Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BKu, 18 okt 2024.

  1. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Een van de meest opvallende veranderingen vind ik de verhoging van de boeg.
    Bijna alle foto's die ik heb of vind zijn met een lage boeg.
    Ik ga er maar vanuit dat die verhoging klopt, want ik zie het niet zitten om ook dit stuk eraf te zagen o_O
     
  2. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    De SMIT NEDERLAND en de andere 1800's hadden vanaf de werf nog geen verhoogde rand op de boeg.
    Op de foto van de SMIT BELGIE is goed te zien hoe de verhoogde rand is gemaakt.
    De enige die dit wel had vanaf de werf was de SMIT FRANKRIJK en deze was als laatste uit deze serie op een andere werf gebouwd.
    Alle 1800's waren vanaf de werf zwart met een witte band en later is de blauw/gele kleur op de boeg geverfd.
    De SMIT BELGIE, DUITSLAND en NEDERLAND hebben deze verhoogde rand er later op gekregen en wat aanpassingen toen ze uit Nederland vertrokken.
    Deze 3 waren toen nog zwart met de witte band en kregen later ook de blauw/gele kleur op de boeg.

    1 SMIT BELGIE in Lagos april 1981.jpg 2 SMIT BELGIE 1981-11-29 Lagos - Nigeria, werf Damen Shipyards (1).jpg 3 SMIT BELGIE.jpg 17a= Smit Duitsland 1983  nw Waterweg.jpg 32= SMIT DUITSLAND 1985.jpg 38= SMIT NEDERLAND 1984.jpg 54= SMIT NEDERLAND uitgebrand 1994.jpg SMIT FRANKRIJK 0(3) flyer.jpg SMIT FRANKRIJK 06b 1985 P.G.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2024
    BKu, Bert V en k-k vinden dit leuk.
  3. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hierbij een foto van m'n SMIT NEDERLAND met de hoogte van de verschansing in 1/33 zoals ik het heb gemaakt van de echte opgemeten hoogtes op de SMIT ZWEDEN door Tom.
    De extra verhoogde boegrand die er op de SMIT ZWEDEN niet op zat heb ik van foto's gemeten en dat klopt ook in verhouding.
    Als ik er meer van had geweten toen ik begon met dit BB model dan had ik de verhoogde rand eraf gehaald en steunen aangepast en was het de SMIT ZWEDEN geworden omdat ik hiervan veel meer goede detail foto's heb.
    Dat ga ik nu niet meer veranderen dus is het de SMIT NEDERLAND geworden met de verhoogde boegrand maar zonder verdere aanpassingen zoals o.a. het verwijderen van de korte trap aan BB en aanpassingen op het bordes...
    P1041247a afmetingen verschansing.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2024
    Jaap Smith vindt dit leuk.
  4. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Ik heb naar aanleiding van deze foto ongeveer dezelfde hoogtes aan gehouden.
    Het kan een halve mm schelen hier en daar.
    Was veel schaaf, vijl en schuurwerk om daar te komen:).
     
  5. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,
    Ja, het is soms veel en onhandig werk.
    Maar als alles in verhouding is valt het echt niet zo op....:)
    Hoe preciezer je het maakt des te beter het eind resultaat.
    zie je update wel ervan...;)
    groetjes: Hans
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2024
  6. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Weert
    Hoi Tom (en Hans en Klaas en Bert) Leuk om te volgen, ik heb de .pdf ook bewaard. Had deze nog niet in de verzameling. En idee met de satéprikker voor de potdeksel, dat ga ik misschiien ook nog eens aanpassen, de opengesneden stroomdraad is idd niet zo strak. Groet, Albert
     
  7. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Messing zagen
    Een vraag voor de meer ervaren modelbouwers dan ik:
    Hoe zaag je van een messing pijpje van 3 mm doorsnede 2 mm ringetjes.
    Ik ben bang dat ik daar niet de juiste tools voor heb, alleen een gewone ijzerzaag, maar dat lijkt me wat te lomp.
    Ik heb nog nooit met messing gewerkt en zal later in de bouw ook wel tegen het probleem hekwerk aanlopen.
    Dus als jullie mij ook kunnen adviseren wat voor tools ik voor het gebruik/bewerken van messing nodig heb zonder er failliet aan te gaan, dan hoor ik dat graag.
    gr.
    Bert
     
  8. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.042
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Bert, Messing zaag ik met een figuurzaagje voor metaal, maar zoals je waarschijnlijk wel weet is het met zo'n ding moeilijk rechtuit zagen. Van een juwelier in Brielle kreeg ik ooit een pakje heel dunne metaalzaagjes, ook voor gebruik in de figuurzaag. Ideaal voor fijn werk. Waarvoor wil je de pijpjes gebruiken? Doorvoer in de verschansing? Je zou daarvoor ook dun koperdraad kunnen gebruiken. Neem een partystick of een rond stukje hout van de gewenste dikte. Wikkel daar, met de windingen stijf tegen elkaar, dun koperdraad op. Zelf gebruikte ik het draad van een secundaire spoel uit een trafootje. Snij met een hobbymes in de lengte van het stokje de wikkelingen door. En dan heb je opeens een heleboel ringetjes. Even netjes dichtbuigen en met CA-lijm rond het gat fixeren. Tijdens het schilderen vloeit de naad tegen het hout mooi dicht en lijkt het net echt. Kijk maar of je er iets aan hebt. Bij mijn eigen model heb ik alleen de ringetjes aan de buitenkant geplakt. Gr. Klaas.

    20220706_235043.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2024
    Rene Witteman vindt dit leuk.
  9. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Hallo Klaas,
    Voor de doorvoeren in de verschansing heb ik mooie ringetjes bijgeleverd gekregen, dus dat is geen punt.
    Op de foto's van de Smit Zweden zie ik op diverse plekken doorvoer gaten in de verschansing steunen en aan de verschansing zitten bussen.


    Hiervoor heb ik 3 mm messing pijpjes gekocht. Er moeten dus ringetjes van 2 mm en 5 mm komen.
    Als je al 25 jaar geen modelbouw meer hebt gedaan, sta je ervan verbaasd hoeveel je in kasten en laadjes heb liggen. Ik vond dus bij mijn FERM (soort Dremel maar dan goedkoper :)) een doosje met hele dunne slijpschijfjes. Hiermee geprobeerd een ringetjes te zagen en dat gaat. Komt wel veel slijpselstof bij vrij, dus op zoek naar een veiligheidsbril. Ligt tot mijn verbazing ook nog ergens.
    Ik ga eens kijken of ik in NL fijne zaagjes kan vinden en deze mee laten nemen. Hier in ZA kennen ze ons type van beugelfiguurzaag niet, dus ook geen zaagjes.

    Zijn er nog ideeen hoe ik de messing railing het beste kans solderen later in de bouw

    gr.
    Bert
     
  10. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.042
    Locatie:
    Oostvoorne
  11. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Verschansing steunen en bolders
    Er is veel tijd gaan zitten in het verfraaien van de verschansing. Op de boot foto's is te zien dat er een soort van rand op de kopse kant gemaakt zit bij elke verschansing steun. Omdat de triplex rand van de steunen ook niet echt mooi is, heb ik besloten om op alle steunen deze rand te maken. Dat was dus ruim 70 stukjes snijden, pas maken, bij schuren en opplakken.
    Diverse verschansing steunen staken ook te ver naar voren, waardoor het kopse stuk niet mooi aansloot met het potdeksel, en dus deze ook bijgesneden.
    Daarna aan de bolders begonnen. Op de foto's is duidelijk te zien dat de voorste bolders dikker zijn als de dubbele bolders. Bij BB zijn ze even dik, na wat meetwerk op de orginele tekeningen was mijn conclusie dat dit ongeveer 12 mm moet zijn. Stokje gekocht van 12 mm doorsnede en een nieuwe bolder plaat gezaagd uit het onlangs gekochte stuk triplex. Mooi gelukt moet ik zeggen.
    Verlengingen gemaakt op de verschansing steunen waar de dubbele bolders komen, komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid omdat de steunen anders staan in het dek als in de werkelijkheid.
    Alles ligt pasklaar, maar ik ga nu eerst de binnenkant van de verschansing schilderen/spuiten zodat niet meer achter de bolders hoef te komen als deze erop staan.





     
    Herby63, ozy, HANS BERTING en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.042
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi geworden Bert! Gr. Klaas.
     
  13. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,
    Heb de BB "bolders en bolderplaten" niet gebruikt en andere bolders van beukenhout en bolderplaten van berkentriplex gemaakt omdat de voorste dubbele bolders van 10 mm te dik waren en 8 mm moesten zijn.
    Beukenhout is hard maar wel mooi glad te schuren...
    Heb ook geleidingstangen (weet niet hoe deze genoemd worden) gemaakt voor de midden bolders zodat de kabel niet kan "haken" en hiermee eroverheen gaat.
    Een goede tip voor het solderen van de reling heb ik niet, moet dit zelf ook nog erop te maken...
    groetjes: Hans
    P1041232a - 23-07-2016 10.08 Bolders.JPG P1041246 - 13-08-2016 11.38.JPG P1041242 - 06-08-2016 17.08.JPG P1041244 - 08-08-2016 20.23.JPG P1041281 - 15-06-2017 12.39.JPG P1041282 - 17-06-2017 13.51.JPG P1041400 - 2020-02-09 18.20.JPG P1041280 - 11-06-2017 18.00.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2024
    ozy vindt dit leuk.
  14. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Hallo Hans,
    Ik heb de dubbele bolders op 10 mm gehouden. Ik heb ze ook van 8 mm gemaakt, maar vond die te dun in vergelijk met de echte tekening en de foto's.
    Waarmee heb jij de messing busjes vastgezet aan het hout?
     
  15. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,
    Ik heb ze gelijmd met seconden lijm.
    Ik gebruik zowel de dunne als gel voor bepaalde dingen.
    Beslist niet gebruiken bij transparant kunststof!!!
    Daarop krijg je hiermee een lelijke beschadiging...
    groetjes: Hans
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2024
  16. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Verschansing verder afwerken deel 1
    Het heeft weer even geduurd voor een nieuwe update, wat niet wil zeggen dat ik niks gedaan heb, het meeste werk is niet echt spectaculair, maar kost wel veel tijd.
    Daarnaast zit ik te wachten op gereedschap en materiaal wat voor me meegenomen gaat worden vanuit Nederland.
    Ik heb een grondlaag op de binnenkant van de verschansing gezet, zodat deze geel gemaakt kan worden.
    Uit balsahout panamakluizen gesneden en geschuurd, deze kunnen in principe gemonteerd worden, maar om dit mooi te doen moet ik ook nog hele kleine stukjes figuurzagen. Met de handzaag lukt me dit niet goed.
    Nu heb ik al bijna 20 jaar een doos van de Cool-Tool uit Oosterrijk liggen (gekocht in een opwelling op een beurs in Tanzania toen we daar woonden) waarmee je 6 verschillende gereedschappen kunt maken, nooit gebruikt, dus ik dacht dit is het moment. Doos opengemaakt en de boel installeren. Helaas! De doos heeft zolang gelegen dat het plastic aandrijfwiel bros geworden was en in brokken uitelkaar viel. Tot mijn verbazing bestaat het bedrijf nog, en na contact met ze te hebben opgenomen nieuwe onderdelen besteld. Tevens een cirkelzaag bankje erbij besteld. Komt volgende week mee naar Zuid-Afrika
    In de verschansing heb ik de kluisgaten gemaakt waar de panamakluizen aan moeten komen, deze zitten niet op de plekken van BB, maar op de juiste locaties volgens de foto's van de boot.
    Hetzelfde geldt voor de ogen in de verschansing waar de autobanden aan kunnen hangen. Deze had ik al allemaal dichtgemaakt met de bekende sateprikkers, maar het boren van de gaten op de juiste plek was toch nog een uitdaging. doe je dit iets de ruw, dan heb je grote splinters rondom het gaatje en ziet het er niet uit. Na wat droog oefenen op een reststukje heb ik de juiste methode gevonden en zijn alle gaatjes zonder problemen erin geboord.
    Gisteren de verschansing 3x geel gespoten van binnen, de bolders en de bolderplaten zwart. Het spuiten gaat nog niet naar tevredenheid, kwestie van onervarenheid en ik vind dat het moeilijk te zien of je alles bedekt als je een laag van dezelfde kleur weer aanbrengt.
    Nu zoek ik iets waarmee ik de gele acryl verf wat meer kan laten glimmen en wat er met de airbrush opgezet kan worden. Ik kom veel artikelen tegen op het internet over Pledge Revive It, een of ander product voor vloeren. Helaas wordt dit niet meer gemaakt. De zogenaamde glossy acryl producten die te krijgen zijn lijken maar matig te glimmen, dus als iemand ervaring heeft met een of ander product, dan hoor ik het graag. Ik heb wel glimmende lak van BB staan, maar ik weet niet of dit over acrylverf kan. Daarnaast is dit potje veel te weinig.
    Ook ben ik begonnen aan de sleepwinch, maar dit behandel ik in een andere post.









     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2025
    Herby63, ozy en Albert van Loon vinden dit leuk.
  17. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.800
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Mán, wat doe je dat mooi.
     
    BKu vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.537
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi gemaakt die kabel/ketting doorgangen.
    spuitwerk ziet er veel belovend uit.
    kleine opmerking, kan je niet beter eerst het dek spuiten en dan de reling nadien?
    Ik vind het alvast makkelijker om het dek af te plakken dan alle reling steuntjes te voorzien van schilders tape.
     
  19. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Als ik het van het begin mocht overdoen, dan had ik het inderdaad anders gedaan. Dan eerst het dek spuiten en de verschansing steunen en railing binnenkant voor het inzetten spuiten.
    Maar ja, je wilt te graag wat in elkaar zetten in het begin, en dan maak je dit soort verkeerde beslissingen.
    Idee is nu om het deel van het dek dat binnen de verschansing steunen ligt met een penseel te schilderen en dan de railing afplakken langs de rand van de steunen. Dan het dek spuiten.
    Nog geen idee hoe dit te doen, maar het gaat een beetje op de Pippie Langkous manier: ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik weet hoe het moet.:)
     
  20. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.042
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bert, dat BB triplex is een crime. Ben blij dat ik voor de verschansing kunststof plaat heb genomen. Dek wel een keer of vijf in de watergedragen Rambo parketlak gezet om de houtstructuur glad te krijgen. Alles met de kwast (penseel) geschilderd. Deels met Revell enamel en deels met aquacolor. Geel en blauw buitenkant verschansing en schoorstenen in glans. Zwart en rood in satijn. Ook mat geprobeerd, maar dat was te doods. Het blauw en geel op onderstaand plaatje ook niet naar mijn zin. Blauw te donker, binnenkant verschansing te flets. Gr. Klaas.

    RIMG0828.JPG
     

Deel Deze Pagina