Bouw van mijn Cracker locomotief

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door R Groen, 17 apr 2020.

  1. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Ik zal hier mijn vorderingen van de bouw van mijn eerste locomotief met jullie delen.
    Het word een Cracker locomotiefje spoor 0.
    Waarom ik voor dit project heb gekozen, omdat ik simpel wil beginnen en omdat dit mijn eerste locomotief word.
    Ik kan beter met een simpel project beginnen, want als ik dan fouten maak is dat niet onoverkomelijk.
    Dit is overigens niet mijn eerste project, ik heb ook al eens een wobblertje en daarna een 5 cilinder radiaal motor gebouwd, verder gebruik in mijn draai- en freesbank ook voor mijn andere hobby, oldtimer bromfietsen.
    Ik draai regelmatig busjes en andere zaken, dus ben niet echt een leek in de mechanische techniek, maar nog wel in de modelbouw.

    Ik ben begonnen met de tekeningen te downloaden en het gaan verzamelen van het materiaal.
    Toen ik de nodige materialen had kon ik beginnen met het chassis.
    Het frezen van de voor en achterkant.
    IMG_4469 small.JPG
    En het draaien van de benodigde buffers.
    IMG_4477 small.JPG
    Frezen van de bodemplaat.
    IMG_4478 small.JPG
    En dan heb je een compleet onderstel.
    IMG_4495 small.JPG
    Toen ben ik begonnen met het draaien van de wielen.
    Ik kwam erachter dat dat niet zomaar ronde dingen waren maar dat daar schuine kanten aan het loopvlak zaten. Het zal wel met het sporen van het treintje te maken hebben of misschien voor in de bochten ik weet het niet, maar ik heb ze er maar aangemaakt want het staat zo op tekening....
    IMG_4497 small.JPG
    En zo staat de locomotief op wielen.
    IMG_4505 small.JPG
    Ik ben al een stuk verder maar daarover later meer.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2020
    Dunsz en Potter vinden dit leuk.
  2. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Het motortje van deze locomotief is een 1 cilinder oscillerend motortje.
    Eerst de cilinder maar eens maken.
    IMG_4506 small.JPG
    Uitsparingen frezen.
    IMG_4509 small.JPG
    En de zuiger draaien.
    IMG_4511 small.JPG
    Een gedeelte van de cilinder frezen.
    IMG_4514 small.JPG
    Cilinder en zuiger onderdelen zijn klaar.
    IMG_4515 small.JPG
    Het chassis waar de motor aan komt uitklokken om hem op maat te frezen.
    Het is een plezier om de machines aan het werk te zien en dat je lekker bezig bent.
    IMG_4518 small.JPG
    Daarna de zijkant in model frezen.
    IMG_4521 small.JPG
    En zo begint het al wat te lijken.
    Ik begin dit echt leuk te vinden.
    IMG_4524 small.JPG
    Later weer meer......
     
    Dunsz, Zeiler, verfbrander en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi hoor, leuk werk zo.

    Groetjes Ebro
     
    R Groen vindt dit leuk.
  4. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Krukas en krukwangetje maken.
    Blijft een grappig gezicht dat excentrisch draaien, dat geslinger. Het uitmeten voordat je zover bent dat je kan gaan draaien is wel een heel nauwkeurig werkje.
    IMG_4547 small.JPG
    Onbewerkte krukwang met as.
    IMG_4551 small.JPG
    Krukwangetje in model frezen.
    IMG_4554 small.JPG
    En weer een onderdeel van de locomotief gereed.
    IMG_4557 small.JPG
    Hierna komt de ketel aan de beurt.
     
    Dunsz, Stoompomp, Zeiler en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Daar gaan we weer.
    Het vervaardigen van de stoomketel.
    De ketel moet nog gelast (zilverhardsolderen) worden, maar zover ben ik nog niet.
    Koperen buis (35mm) netjes recht afdraaien.
    IMG_4526 small.JPG
    Koperen plaatjes netjes rond afknippen.
    IMG_4530 small.JPG
    Bijna klaar.
    IMG_4531 small.JPG
    Ik heb eens gezien dat je zoiets ook kon forceren.
    Omdat ik wel iemand ben van dat ga ik ook eens proberen, bij deze het resultaat.
    Ik moet eerlijk bekennen dat het niet helemaal tot het einde is gelukt, het laatste stukje heb ik moeten hameren.
    Maar ik ben wel een ervaring rijker.
    IMG_4534 small.JPG
    En zie daar een buisje met twee eindstukken.
    Voor de eerste keer is mij dat goed gelukt, al zeg ik dat zelf.
    IMG_4536 small.JPG
    Volgende keer de smokebox.
     
  6. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi,
    De ketelfronten mooie methode heb het ook wel eens gezien op filmpjes.
    Heb je het koper eerst zacht gemaakt?
    Waarom kreeg je hem niet helemaal om, omdat het een te grote rand is?
    Ooit heb ik de fronten geperst in hardhout, maar jou methode spreekt mij ook aan.
    Vandaar de vragen.
    O, en wat gebruik je aan gereedschap voor het omhalen.

    Groetjes Ebro
     
  7. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Ebro,
    Ik had hier ook geen ervaring mee en heb eerst filmpjes op youtube zitten kijken.
    Wat ik gelezen en gezien heb moet je het koper niet eerst zacht maken want dan gaat het al heel gauw fladderen (rimpelen) schijnt.
    Uiteraard heb je voor iedere techniek gereedschappen nodig en die had ik ook niet.
    Ik heb de achterkant van een bezemsteel (die is wat rond) gebruikt en die heb ik wat ingespoten met wd40 om hem wat gladder te maken.
    Het lukte mij niet om hem geheel in de vorm te drukken, waarschijnlijk omdat je daarvoor ander gereedschap voor nodig hebt.
    Maar ik ben wel een ervaring rijker.
    Groet,
    Ruud.
     
  8. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Vraagje,
    Hoe maak je van die mooie naamplaatjes op de locomotief.
    Onderstaande foto dient als voorbeeld.
    phpThumb_generated_thumbnail.jpg
    Groet,
    Ruud.
     
  9. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Die kan je etsen,
    Of laten etsen, Ypey Ruinerwold.
    Of graveren, cnc frezen , bovenste plaat lijkt mij cnc freeswerk.

    Groetjes Ebro
     
    kaapstander en R Groen vinden dit leuk.
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ik kan zoiets wel cnc frezen voor je, heb je een tekening? Moet het in messing?

    Momenteel staat de cnc frees even in onderhoud (de controller is stuk helaas) maar binnenkort moet er weer beweging in komen!
     
    willum vindt dit leuk.
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Gaat zoiets lukken met frezen? De hoogte van de tekst is bij mijn cracker 2.5 mm.
    Ik heb het geëtst.

    Dirk
     
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Dat is wel heel klein inderdaad, dat gaat me niet lukken
     
    R Groen vindt dit leuk.
  13. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Bedankt voor het aanbod, ik ga eens kijken wat ik ga doen.
    Ik ben nog niet zover en er zal best wel een oplossing komen.
     
  14. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    De smokbox maken vond ik een leuk karweitje.
    Dan krijgt het een echt stoomlocomotief uiterlijk.
    Eerst een homp messing afzagen.
    IMG_4558 small.JPG
    Het model er in draaien. Ik heb een uitsparing gemaakt waar de ketel precies inpast en dan lijkt het meteen of er een band om de ketel zit.
    IMG_4559 small.JPG
    Voor het front heb ik een ring gedraaid waar de deur weer precies inpast, ik wil namelijk dat de deur open kan (kan overigens met de meeste deuren).
    IMG_4561 small.JPG
    Als een deur open kan moeten er scharnieren aanzitten, wel een gepruts dat kleine spul als je grote handen hebt.
    IMG_4567 small.JPG
    Frezen van de ketel zadels uit een stuk zeskant wat ik nog had liggen.
    IMG_4584 small.JPG
    En zo begint het al wat op een locomotief te lijken
    IMG_4585 small.JPG
    Volgende keer het maken van de cabine.
     
    M@rcel, willum, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Voor de cabine had ik nog een stukje plaat 1,5mm liggen.
    Iets aan de dikke kant, maar bij gebrek aan dunner heb ik het er maar mee gedaan.
    Voor ik het plaatje ga uitfrezen eerst even goed opspannen en uitklokken.
    IMG_4591 small.JPG
    De hoeken uitfrezen.
    IMG_4592 small.JPG
    Daarna de ketel uitsparing, ik had toevallig een frees van 35mm.
    IMG_4593 small.JPG
    Toen de sier-ringetjes rond de raampjes draaien.
    IMG_4598 small.JPG
    Ziet er goed uit.
    IMG_4599 small.JPG
    Omvouwen op het zetbankje.
    IMG_4613 small.JPG
    En weer een onderdeel klaar.
    IMG_4617 small.JPG
    Ik ben nu begonnen aan het brandertje met gastank, daarover later meer.
     
    Stoompomp, kaapstander, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Vergeef me mijn bizar gevoel voor humor, maar gaat hij ook varen? Zoniet vrees ik dat je hier een beetje in het verkeerde subforum zit.
     
    willum vindt dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Varen of toch rijden?
    Straks loopt de trein nog op rails.

    Gaat mooi worden.
    Willum
     
    R Groen vindt dit leuk.
  18. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Uhh, dit is stoomforum daar staat stoom centraal
     
    R Groen, kaapstander, Zeiler en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    "Daar staat stoom centraal": Op het eerste gezicht correct, alles wat te maken heeft met stoom, varend, rijdend, statisch, alleen tot op heden ontbreekt vliegend.
    Maar naast stoom is het uitwisselen van bewerkingstechnieken een belangrijke functie van dit topic.
    Voor mij een mooi voorbeeld, geen stoom, maar wel een mooie techniek, zie deze, maar eveneens de voorgaande bijdragen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/aermotor.221881/page-5#post-3941728
    Henk
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Pas op met de brander!
    Volgens het ontwerp is het uiteinde van de brander afgedicht met een hardgesoldeerde blinde flens.
    Hardsoldeer is maar betrouwbaar tot een temperatuur van 200°C. Boven deze temperatuur verliest het soldeer zijn sterkte.
    In jouw geval, zit de brander IN de vuurhaard en wordt dus blootgesteld aan de temperatuur in de vuurhaard. Deze kan gemakkelijk oplopen tot ver boven de 200°C.
    Resultaat, de achter flens kan uit de brander vallen en je hebt een geheel andere brander in je ketel.

    Regner levert een gelijkwaardige brander, maar deze is aan het eind dichtgeknepen.

    Maar nu ga je waarschijnlijk aangeven, dat ik de zelfde soort brander gebruik bij mijn stoomketel.
    Echter deze zitten onder de onder de ondervaten van de Yarrow ketel. De vlam is naar boven gericht en de extra verbrandingslucht wordt aangevoerd door openingen in de ketelvloer.

    Mijn advies voor jouw brander: deze aan het eind dichtknijpen/omvouwen.
    Zie onderstaand.
    Staafbranders.jpg

    Beter goed gejat, dan slecht bedacht.
     
    R Groen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina