijkt mij wel zo prettig.

mvg Robert

Back