Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Weer even een update. Verschansingstutten staan er in, afgewerkt en klaar om eerste primer te spuiten. Daarna details toevoegen voor de wit erop kan. Daarnaast ben ik bezig geweest met de stootrand. Deze verder doorgetrokken tot waar die moet en beide kanten gedaan. Plamuurtje erop, nu nog schuren en primeren zodat ik kan zien waar nog bijgewerkt moet gaan worden.
    Ook de raampjes moeten nog verder afgewerkt gaan worden voor ik verder kan.

    IMG_0191.JPG
    Aangezien de buitenkant van de verschansing is gebouwd met latjes, is dat aan de binnenzijde niet glad te krijgen. Dun stukje styreen doet al wonderen. Hier de hele binnenkant mee gedaan.

    IMG_0192.JPG
    IMG_0198.JPG
    IMG_0200.JPG
    IMG_0201.JPG

    Stootrand verder afgemaakt en geplamuurd, enkel schuren en dan spuiten om te zien waar nog meer moet.

    IMG_0194.JPG
     
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dan nog de kozijnen, hiervoor heb ik bedacht er een stukje styreen in te lijmen zodat het raampje er straks netjes tegen aan valt wanneer die wordt geplaatst.

    IMG_0197.JPG

    En dan met "raampje"

    IMG_0202.JPG
     
    MicropropSport en kikonline vinden dit leuk.
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Eventjes weer een update,

    Verschansing is aan de buitenkant zo goed als klaar, een paar kleine plekjes die nog bijgewerkt moeten worden tot ik echt tevreden ben en het glad genoeg is.
    Daarnaast ben ik begonnen met het maken van de dekspanten voor het voorste gedeelte. Zitten nu nog los, zodat ik de liggers kan gaan uitmeten en uitsparingen kan gaan maken. Zodra die gezaagd zijn kan ik het verlijmen en zo langzaam maar zeker het dek gaan uitmeten. Op het achterdek heb ik een opening gemaakt voor een luikje voor de roertjes, dit wordt nog anders want zo is het me niet naar m'n zin.

    Hieronder foto van de verschansing, al aardig strak, op een paar kleine plekjes na.
    phpyBBCj9AM.jpg

    php1XMMvhAM.jpg


    Het achterdek heeft nog de wat aandacht nodig, kaal hout ziet er niet uit na een laagje primer. Ik wil dit zo strak en glad mogelijk hebben. Als iemand een idee heeft over hoe dit een beetje goed te doen is, hoor ik het graag!
    php7BMKpyAM.jpg


    Begonnen met de dekspanten, zoals gezegd moeten deze nog worden verlijmd maar dat kan pas nadat de uitsparingen zijn gemaakt voor de liggers.

    phplnRiLNAM.jpg

    phpMUF63TAM.jpg


    Niet een grote update, maar zo staat het er voor nu voor. Tot de volgende update.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er allemaal netjes uit .
     
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Hoe spuit je die verschansingstutten? Moet je alle hoekjes en stukjes met een airbrush doen of gaat dat met een gewone spuitbus ook?

    Ik wil de Norderney ook voorzien van deze stutten en boven'lat' (railing) namelijk, maar het moet wel nog te spuiten zijn eigenlijk.

    oh, en je truc met je kozijnen pik ik ook even mee :) bij de patrijspoorten liggen in het echt de ramen ook iets dieper en zit er een regenrandje boven het ronde gat in de romp. Dus ik maak een soort buisje naar binnen zoals jouw kozijnen met een randje erin voor het glas. En daarachter een 'melkglas' met een ledje. massaproductiewerk en leuk om wat verlichting te hebben uit de raampjes als ie voor anker ligt verderop in de schemer....
     
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Sorry, beetje gek gequote..
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach wat ziet dat er rete strak uit!
     
    Tom Berk vindt dit leuk.
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dank! Binnenkort weer een kleine update, niet zo heel veel gebeurt jammer genoeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Alweer enige tijd geleden dat ik weer wat gepost heb. Door drukte en andere prioriteiten toch geen tijd gehad om te bouwen. De laatste paar dagen heb ik sinds lange tijd weer wat kunnen doen.
    Voordat ik verder kan met het dek wil ik de eerste ruimte in het schip klaar hebben.. dus meubeltjes erin, beetje aankleden, lampjes erin. Ik heb gekozen om het zoveel mogelijk te laten lijken als op de Seawolf zelf. Veel mahonie lambrisering, raamomlijsting en mahonie meubeltjes. Veeeel werk dus om dat allemaal met latjes af te werken en ook nog eens te laten kijken..

    En toen kwam ik er achter een aantal grove fouten te hebben gemaakt in de eerste accommodatie. Er zijn namelijk tal van nieuwe foto's op google te vinden van de Seawolf, en daar kwam ik een aantal foto's tegen van de raampjes achter bij de ronde trap. Dit hadden er vier moeten zijn, jammer genoeg heb ik er drie gemaakt! Dom! Maar goed, dat wist ik niet aangezien ik alles vanaf foto moet doen.
    Nu is er ook een layout van de dekken, daarbij kwam ik er achter dat ik nog een extra gangboord had moeten maken.. Maar ach, wat niet weet wat niet deert zullen we maar zeggen! Ik ga gezellig door en ga vanaf nu de layout gebruiken zoals die op internet staat.

    Hier een foto van de layout. Als je dan een aantal foto's van de laatste pagina's bekijkt nadat je de layout hebt gezien, dan zie je de fouten wel.

    phpgGOSqUPM.jpg

    Onderste layout is te zien dat bakboord zijde een gangpad naar voren heeft. Dit is bij mij dus niet zo.. Jammer.
    En er zijn dus ook 4 ramen te zien aan de achterkant. Ook jammer.. maar ach.

    Hierbij dan een aantal plaatjes van de voortgang van tot dusver;

    phpRP5ydqPM.jpg

    Eerste deel van de lambrisering.

    phpN7rLSRPM.jpg

    Deurtje erbij.

    phpQ6kI3tPM.jpg

    De bedoeling is om jullie niet te spammen met foto;s van de afgelopen tijd, maar wilde toch even een aantal laten zien.
    Nog een aantal kiekjes.

    phprZeczuPM.jpg

    php5nc3opPM.jpg

    phpvkcmzlPM.jpg


    Binnenkant is voorzover klaar. Volgende week komt de vloerbedekking erin, tussendoor bezig met de meubeltjes en nog wat staande lampjes. Ramen erin zetten en wanneer dat klaar is kan ik bezig met het eerste deel van het dek.

    Tot zover.
     
    MikeMohawk, MicropropSport, Koos82 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi zo een vitrinekassie... maarrrrrrrr.... ik verwacht daar wel een model van een model in! :D
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ha! Je mag van mij proberen om er nog een model bij te bouwen die er in past!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Jeremy het ziet er gelikt uit . je kan ook een foto verkleinen en in de kast plakken !!!!
    netjes !!!!!!!!!!!!!!!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje!
    Dat is natuurlijk ook een optie. Ik ga wel eventjes bedenken wat ik ermee ga doen. Wellicht 3d printje laten maken? Maar een foto lijkt me handiger :)
     
    MicropropSport en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Weer een kleine vordering. Rond de accommodatie is alles klaar en is gelakt. Ik laat het bij 1 keer lakken, dit laat een mooie doffe laag over, maar blijft de mooie diepe kleur van mahonie over. Daarnaast bezig geweest met de bank. Bedoeling is dat er een tweede in moet, al ben ik hier niet over uit aangezien ik het niet helemaal volgens de layout heb gemaakt. Een tweede bank past er niet mooi in. Nog maar iets op verzinnen dan..

    Toen heb ik buiten maar even een aantal plaatjes geschoten van hoe het er nu bijstaat

    php99w08ZPM.jpg

    php3nOI69PM.jpg

    phpHvxArUPM.jpg

    phpOJzvjfPM.jpg

    phpZTx8U6PM.jpg







    Dek is opnieuw in de primer gezet. De grijze primer voor de crème verf aan was niet zo'n succes. Maar opnieuw wit erop gezet. mag nog een laagje hebben en dan daarna opnieuw de crème erover heen.

    phpDjrmg9PM.jpg

    phpO9Ez0FPM.jpg

    Het bankje blijft uitneembaar middels een magneetje, zodat ik later het luik nog open kan maken.

    Volgende deel wordt de TV-kast, eettafel en wat stoeltjes. De vloerbedekking is besteld en kan er in zodra ik het in huis heb.

    Tot zo ver maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2018
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Vandaag vloerbedekking binnengekregen en kon ik (eindelijk) aan de gang met het vloertje. Het is wellicht net iets te crème maar het volstaat. Nu rest mij nog een paar dingetjes zoals de eettafel+stoelen, tv kast afmaken en nog een paar bijzet stoelen voor de bank. Dan de laatste raampjes erin en dan is dat deel klaar. Ohja.. Dat mini model moet er ook nog in :D

    Vloerbedekking leggen..;
    phpJMdBDLPM.jpg

    phppzhWFKPM.jpg




    En dan is dit ook klaar. Op zich niet gek.

    phpwUULDbPM.jpg


    Zover maar weer. We bouwen vrolijk verder.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk maar uit Jeremy! Straks mag je in huis ook aan de gang. Ziet er mooi uit hoor! Beetje sfeerverlichting erin en een paar bewoners, c.q. gasten. Gr. Klaas.
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hahah, ik ben nog steeds klusmoe van ons eigen huis..!
    Maar dank! Ik heb overigens geen idee waar ik bewoners van schaal 1:50 kan krijgen, en of ik die er uberhaubt wel in wil..
     
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  20. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hoi Arjan,

    Dankje!

    Even gekeken naar de linkjes en misschien toch wel erg leuk die poppetjes erin te zetten. Staat veel bruikbaars bij. Misschien hebben ze bij de lokale hobbyboer nog wat poppetjes, anders even bestellen bij de genoemde site.
     

Deel Deze Pagina