bouw van Mersey class lifeboat van de RNLI

ik ben al een tijdje bezig met de bouw van een engelde reddingboot type Mersey

hier zijn wat foto's

de schaal is 1:20 waardoor de boot 55cm lang is
ik heb eerst de spanten uit multipleks gezaagt en daar piepschuim tussengedaan dit heb ik bekleet met tapen en toen polister er over heen
het dek is gemaakt van 3mm tripleks

nu de boot in de poliester zit ga ik een deel van de spanten veder uithollen om zo het gewcht omlaagte krijgen (heb niet zo veel gewicht over voor accu en details)

Edwin

Laatst bewerkt:
brand aan boord

als gevolg wan het uithollen is 1 van de spanten gaan branden
dit gebeurdedoor het schuren met een draimel toen ik een spijker raarkte waar vonken van afkwamen en brand veroorzaakte
(geen fotos omdat het zo snel uitwas dat er geen grote schade zichtbaar was)

daarnaast ben ik bezig met het dicht maken van het stuurhuis

foto's volgen nog

Edwin

begonen met het verven van de boot re romp heeft de juiste kleur wit en blauw

nu moet er nog van cijvers en namen op de romp
(foto's volgen nog)

Edwin

ps: weet iemand een manier hoe je net klijne letters op de romp kunt plakken ( letters niet groter dan 5 mm)

Hallo Edwin,

Misschien kan je ze gewoon printen, Ik heb van de KNRM wel de originele lettertypen en formaten.

Print dit op een A4-tje en kopieer dit op doorzichtig zelfhechtende folie.
(als je zo klein kan printen kan het ook rechtstreeks op de folie)

Uitknippen, plakken en blanke lak erover.

Klaar!!!

rjm69 zei:
Hallo Edwin,

Misschien kan je ze gewoon printen, Ik heb van de KNRM wel de originele lettertypen en formaten.

Print dit op een A4-tje en kopieer dit op doorzichtig zelfhechtende folie.
(als je zo klein kan printen kan het ook rechtstreeks op de folie)

Uitknippen, plakken en blanke lak erover.

Klaar!!!

heel erg bedankt voor de tip

waar kan ik van dat folie kopen ?
kun je wel gewoon met een inktjet printer printen op dat folie?

Edwin

Heb je nog foto's???

Dit wordt mijn reddingboot:
20062007282.jpg

Hallo Edwin,

Op de site van Conrad ben ik ook van dit decal materiaal tegengekomen.
Bestelnummer: 224075 - 89
(er staat dat het witte folie is maar deze is doorzichtig!)

De witte folie hebben ze ook maar die is meer bedoeld voor als je ook witte tekst/embleem/logo moet afdrukken.
(kan een inktjetprinter niet.....)

Misschien heb je er iets aan kosten zijn € 10,50 per 2 vel A4.

mvg,
Roelof

hier zijn wat nieuw foto's
de romp is nu helemaal geschildert en klaar om de roeren en de schoefassen er in te maken

binnenkort meer

Edwin

Mooi gedaan !:D maar hoe komt het dat de romp niet in zo'n mooie lijn loopt? Het lijkt wel alsof de romp is gemaakt van papier mache.. (dit niet om je boot belachelijk te maken) Maar vroeg het me af! :wink:

Christian

Botter zei:
Mooi gedaan !:D maar hoe komt het dat de romp niet in zo'n mooie lijn loopt? Het lijkt wel alsof de romp is gemaakt van papier mache.. (dit niet om je boot belachelijk te maken) Maar vroeg het me af! :wink:

Christian

hij is niet mooi strak omdat het gewicht anders te hoog werd aan gezien er zo veel plamuur op zou moetten
en ik neem er genoegen mee aangezien het me eerste is die ik zo bouw

Ediwn

duur de ff maar de bouw vordert weer een beetje
ale electronica zit er nu in om er mee te varen :D

nu allen het stuurhuis en de verlichting doen dan is die gereet om echt buiten te varen
(ik heb nog even tot 1 mei)

hopelijk snel meer
Edwin

Laatst bewerkt:
foto's van maiden

vandaag eerste proefaart gehad op het vrije water

hier staan de meer foto's
Picasa Web Albums - Klaes - Modelboot

bleek tog nog 1 gaatje in de rom te zitten waar water door heen kon komen
en bleek toch een stuk je dieper te lichen dan ik dacht dus dat word tog nog wat meer gewicht er uit halen

Edwin

Laatst bewerkt:
hij is niet mooi strak omdat het gewicht anders te hoog werd aan gezien er zo veel plamuur op zou moetten
en ik neem er genoegen mee aangezien het me eerste is die ik zo bouw
Ediwn

Je had hem ook van balsa kunnen bouwen. Licht, makkelijk in gebruik met rondingen en met een laag glasvezel mat eromheen sterk genoeg voor een boot van 55 CM. Een onderwaterschip wat niet geheel in lijn loopt lijkt me ook niet lekker varen op een wat hogere snelheid.

Je had hem ook van balsa kunnen bouwen. Licht, makkelijk in gebruik met rondingen en met een laag glasvezel mat eromheen sterk genoeg voor een boot van 55 CM. Een onderwaterschip wat niet geheel in lijn loopt lijkt me ook niet lekker varen op een wat hogere snelheid.

hoge snel heid had die vandag nog niet echt maar moet denk ik echt gaan kijken voor een wat lichtere accu want hij licht ongeveer 1cm te diep
dus als ik een lichtere accu heb zal het waarschijn lijk al weer wat beter zijn

Edwin

wat me wel op viel tijdens het varen is dat de spryrails die er op zit ook bij mijn model goed zijn werk doet.

Edwin

hier een nieuwe update

vandaag heb ik de ramen gemaakt want dan lijkt het niet meer zo erg op een robot

Edwin

vandaag geprobeert men handen te verbranden tijdens het solderen van de verlichting maar is helaas niet gelukt.

wat wel gelukt is om de navigatie verlichting te maken. nu allen nog het knipper licht her bedraden en 2 extra lampjes aansluiten dan is de verlichting af.
de volgende stap is dan om de radar mast te instaleren en alles mooi wegtewerken

snel meer

Edwin

Back