Bouw van Romp, Hoe moet ik verder?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door BarendM, 17 jun 2014.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Peter, Net even zitten spelen met een paar ledjes en weerstanden. Heb zonder en met een 100 Ohms weerstand ertussen 2,5 Volt nodig om er licht uit te krijgen. Pas bij 3 Volt stralen ze ook aan de zijkanten zoveel licht uit dat ze als navigatielampen kunnen worden gebruikt. Zet er vanavond even een paar plaatjes bij. Mijn advies zou zijn om de hele verlichting om te bouwen op led. Je kunt bij een wat hoger voltage eventueel een paar in serie zetten en de weerstanden daarop aanpassen. Stel dat je op 12 Volt wilt gaan varen, dan kan de verlichting gewoon uit de vaaraccu worden getrokken. Wil je dat RC schakelen dan moet je de + aan de vaaraccu zetten en dan via de - gaan schakelen. Wil je het model op de kast zetten dan is het mogelijk om de verlichting te laten branden op een (afgedankte) voeding voor electrische apparatuur. Die zijn er voor verschillende voltages. Koop je voor een euro of zoiets in de kringloopwinkel, of misschien heb je zelf wel zo'n ding liggen. Zie dat Ron ook al heeft gereageerd met een link. Het kost even wat moeite om je er in te verdiepen, maar echt moeilijk vind ik het niet. Gr. Klaas.
     
  2. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Bedankt, Ron,
    Als ik besloten heb wat te doen ga ik je artikelen en tips verder doorspitten.
     
  3. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Klaas, natuurlijk ook alvast bedankt.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Hier een drietal plaatjes met daaronder wat commentaar.

    [​IMG]

    Hier beginnen de ledjes net licht te geven. Links een witte led met ronder top, rechts eentje met een platte kop met daarin een lensje. De rechter geeft wat geliger licht. Beide ledjes komen uit een gesloopte kerstboomverlichting.

    [​IMG]

    Hier komt er al wat meer licht uit, maar aan de zijkanten nog niet veel. In ieder geval te weinig om in een navigatielamp te gebruiken.

    [​IMG]

    Bij 3 Volt is de lichtopbrengst (voor mij) acceptabel. Heb de leds iets gekanteld om te laten zien dat er aan de zijkant ook licht uit komt. Niet zoveel als door het lensje in de voorkant, maar dat is ook niet nodig. In serie een 100 Ohms weerstand opgenomen. De waarde van een weerstand is gecodeerd aangegeven in gekleurde ringen.
    Een led laat de stroom maar in één richting door, dus is het wel belangrijk dat je ze in de goede richting aansluit. Bij de 3 Volt loopt er ongeveer 30 mA door de led. Meer moet het voor de levensduur niet worden. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden om je een indruk te geven.
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2016
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Je moet de waarde van de weerstand aanpassen aan de voedingsspanning die je gaat gebruiken.
    Een witte led heeft een doorlaatspanning van ongeveer 3,1V. Maar er zijn ook witte led's die een doorlaatspanning van 3,6V hebben, lastig dus.
    Stel je hebt 12V als voedingsspanning, dan moet er dus ongeveer 9V over de weerstand komen te staan.
    Een goede stroom voor de meeste "gewone" led's is om en nabij de 20mA.
    De waarde van de weerstand wordt dan 9V/0,03A=300Ohm.
    De waarde 300Ohm is geen standaard waarde uit de E12 reeks maar wel uit de E24 reeks. Gelukkig zijn weerstanden uit de E24 reeks ook goed verkrijgbaar dus kan je die vast wel kopen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om 3 weerstanden van 100Ohm in serie te zetten maar dat neemt wel meer plaats in.
     
  6. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Dank je. Ben voorlopig aan het grasduinen in coderingen, calculaties etc. Ben begonnen met mn multimeter te herstellen. Dat is gelukt, scheelt weer €20 en er gaat een wereld voor me open. Maar je laatste toelichtingen zijn helder en welkom. 'tIs toch iets anders dan het in- en uitrijden van 10kV kasten, zie ik. Grtjs, Peter
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je kunt het ook zo zien Peter, LEDs hebben het liefst een bepaalde stroom. Dus voeden uit constante stroombron (hoge weerstand). Dan hebben variaties in voedingsspanning weinig invloed op helderheid.
     
    Tom Berk vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben nu aan het fröbelen aan een verlichtingssyteem voor mijn sleepboot "Bugsier 3". Zat al licht op, maar dat moet per groep(je) worden aangestuurd. Gevoed uit 12 Volt (vaaraccu) per 2 leds in serie met een 2k2 weerstand komt er acceptabel licht uit. De groepen zijn: toplicht 1 + heklicht, toplicht 2 en 3 en boordlichten. Toplicht 1, heklicht en beide boordlichten worden gelijktijdig geschakeld. Toplicht 2 en 3 ook en dan is er nog de schijnwerper, die apart wordt geschakeld. Dan mis ik wel de mogelijkheid om met 2 toplichten te varen, maar kom met een 4 aderig (oud servo-) kabeltje van de romp naar de opbouw. En dan houdt het bij 3 schakelbare groepen op. Natuurlijk zijn er wel stekers met meer aansluitingen en die heb ik ook wel. maar die zijn wat moeilijker te bevestigen. De grootste uitdaging is om de reeds getuigde opbouw opnieuw te bedraden en de soldeerverbindingen te maken. Kijk maar of je iets aan deze info hebt Peter. Gr. Klaas.
     
  9. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Alle info is welkom. Ron ook bedankt.
     
  10. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Peter, als je ledjes gbruikt voor de navigtie verlichting wil het wel helpen om ze iets op te schuren waardoor ze meer licht naar de zijkant gaan geven.
    Zou zeggen probeer het eens
    Groetjes Piet
     
  11. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Quote
    Hoi Raf,
    Misschien post ik nog wel een aantal bouwfoto's, maar die zijn wat gekleurd en moet ik nog van bmp naar jpeg formaat omtoveren. Geldt ook voor de kopieën van de tekening in delen.
    Ik worstel nu een beetje met het bepalen van accu, motor etc. om in ieder geval dit keer bij de restauratie en afbouw het model beter voor te bereiden op mogelijk nat water. De schoef is eerst het probleem, omdat er een "ongeveer-ten-naaste bij" 4-bladige messing schroef op zit van 65 mm (LOA 1.65 mtr, br. 0.25 mtr, en gewicht (noem ik maar de waterverplaatsing als het goed uitpakt) van 8.5 kg incl voorlopige ballast (zit er vast in)).
    De bedoeling is een modeldiepgang van 6-8 centimeter.
    ik zal Klaas ook eens vragen wat en of hij er iets van vindt.
    Grtjs,
    Peter
    Unquote.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter,
    Je wordt op je wenken bediend. Kan je een Bühler mptor aanbevelen. In mijn Bugsier ligt er ook eentje en daar heb ik tijdelijk een 65 mm schroef op gehad. De motor kon die goed trekken, maar de schroef trok naar mijn idee te snel lucht. Daarom een 55 mm schroef eraan gehangen. Op bijgaande foto zie je de motor liggen. RC-point en Hobbieplaza verkopen ze. Gebruiken maar een schijntje stroom en lopen geruisloos. Via onderstaande link nog wat info over deze motoren en regelaars.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/advies-billing-boats-smit-nederland.233920/
    Het gequote verhaal is gelukt en alles werkt naar wens. Over de Led van de schijnwerper een elco gezet. Nu "gloeit" de lamp mooi op en dooft ook als een grote schijnwerper. En zo "klooien" we maar wat aan. Geven je ledjes al licht? Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2016
  13. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    LED-jes die licht geven? Man, m'n hele kop lijkt wel een vuurtoren. En mijn harde schijf draait overuren door het vele topics etc lezen.
    Ik probeer 65 mm voor de schroef aan te houden, omdat de "echte" 6.5 meter was. Tja, er moet nog hele wat gebeuren.
    Grtjs, Peter
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    "t Is wat op onze leeftijd Peter! Zat gisteren ook met een dikke rooi kop. Had het heklicht verkeerd om aangesloten en toe wilde het ook niet met toplicht 1. Daarvoor de 3 toplichten opnieuw bedraad en de bedrading doorgetrokken in de opbouw. Vandaag de boel in de opbouw af gemaakt. Aansluiting voor in de romp ligt klaar, maar moet daar nog een plekje voor zoeken. Succes verder met lezen en bouwen. Heb bij mijn vorige posting nog een link gezet met meer info over de Bühlers en eventuele regelaars. Gr. Klaas.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jôh? Het moet niet gekker worden hoor ;)
    Ik neem aan dat jij een elektro-achtergrond hebt Peter? Altijd handig om vakgebied te weten bij beantwoorden van vragen.
     
  16. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Achtergrond: HBO Scheepswerktuigkunde . Ben meer gewend geraakt aan boordnet 400/440V en helaas ook nog op containerschepen waar het veelal storing (laten)zoeken en printen wisselen was.
    Staat tegenover dat grote scheepsdiesels met een krukas van een meter of meer weinig geheimen voor mij hebben.
    En daar heb ik in de modelbouw iets minder aan.
    Ieder zijn vak dus.
    Grtjs, Peter
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Verkijk je niet op het gewicht Peter. Reken voor het gemak maar LxBxDx0,7 Wanneer je in decimeters rekent heb je gelijk de kilo's. In ballast met een gemiddelde diepgang van 5 cm zit je dan toch rond de 15 kg. Maar je ruimen kunnen open en dan kan je daar wel wat aanvullende ballast kwijt. Een stuk of 6 (afgedankte) 12 V 7 Ah accus voegen zo 15 kg toe en die zijn goed hanteerbaar. Met een beetje mazzel passen ze net overdwars in de ruimen. Je bent nog niet zover dat je gaat varen, maar het kan geen kwaad om er rekening mee te houden. Gr. Klaas.
     
  18. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Ik denk inderdaad dat ik wel ruimte genoeg heb, maar wat hulp van een "ervaringsdeskundige" scheelt tijd.
    Het schip is geen 25 cm breed, maar 20.
    Er zijn 2 luikhoofden met een doorgang van 7 x 12 cm en 3stuks 7 x 10 cm. De MK doorgang is 15 x 13, van schot tot
    al gauw 15 cm met een breedte van de genoemde 20 cm. Van dekken tot dubbele bodem is zo'n 10 cm beschikbaar.
    Ik denk dat ik mij geen zorgen hoef te maken over het volume en rustig verder kan met restaureren, verlichten en afbouw. Voor de verlichting heb ik 3-6 volt in gedachte.
    Nou, dat was de planning, nu nog de uitwerking
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Bedankt voor je aanbod. zet ik zolang op mn harde schijf. Grtjs, peter
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even ter aanvulling: Drogisterijketen K....t heeft momenteel 3 mm ledjes in de aanbieding die rondom uitstralen. Warmwit en multicolor (groen,rood,geel,blauw). Het gaat om de pakjes van 40 stuks voor schrik niet 1,79 Euro, met een batterijdoosje voor 3 AA batterijen. Denk dat ze het per 2 in serie met een 2k2 weestand goed doen op 12 Volt. Wees niet zuinig om de 20 voor 99 cent te kopen. Die "branden" wel maar niet rondomschijnend. O ja, in de aanbieding, momenteel met 20% korting! Heb geen aandeel in die spullen, maar voor degene die ze kan gebruiken, mooi meegenomen toch! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina