Bouw van een Ulstein AX118 op schaal 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DanBtje, 16 feb 2011.

  1. DanBtje

    DanBtje Guest

    :idea: Beste modelbouwvrienden,


    Eind vorig jaar was ik begonnen met de bouw van de Queen Mary 2 op schaal 1:150. Bij het overnemen van de Revell 1:400 romp was ik steeds niet tevreden, omdat het model gewoon teveel afwijkt. Hierdoor begon ik steeds weer opnieuw met het tekenen van de spanten. Ook had ik in december heel weinig tijd om te knutselen en zit ik naast mijn werk best vol met curssussen tot halverwege dit jaar. Hierdoor kan ik niet de tijd vinden om een schip van zo'n omvang en details te bouwen. Ook heb ik me voorgesteld hoe het zou zijn om al die raampjes precies op maat te krijgen. Ik heb veel geduld, maar dat red ik waarschijnlijk niet. En de tewaterlating ergens in 2017?

    Ik begon na te denken over een nieuw concept en was destijds geïnspireerd door de de schepen uit Whalewars. Ik stelde me voor hoe het zou zijn om op schaal de acties van de Seashepherds na te bootsen met een groepje vrienden. Ik vond echter dat de schepen als ontwerp geen schoonheidsprijs vedienen en dat ik geen schaaltekeningen op het internet kon vinden. Ik ging dus zoeken naar een ander schip en kwam zo bij de G O Sars uit. Dit si een seismisch onderzoeksschip dat ook een hoofdrol heeft in een National Geographic Channel programma. Het schip was zo gedetaileerd weergegeven waardoor ik de knoop bijna had doorgehakt om haar te bouwen.

    Per toeval kwam ik zodoende op een stel nieuwe seismische schepen die weer mooier waren als de G O Sars en ik begon te twijfelen. Hiervan zijn echter geen duidelijke tekeningen of blueprints te vinden. Tijdens het verder rondneuzen op het internet kwam ik op de website van Ulstein terecht. Ulstein is een bedrijf dat speciale schepen bouwt en daarbij specifieke modellen ontwerpt met een heel hoge standaard wat betreft de vele eigenschappen van zo'n schip. Via die website kwam ik terecht bij het nieuwe X-Bow ontwerp. Bij het zien van de eerste foto wist ik dat ik zo'n schip wilde bouwen. De traditionele bouw van schepen zoals we die nu kennen, is volledig veranderd. Ik vind het ontwerp zo eigenwijs, dat ik zo'n schip gewoon moet bouwen. Alleeen al voor de drastisch toegenomen vaareigenschappen dwingt zo'n schip veel respect af ten aanzien van het milieu.

    Na de keuze op een Ulstein design heb ik grondig nagedacht over welk model ik wil bouwen. Ulstein heeft namelijk een heel mooie website waarop de hele visie van het bedrijf te zien is. Er zijn al enkele operationele X-Bow vaartuigen gebouwd, maar Ulstein laat ook heel veel ontwerpen zien van schepen die men wellicht in de toekomst wil bouwen als er vraag naar is.

    Ik heb gekozen om een schip op schaal 1:50 te bouwen, omdat de kleine Ulsteinmodellen dan ongeveer 2 meter lang kunnen worden. Ook de langere schepen zijn speciaal, maar die moeten weer op schaal 1:100 gebouwd worden, omdat sommige toekomstige Ulsteinmodellen meer als 200 meter zijn in het echt. Op schaal 1:50 zijn de details dadelijk veel beter te zien en ik denk dat het ook mogelijk is om een camera in een ROV in te bouwen en echt te water te laten. Ik heb daarom gekozen voor het AX118 model. Het schip heeft allerlei toepassingen gecombineerd en kan daardoor veel taken uitvoeren.

    Er is op het internet een volledige blueprint te vinden van een Ulstein SX124. De verschllende grote schepen hebben verschillende afmetingen, maar de X-Bow eigenschappen zijn voor elk schip ongeveer hetzelfde. Ik kan dus denk ik zonder veel problemen die tekening gebruiken en vergroten en inpassen in het AX118 ontwerp. In de toekomst zal het aanbod van blauwdrukken en afbeeldingen alleen maar toenemen, waardoor de ontwerpen van dergelijke schepen alleen maar makkelijker te vinden gaan zijn.

    Ik zou het eigenlijk leuk vinden als we miscchien in een groepje kunnen beginnen aan een soort Ulstein Club. Ik heb pas 3 schaalmodellen gevonden van X-Bow-schepen en 2 daarvan stonden op een duitse website. Het ontwerp verdient echter zoveel aandacht, dat ik het leuk zou vinden om met een groep vrienden meerdere Ulstein vaartuigen te bouwen met allemaal verschillende concepten, dus modellen. Zo zouden we meetings kunnen organiseren en af en toe naar verschillende locaties in Nederland kunnen gaan om daar interactief met de schepen te varen. Bekijk de website van Ulstein eens als je geïnteresseerd bent geraakt en kijk eens naar het gloednieuwe ontwerp, de SX148. Er is jammer genoeg geen bouwtekening bij, maar die zal vast wel komen.

    Ik probeer elke dag even in te loggen om de reacties te bekijken. Intussen ga ik beginnen aan de tekening van de AX118. En natuurlijk fantaseer ik ook over naam van het schip en over de kleuren en bedrijfslogo van het schip: een nieuw ontwerp of de traditionele kleuren van een echt bestaand bedrijf overnemen. Als je geïnteresseerd bent geraakt, :google: dan eens op Ulstein, en ga vervolgens naar shipbuilding. Ik ben benieuwd of er zo belangstelling is voor het starten van een Ulstein Modelbouw Club.

    Ik wens iedereen veel succes met jullie eigen projecten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mrt 2011
  2. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Leuk project ga ik zeker volgen.

    Wil dit schip eigenlijk ook al een tijd bouwen maar hetgeen wat mij steeds tegenhield was het gebrek aan tekeningen. Het zijn hele veelzijdige schepen waar je veel extra functies in kan bouwen.

    Mijn voorkeur gaat uit naar dit model:
    [​IMG]
    Heb even op de site gekeken maar kan niet echt vinden welk type dit is. Lijkt wel wat op de AX104.

    Ik denk alleen wel dat ze dan 1:100 of 1:75 wordt, moet niet al te groot worden he ;-).

    Succes, ben benieuwd naar de voortgang.

    Gr robin

    Kleine toevoeging: http://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php?topic=17422.0 Hier staan ook een aantal fraaie rompen bij.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2011
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Lijkt me wel erg leuk om zoiets te bouwen,
    Helaas heb ik alleen al teveel projecten om er nog iets bij te gaan nemen, dan wordt het mij wat teveel.

    Het zou echter wel tof zijn als jullie het voor elkaar krijgen om zoiets op te bouwen!

    Zal het zeker gaan volgen!
     
  4. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
  5. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen

    En mocht je op de één of andere manier nog aan oude uitgaven van de
    Duitse ModellWerft kunnen komen, in de uitgave 2-2010 staat een uitgebreid bericht over het model van Peter Schobner...

    (Volgens mij is het mogelijk om direct bij de VTH jaargangscd'tjes te bestellen. Zijn zeker niet duur, je hebt voor een tientje de complete jaargang thuis.)

    Het bericht staat trouwens ook in dezelfde vorm bij Tugboats.de (alleen met wat minder plaatjes).
    Klik links in beeld op Modellbau, de AX-102 staat bovenaan.

    Groeten,
    Björn
     
  6. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Zeker een heel leuk project !!
    Ik heb de mazzel gehad dat ik in 2008 de boot heb zien varen.
    Ik heb ook al eens geprobeerd de romp te maken maar dat is helaas niet gelukt.
    In (Ulstein)clubverband zo'n boot bouwen lijkt me heel erg leuk, het is een model wat je bijzonder weinig ziet.
    Mijn voorkeur gaat dan uit naar de Viking Poseidon.

    Tot horens, Cees
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2011
  7. DanBtje

    DanBtje Guest

    Ulstein AX104

    Beste Robin,

    Dank je wel voor je belangstelling. Ik ken de verschilende modellen al een beetje van buiten en het is inderdaad de Ulstein AX104. Via deze link Ulstein Group kom je vanzelf op de juiste pagina terecht. Dan kun je misschien ook eens verder kijken naar de andere modellen. Vergeet ook niet per model naar de link link to detailed information database onder aan de pagina van het model te gaan.

    Ook heel veel succes met het bouwen van het schip. Misschien moet ik ook de schaal 1:75 aanhouden, dat is voor veel Ulsteinmodellen een mooie schaal. Dan wordt mijn schip ongeveer 1m53 lang en de AX104 zal dan ongeveer 1m15 worden.

    Heel veel succes met het bouwen van het schip. Ik zal het project ook nauwlettend in de gaten houden. Misschien dat we samen al ideeën kunnen uitwisselen. Ik ben zojuist even terechtgekomen bij de volgende reacties en daarbij wordt een prachtig Ulstein 1:50 schaalmodel gebouwd, de AX102. Het schip is prachtig geworden. Ik blijf dus ook bij dezelfde schaal zodat mijn schip uiteindelijk ook een beetje opvalt. Op die schaal kun je misschien een echte ROV met een camera te water laten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2011
  8. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    @ DanBtje,
    Als eerste wil ik nog even laten weten dat ik heb plan al een tijd ruwweg in mijn hoofd heb zitten. Maar ik er voorlopig nog steeds afzie van het bouwen omdat de tekeningen nog steeds een breekpunt zijn.

    Ben niet handig genoeg om dit zelf te maken met behulp van allerlei ontwerpprogramma's. En het aantal beschikbare tekeningen en informatie in de vorm van foto's is wat bij betreft nog te beperkt om een model neer te kunnen zetten waar ik tevreden mee kan zijn.

    Als er iemand zou zijn die een lijnenplan zou kunnen ontwerpen waarmee ik de basisromp van de AX104 zou kunnen bouwen zou dit een uitkomst zijn. Uiteraard is hier een vergoeding op zn plaats.

    Verder zal mijn model waarschijnlijk in de schaal 1:100 gaan komen, dit vind ik een prettige schaal en met 86 cm zou dit een handelbaar model zijn.

    Gr robin
     
  9. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Het spantenplan is voor mij ook een probleem.
    De eerste keer is het faliekant mislukt, herstel probeersels waren tevergeefs.
    Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen.
    Ik wil gaan bouwen in schaal 1:100 dus het schip wordt 130 X 25 cm (SX121).

    Groet, Cees
     
  10. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Volgens mij zou je met de gegevens in dit bestand een kielbalk moeten kunnen uitzagen.
    En dan aan de hand van foto's en de front en aft view in het bovengenoemde bestand, toch wel een eind moeten kunnen komen?
    Het zal nooit exact zijn, maar goed gelijkend moet toch mogelijk zijn?
     
  11. Raoul

    Raoul

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    hallo, volg dit draadje ook (abbo) en ben wel benieuwd of er al uitvoeringen (oplossingen) voor azipods zijn.
    azipods zijn een soort z-propellers of schottel met kort straalbuis maar dan met een dubbelle schroef zonder straalbuis aan beide zijden van de elektromotor.
    iemand enig idee ?? [​IMG]
     
  12. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Oplossing zeker wel, ze zijn zelfs te koop. (Vraag alleen niet wat die dingen kosten, zo'n 300 euro per stuk.) Kijk maar eens hier: Jedamski Modellbau. Ook Kagelmacher Modellbau heeft zo'n type in zijn programma. Alleen nog weer duurder :(.

    Maar ze moeten natuurlijk ook zeer goed zelf te bouwen zijn. Je zou het principe van de "simpele" Schottel-Ruderpropeller kunnen nemen, en daar dan een 2e schroef aan de achterkant bevestigen.

    Goed: om het allemaal wat duidelijker te maken, kijk eens hier:
    RC-Schottel.ch. Een complete site met een bouwverslagje over zo'n SRP, compleet met besturing!

    Als je de tekeningen op de pagina "H+H Schottel-Eigenbau" bekijkt, zie je dat je eigenlijk alleen het linker lagerdeksel hoeft de veranderen in de variant die aan de kant van de schroef gebruikt wordt (de 2 gele onderdelen op de tekening). Dan de as verlengen, 2e schroef eraan en klaar. (Gaat op papier heel snel...)

    Denk dat je bij interesse ook zeker wel wat vragen kunt stellen aan beide heren, ze zijn altijd zeer behulpzaam. Ik wil je eventueel ook wel helpen bij het vertaalwerk, mocht dat nodig zijn.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wat een olympisch lompe dingen zijn dit!
    Kijk eens naar de foto waar hij het ding in z'n hand houd.
    Misschien voldoen ze wel als proefmodel voor de 360° besturing maar volledig ongeschikt voor schaal 1:50 laat staan in 1:100

    Dan ziet dit er een stukje realistischer uit:

    [​IMG]

    [​IMG]
    foto's: IOS

    Kenmerk van een Azipod is trouwens niet de dubbele schroef, maar het feit dat de (electro)motor in de gondel zit, en dus niet in de scheepsromp
     
  14. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Hey Adam,
    je hebt natuurlijk zeker gelijk dat er grote verschillen zijn. (Maar naar mijn weten zien de originele SRP's er ook zo uit, kan me echter vergissen). Ik doelde eigenlijk vooral op het idee voor het lagerhuis, en de mogelijkheid om daar een 2e schroef aan te bouwen. Natuurlijk kunnen de maten niet klakkeloos 1:1 omgezet worden, maar volgens dit principe werken de aandrijvingen uit de handel toch ook.
    Nu weet ik niet precies hoe groot jullie aandrijvingen in het origineel zijn, maar als de kegelradtandwielen met lagers niet passen, kunnen de aandrijvingen ook niet gemaakt worden, of wel?


    Maar, even terzijde: proefmodellen voor de 360° besturing zijn het eigenlijk niet, de Schottels zijn voor een eigen schaalmodel ontworpen, de Wilhelmine. Dus, lomp op schaal!
    De besturing is eromheen ontworpen, en het Springer-Tug model was een reactie op het gemeenschappelijk bouwproject Springer-Tug op SchiffsModell.net... (Ze zochten een manier om de aandrijvingen te testen, omdat ze het uiteindelijk schip nog niet af hebben.)


    Maar dan ben ik nu wel benieuwd welke aandrijvingen Raoul dan in gedachten heeft. Zijn beschrijving klopt inderdaad niet met de echte azipods. Het model op je foto's ziet er trouwens geweldig netjes uit!

    Groetjes,
    Björn
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  15. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Naar mijn weten worden de azipods van ABB zoals deze op de foto van Adam te zien is zelden toegepast op dit soort offshore schepen.

    De eenvoudigste motivatie is dat ze gewoon te duur zijn.

    Het merendeel van deze aandrijvingen zijn gebouwd op dezelfde basis als schottels, de elektromotor is veelal in de romp geplaatst. Goedkoper en onderhouds vriendelijker.

    Gr robin
     
  16. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Dat was ook mijn eerste mening. Op veel van de algemene plannen die vaak in PDF'jes te vinden zijn staan inderdaad vaak gewone Schottels afgebeeld. Was daarom ook van Raoul's beschrijving met 2 schroefen en een "schottel zonder staalbuizen" uitgegaan.

    Heeft het gebruik van gewone SRP's eigenlijk ook nog iets met de trekkracht van zulke schepen te maken? Een zwaardere motor in de romp in plaats van een kleinere in een POD. Of is het inderdaad alleen kostentechnisch?

    @Adam:
    Nu heb ik eigenlijk aan de hand van de foto's nog een klein vraagje:
    is dit model geschikt om een modelboot aan te drijven, of is het "slechts" een statisch model? Welke motoren gebruiken jullie daar in het eerste dan geval voor?
     
  17. DanBtje

    DanBtje Guest

    Vrj gedetaileerde tekening van Ulstein SX124 model

    Beste modelbouwvrienden,

    Ik wil jullie graag bedanken voor de belangstelling rond dit bijzondere type schepen. Ik begrijp dat het ontwerpen van een model moeilijk zal zijn, omdat er maar een enkel bouwplan te vinden is. Met de volgende technische tekening van de SX124 zou het makkelijk moeten zijn om het model na te bouwen.

    [​IMG]

    Ik zal deze tekening zelf ook gaan gebruiken om de vorm van de romp over te nemen naar het AX118 model. Als ik iets verder ben met het ontwerpen, dan wil ik de tekening graag met iedereen delen. De romp is in de tekening opgedeeld in een aantal lagen en per laag (dek) kun je de punten rond een spant markeren.

    Ik moet helaas weer even weg. Ik hoop weer snel mijn vorderingen te kunnen laten zien. Allemaal heel veel succes met jullie schip.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2011
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dan zijn het geen Azipods, maar Azimuths :D
    Dit model wordt inderdaad radiografisch bestuurd. Welke motor er inzit heb ik geen idee van.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  19. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Intressant project
    Zou het een optie zijn om in groepsverband van toekomstige bouwers Ulstein aan te schrijven voor een spantenplan
    Net zoals de groep van de Maersk suppliers en select groepje is welke wel toegang tot Maersk kreeg
    grt Ko
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Je krijgt makkelijker een afspraak bij koningin Beatrix,dan tekening van een X-bow van Ulstein
    Ik weet niet welk "select groepje" jij bedoeld, maar als je doelt op de Maersk bouwers binnen de IOS, kan ik je vertellen dat de medewerking van Maersk daarbij "nul" is.
     

Deel Deze Pagina