Bouw van Rivier sleper

Hallo Allen,

Ik ben een poosje geleden begonnen met het bouwen van een rivier sleper.

hier de gegevens.

het wordt een rivier sleeper in de schaal 1:40
hij is 60 cm lang
15 cm breed'
totale hoogte bijna 30 cm (exclusief mast uiteraard)
7 cm diepgang

Inmiddels heb ik alle spanten gezaagd en deze in de langs spant geplaatst.
wel nu moeten ze vast gezet worden.
ware het niet dat ik ook nog rekening moet houden met de schroef as die er in moet komen.

dan een paar vraagjes:

• wat voor diameter moet ik ongeveer voor de schroef as gebruiken?
  • wat voor lijm gebruiken jullie zoal?
en van iets later belang, wat voor motor is praktisch (niet te groot maar wel sterk genoeg).

Groetjes Adriaan

PS. foto's volgen snel

ik gebruik zelf bijna overal stabilit express van pattex voor tegenwoordig
maar houtlijm kan ook moet je wel d3 nemen (watervast)

Vast bedankt voor de super snelle reactie.
ik zal een zoeken naar de stabilit.
Jij zal tenslotte ook niet voorniets zijn overgestapt.

Hallo,

Ik heb nog geen schoef maar het zou 1 schroef van 35 mm worden als ik in de buurt van mijn tekeningen blijf.

Ja het is wel de bedoeling hem te laten varen met RC zoals mijn andere modellen ook doen.

Groet Adriaan

okee dan weet ik dat ik in iedergeval voor 7 mm schroef as een gat zal moeten boren in de lengte richting. ... dus eerst nu nog wat verdikking in de langsspant aanbrengen) dat had ik al wel verwacht maar nu weet ik ook hoe veel.

hartelijk dank

Hier dan de beloofde foto's

Even wat stilstand omdat mijn zeil schip even gerepareerd moest worden.

full

full

full

Vriendelijke Groet Adriaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Adriaan,

Die sleper die ken ik. Is een leuk scheepje om te bouwen.
Kijk even in de showcase daar staat opgesomd wat ik er indertijd in heb gestopt.

De as zit centraal en gaat dus, in de lengterichting van het schip, dwars door jouw kielbalk. Net als de roerkoning. Kan je beter nu al inbouwen/rekening mee houden. Volgens mij heb ik een 4 mm as met m4 schroefdraad en daar omheen een 6mm koker gebruikt.

De door mij gebruikte motor met vertraging maakt het mogelijk om de schroefas bijna horizontaal onderin de boot te leggen.

Succes.

Hartelijk bedankt voor deze Foto's en het voorbeeld

Hier kan ik weer wat mee
ook heb ik nu een wat beter beeld om naar toe te werken

A3, inmiddels weer wat verder? Ben benieuwd naar een update!

Heb je ook een foto van de 'echte' sleper, zodat ik kan zien hoe het model gaat worden?

Hallo Allen

Ik ben al een poosje niet echt opgeschoten, vooral door school perikelen... en dat gaat voor. Ik hoop echter snel weer wat op te schieten met bouwen. nu heb ik weer een wat minder drukke periode.

Verder heb ik geen Foto's van een écht'schip zoals hij moet gaan worden, alleen de tekeningen zijn mijn voorbeeld. wel kan je kijken bij een van de vorige reactie's is een link geplaatst. daar is hij als model al te bewonderen van Han Mul

Hallo Allen

Ik ben al een poosje niet echt opgeschoten, vooral door school perikelen... en dat gaat voor.

Zo druk hebben we het deze week nou ook weer niet adriaan, ik ben benieuwd wat het gaat worden! Ik ga hem volgen.

:offtopic:Neej niet deze week maar wel de voor gaande:p
Maar goed nu weer:ontopic:

Ik heb nu weer tijd dus ga weer verder, ik twijfel alleen nog erg over hoe ik het geheel ga over trekken, ik wil het liefst met polyester o.i.d maar hoe en wat ... er zijn zo veel mogelijkheden. dus ik dub een beetje. misschien iemand goede optie's voor een eerste keer?
Groetjes Adriaan

Polyester met keperweefsel is goedkoop en heel erg stevig. Het is te koop bij Polyservice (Nieuwerkerk a/d IJssel) dus dat is lekker dichtbij! Daar weten ze ook veel over de manier van werken met het goedje.

Groeten,

Jesse

Keperweefsel + Polyester gebruik ik ook altijd, werkt prima. en maakt de romp lekker stevig.

Overigens,
In de Leuvehaven in Rotterdam / Museumhaven liggen zat slepertjes.
Die van jou zit er dan wel niet bij, maar er liggen voldoende look-alikes uit dezelfde periode.
Daar kan je goed zien hoe je e.e.a. moet bouwen.

Helemaal top ideaal om zo geholpen te worden!!
Ik ga dat eens halen in nieuwerkerk.

Verder had ik uiteraard al wel rond gekeken in rotterdam in de verschillende havens.. inderdaad een overdaad aan slepertjes die er liggen maar alles komt enigszins op het zelfde uit ik ga dus verder lekker naar eigen inzicht + foto's + tekening bouwen en schilderen.

Groet Adriaan

Hallo Han,

Ik heb inmiddels de romp af, het heeft wat tijd gekost maar hij is nu conleet van polyester met keper weefsel, gezien het de eerste keer was dat ik hier mee werkte.
maar na veel plamuur werk en schuren is er toch wel wat van geworden.

hij is op de dek lijn afgeslepen omdat het deel daar boven er niet uit zag.

Foto's zal ik binnen kort ook weer plaatsen.

nu de schroefas, roer (koning), motor in bouwen en dan het dek en de opbouw beginnen.

Groetjes Adriaan

Back