Bouw van nieuw hobbyhok

Beste mensen!

Ik weet dat dit niet de beste plek is om dit soort vragen te stellen, maar ik weet wel dat hier mensen zijn die materiaalkennis hebben, en goed kunnen nadenken over bepaalde zaken. Als dit in een ander subforum moet dan mag een mod dat uiteraard doen, maar volgens mij bestaat hier geen subforum voor. Onderstaande situatie is ook uitgelegd op een klusforum in de hoop uiteindelijk de juiste info te krijgen.

Mijn modelbouwhok:

Wij zijn twee maanden terug een woning betrokken. Het woonhuis is nu zo goed als af, en daarom komt nu de garage aan de beurt. Dit project zal niet veel haast hebben wegens beperkt budget en andere prioriteiten. Echter wil ik wel alvast zo veel mogelijk informatie inwinnen.

De garage zoals hij nu is (7,5 x 3.5m):

Zit eenzijdig aan ons huis vast. De andere zijde zit aan de garage van de buren geschakeld. Het stuk dat aan ons huis vast zit en het stuk dat aan de garage van de buren is geschakeld zal qua isolatie niet zo'n probleem opleveren verwacht ik. Ons huis bestaat uit geïsoleerde muren, en de andere lange zijde staat dus tegen de garagemuur van de buren aan. Is dus allemaal niet halfsteens, en dus niet een erg groot probleem qua isolatie. Althans, zo schat ik in.

Blijven er een aantal probleempunten over.

De ingang van de garage:
Bestaat uit een balkenstructuur met loopdeur en kanteldeur. Dit is een groot isolatielek. Die kanteldeur is een stuk metaal met een spleet daaromheen van heb ik jou daar..

Het dak:
Bestaat uit een soort van rare vezelplaten, met voor zover ik kan zien direct daar op dakleer.

De achterwand en een deel van de rechter zijwand:
Bestaat uit halfsteens muurtjes, met her en der een stootvoeg open.

De vloer:
Lijkt beton op zand gestort.

Hier zijn wat foto's om de situatie te verduidelijken:

104245_IMG_0674_1.jpg

foto1

104245_IMG_0675_1.jpg

foto2

104245_IMG_0676_1.jpg

foto3

104245_IMG_0677_1.jpg

foto4

104245_IMG_0678_1.jpg

foto5

104245_IMG_0680_1.jpg

foto6


Let niet op de zooi, er staat nog allerhande verhuisrommel in nu.

Om dit hok als modelbouwhok te gaan gebruiken moeten er een aantal zaken gebeuren. Allereerst is het belangrijk dat ik de schuur kan verwarmen. Dat hoeft niet continue te zijn, maar wel als ik daar aan het werk ben. Verder mag het absoluut niet vochtig zijn. Dure gereedschappen mogen niet wegroesten waar ik bij sta.

En tja, dan de hamvraag. Hoe moet ik dit nu aanpakken. In welke volgorde, waar te beginnen. In ieder geval ben ik al begonnen met het aanleggen van koud water, warm water, een gasleiding en een data leiding. Die kan ik allemaal van onder de kruipruimte van het woonhuis in de schuur krijgen.

Klussen die ik nu zie:

- Garagedeur isoleren, tochtdicht maken of geheel vervangen?
- halfsteens muurtjes moeten geïsoleerd worden. Hoe??
- Dak moet geïsoleerd worden. Hoe? Ik wil geen houtrot riskeren.

Tips, opmerkingen en andere gedachtengangen zijn welkom! Als er meer foto's nodig zijn om een of ander te verduidelijken dan regel ik dat.

Oei, ik zie dat de tekst wat slecht te lezen is. Vooral bij foto6. Je ziet daar een halfsteens stuk van de rechterzijwand. Ook zie je de overgang van die muur naar de muur van het woonhuis.

Voor de inrichting straks kom ik zeker hier op het forum terug! Maarja, eerst deze bouwtechnische zaken aanpakken natuurlijk.
 
Bij het isoleren van een plat dat moet je goed opletten. Niet tegen de balken en planken plafond aan. Dan komt het hout aan de koude kant ==> condensatie/versnelde rotting. :(
Ik heb dit zelf al eens gezocht. Volgens mij (maar ik twijfel nog een beetje) kun je schuimplaten rechtstreeks op je dakleer leggen. Daarna weer verzwaren met grint of tegels. Opletten dat het niet te zwaar wordt.
Ook opletten dat je het goede schuim kiest. Moet tegen constant water kunnen.
 
Het dak isoleren vanaf de binnenkant met steenwol op de rol. Dit zijn spijkerrollen die je onder tegen de balken vastspijkert Het steenwol zit dan tussen de balken. Daarna het dak aftinmmeren met gipsplaten of hout. Ohja, wel nog dampwerende folie er tussen gebruiken. De muren die je wil isoleren kun je rachels op zetten en tussen die rachels ook dat steenwol zetten en dan aftimmeren. En ook hier die dampremmende folie gebruiken.
De kantelpoort is een ander verhaal, wil je die nog gebruiken of mag die weg? Als die niet gebruikt wordt, maar toch moet blijven kun je aan de binnenzijde deze aftimmeren door er een voorzetwand tegen te plaatsen en die ook met steenwol te isoleren net zoals je de muren gedaan hebt. Dan blijft alleen die loopdeur over, en die kun je niet echt goed isoleren, maar wel tochtdicht maken.

Let wel, maak niet alles potdicht, je moet ook ventileren en het is prettig als dat vanzelf gebeurd door roosters.

Ik werk trouwens in een houten garage ala blokhut. Nu is het daar koud en redelijk droog. Al mijn spullen liggen daar ook het electrisch gereedschap. Zelfs mijn zenders liggen daar opgeslagen inclusief de laders en zo. Dat die het koud hebben is geen probleem, dat hebben ze tijdens het vliegen ook. En zo geen last van condens in de zenders/laders als ze van warm naar koud gaan of andersom. Helaas is dat bouwhok nu volgelopen met spullen en moet daar eens grondig opgeruimd worden.
 
Dat van die dampwerende folie had ik ook begrepen inderdaad. Maar hoe sluit je zoiets aan op de muur dan? Lijkt me dat dat volledig afgesloten tegen de muur aan moet komen, anders kan er als nog 'vochtige, warme lucht' uit het hobbyhok boven de isolatie terecht komen en daar gaan condenseren tegen het koude dak.. en mijn balken lekker laten rotten. Ik ben als de dood voor dit soort vochtproblematiek.
 
Dampwerende folie moet altijd aan de warme kant van de isolatie komen. Anders condenseert vocht aan de koude kant in de isolatie, wordt de isolatie nat, weg isolerend vermogen ...

Je kunt hierover met google heel veel vinden!
 
Ik ben wel benieuwd hoe u het vocht aan gaat pakken, dit probleem heb ik ook..
Ik heb van die vochtvreters staan van de Action, maar volgens mij pakken die lang niet alles..
 
Nou, op dit moment is er geen vochtprobleem volgens mij, echter wil ik dat ook absoluut niet gaan creëeren! Volgens mij ga je een algemeen vochtprobleem alleen oplossen door ventilatie en/of de vochtbron weg te nemen.
 
Ik heb afgelopen maanden ook geknutseld aan een hobbyruimte en hier heb ik ook een verslagje gemaakt. Misschien kun je hier nog wat nuttige info uit halen zoals isolatie van stenen muurtjes etc Ook veel vochtproblemen gehad. Je moet inderdaad de bron van het vocht weg nemen. Vochtvreters is dweilen met de kraan open.

Luppie's hobbyhok
 
Als je het echt goed wil doen zou ik als het volgt te werk gaan.
Als je een groot butget heb ga dan voor een geïsoleerde lamellen garage deur van 40 mm dik.
Maar dat kost nog al wat.
Wat je kan overwegen is om een wand halverwege in de garage te zetten met een deur.
je kan dan het gedeelte wat aan de kanteldeur grenst als fietsen schuur ed houden.
De rest als hobby schuur en opslag van verf en spullen die niet bevriezen mogen.
Dan de rest
Het plafond moet je goed doen anders krijg je vocht problemen.
Boor door iedere balk net onder het dak op 2 of 3 plekken gaten van bijvoorbeeld 20 mm.
Zorg voor open stootvoegen (zijn de verticale voegen in het metselwerk) zodat het boven het plafond kan ventileren.
Nu kan je steenwol tussen de balken maken maar zorg voor een ruimte tussen het dak en je isolatie.
Dan niet je met een tacker dampdichte folie tegen de balken.
Zorg er voor als je spotjes doe dat je dar ruimte voor heb zodat je niet de folie of kapot druk of in brand vlieg.(ik heb led spotjes lekker goedkoop)
Dan als je het goed wil doen doe je de wanden waar niet geisoleerd is als volgt.
Je schroeft een balk van 7 x 5 cm (noemen we een 2 en 3) tegen het plafondbalken op 2 cm van de gemetselde muur.
Dat doe je ook op de grond lood recht onder elkaar.
Dan schroef je er om de 60 cm 1 verticaal tussen.
Wat ik niet meer zeker weet is dat er volgens mij tussen de muur en het frame tegen het frame damp remmende folie moet.
Dan in het frame 7 cm dikke steenwol.
Alle elektronica er in maken.
Dan een dampdichte laag er tegen nieten en een 18 mm plaat underlayment er tegen schroeven.
Als het netjes moet doe je daar dan weer een gipsplaat overheen.
Dan moet je onder de vloer ook nog isoleren anders condenseert de vloer als je er zeil op legt.
Dan ga je het plafond rachelen en gipsen.
Dan een ventilatie kanaaltje in het plafond door het dak maken.
Je heb dan een vochtvrije garage.
 
Hee bedankt man! Een tussenwandje voor de garagedeur, daar had ik nog niet aan gedacht! Kost wel een boel ruimte.. Maar zeker het overwegen waard!

De vloer is van onder niet toegankelijk. Al denk ik dat er een folie onder het gestorte cement ligt, ik merk nu geen condensatie bij een stuk plastic dat ik als test heb neergelegd.
 
een boel ruimte valt wel mee je kan aan iedere kant van de want kasten plaatsen.
Dus je krijgt extra bergruimte.

Ik heb trouwens ipv hout wanden gemaakt van 10 cm dikke gasbetonblokken.
Die isoleren ook best goed en ik vond het sneller gedaan.
 
Jaap,

Onlangs ben ik bij je geweest om je vario op te halen.
Je mag ook bij mij langs komen om het eens te zien wat ik heb gedaan.

Steenwol is leuk maar je hebt 70 mm nodig voor 1,75 isolatiewaarde.
Pirplaten van 40 mm geven dezelfde waarde. Deze passen perfect tussen 5 bij 7 balken.

Ik heb overal opbouwstopcontacten gemaakt en een keukentje geplaatst. In het keukentje inbouwschakelmateriaal.

gr

Stefan
 
Die platen zijn wel veel duurder.
Daarnaast moet je die 100 % goed pas zagen anders isolereerd het juist minder.
Of je moet alle randen met purschuim nalopen.

verstuurd met mijn smartphone
 
Hallo Jaap,

heb ook een kanteldeur in de garage en die heb ik met piepschuimplaten geisoleerd. makkelijk te zagen en met wat siliconenkit tegen de aluminiumdeur aangeplakt. Dit geeft al een behoorlijke isolatie vond ik. Aan de bovenzijde heb ik van die borstels gemonteerd, kan geen foto maken aangezien ik niet thuis ben maar ver weg. Beetje idee wat ook wel achter de brievenbus gedaan wordt. Dit houdt dan de tocht bovenlangs mooi weg.
Aan de onderzijde heb ik isolatiemateriaal voor verwarmingsleidingen gebruikt. Van dat grijze spul wat al in de lengte open is. Deze heb ik aan de onderkant dan aan de binnenkant met siliconenkit geplakt en de rest onderlangs naar buiten toe weggerold. Dit houdt bij mij de onderkant erg goed dicht. Ook in de zomer scheelde het graden in temperatuur in de garage vergeleken met ongeisoleerd en alles bij elkaar kost niet veel. De kit bij de action werkt prima en is goedkoop.
Hoop dat het beetje duidelijk is hoe ik het heb gedaan.

Succet je hobbyhok.
 
Back
Top